klyban skrev 2024-05-13 22:06:02 följande:
Hur kan du inte veta vad statistiken är baserad på?
Statistiken är baserad på felaktiga uppgifter. Vaccinerade blandat med ovaccinerade i samma grupp.
Om det är inget fel på statistiken världen över, är det då inte dax du berättar vad som är för fel.
Resultatet av statistiken blir felaktig pga av vad de har räknat in i de olika grupperna.
Statistiken finns. Men vaccinet det var inte så "extremt" effektiv som man från början trodde pga ett felaktigt resultat. Det felaktiga resultatet kommer av vilka de räknar in i gruppen vaccinerad respektive gruppen ovaccinerad.
I gruppen vaccinerad räknas de som var vaccinerade, men först 14 dagar efter första dosen.
I gruppen ovaccinerad räknas de som inte tagit någon dos, dvs helt ovaccinerade samt även de som tagit en dos men där det gått mindre än 14 dagar.
Pga detta så blir resultatet felaktigt.
Och berättar hur en vaccinering fungerar funkar inte där, då sjukvården redan vet hur en vaccinering fungerar
En vaccinering går till på följande sätt:
*Rätt vaccin tas fram för tining, i detta fallet Covid-19 vaccinet (de är nämligen kylda).
*Rätt material dukas fram (spruta, kanyl, sprittsudd och plåster).
*Patienten som ska vaccinerad ropas in får väntrummet.
*Id på personen kontrolleras.
*Patienten får svara på frågor som bla avhandlar allergier, om denne är gravid och vad för läkemedel.personen står på. Här kan också personen själv ha med sin läkemedelslista.
*Vaccinet dras upp i en lämplig spruta (i detta fall 1ml-spruta).
*Korrekt mängd kontrolleras av två sjuksköterskor.
*Adrenalin dras upp i lämplig spruta (i detta fallet också en 1ml spruta).
* Också adrenalinets mängd kontrolleras av två sjuksköterskor.
*Patientens id kontrolleras igen för att säkerställa att det är rätt person som ska vaccineras.
*Lämpligt område på kroppen väljs ut. I detta fallet med en intramuskulär spruta och då är överarmen muskel err lämpligt ställe.
*Huden på överarmen spritas av och får torka någon minut. Undertiden kan man småprata med patienten.
*Sprutan sticks in med ett sk dart-grepp för att göra minst möjlig skada. Innehåller sprutas sakta in eftersom det kan svida en aning.
*Sprutan tas ut och kastas omgående i en gul stickburk. Detta för att säkerställa att en själv och kollegor inte stiker sig på kanylen.
*Plåster sätts på armen till patienten på det sätllet man har satt vaccinet.
*Patienten blir omedd att sitta och vänta i 20 min och observeras då av en sjuksköterska. Detta för att se om patienten får någon omgående reaktion av vaccinet.
*Efter 20 min kan patienten ta på sig kläderna och få lämna lokalen så länge denne inte fått en relation av vaccinet.
*Vaccinet registreras i vaccinationsprogrammet och i patientens journal.
Detta är hur en vaccinering går till och tro mig, det vet sjukvården utmärkt. Detta är också första gången jag någonsin skriver hur en vaccinering går till.
Har du fler frågor du vill jag ska svara på?
När kommer dina bevis som backar upp det du påstår?