• Anonym (F)

    Kan inte män och kvinnor bara låta varandra vara istället?

    Män vill bara ha sex, och kvinnor vill bara ha pengar. Men män behöver inte sex, för det finns porr. Det finns jättemånga förhållanden idag där mannen tittar på porr istället för att vara med sambon, då porrupplevelsen är överlägsen sambon. Och kvinnor är ekonomiskt oberoende, så vad ska de med män till? De kan klara sig själva.

    Skulle du kunna tänka dig att leva utan män/kvinnor? Förälskelsen varar ändå bara några månader, sedan blir förhållandet vanilj och vardag.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan inte män och kvinnor bara låta varandra vara istället?
  • Anonym (F)
    Anonym (Tröskeln) skrev 2024-01-28 08:02:48 följande:

    Jag är väl på tröskeln till att antingen göra mig fri från behovet av en kvinna ELLER att flytta till ett annat europeiskt land där kvinnor är lite mer vänligt sinnade mot män än här i Sverige. Den svenska tjafs-kulturen om kvinnor vs män kan få den mest tålmodige att ledsna och ge upp till sist. Jag har bland annat noll förståelse för hur vissa män på FL t.ex. kan fortsätta gagga med dessa uppenbara manshatare i tråd efter tråd. Vad tror de att de kan få ut av det?


    Poängen är väl snarare att män och kvinnor inte behöver varandra i ett modernt samhälle. Trenden går mot att vi är på väg bort från tvåsamheten. Männen kan kolla på porr, medan kvinnorna kan använda IVF om de vill ha barn.

    Jag tror färre och färre är beredda att leva tillsammans, med alla de uppoffringar som det innebär.
  • Anonym (F)
    Anonym (Stigen) skrev 2024-01-28 08:05:02 följande:
    Kvinnor blir snabbt uttråkade och vill träffa andra. Behöver spänning. Det finns få bra män.
    Så är det, och de få bra som finns är antingen upptagna, eller players.
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-01-28 08:38:16 följande:

    Vanilj och vardag är vad man gör det till. Känslomässigt mogna personer fattar att man måste jobba på en relation för att få den att hålla. Tyvärr är gemene man lite dummare i huvudet än så och därför har vi också så hög skilsmässostatistik och bonusfamiljer åt alla håll.

    Gräset växer där man vattnar det.


    Definiera "jobba på en relation".
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-01-28 08:43:31 följande:
    Hålla den vid liv på olika sätt. Se till att få kvalitetstid som par, umgås, visa närhet i vardagen, se till att hålla sexet igång osv. Kommunikation är så klart också väldigt viktigt, att man kan prata med varandra om saker som skaver, lösa problemen tillsammans utifrån en vi-känsla och inte bara jaget. Såna saker.
    Så vad händer när attraktionen försvinner, småbarnen spyr och skiter ned sig, och sexet uteblir? De flesta som separerar gör det under småbarnsåren.

    Jag menar att om man behöver anstränga sig för att få relationen att hålla, så var den inte bra från början.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 08:55:53 följande:
    Så du tror attraktionen bara finns kvar hokus pokus genom att inte anstränga sig? så det är fel av mammalediga kvinnor och be om hjälp från pappan? Eftersom pappan då måste anstränga sig? och utan ansträngning *bestraffas* den stackars pappan genom att inte få sex. den stackars pappan skaffar en älskarinna för den ansträngningen är enklare än att hjälpa till i hemmet? 
    Det finns många relationer som inte borde finnas.

    Sedan tycker jag också hushållsysslor är ett intressant ämne. Ofta heter det att kvinnan tar ett större ansvar, men det beror ju på att kvinnan har ett större intresse för sånt också. Ungefär som att män har ett större intresse för teknik och bilar, och därmed "ansvarar" för att det ska fungera.

    Om kvinnan tycker inredning, städning och sånt är viktigare kommer hon såklart göra det oftare. Det är inte samma sak som att "ta större ansvar".
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-01-28 09:03:23 följande:
    Intresse?? Skojar du?! Nej kvinnor har inte "intresse" för hushållsarbete, det handlar om att ta ansvar för att ha ett hyfsat rent hem, mat på bordet och ungar med rena kläder på kroppen.
    Mat på bordet är en sak, samma med rena kläder. Men städning och inredning har definitivt med intresse att göra, beroende på hur ofta det görs. Försök inte att få intressen till att bli "ansvar".
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 09:08:10 följande:
    Så du tror kvinnor har intresse av att sköta 90% all tvätt, disk, matlagning? För att kvinnor kollar i modemagasin, inredningstidningar och tv-program med matlagning? Så kvinnans intresse i livet är *tvätta mannens kläder*? känns som att du fått det om bakfoten. 
    Man gör det man är intresserad av. Ansvar handlar om saker som är nödvändiga, till exempel se till att det finns mat. Städning varje vecka är inte nödvändigt, det handlar om ett intresse där man vill att hemmet ska se ut på ett visst sätt.
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-01-28 09:12:13 följande:
    Inredning ja, städning NEJ. Tror du seriöst att det finns många kvinnor som har städning som någon hobby eller något de gillar att göra...? NEJ. Det är resultatet man vill åt, att inte leva i en svinstia t ex.
    Definitionen av en "svinstia" skiljer sig rejält. Vill man städa ofta har man ett intresse av det. Vill man syssla med inredning och hemmafix har man ett intresse av det.

    Man behöver dock inte ha intresse för mat för att fixa fram mat, eftersom det är nödvändigt.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 09:13:29 följande:
    så barnet ska inte ha rena kläder då? Rena tallrikar och kastruller och dylikt? För mannen inte har intresse av sånt? varför tror du att det är kvinnans intresse? Det behöver göras oavsett *eventuellt intresse* och då delar man väl upp det rättvist?
    Rena kläder är nödvändigt, samt rena tallrikar. Men att städa varje vecka är inte nödvändigt, att planera inköp från IKEA för att göra hemmet  "ombonat" är inte nödvändigt, det handlar bara om intresse.
  • Anonym (F)
    Tukt skrev 2024-01-28 09:18:03 följande:

    Den stämning mellan könen som en del i bland kallar könskriget, är ju inte enbart en fråga om att kvinnor och män glidit i sär. Det är också politiskt betingat.
    De krafter som vill se en återgång till gamla tider där kvinnlig frigörelse och jämställdhet har varit rätt framgångsrika. Inte så konstigt då det det är en av deras frågor som gemene man kan ta till sig, då de flesta har mer eller mindre Sedan är det såklart upp till var och en, hur man vill ha det. Ser man bara en lösning i att isolera sig från det andra könet ska man såklart göra det. 


    Tror snarare det har att göra med ekonomisk framgång. Oavsett kultur kan man till exempel se att folk som har det gott ställt skaffar färre barn. Och ju mer frihet och individualism vi får, desto mindre anledning har vi att skaffa en pojkvän.

    Hans Rosling visade detta väldigt tydligt när han levde. Barn i fattiga länder ses som viktig arbetskraft, medan i rika länder ser man dem som en belastning (varje barn kostar cirka en miljon kronor fram till 18-årsdagen).

    Varför ska man ha kille för? Jag har pengarna. Jag har friheten. Jag kan få ett ONS precis när jag vill. Jag tror inte folk förstår att tvåsamheten på allvar är på väg att försvinna.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 09:38:22 följande:
    Och vems är ansvaret för rena kläder och rena tallrikar? Gemensamt? Eller kvinnans för att hennes *intresse är modemagasin*?
    Varje individ ansvarar naturligtvis för sina egna kläder och tallrikar.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 09:52:47 följande:
    Och ändå tycker vissa män att det är jobbigt att göra den uppoffringen som du kallar det :) vem tar hand om barnets? Barnet är för litet för att tvätta och diska själv. Vems är ansvaret?
    Båda föräldrar naturligtvis. Jag har aldrig pratar om tvättning eller ren bestick. Jag pratar om inredning och städning. Det är inte nödvändigt lika ofta som vissa vill ha det, utan det handlar om intresse.

    Intresset görs sedan om till "ansvar", vilket det inte alls är.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 10:05:43 följande:
    jasså båda? Så att kräva att en man tar hand om tvätt med barnens kläder, är inte en uppoffring för männen då? Det är deras ansvar? Varför anser många män att det är en uppoffring och inte ansvar att göra det? Och varför förväntar sig dessa männen klapp på axeln och sex som belöning för att de gjort sin del av ansvaret? Om det inte är något extra, ska det verkligen belönas?
    Använder inte kvinnor alltid sex som maktmedel/belöning? Hur tänkte du där?
  • Anonym (F)
    No Logo skrev 2024-01-28 10:15:43 följande:
    Hygien är en nödvändighet, inte ett intresse. Städning faller under hygien, av hälsoskäl. 
    Nej, det gör det absolut inte. Sluta hitta på.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 10:19:31 följande:
    Får kvinnan belöning för att hon gör det som förväntas? Nej. varför behöver en man det? får mannen stående ovationer eller bonus för att han kommer till jobbet en vanlig tisdag och gör sitt jobb? Får mannen ett BRA JOBBAT och applåder när han går hem från jobbet en helt vanlig tisdag?

    i vilka andra sammanhang belönas man för att göra det som förväntas? Eller varför ska det gälla i hemmet?
    Vad gör kvinnan som mannen förväntar sig av henne? Han förväntar sig inte att hon ska städa hemmet, hon gör det för att hon själv vill och har ett egenintresse i det.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 10:26:16 följande:
    Var har du forskning som stödjer att kvinnor har intresse av att städa? så varför ska mannen belönas för att mannen tar sitt ansvar och tvättar sin tvätt och hälften av barnets kläder. Varför ska mannen belönas för att mannen diskar sin disk, hälften av barnets och hälften av kastruller/skärbrädor? Det ingår i männens ansvar. varför ska ansvar belönas?
    Forskning? Kolla vilka som alltid måste städa för att de vill. Krävs ingen forskning, bara empirisk bevisföring.

    Han belönas inte. Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om.
  • Anonym (F)
    Gurksoppa skrev 2024-01-28 10:32:00 följande:
    Jasså? så det finns ingen man som kräver eller förväntar sig sex när mannen varit såååå duktig och startat en tvättmaskin?
    Jo, i dina fantasier. Däremot är det ju så att män vill ha sex betydligt oftare än kvinnor, vilket gör att kvinnan får maktövertaget och kan få mannen att göra massor av saker för att få sex.

    Ungefär som om en säljare har någonting som köparen VERKLIGEN vill ha, då kan säljaren begära vilket pris som helst.
  • Anonym (F)
    Anonym (Klara) skrev 2024-01-28 10:39:36 följande:

    Varför följer du inte ditt eget råd? 


    Du tycker kvinnor och män ska låta varandra vara, sedan startar du en tråd dör du spyr galla över kvinnorna. Varför inte lämna både kvinnor och män ifred och gå och gör något annat istället? 


    Lev som du lär, så mår du nog bättre. Annars ring vårdcentralen imorgon. 


    Jag spyr inte galla över någon. Sluta hitta på. Jag skriver att det är ofta kvinnor som städer, eftersom de har intresse av det, medan män oftare fixar teknik och bilar, för att deras intresse ligger där.

    Hur är det att spy galla? Please.
Svar på tråden Kan inte män och kvinnor bara låta varandra vara istället?