Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

    Hur såg Jesus på Judendomen?

    Är uppväxt i kristen miljö och ser mig själv som kristen. Tillhör Svenska Kyrkan där jag är både döpt och konfirmerad. 

    Ända sedan söndagsskolan har jag sett på Jesus som en förebild. Allt eftersom jag blivit äldre har jag börjat fundera på vad som är hans huvudbudskap, förutom kärleksbudskapet.  Mer och mer har jag börjat ana hans uppror mot auktoriteter och patriarkatet. 

    Hur såg Jesus egentligen på sitt samhälle och på sin religion judendomen. Det var ju trots allt de högsta prästerna som dömde honom till döden. Vad var de så rädda för?

    Finns det flera här som har funderingar kring detta?

  • Svar på tråden Hur såg Jesus på Judendomen?
  • Tyra myra
    Goneril skrev 2023-12-07 01:53:03 följande:

    Jesus i likhet med den övriga befolkningen levde under romersk överhöghet , de var ockuperade. I Rom härskade kejsar Augustus och alla order utgick från senaten. Oavsett om man tror att Jesus existerat eller ej, så kan man förmoda att den israeliska befolkningen led under ockupationen och de som inte tillhörde den högsta samhällsklasser, det vill säga fariseerna, plågades säkert av dessa kejsarens ställföreträdare för ockupationsmakten. Läs om denna epok, till exempel  Gibbons skildring av Roms uppgång och fall. Läs om slavar och livegna så har du svaret. 


    Tack för tipset.
     Intressant synvinkel. Ska lägga till denna bok i min läse lista. 
  • Tyra myra
    Padirac skrev 2023-12-07 07:57:56 följande:
    Är inte påståendet att judar är skyldiga till Jesus död en del av den antisemitism som kristna sprider?

    Ur en kristen teologisk synvinkel är väl den kristne guden den som äger ansvaret då den kristna tron i sig förutsätter just detta med Guds sons död.

    Ur en historisk synvinkel i den mån den finns så är väl PP den som är ansvarig för att upprätthålla de lagar som gällde för regionen vid den tiden.
    Nja, PP var väl den exekutiva makten som utförde straffet inte den som dömande makten. 
    Det jag är ute efter är inte judendomen i sig utan vad det var i hans förkunnelse som upplevdes som omstörtande av den judiska ledningen?  Att Jesus själv var jude råder det ingen tvekan om.  På samma sätt som Martin Luther reformerade den Katolska kyrkan kan man väl se Kristus som en reformator av judendomen. Eller?
  • Tyra myra
    Lynx123 skrev 2023-12-07 06:32:26 följande:

    Om vi förmodar att Jesus över huvud taget existerade så var han en slags rabbin som var 100% judisk och inget annat. Hur han såg på sin egen religion går egentligen inte att veta eftersom vi inte har några texter av honom själv. Allt vi har är olika skrifter, ofta fragment som fogats ihop, i översättning av översättning av översättning som ingen vet författarna till och som inte var samtida. De säger ofta emot varandra och många av skrifterna har röstats bort av kyrkoråd och bestämts vara apokryfiska. Så det blir ju bara hypoteser. Ska man gå efter de här gamla texterna så sade Jesus  bland annat att han inte tänkte ändra på någonting av de gamla lagarna - och de var ju verkligen inget vidare då de inkluderade slaveri och hårda bestraffningar för allt från att ha på sig fel kläder eller säga emot sina föräldrar till att vara homosexuell eller häda. En intressant författare som skrivit mycket om det här är Bart D. Ehrnann som är expert på bibeltexterna. Läs gärna några av hans böcker och återkom - det är alltid intressant att diskutera.


    Tack för svaret och tipset. Ska söka på Bart D Ehrman och ge mig i kast med vad han skrivit. Alltid intressant med tips på författare. Är det någon speciell skrift du kan rekommendera ?

    Alltid kul och intressant att diskutera livsåskådnings frågor. Återkommer gärna när jag fått mera "kött på benen" 
  • Tyra myra
    FtS70 skrev 2023-12-07 11:55:22 följande:

    Läs gärna Ehrman, älskad av agnostiker och ateister, synnerligen illa sedd av konservativa kristna. En självklar start för studier av den historiske Jesus är i mitt tycke Jesus - Apocalyptic Prophet of the New Millennium.


    Tack för tipset, ska lägga tipset på minnet och boken platsar säkert i min litteraturlista. Julen är nog räddad vad gäller läsning i alla fall 
  • Tyra myra
    Goneril skrev 2023-12-07 13:08:45 följande:

    Jag sällar mig till skaran som lovordar lästips, stora komplexa frågor, man behöver slltid läsa mer.. Judendomen föregicks av zotoastrismen, Zaratustra, mycket av den har nog traderats till judendomen. Beträffande Jesus, han kan ha varit rabbin men jag tror snarare att han hörde till den grupp som betecknades som plebejer av romarna. Tror jag läst nånstans att man med ledning av Dödahavs-rullarna identifierat en soldat vid namn Joshua som skulle kunnat vara Jesus, men är osäker, kanske någon anan här vet mer.                                                                                                            Gibbons bok om Romarriket är mastig, man får ta ett kapitel då och då. Vill man läsa lite fiction, romanform, kan jag rekommendera Robert Graves, " I CLaudius" och "Clsufius The God".


    Får lägga ännu en titel till listan och tackar så mycket för detta. Ofta behöver man bara en inkörsport i ämnet för att komma vidare. Lägger Gibbons och Graves i listan och ser framför mig intressant läsning.
  • Tyra myra
    Trent skrev 2023-12-07 20:16:25 följande:

    Din fråga utgår från att Jesus existerade. Varför tror du det?


    Tror och tror, Så vitt jag vet är det historiskt bevisat att han levde för si så där 2000 år sedan. Det finns bevis för hans existens. 

    Om du skulle fråga mig om jag tror på en gud så är det en annan sak. Då kommer tro in i bilden.
  • Tyra myra
    Padirac skrev 2023-12-07 21:26:51 följande:
    Jesus såg sig själv som en del av judendomen med en tro på den judiska guden, det är hans efterföljare som bekänner sig till kristen tro och det är kanske de som reformerat judendomen och bildat en ny trosinriktning som kallas kristendom.

    Jesus bråkade väl med de etablerade makthavarna inom de judiska religiösa institutionerna och de ville inte ha några bråkmakare, därav att de dömde honom och på olika sätt försökte få PP att avrätta Jesus med olika argument och genom uppbådet hos PP då de själva inte hade vare sig dömande eller exekutiv makt i den romerska provinsen. 
    Var det inte så att han främst vände sig emot hyckleriet hos de högste prästerna?
    Även det Romerska herraväldet fick sig en släng av sleven. 

    Kanske tolkade han skrifterna  lite annorlunda än de andra, det är i alla fall min tanke. Men vad vet jag...  det är i alla fall intressant att försöka ta sig in i frågeställningen. 

    Vad jag däremot är ganska säker på är att det måste ha funnits en betydande skiljelinje mellan hans lära och den traditionella judendomen, annars skulle knappast hans lära ligga till grund för vår kristendom.

    Det vore intressant att fundera över vart dessa skiljelinjer låg då och var de ligger idag.
  • Tyra myra
    Padirac skrev 2023-12-07 23:16:58 följande:
    Kristendomen uppstår väl med de tidiga apostlarna, innan det var tron på Jesus en av många olika judiska trosinriktningar.

    Liksom frikyrkor och en gång i tiden den protestantiska kyrkan ville väl också Jesus att tro och gudfruktighet inte låg i de religiösa institutionerna, ledarskapet och ritualerna. Att kristendomen senare utvecklades i samma spår med religiösa institutionerna, ledarskap och ritualer ligger kanske i religiösa institutioners eller de mänskliga föreställningarnas natur. 
    Ja, så kan man nog se det. Att revolten var mot de religiösa instruktionerna men är det hela sanningen? Våra frikyrkor har väl knappast fört med sig några nya religioner. De anser sig fortfarande vara kristna. 

    Men att det ligger i vår natur att organisera oss, och därmed bygga hierarkier så jag kan inte bortse från att det är en förklaring. Vi bygger upp hierarkier som vi sedan raserar. Men som sagt det kan inte vara hela sanningen då både ortodoxa, katolska och protestantiska trosriktningar fortfarande bekänner sig till kristendomen. 

    Och vi ser hur de olika muslimska trosriktningarna bekänner sig till Islam, trots alla meningsskiljaktigheter så det måste handla om något mera fundamentalt för att en ny religion ska uppstå, tänker jag.Obestämd
Svar på tråden Hur såg Jesus på Judendomen?