Inlägg från: Anonym (weiyiewkkkwq) |Visa alla inlägg
  • Anonym (weiyiewkkkwq)

    Mamma som bara pratar om sig själv

    Känner igen, fast min mamma är mycket äldre än din eftersom jag själv snart är 40. Min kan absolut bli glad för min skull, men hon babblar, och babblar, och babblar om sig själv så jag kan bli galen. Jag slutar berätta om mig själv vid dom tillfällena. Och så får hon prata på om hur hon städat och vad hon handlat och om sina grannar osv. Hon lever ensam så för henne blir allt så stort, dagens stora händelse kan liksom vara att hon ska göra en lasagne. 

    Tror det är vanligt att man upptäcker sånt här när man blir vuxen och äldre, tyvärr. 

  • Anonym (weiyiewkkkwq)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-17 11:32:00 följande:

    Det brukar vara ett tecken på begynnande demens när man tappar intresset för andra på det sätt dubbelskriver. Detta kan ske tjugo år innan man får en demensdiagnos. Det tar ofta tjugo år V hjärnförsämring innan man blir så dålig att man får en Diagnos.


    "Brukar vara" är att ta i, det KAN vara. 

    Det kan också vara ett personlighetsdrag som man inte märker när man är ung och beroende av sin förälder, det kan vara en personlighetsstörning, det kan vara en person som är ensam och inte har någon annan att prata med, det kan vara en person som lever ett så tråkigt liv att minsta lilla grej blir jättestor och måste pratas om i evigheter. 
  • Anonym (weiyiewkkkwq)
    MsM84 skrev 2023-09-17 20:50:57 följande:

    Jag hade samma erfarenhet av min mamma, men uppfattade det först när jag flyttade iväg och fick mer distans till henne - var närmre 30 då. Det tydligaste exemplet var nog när jag låg på sjukhuset och precis hade fött mitt bästa barn och ringde för att berätta det. När jag hade berättat det sa hon typ grattis och bytte samtalsämne till hennes dag och började berätta i detalj om att hon hade varit på maxi och handlat typ. 


    Jag hanterade det genom att träffa henne mindre och få lite mental distans till henne.


    Men vad är det med att babbla om vad man handlat i mataffären?! Min mamma är som sagt likadan. Men ditt fall var ju extremt, usch vad respektlöst. Bra med distans.
  • Anonym (weiyiewkkkwq)
    sextiotalist skrev 2023-09-19 12:53:11 följande:

    Kryper bakom en skärm och skäms 
    Jag har den förmågan  (om man nu kan se det som en förmåga)
    Men, jag har en son och en sambo som säger till och eftersom jag även vet om det så brukar det bli bra ändå 
    Det sker oftare när jag är trött och när jag blir för ivrig.


    Skillnaden är att du verkar ha insikt! Det har inte min mamma tex. Skulle jag säga till henne så blir det offerkofta, martyr, dålig stämning osv. 
Svar på tråden Mamma som bara pratar om sig själv