• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Hebbe46
    Kronärtskocka skrev 2024-01-03 20:28:51 följande:

Härligt att graviditeten fortsatt! Har ni fått varit på ultraljud också? 

Förstår att du är less på kletet? Progesteronet skulle jag sluta med 10+0, tror inte det var någon direkt nedtrappning. Östrogenet minns jag inte, men tror det var kring v 7. ( Fått missfall innan utsättningen vid de två graviditeterna då jag hade östrogen, därav att jag inte minns.) Denna graviditet var ju i naturlig cykel, så då har jag inte haft östrogen alls. 

Tack för svar!!
    Igår var vi och fick se lilla plutten. Hjärtat slog och allt ser bra ut. Bestämde mig för att köra en egen nedtrappning av progesteron och östrogen då min kliniks nedtrappning var orimligt lång.
    Har du gjort kub test? Eller nipt? Eller inget alls?
  • Always choklad

Hej
    Jag har lyckats med en ÄD och har nu en bäbis på 5 mån. Håller på att förbereda oss för syskonförsök vi är +40. Ammar och vet från samtal idag med kliniken att när jag sätter igång med behandlingen måste jag sluta amma. Funderar nu på hur länge vi ska vänta. Tiden är en faktor men samtidigt vill jag inte snuva bäbis på allt fokus som bäbis. Låter som lyxproblem i detta forum men vägen var lång lång tills vi lyckades ❤️ Kanske kan skänka lite hopp! 

• Kronärtskocka
    Hebbe46 skrev 2024-01-10 12:22:45 följande:
    Tack för svar!!
    Igår var vi och fick se lilla plutten. Hjärtat slog och allt ser bra ut. Bestämde mig för att köra en egen nedtrappning av progesteron och östrogen då min kliniks nedtrappning var orimligt lång.
    Har du gjort kub test? Eller nipt? Eller inget alls?
    Grattis! Så härligt att allt såg bra ut.
    I min region ingår ingen fosterdiagnostik utöver ett TUL/tidigt ultraljud i v 12-14. Detta då äggdonatorerna är under 35 och risken bedöms liten för avvikelser. Jag valde dock att bekosta NIPT själv. Visste inte helt säkert vad jag skulle göra, beroende på ev fynd, men ville få information tidigt isf och ha tid att göra fler undersökningar innan ett ev beslut om att avbryta graviditeten skulle behöva fattas. Eftersom jag är självstående med två barn sedan tidigare påverkar det också mina tankar. Som tur var fick jag bedömningen låg risk på NIP, får hoppas RUL också ger lugnande besked.
  • Kronärtskocka
    Always choklad skrev 2024-01-10 23:58:08 följande:

Hej
    Jag har lyckats med en ÄD och har nu en bäbis på 5 mån. Håller på att förbereda oss för syskonförsök vi är +40. Ammar och vet från samtal idag med kliniken att när jag sätter igång med behandlingen måste jag sluta amma. Funderar nu på hur länge vi ska vänta. Tiden är en faktor men samtidigt vill jag inte snuva bäbis på allt fokus som bäbis. Låter som lyxproblem i detta forum men vägen var lång lång tills vi lyckades ❤️ Kanske kan skänka lite hopp! 

Roligt att se dig här, efter många år i olika tråda, grattis till bebisen! Vilken insättning i ordningen fick ni barn på? För visst fick ni missfall längs vägen också? 

Har ni flera i frysen? Förstår att det inte är ett helt enkelt beslut. Gör ni insättningarna i stimulerad cykel eller rekommenderar de ändå att avsluta amningen? Iof kanske de olika medicinerna inte är bra för barnet om man ammar. 
  • Hebbe46

Hur går det för dig Kronärtskocka? vilken vecka är du i?
    Är det ingen kvar i denna tråd längre?😞

• Mathilda88
    Hebbe46 skrev 2024-02-15 15:26:15 följande:

Jag hänger kvar och följer. För en vecka sedan rekommenderade vår läkare på Sellmer oss efter vårt fjärde äggplock att göra äd på nästa försök innan vi fick återfört två ok embryon på dag 3. På dag 6 fick vi besked om att vi fick en till frysen mot alla odds så kanske inte behöver äd, men tanken har inte släppt att det kan bli nästa steg om inget av dessa tar sig. 

Ni som genomgått äd, hur ser processen ut medicinskt? Jag trodde det var som en vanlig FET i naturlig cykel men hörde häromdagen att det är väldigt mkt mediciner, sprutor etc? Redan fått recept på p-piller och sådana blir jag alltid så dålig och deppig på..

• Hebbe46
    Mathilda88 skrev 2024-02-15 19:43:59 följande:

Jag hänger kvar och följer. För en vecka sedan rekommenderade vår läkare på Sellmer oss efter vårt fjärde äggplock att göra äd på nästa försök innan vi fick återfört två ok embryon på dag 3. På dag 6 fick vi besked om att vi fick en till frysen mot alla odds så kanske inte behöver äd, men tanken har inte släppt att det kan bli nästa steg om inget av dessa tar sig. 

Ni som genomgått äd, hur ser processen ut medicinskt? Jag trodde det var som en vanlig FET i naturlig cykel men hörde häromdagen att det är väldigt mkt mediciner, sprutor etc? Redan fått recept på p-piller och sådana blir jag alltid så dålig och deppig på..

Jag har följt dig andra ivf-tråden och håller mina tummar för dig nu!!
    Om det ändå inte skulle ta sig så kan jag verkligen rekommendera äggdonation,
    även om jag så klart förstår att man helst önskar ett barn från egna ägg? Jag och min sambo valde att inte ens prova vanlig ivf (pga min ålder och endast 3 folliklar vid vul) utan vi gick rakt på äggdonation då det kändes som att det bara skulle bli en verkligt kostsam och mest troligt resultatlös resa med vanligt ivf. Vi hade vårat första besök på AVA clinic i Riga i oktober och sedan gick allt snabbt. Vi hittade en lämplig äggdonator direkt och fick två utmärkta blastisar (efter ICSI pga att sambon hade spermier av väldigt varierande kvalitet) varav den ena återfördes i slutet av november och resulterade i en graviditet som nu är i slutet av v 14. Så ge inte upp hoppet om en graviditet även om det blir med äggdonation! 

Enda mediciner jag tog var Progesteron vagitorier och tablett östrogen och hade typ inga biverkningar av det mer än att jag var sjuuukt less på vagitorierna.

• Kronärtskocka
    Hebbe46 skrev 2024-02-15 15:26:15 följande:

Hej

Det går bra. Bebisen växer och utvecklas och jag mår bra. Är nu i vecka 24 så nu tror jag att det kan bli ett barn av detta tillslut. Så glad över att kampen är över, efter alla år och alla turer. Efter att ha legat i gynstolen vid 46 tillfällen sedan jag 2020 inledde processen...

Hur mår du nu och det lilla livet?
  • Kronärtskocka
    Mathilda88 skrev 2024-02-15 19:43:59 följande:

Det är så roligt att ni kunde få ett bättre resultat nu. Hoppas det leder till plus också!

Det är olika på olika kliniker vilket upplägg de använder sig av, och sedan beror det också på mottagaren såklart, om man har egen ägglossning eller ej, hur det brukar gå att skapa en bra slemhinna osv. Man kan göra en FET i naturlig cykel, eller i stimulerad cykel såsom Hebbe46 beskrev ovan (då gör östrogenet att du inte får någon egen ägglossning och för det flesta patienter ger östrogenet en bra tjocklek på slemhinnan, när den är lagomt tjock tillsätter man sedan progesteron som gör att kroppen tror att den ägglossat och därefter insättning av embryot.) På vissa kliniker kan du också sätta in ett färskt embryo, då tinar de det frysta ägget, och befruktar det lagom till din ägglossning. 

Men jag vet att det också finns kliniker som vill nedreglera med p-piller innan de sedan stimulerar kroppen inför insättning. Så det kan se olika ut. Var det sprutor för att nedreglera eller stimulera sedan? Olika kliniker kan verkligen ha olika upplägg...

En intressant sak är dock att risken för havandeskapsförgiftning minskar om man sätter in i en naturlig cykel. Tydligen har den egna gulkroppen betydelse för risken att utveckla högt blodtryck och havandeskapsförgiftning.

Men oavsett får alla som är gravida genom äggdonation trombyl under graviditeten som ska minska risken för att utveckla havandeskapsförgiftning.
  • Hebbe46

Kronärtskocka: (kunde inte citera)
    Skönt att det äntligen verkar gå vägen för dig!! 

Här går det sakta framåt. Är inne i ganska tråkiga veckor då det egentligen inte syns nån bebismage å inga rörelser heller ännu ju. Undrar nästan om det fortfarande bor nån därinne om det inte vore för att jag är så galet uppkörd i magen 🤣 Har legat lågt med inskrivning hos barnmorska men ska väl ta tag i det framöver.

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024