• MammaHmor

    Barnens kusin får inte äta godis

    Hej!

    Vi har två barn som får lördagsgodis på lördagar och om det är kalas eller en speciell högtid så får de äta gott då också.
    En glass i solen på altanen nu när det blir varmare tycker vi är helt ok osv.

    Barnens kusin, som är tre år, får inte äta godis. Det tycker jag är ok, man får bestämma själv hur man vill göra med sina barn, jag respekterar det och skulle aldrig ge henne nåt som hennes föräldrar inte vill att hon ska äta.


    Det jag inte förstår är varför mina barn inte får äta påskgodis eller julgodis på högtider hemma hos farmor o farfar när vi alla är där. Mina barn är lite större och duktiga på att göra som vi säger, de skulle inte ge kusinen godis. 


    Om kusinens föräldrar har valt att inte ge sitt barn godis, ska det verkligen gå ut över mina barn? Är det rättvist? Det är väl kusinens föräldrar som får ta smällen med en gnällig unge när hon också vill ha godis? 


    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Barnens kusin får inte äta godis
  • Anonym (Mia)
    MammaHmor skrev 2023-05-07 10:02:54 följande:

    Jag har problem att citera..

    Det handlar inte om att barnen måste få trycka i sig godis vid vilket tillfälle som helst, vill inte ge dem godis innan lunch innan vi åker eller när vi kommer hem vid midnatt. Jag tycker att man ska få äta lite godis under firandet. I samband med äggjakt eller medan man väntar på tomten osv. 


    Precis som (H) skriver så upplever jag också att dessa barn blir värst. Kusinen kommer säkert ?rebella? lite sen. Det är mycket de gör annorlunda än vi i den familjen och kusinen har börjat rivas och bitas osv och det har aldrig mina barn gjort. Nu behöver det inte ha någonting med detta att göra, kanske bara är en slump. Men det är nåt i mig som njuter av att se att deras barn blir lika busig (om inte värre) som andra barn trots att föräldrarna är så duktiga med mycket.

    Man kan ge barnen godis, säga nej, låta dem vara vakna längre ibland och sitta på knäna vid frukosten osv. Men man får ju prata med dem om allt, ha bra kommunikation generellt. Förklara saker. Ge dem mycket kärlek. Sätta gränser. Säga förlåt. 

    Så tycker jag :)


    I din situation hade jag valt att inte vara där från lunch till midnatt fyra dagar i rad, utan firat en del av påsken hemma. Kanske gett barnen godis efter lunchen på påskafton och åkt till farmor och farfar lagom till middagen. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-07 10:23:26 följande:

    Som vid alla högtider, respekt och smidighet.
    Vi äter det som bjuds.
    Skulle vi bjuda någon som har problem med alkohol så dricker ingen den kvällen.
    Kommer det muslimer så lagar jag ingen fläskgryta.
    Kommer min faster som har diet så ser jag till att vi alla kan äta den mat som passar.
    Känner en nästan sockerfri sexåring, underbar unge och inte det minsta konstigt.
    Det var lördag igår, min dotter och jag mumsade i oss vattenmelon men idag kommer jag nog äta lite godis.


    Fast jag tycker nog att jul och påsk är lite annorlunda än en vanlig middag.

    Självklart ser jag till att det finns mat så att ALLA kan äta men jag anpassar faktiskt inte hela utbudet.
    Eller skulle du göra ett helt halalvänligt julbord om en muslim firade jul med er?
    Ett helt veganskt påskbord om en vegan var med...

    Och nä jag skulle nog inte heller göra en helt sockerfri jul om ett barn inte fick äta socker..
    Jag skulle se till att det fanns mycket annat som god frukt etc 
    Jag skulle heller aldrig vara självupptagen och egocentrerad att kräva detta av alla andra för att jag  gjort det valet för mitt barn.

    För jag antar att även de vuxna ska avstå socker...annars blir det ju märkligt...
  • MammaHmor
    Anonym (Mia) skrev 2023-05-07 10:34:39 följande:
    I din situation hade jag valt att inte vara där från lunch till midnatt fyra dagar i rad, utan firat en del av påsken hemma. Kanske gett barnen godis efter lunchen på påskafton och åkt till farmor och farfar lagom till middagen. 

    Jag läser din kommentar (med ?fyra dar i rad?) som att du tycker att jag är provocerande, tråkigt! 

    Vi tycker olika och det tycker jag är ok.


    Vi är inte där under hela påskhelgen såklart, men jag har vuxit upp med att man får ett påskägg med lite godis i, eller att man delar på en skål med godis vid jul när man firar med familjen. Vi satt inte hemma och tryckte godis innan eller efter.


    Jag skulle önska att mina barn fick samma tradition men nu blir inte allt som man vill. Eller hur? Jag kommer förmodligen störa mig på detta men inte bråka om det. Vi firar ju med andra släktingar också och då brukar det finnas lite godis.

    Nu undrade jag hur ni andra tänker kring detta. Men jag får tycka som jag tycker och ni får tycka som ni tycker. 

  • Tukt
    MammaHmor skrev 2023-05-07 10:55:10 följande:

    Jag läser din kommentar (med ?fyra dar i rad?) som att du tycker att jag är provocerande, tråkigt! 

    Vi tycker olika och det tycker jag är ok.


    Vi är inte där under hela påskhelgen såklart, men jag har vuxit upp med att man får ett påskägg med lite godis i, eller att man delar på en skål med godis vid jul när man firar med familjen. Vi satt inte hemma och tryckte godis innan eller efter.


    Jag skulle önska att mina barn fick samma tradition men nu blir inte allt som man vill. Eller hur? Jag kommer förmodligen störa mig på detta men inte bråka om det. Vi firar ju med andra släktingar också och då brukar det finnas lite godis.

    Nu undrade jag hur ni andra tänker kring detta. Men jag får tycka som jag tycker och ni får tycka som ni tycker. 


    Eftersom det verkar vara viktigt för dig, så kan ni ju också säga att ni uteblir från påskfirandet av denna anledning.
    Jag tycker kusinens rigida hållning är rent trams. Men är barnet där får ni räta er efter det. Dock behöver ni ju inte vara där och hänvisa till kusinens förhållningssätt.
  • Anonym (Suck)
    MammaHmor skrev 2023-05-07 08:50:19 följande:
    Det jag inte förstår är varför mina barn inte får äta påskgodis eller julgodis på högtider hemma hos farmor o farfar när vi alla är där. Mina barn är lite större och duktiga på att göra som vi säger, de skulle inte ge kusinen godis. 

    Om kusinens föräldrar har valt att inte ge sitt barn godis, ska det verkligen gå ut över mina barn? Är det rättvist? Det är väl kusinens föräldrar som får ta smällen med en gnällig unge när hon också vill ha godis? 


    Vad tycker ni?


    Fråga farmor och farfar! Min gissning är att de inte vill att kusinerna ska bli ledsna om dina barn får godis och inte de. Svårt att lista ut...?

    Du fattar tydligen inte att om barnen börjar gnälla om godis så är det inte bara föräldrarna som får "ta smällen" utan hela träffen kan bli förstörd för alla närvarande, då ser man till att inte bädda för konflikter på det där sättet.
  • Anonym (Suck)
    MammaHmor skrev 2023-05-07 10:31:25 följande:

    Enklare för andra att respektera tydligen, jag tycker att det är störande men kommer som sagt inte att bråka om det. 


    Om vi bjuder hit dem en lördag då, på middag typ? Får vi ge våra barn lördagsgodis då? Eller är det alldeles för ohyfsat?


    Naturligtvis inte!!
  • MammaHmor
    Anonym (Suck) skrev 2023-05-07 11:14:13 följande:
    Naturligtvis inte!!
    Naturligtvis inte ge godis eller naturligtvis inte ohyfsat?
  • Anonym (Suck)
    MammaHmor skrev 2023-05-07 11:19:27 följande:
    Naturligtvis inte ge godis eller naturligtvis inte ohyfsat?
    Naturligtvis inte ge godis om man får besök av barn som inte får äta godis.
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Suck) skrev 2023-05-07 11:21:22 följande:
    Naturligtvis inte ge godis om man får besök av barn som inte får äta godis.
    Nä, nu tycker jag detta är för tramsigt.

    I mitt hem ger jag mina barn godis när jag vill, och hör sen!
  • MammaHmor
    Anonym (Suck) skrev 2023-05-07 11:21:22 följande:
    Naturligtvis inte ge godis om man får besök av barn som inte får äta godis.

    Så hur man än vänder och vrider på det så är det vi som ska anpassa oss efter dem. Varför? 


    Om vi tar ett beslut att våra barn inte får hoppa studsmatta och det finns en studsmatta både hos farmor o farfar och hos kusinen. Får de andra barnen hoppa studsmatta då? Eller om vi förbjuder vitt bröd, får de andra inte ta en rostis då?


    Hur vet man vad som är ok att respektera och inte? Jag tycker inte att det är så enkelt.

Svar på tråden Barnens kusin får inte äta godis