• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-11-20 09:53:46 följande:

    Kan jag ha haft äl redan, trots att jag helammar och gör det OFTA dygnet runt? Satte nämligen in en kopparspiral tisdagen för snart två veckor sedan. Blödde först lite och kände molande i äggstocksområdet. Detta härledde jag såklart till spiralinsättningen, men bara några dagar senare började jag få äggvitesekret som efter ytterligare några dagar övergick i lotionaktiga flytningar. Tog tempen två dagar och båda två låg jag på lutealfasnivå, men å andra sidan kan det bero på maginfektionen vi dragits med senaste veckan. Aja, lär ju få svaret ifall mensen kommer eller inte närmaste veckan!


    Jag undrar detsamma! Hade också älsekret häromdagen och har plötsligt fått jättemycket finnar ( från att ha haft den bästa hyn någonsin). Men helammar ju? På nätterns går det över 4 timmar (oftast 5-6 ), men på dagarna blir det nästan alltid kortare än var 4e timme.

    Vi har haft oskyddat sex ganska ofta nu.. Så det vore inte alls bra om äl kom igång redan. Jag vet att amning inte är ett säkert skydd men iom att jag nyss blivit av med avslaget + att jag är långt ifrån "superfertil" så har jag tänkt att det borde vara lugnt fram tills efterkontrollen iaf. Då tänkte jag börja med minipiller exklutena. Hoppas verkligen inte jag har fel.

    Har tyvärr inget bra svar till dig. Men hojta gärna till om du får mens om en vecka. Så vet jag vad jag kanske kan förvänta mig.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-11-19 06:43:11 följande:

    Ingen mer som har fått ett barn med kolik? Huuh va hjärtat går sönder. Tips?

    Nästa vecka när vi träffar BVC på torsdag ska vi börja utesluta komjölksprotein sa BVC. Fram tills dess ska jag se om att pumpa ut lite innan hjälper något.

    Igår skrek hon otröstligt och så smärtsamt mellan 20.00-00.00. Fruktansvärt.


    Fy vad tufft :( jag tycker att det känns som både hjärtat och öronen ska gå sönder bara de skriker normalt. Så jag kan knappt föreställa mig hur det känns när det blir på den nivån. Jag har varken erfarenhet eller tips tyvärr. Men skickat över en stor kram och hoppa att det blir bättre snart <3
  • Iskristall
    GästenT skrev 2016-11-19 06:43:11 följande:

    Ingen mer som har fått ett barn med kolik? Huuh va hjärtat går sönder. Tips?

    Nästa vecka när vi träffar BVC på torsdag ska vi börja utesluta komjölksprotein sa BVC. Fram tills dess ska jag se om att pumpa ut lite innan hjälper något.

    Igår skrek hon otröstligt och så smärtsamt mellan 20.00-00.00. Fruktansvärt.


    Jag har tyvärr inte heller tips eller erfarenhet. Men har läst nåt om baby/magmassage/kolikmassage!?

    Stor styrkekram!
  • Loppan84

    Ingen som har erfarenhet av foglossning efter fl som känner igen smärtan jsg beskrev över? Är 3 veckor till läkarkontroll så tänkte försöka va proaktiv unde Eden perioden så det iaf inte blir värre då...

  • Symetrical
    GästenT skrev 2016-11-19 09:02:15 följande:

    När hon har ont så ammar hon jätteofta för det verkar lindra lite för stunden? Men på dagarna sover hon 3-4timmar emellan amningarna. Vet inte om det är bra eller dåligt men hon verkar få svårare att sova överlag på kvällar/nätter om man väcker henne för amning på dagarna har vi märkt. Tror hon får i sig en massa luft om dagarna eftersom att jag verkar ha mycket mjölk så hon släpper bröstet 3-4 gånger innan hon börjar amma ordentligt och då låter hon nästan andfådd emellan varven. Ska se om det hjälper att pumpa ur lite innan nu när pumpen kommer. Vi har kört med Semper ett tag och hoppade aco D vitaminen ifall det var den. Nu kör vi Sempers droppar med D vitamin, den har samma innehåll som magdropparna fast även tillsatt D vitamin också. Borde ju inte ställa till då? :/

    Hahah ska testa babblarna också! xD Fast är man inte helt kocko av allt skrik så blir man väl det av deras låtar. ;D Har märkt att hon blir jäklans lugn ibland av klassisk musik med piano och stråkar. Hahha. Fint ska det va vettu! Men vid magattackerna hjälper verkligen ingenting. Sambon gick med hörselskydd igår och henne på axeln. ^^ Tur vi ska flytta till hus nästa vecka för annars hade vi väl ändå blivit vräkta. :)


    Iskristall skrev 2016-11-20 13:41:38 följande:

    Jag har tyvärr inte heller tips eller erfarenhet. Men har läst nåt om baby/magmassage/kolikmassage!?

    Stor styrkekram!


    Just det, ja! Kolikmassage hjälper för många. Testa det! Kan ju inte skada i alla fall. Går att googla sig till hur man gör.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-20 15:28:07 följande:

    Ingen som har erfarenhet av foglossning efter fl som känner igen smärtan jsg beskrev över? Är 3 veckor till läkarkontroll så tänkte försöka va proaktiv unde Eden perioden så det iaf inte blir värre då...


    Tyvärr inte. Har bara hört att foglossning oftast inte går över direkt efter FL utan brukar hålla i sig ett tag. Själv hade jag problem att lyfta ett ben/stå på ett ben i flera veckor efteråt. Det gjorde inte direkt ont men liksom tog emot. Jätte krångligt att ta på sig skorna. Men jag tänker nog på foglossning som en skärande eller värkande smärta och inte riktigt som ett blåmärke. Blåmärkskänslan har jag däremot haft från revbenen och ner till fifi från och till. Tror det är buk och böckenbotten musklerna som är ansträngda/läker.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-11-20 11:10:02 följande:

    Sorry kan tyvärr inte svara för jag vet inte hur kopparspiral funkar. Men har man äl då alltså? Är det inte hormonellt? Hur tycker du det funkar? Hade du det mellan dina två graviditeter?

    Sorry många frågar, men vill inte gå tillbaka till p-piller så vill ha nått nytt med så lite hormonell påverkan som möjligt. Ska bara ha det 1,5-2 år när vi kommer pröva på nr 2. Om jag inte hittar nått bra som påverkar kroppen mindre än t.ex p-piller kommer vi nog bara köra avbrutet och säkra perioder. Med tanke på hur lång tid det tog stt bli gravid så tror jag knappast vi kommer bli det av misstag om vi kör avbrutet.


    Japp, då har man äl som vanligt, men jag bara tycker att det är lite tidigt eftersom jag helammar och han bara är knappt tre mån gammal. :-/

    Tycker att du gör rätt i att slopa hormoner. De ställde till det rejält för mig efter ettan. Gick från att ha regelbunden cykel till helt keff, vilket var anledningen till att det tog så lång tid den här gången. Vill man ändå ha en tvåa relativt snabbt så att ett "hoppsan" inte vore någon katastrof tycker jag absolut att man kan köra "säkra perioder". Återkommer om utvärdering gällande kopparspiralen.
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-11-20 11:45:25 följande:

    Jag undrar detsamma! Hade också älsekret häromdagen och har plötsligt fått jättemycket finnar ( från att ha haft den bästa hyn någonsin). Men helammar ju? På nätterns går det över 4 timmar (oftast 5-6 ), men på dagarna blir det nästan alltid kortare än var 4e timme.

    Vi har haft oskyddat sex ganska ofta nu.. Så det vore inte alls bra om äl kom igång redan. Jag vet att amning inte är ett säkert skydd men iom att jag nyss blivit av med avslaget + att jag är långt ifrån "superfertil" så har jag tänkt att det borde vara lugnt fram tills efterkontrollen iaf. Då tänkte jag börja med minipiller exklutena. Hoppas verkligen inte jag har fel.

    Har tyvärr inget bra svar till dig. Men hojta gärna till om du får mens om en vecka. Så vet jag vad jag kanske kan förvänta mig.


    Bm på fl sa visserligen till mig att amning enbart är helt säkert skydd om det aldrig går mer än fyra timmar emellan gångerna. I annat fall kan äl komma igång när som helst. Så ta det lugnt om ni inte planerar fler barn inom kort.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-11-20 15:28:07 följande:

    Ingen som har erfarenhet av foglossning efter fl som känner igen smärtan jsg beskrev över? Är 3 veckor till läkarkontroll så tänkte försöka va proaktiv unde Eden perioden så det iaf inte blir värre då...


    Vet tyvärr inte vad det du beskriver är. Min foglossning har släpat kvar lite, med det har bara varit i de bakre fogarna, ffa på vänster sida. Går inte att googla sig till? Ring bm annars och rådfråga!
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-11-20 15:54:22 följande:

    Bm på fl sa visserligen till mig att amning enbart är helt säkert skydd om det aldrig går mer än fyra timmar emellan gångerna. I annat fall kan äl komma igång när som helst. Så ta det lugnt om ni inte planerar fler barn inom kort.


    Det gör vi absolut inte. Så vi får nog ta det lite försiktigt, alternativt be om minipiller tidigare (efterkontroll sista nov). Jag visste faktiskt inte att det var så känsligt med de 4 timmarna. Bra att veta! Inte för att jag tror risken är särskilt stor ändå. Men om man absolut inte kan tänka sig det så är det väldigt onödigt att ta några risker.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend