• Anonym (Hål)

    Ta hål i öronen på 1 åring? Går det?

    Notera att jag helst vill ha faktasvar och är inte så värst intresserad av era åsikter.

    Jag har iallafall tänkt ta hål i dotterns öron när hon är mellan 6 månader - 1 år (hon är ännu inte född).
    Vad jag förstått så är en piercingsstudio det bästa, men vet ni om de brukar ha åldergräns för att ta hål i öronen? Eller beror det kanske på studio till studio?

    Annars finns ju frisörsalonger som antagligen skulle gå med på det ifall det inte går på piercingsstudio. Men hur bra är det att ta hål i öronen på ett litet barn där?
    Jag tog själv hål i öronen hos en frisör (var dock 9 år), ingen aning om han ens var erfaren men det har hursomhelst gått bra. Så jag vet inte riktigt??

    Några som har svar på frågorna och/eller vill dela med sig av hur ni gjorde, om ni också tagit hål i öronen på små barn?

  • Svar på tråden Ta hål i öronen på 1 åring? Går det?
  • Topcom
    Anonym (öron) skrev 2016-03-01 11:56:08 följande:
    haha ja du får tolka det som du vill men ja jag tycker att flickor ska ha hål i öronen och det är lättare att läka när dom är yngre, dom kommer inte ihåg det och det är inget dom behöver ta ställning till för det är rent generellt ett stort beslut. Så vi tycker att det är bättre att göra det när hon är liten.
    Hahah vadå "flickor ska ha hål i öronen"?! Herrejösses, ge dig.
  • Tihi

    Vad är meningen med att så små barn ska ha hål i öronen? Det är ju knappast för deras egen skull om ungarna är yngre än 7-8 år så varför tar ni hål i öronen på bebisar?

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (öron) skrev 2016-03-01 08:14:16 följande:

    på vilket sätt menar du att det är något större? jag skulle knappast se det som ett bestående men som så. kommer ju knappt synas om det ens gör det.

    inget som påverkar barnets dagliga liv eller utseende i stort.


    Något större? Nu är jag inte säker på vad du menar men uag antar att det är ungefär "varför tycker du att det är en dtor grej att ta hål i öronen?". Mitt svar utgår från det, missuppfattar jag dig så säg till.

    Det är inte håltagningen som är problemet precis som omskärelse inte är problemet. Den sociala situationen är sådan att flickor förr eller senare tar hål i öronen och därför är det inte själva hålen jag vänder mig mot. Jag vänder mig mot det övergrepp på den personliga integriteten och självbestämmandet över den egna kroppen som sker när man gör elektiva och kosmetiska ingrepp hos små barn som inte kan säga sin mening. Det har inte med smärtan att göra, det handlar om att varje människa har en absolut rätt till sin kropp och att sådana beslut måste tas av personen själv.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (supermom)
    JTo skrev 2016-02-29 23:07:08 följande:

    Angående hur vida hål i öronen är barnmisshandel eller ej så: Hur vanligt det är må vara att ta hål i öronen på små barn i olika länder så går det inte att komma ifrån att en piercing går ut på ett sticka hål på barnet med en nål, sanslöst sjukt men tydligen okej bara man sätter in ett smycka i hålet? Eller?



    Jepp förmodligen så det går till... könsförvirring eller hål i öronen - bara att välja.
    Hon har ju själv sagt att hon uppmuntrar alla hennes 6 barn att utveckla unika personligheter med tydliga roller i familjen. När hon då piercar Vivianne och klär henne flickigt med rosa och spets samt med dockor i händerna, medan Shiloh är pojkaktig så ja döm själv
  • Anonym (öron)
    Anonym (Tennsoldat) skrev 2016-03-01 13:20:18 följande:
    Det finns gott om folk vars hål aldrig växer igen, det är absolut inte självklart att de gör det. Mina har inte gjort det trots att jag inte haft några örhängen i på över 10 år. Hålen syns dock och jag stör mig på det, det är verkligen fult. Kunde jag resa tillbaka till mitt 7-åriga jag hade jag förbjudit mig att ta hål.

    Gällande att hålen töjs ut så finns alltid den risken så länge barnet har örhängen, det är inget jättekonstigt.

    Jag får upprepade varknölar i mina tomma hål. Utan de där fula hålen hade det inte hänt. Jag är även känslig mot nickel, det kom efter jag fått hål i öronen.

    Min systerdotters örhängen försvann in på baksidan av örat. Det började som en liten kliande infektion och sedan gick det på en eftermiddag/kväll. Hela örhänget, med plupp och allt, försvann in och sedan svullnade hela örsnibben upp. Vi blev skickade till barnakuten av VC och på akuten fick de skära ut hängena. SSK på akuten sa att det där var en vanlig sak som många barn kom in med och att det inte var farligt men oftast väldigt smärtsamt och ganska traumatiskt för barnet. Naturligtvis är det inget som kan vänta, det är en pågående infektion med stor svullnad och smärta så om inte VC kan ta tag i det skickas man till närakuten eller akuten, inte ett dugg konstigt. Gällande källa skulle jag säga att jag nog var pålitligare än du även om du "jobbar som BSSK på akuten" (väldigt troligt )

    Ta föresten och googla på typ "örhänge vuxit fast" så får du se, det är rätt vanligt.
    Ja jag kanske inte har lika lätt att störa mig på sådana små saker då. jag har som sagt flera hål och dom syns inte. Men ja alla är väl olika då.

    Att det kan bli infektioner i samband med att hålen läker kan jag köpa. Men att det efter flera år skulle ske har jag svårt att se faktiskt.
    Och självklart måste man ta hand om en infektion i det fallet är vi överens men det lät på dig som att det bara försvann helt plötsligt.
    Men som sagt i samband med infektioner kan jag absolut förstå att det händer. Men oavsett så har jag ändå aldrig sett det.
    Det jag kan klassa som vanligt på barnakuten är kräksjukor och andningsbesvär. För det har man flera gånger i veckan barn som kommer in för. I alla fall nu vintertid.

    Och huruvida du tror att jag jobbar som barnsjuksköterska eller inte är för mig helt irrelevant. Jag vet i alla fall vart jag jobar ;)
    Och vart jag gjorde både min grundutbildning och min vub.

    Och jag sökte på det du sa åt mig och det enda jag hittade var trådar på typ flashback. I min utbildning har jag lärt mig något som heter källkritik och flashback eller liknande forum är absolut ingen pålitligt källa och går inte att generalisera. Detsamma gäller en ssk's åsikt varesig det är min eller någon annan. jag menar bara på att jag aldrig sett det och hade det vart så stort problem tror jag att det hade funnits mer info om det.
  • Anonym (öron)
    Interiorista skrev 2016-03-01 15:14:40 följande:
    Varför tycker du att flickor ska ha hål i öronen?
    för att jag tycker det. Det är fint och sött.
  • Anonym (öron)
    Topcom skrev 2016-03-01 15:33:25 följande:
    Hahah vadå "flickor ska ha hål i öronen"?! Herrejösses, ge dig.
    nope det tänker jag inte. jag är inte speciellt genusmedveten på det planet oh att ha hål i öronen tycker jag är fint på flickor. så enkelt är det. lär ju inte finnas någon annan anledning till att jag tog hål på min flicka
  • Anonym (öron)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-01 16:14:07 följande:
    Något större? Nu är jag inte säker på vad du menar men uag antar att det är ungefär "varför tycker du att det är en dtor grej att ta hål i öronen?". Mitt svar utgår från det, missuppfattar jag dig så säg till.

    Det är inte håltagningen som är problemet precis som omskärelse inte är problemet. Den sociala situationen är sådan att flickor förr eller senare tar hål i öronen och därför är det inte själva hålen jag vänder mig mot. Jag vänder mig mot det övergrepp på den personliga integriteten och självbestämmandet över den egna kroppen som sker när man gör elektiva och kosmetiska ingrepp hos små barn som inte kan säga sin mening. Det har inte med smärtan att göra, det handlar om att varje människa har en absolut rätt till sin kropp och att sådana beslut måste tas av personen själv.
    absolut förstår jag hur du menar. Men sen kan jag i sånt fall tycka att det borde vara en ganska hög åldersgräns på det för  jag tror ju inte heller att en 5 åring helt förstår innebörden utav det och kan ta ett sånt beslut heller.
    Men som sagt jag förstår hur du menar och hade det varit plastikkirurgi eller tatueringar hade jag absolut köpt ditt argument men inte när det kommer till detta. som sagt dom går att ta ut.
  • Anonym (Hål)
    Tihi skrev 2016-03-01 15:51:51 följande:

    Vad är meningen med att så små barn ska ha hål i öronen? Det är ju knappast för deras egen skull om ungarna är yngre än 7-8 år så varför tar ni hål i öronen på bebisar?


    Så om de är 7-8 år så är det plötsligt för deras skull, men inte innan?

    Ser hål i öronen som något naturligt man tar, ju yngre desto bättre (fast minst när barnet är runt 5 månader och inte innan, enligt mig iallafall).
    Det är dessutom helt normalt i många delar av världen så jag förstår inte varför svenskarnas syn är bättre än alla andras och att jag därför måste tycka likadant? 

    Att fråga varför man tar hål i öronen på ett barn är som att fråga varför man klär sin dotter i klänningar.. uppenbarligen för att man vill. Och det är inget "onaturligt" för att man ska behöva förklara sig. 

    Och nej, jag tänker inte att det är "gulligull" med hål i öronen och att hon ska ha på sig olika örhängen hela tiden för att vi ska leka modell med henne.. jag lever inte direkt på en bank för att kunna lägga runt tusenlappen på ett par örhängen, och att jag då ska köpa många av dem som byts varje dag så flickan är "flickig" och söt. Handlar som sagt om att örhängen är naturligt enligt mig och att jag inte ser anledning till att vänta med det. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (öron) skrev 2016-03-01 17:57:01 följande:
    absolut förstår jag hur du menar. Men sen kan jag i sånt fall tycka att det borde vara en ganska hög åldersgräns på det för  jag tror ju inte heller att en 5 åring helt förstår innebörden utav det och kan ta ett sånt beslut heller.
    Men som sagt jag förstår hur du menar och hade det varit plastikkirurgi eller tatueringar hade jag absolut köpt ditt argument men inte när det kommer till detta. som sagt dom går att ta ut.
    Ja, det är en förutsättning att personen förstår vad som händer. 5 är för ungt, 10 kanske kan vara en bra början för en del barn, det är ju individuellt dessutom.

    Vad förändras av att det inte är permanent? Är det mer ok för att man kan "ångra sig"?

    Är du ok med att man tar hål i öronen utan att sätta i något, exempelvis som en religiös rit? Är det lika ok att göra det på pojkar som på flickor?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • neverpreggo

    Du ser hål i öronen som något naturligt men det finns ingen "naturlig" metod att att ta hål i öronen. För mig blir det en sån ickefråga om man vet skillnaden mellan pistolhåltagning och med nål. Det enda bra alternativet kommer att vara svårt att hitta någon som utför. Att utsätta en bebis för onödiga risker känns väldigt främmande för mig.


     


    Men det känns lite som att prata med en vägg... Det kan bli en hel del komplikationer och jag skulle inte vilja vara orsak till att mitt barn fått knölar/hål som växt ojämnt/etc. Inte om barnet inte uttryckligen vill ha hål i öronen.

  • Anonym (Tennsoldat)
    Anonym (öron) skrev 2016-03-01 17:51:45 följande:
    för att jag tycker det. Det är fint och sött.
    Ah. Ja ok, då förstår jag. Mina flickor föddes perfekta - jag behövde aldrig förbättra dom.
    Anonym (öron) skrev 2016-03-01 17:50:41 följande:
    Ja jag kanske inte har lika lätt att störa mig på sådana små saker då. jag har som sagt flera hål och dom syns inte. Men ja alla är väl olika då.

    Att det kan bli infektioner i samband med att hålen läker kan jag köpa. Men att det efter flera år skulle ske har jag svårt att se faktiskt.
    Och självklart måste man ta hand om en infektion i det fallet är vi överens men det lät på dig som att det bara försvann helt plötsligt.
    Men som sagt i samband med infektioner kan jag absolut förstå att det händer. Men oavsett så har jag ändå aldrig sett det.
    Det jag kan klassa som vanligt på barnakuten är kräksjukor och andningsbesvär. För det har man flera gånger i veckan barn som kommer in för. I alla fall nu vintertid.

    Och huruvida du tror att jag jobbar som barnsjuksköterska eller inte är för mig helt irrelevant. Jag vet i alla fall vart jag jobar ;)
    Och vart jag gjorde både min grundutbildning och min vub.

    Och jag sökte på det du sa åt mig och det enda jag hittade var trådar på typ flashback. I min utbildning har jag lärt mig något som heter källkritik och flashback eller liknande forum är absolut ingen pålitligt källa och går inte att generalisera. Detsamma gäller en ssk's åsikt varesig det är min eller någon annan. jag menar bara på att jag aldrig sett det och hade det vart så stort problem tror jag att det hade funnits mer info om det.
    Hur det är med läskunnigheten? När jag googlar på "örhänge vuxit fast" får jag EN träff på Flashback, någon är härifrån och resten från privata bloggar/sidor. Längst ner finns sex andra förslag på formuleringar och på alla dessa får man ytterligare träffar. Det är rätt vanligt, är det hemskt jobbigt för dig?

    Din utbildning verkar inte ha lärt dig att ta till dig information i alla fall, det är ett som är säkert
  • Anghammarad
    Anonym (öron) skrev 2016-03-01 17:51:45 följande:
    för att jag tycker det. Det är fint och sött.
    Om barnets pappa hade tyckt att en tatuering i pannan där det står "Heja Brynäs" är "fint och sött" på en liten flicka, hade du då accepterat det?
  • Tihi
    Anonym (Hål) skrev 2016-03-01 18:00:09 följande:
    Så om de är 7-8 år så är det plötsligt för deras skull, men inte innan?

    Ser hål i öronen som något naturligt man tar, ju yngre desto bättre (fast minst när barnet är runt 5 månader och inte innan, enligt mig iallafall).
    Det är dessutom helt normalt i många delar av världen så jag förstår inte varför svenskarnas syn är bättre än alla andras och att jag därför måste tycka likadant? 

    Att fråga varför man tar hål i öronen på ett barn är som att fråga varför man klär sin dotter i klänningar.. uppenbarligen för att man vill. Och det är inget "onaturligt" för att man ska behöva förklara sig. 

    Och nej, jag tänker inte att det är "gulligull" med hål i öronen och att hon ska ha på sig olika örhängen hela tiden för att vi ska leka modell med henne.. jag lever inte direkt på en bank för att kunna lägga runt tusenlappen på ett par örhängen, och att jag då ska köpa många av dem som byts varje dag så flickan är "flickig" och söt. Handlar som sagt om att örhängen är naturligt enligt mig och att jag inte ser anledning till att vänta med det. 
    Lugna ner dig lite. Det är inte bra för hjärtat att hetsa upp sig så där. Läs alla inlägg jag har gjort innan du hoppar på mig tack.

    Det är stor skillnad på att ta hål i 7-8 årsåldern eftersom att flickan då förmodligen själv vill ta hål, för att hon tycker att det är fint och för att kompisarna har hål eftersom att många brukar få det i lågstadiet. Ungen är helt enkelt medveten om hålen och om hon vill ha dom eller inte jämfört med en unge på några år. Det är ju i lågstadiet tjejerna brukar börja tjata om att få ta hål i öronen medans en bebis eller unge under 4-5 år inte vet någon skillnad. Så att ta hål på småbarn tillfredställer bara föräldern och verkligen inte barnet. Så jo, det är en stor skillnad på att få hål som bebis och att få det i lågstadiet. I rest my case.
  • Anonym (Hål)
    Tihi skrev 2016-03-02 16:36:48 följande:
    Lugna ner dig lite. Det är inte bra för hjärtat att hetsa upp sig så där. Läs alla inlägg jag har gjort innan du hoppar på mig tack.

    Det är stor skillnad på att ta hål i 7-8 årsåldern eftersom att flickan då förmodligen själv vill ta hål, för att hon tycker att det är fint och för att kompisarna har hål eftersom att många brukar få det i lågstadiet. Ungen är helt enkelt medveten om hålen och om hon vill ha dom eller inte jämfört med en unge på några år. Det är ju i lågstadiet tjejerna brukar börja tjata om att få ta hål i öronen medans en bebis eller unge under 4-5 år inte vet någon skillnad. Så att ta hål på småbarn tillfredställer bara föräldern och verkligen inte barnet. Så jo, det är en stor skillnad på att få hål som bebis och att få det i lågstadiet. I rest my case.
    Jag är helt lugn, på vilket sätt hoppar jag på dig?

    En 5 åring, eller t.o.m en 2 åring som kan prata, kan också berätta att de vill ha hål i öronen. Men menar du att de är för små för att veta bättre? Hur är då 7 åringar tillräckligt stora för att själva kunna avgöra det?

    Du menar att barn i 7-8 års åldern börjar tjata om hål i öronen.. vad bra att min dotter då vi den åldern redan kommer ha hål i öronen, så slipper hon göra det på nytt?
  • Anghammarad
    Anonym (Hål) skrev 2016-03-01 18:00:09 följande:
    Det är dessutom helt normalt i många delar av världen så jag förstår inte varför svenskarnas syn är bättre än alla andras och att jag därför måste tycka likadant? 
    Kvinnlig omskärelse är också normalt i vissa delar av världen. 
  • Anonym (Hål)
    Anghammarad skrev 2016-03-02 22:30:27 följande:
    Kvinnlig omskärelse är också normalt i vissa delar av världen. 
    Men inte där jag har mitt ursprung så det är en icke-fråga för mig. 

    Dessutom kan du inte jämföra kvinnlig könsstympning som i de flesta fall leder till otrolig smärta för kvinnorna, knappt kan ha sex och njuta och Gud vet vad de får gå igenom under förlossningen, med ett hål i öronen.

    Jag förstår att det inte är själva hålet/könsstympningen många syftar på utan själva idén om att föräldrar ska göra något med barnets kropp när barnet inte uttryckt att hen vill det - men fortfarande: riktigt fult att jämföra dessa två ting. Då vet du uppenbarligen inte vilket stort problem kvinnlig könsstympning är. 
  • Anghammarad
    Anonym (Hål) skrev 2016-03-02 22:35:48 följande:
    Men inte där jag har mitt ursprung så det är en icke-fråga för mig. 

    Dessutom kan du inte jämföra kvinnlig könsstympning som i de flesta fall leder till otrolig smärta för kvinnorna, knappt kan ha sex och njuta och Gud vet vad de får gå igenom under förlossningen, med ett hål i öronen.

    Jag förstår att det inte är själva hålet/könsstympningen många syftar på utan själva idén om att föräldrar ska göra något med barnets kropp när barnet inte uttryckt att hen vill det - men fortfarande: riktigt fult att jämföra dessa två ting. Då vet du uppenbarligen inte vilket stort problem kvinnlig könsstympning är. 
    Jo, jag är fullständigt medveten om vilket problem det är.

    Mitt exempel var för att visa hur otroligt dumt det är att använda argumentet att det är normalt i vissa delar av världen till att rättfärdiga en kroppsmodifiering. Det är helt och hållet onödigt att ta hål i öronen på ett spädbarn bara för att du som mamma tycker att det är gulligt. 
  • Panduro
    Anonym (öron) skrev 2016-03-01 11:56:08 följande:

    haha ja du får tolka det som du vill men ja jag tycker att flickor ska ha hål i öronen och det är lättare att läka när dom är yngre, dom kommer inte ihåg det och det är inget dom behöver ta ställning till för det är rent generellt ett stort beslut. Så vi tycker att det är bättre att göra det när hon är liten.


    DU tycker att flickor ska ha hål i öronen? Spelar det alls någon roll vad flickorna själva vill?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Hål) skrev 2016-03-02 22:35:48 följande:

    Men inte där jag har mitt ursprung så det är en icke-fråga för mig. 

    Dessutom kan du inte jämföra kvinnlig könsstympning som i de flesta fall leder till otrolig smärta för kvinnorna, knappt kan ha sex och njuta och Gud vet vad de får gå igenom under förlossningen, med ett hål i öronen.

    Jag förstår att det inte är själva hålet/könsstympningen många syftar på utan själva idén om att föräldrar ska göra något med barnets kropp när barnet inte uttryckt att hen vill det - men fortfarande: riktigt fult att jämföra dessa två ting. Då vet du uppenbarligen inte vilket stort problem kvinnlig könsstympning är. 


    Jämför då istället med manlig omskärelse, det är också normalt i vissa delar av världen. Innebär det att du tycker att det är en acceptabel sedvänja? Samma sak kan sägas om aga, det är också fullt normalt i större delen av världen, tycker du därför att det är ok att smiska barn som inte lyder?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Ta hål i öronen på 1 åring? Går det?