• Ess

    Vilja ta över mammans plats?

    Aldrig i livet. Ju mindre jag behöver ha med dem att göra, ju bättre.

  • Ess
    Anonym (Louise) skrev 2016-02-26 14:05:55 följande:

    Jag kan väl erkänna att jag känner så och att jag har arbetat hårt på att utmanövrera ungarnas mamma. Det är mest för att jag tycker att jag är bättre än henne på egentligen allt, men det är också för att kontakten mellan henne och min sambo stör mig. Eller störde mig, numera är det inget problem eftersom dom inte har nästan nån kontakt längre alls och den dom har har jag full insyn i. 


    Att man vill minimera en kontakt man upplever som för mycket, förstår jag.
    Men jag förstår inte varför man har ett sådant intresse för barnen att man tycker att man själv är bättre än mamman. Jag hade hellre sett att de inte alls kom hit alls, på den tiden han hade umgänge. Hade det kommit på tal att de skulle bo heltid, ja då hade jag dragit med blixtens hastighet.
  • Ess
    Connie07 skrev 2016-02-29 10:30:18 följande:

    Hade jag varit bonusmamma (vilket jag aldrig vill bli)skulle jag tyckt att det är konstig om barnet bor mera hos pappan,om mamman är normal.Mamman har ju faktiskt tagit beslutet att föda det här barnet och ska därför minst lika mycket eller mer som pappan ta hand om sitt barn.


    Det är väl inget konstigt att pappan kan ha barnet på heltid och mamman va umgängesförälder. I alla fall inte om det gäller barn som båda önskade.
    Alla barn trivs inte med vv, utan de vill kanske bo hos sin pappa, eller mamman naturligtvis.
    Det handlar om så mycket mer än att mamman pissat revir på ungen, bara genom att föda den.
  • Ess
    Connie07 skrev 2016-02-29 11:04:53 följande:

    Varför ska en kvinna gå igenom graviditete och sen föda barnet och sen ska pappan och hennes kvinnor ta hand om det hon tillverkat.


    Det är varken pappans kvinna eller mammans man som ska ta hand om barnet, det är föräldern själv som ska göra det. Behöver föräldern hjälp någon gång så kan hen fråga sin sambo. 
    Jag anser att en pappa är lika viktig för barnet som en mamma, när det gått ur spädbarns perioden. MEN ingen av föräldrarna ska dumpa över ansvaret på sin nya partner, för det är inte partnern som skaffat det barnet.
  • Ess
    Anonym (Vem) skrev 2016-02-29 13:48:09 följande:
    Det är DIN åsikt och inte en lag som alla bonusföräldrar tvingas följa... Hur bonusfamiljer gör är deras ensak och inget för dig att sitta och besluta om.
    Visst det är MIN åsikt, men skribenten jag svarade ville inte att pappan skulle ha barnet eftersom det var hennes och hans kvinna fick inte ta hennes plats som mamma. Jag anser att om man som förälder inte har mer intresse för sitt barn än att lämna över det till sin partner, då ska man inte ha umgänge heller. Huvudansvaret ska ligga på föräldern, inte stå eller falla med partnerns lust att agera chaufför och barnskötare. Att hjälpas åt är en helt annan sak. Barnets trygga punkt ska i huvudsak va föräldern. 
  • Ess
    Anonym (Vem) skrev 2016-02-29 14:19:51 följande:
    Herrejäklar alltså. Är du seriös? Man kan ha en normal familjesituation och nya gemensamma barn som hämtas tidigare av mamman för att hon har gått ner i arbetstid ett tag. Så då ska bonusbarnet alltså vara kvar i förskolan/skolan tills pappan slutar jobbet bara för att rätt ska vara rätt? Är det inte skönt för bonusbarn att få sovmorgon på lov när bonusmamman är hemma på morgonen eller sluta tidigare på eftermiddagen när hon hämtar hem syskonen?
    Om hon VILL göra det så är det ju helt ok. Men det ska va lika okej att hon bara hämtar sina egna barn och det andra går enligt sina föräldrars tider. Vill föräldrarna att deras barn ska gå kortare dagar, så är det deras ansvar att ordna det. De får se det som ett plus och tacka för hjälpen om hans sambo ställer upp ibland och tar barnet på eftermiddagen.

    Men nu var det inte det det gällde utan en förälder som helt lämnar över till sin partner, där hela umgänget står eller faller beroende på sambons goda vilja. Det anser jag vara helt, totalt fel.
  • Ess
    Anonym (Vem) skrev 2016-02-29 15:29:27 följande:
    Så svaret till dig är: Nej. Hen skrev inte det. Hen skrev att om föräldern behöver hjälp någon gång så kan hen fråga. I det ingår knappast att hämta bonusbarnen tidigare för att de inte ska få så långa dagar eller att ge dem sovmorgon på loven för att man ändå är hemma med syskonet.
    Det är absolut ingen självklarhet att göra det du skriver. Men man kan ställa upp och göra det OM man känner för det. Annars får en utav barnets föräldrar ta ledigt på lovet. 

    Man kan ha gjort en överenskommelse med sin sambo om att även hämta hans barn när man gått ner i arbetstid, mot att han står för en större del av de löpande kostnaderna. 
    Annars har man bestämt sig för att dra ner på sina hobbys eller annat för att kunna va hemma mer med sitt barn, vilket innebär att man får mindre pengar att röra sig med. Då får det andra barnets föräldrar fundera på om de är villiga att göra samma val och sänka sin inkomst för sitt barns skull................
  • Ess
    Anonym (Vem) skrev 2016-02-29 14:19:51 följande:
    Herrejäklar alltså. Är du seriös? Man kan ha en normal familjesituation och nya gemensamma barn som hämtas tidigare av mamman för att hon har gått ner i arbetstid ett tag. Så då ska bonusbarnet alltså vara kvar i förskolan/skolan tills pappan slutar jobbet bara för att rätt ska vara rätt? Är det inte skönt för bonusbarn att få sovmorgon på lov när bonusmamman är hemma på morgonen eller sluta tidigare på eftermiddagen när hon hämtar hem syskonen?
    Jag tycker att du uttrycker dig ganska tydligt att det är en självklarhet att hon även ska hämta hans barn om hon slutar tidigt.
    Anonym (Vem) skrev 2016-02-29 16:18:02 följande:
    Var påstod jag att det är en självklarhet?

    Jag skrev att om pappan och bonusmamman vill så kan barnen absolut behandlas som övriga barn i familjen utan att pappan ständigt ska be henne om hjälp för att det är kris. Du skrev att en pappa som inte kan ta hand om sina barn själv inte ska ha barnen alls.

    Som sagt, familjer får komma överens om vad som passar dem bäst och en bonusmamma kan absolut ha mer tid med bonusbarnen än vad pappan har, och att familjen trots det är fullt fungerande och att alla mår bra.

    Om man ändå går ner i tid för sina egna barn så kostar det inget att bonusbarnet får sluta tidigare också...
    Som du skriver så kan man komma överens om att hjälpas åt även med de tidigare barnen. Men det är som sagt ingen självklarhet, utan en sak man diskuterar och kommer överens om. Kommer man överens om att man bara vill hämta sitt eget barn, så är det det som gäller oavsett om det inte kostar mer att hämta alla.
    Man kan vilja ha egentid med sina egna barn och göra grejer med dem, det är ganska stor skillnad på att göra saker med ett, två, tre, eller fler barn. 
    Tar jag ett beslut att dra ner på mina utgifter för att få tid åt mina barn, så ska inte han åka snålskjuts på det. Då får han själv fundera över vilket han prioriterar mest.

    Det finns de som fungerar som en familj och de som inte har någon önskan om att göra det. Inget av det är varken rätt eller fel, så länge man har samma åsikt i frågan. Har man inte det så lär det bli problem.
  • Ess
    Anonym (Vem) skrev 2016-02-29 17:02:04 följande:
    Du lever i en annorlunda värld där du har självständig ekonomi och kan vara självbestämmande. En majoritet av alla bonusmorsor som går ner i arbetstid, om de arbetar alls, lever till stor del på mannen.
    Man behöver inte tjäna multum för att va självbestämmande. Men man måste ha krav på den man flyttar ihop med, att den personen också är självständig och tar sitt föräldraansvar. 
    Jag kan inte tycka att man värdesätter sina barn speciellt högt om man förutsätter att ens partner finns där och tar hand om dem så att man själv kan jobba hur man vill osv. När partnern säger stopp så står man där med skägget i brevlådan......
    Men det är väl den typen av förälder som ringer exet och beklagar sig över att xx inte vill att barnen ska va där mer än max vh, och låter partnern bära hundhuvudet för att hen själv brister i sin föräldraroll.

    Sen finns det inget som säger utan att man kan bli den familjen du förespråkar, men det tar tid och är något som ska växa fram hos alla inblandade. Det ska absolut inte forceras fram av att den ena känner sig underlägsen den andra, då slutar det med en explosion.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-29 19:46:24 följande:
    Jag hade inte värdesätta en partner som velat köra sitt race själv efter att vi flyttat ihop och valt att leva som en familj. Skall jag leva med ett barn måste jag få vara lika delaktig i beslut, ansvar, uppfostran osv.

    Varje familj måste få lov att själva besluta om vilken uppdelning de vill ha och vilket ansvar de vill att alla skall ha i familjen.
    Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan att köra sitt eget race och att ta sitt eget ansvar. Om jag tar mig själv som exempel, så har jag inte speciellt barnvänliga arbetstider, när det gäller yngre barn. Så hade vi skiljt oss så det första jag hade fått göra hade varit att försöka byta tider, eller byta jobb. Annars hade jag inte kunnat ha barnen tex vv. Jag hade inte kunnat binda upp mina föräldrar eller en ny sambo till att få mitt ansvar att gå runt.

    Här finns ju den tråden om mannen med två flickor som bodde vv när han bodde med sitt ex, eftersom hon tog ett föräldraansvar för dem, så det var fritt fram för honom att köra sitt race med sitt jobb. När de gjorde slut så ville inte hans nya sambo axla hans ryggsäck, utan då valde han att minska umgänget, vilket flickorna blev jätteledsna över.
    Hade han själv tagit ansvar för sitt liv och sina val, så hade de flickorna inte behövt bli besvikna, för då hade han haft vv för att han själv ville och kunde. 
  • Ess
    Brumma skrev 2016-03-03 11:56:21 följande:
    Jo. Jag vet att du tycker att man inte skall basera umgänge på att man får hjälp av sin partner. Men vi hjälps åt som familj och lägger upp vår tid så att det passar vår familj bäst. Vilket innebär att det är jag som hämtar min bonus tex.

    Om båda inblandade är med på det håller jag ibte med om att det är att "inte ta sitt ansvar" utan snarare att man gemensamt delar upp ansvaret så som passar familjen bäst.

    Eftersom det passar oss bättre att min man fortsätter med obekväma arbetstider och jag tar den biten så väljer vi det. Tillsammans.

    Hade jag däremot inte velat vara delaktig på detta sätt och han inte löst det ändå - DÅ hade det varit att inte ta sitt ansvar.

    Det är en viss skillnad.

    Och naturligtvis gäller detta inte bara vår familj. Många gör så och gör det genom ett gemensamt beslut. För att hjälpas åt passar familjen bättre än att göra allt själv.

    Jag tror nog inte heller det är många som planerar umgänget efter att det kanske tar slut med partnern om fem år. Man planerar efter hur livet ser ut just nu.
    Att hjälpas åt och att hänga upp hela umgänget på tredje person är två vitt skilda saker. Jag tror att din man löst sitt umgänge med dottern även om du hade varit bortrest en period.
    Mannen i den andra tråden var ju tvungen att ha en "barnpiga" för att få sin vecka att gå runt. Det allra konstigaste är att han efter två skilsmässor med barn involverade, inte skänkte ens den minsta tanke på hur han skulle klara umgänget med sina barn. Visst han kunde haft tur och håvat in en ny som ställde upp på honom, men nu gjorde han inte det och valde att såra sina stora flickor istället. 

    Jag är ärligt nyfiken på hur en sådan person liknande mannen i den tråden tänker?
    Är han själv intresserad av umgänge med de tidigare barnen, eller det var ex sambon som tyckte det var kul att ha dem?

    Sen finns det flertalet andra trådar där en ny sambo har förväntats gå in och ta ett större ansvar än föräldern själv från första dagen i stort sett. 

    Själv klev jag in i en situation som redan var inarbetad sen många år tillbaks. Hade jag velat va en familj och hjälpas åt, så hade inte hela oket legat på mina axlar, utan det hade handlat om att just hjälpas åt. Han var tydlig inför sina arbetsgivare att varannan Fredag så slutar jag kl xx, eftersom jag har ett umgängesavtal att följa.
    Efter han träffade mig så ställde jag upp och hämtade några gånger när det verkligen krisade på hans jobb. Men det var aldrig någon form av tvång, utan hade jag inte kunnat så hade han hänvisat arbetsgivaren det han sa om umgängeshelgerna redan när han började.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-03-04 07:09:48 följande:
    Jag Jan greppa att man inte gör den uppdelningen. Jag accepterar att man inte vill dela fullt föräldraansvar. Varför är det så svårt att acceptera att andra gör annorlunda för dig?

    Nej. Min man hade inte kunnat lösa umgänget om jag vore bortrest. Eller, han hade förmodligen fått hjälp av sina föräldrar istället. Han har ingen möjlighet att sätta sig i en bil i fyra timmar för att hämta henne (ja, det finns anledningar). När mamman flyttade gjorde hon det med vetskapen att växelvis boende skulle vara kört och vh hänga på att en tredje part behövde hjälpa till.

    Jag kom inte heller in när umgänget redan var fix o färdigt utan i samma veva som det började eftersom jag träffade min man strax efter separationen. (Dock ett bra tag innan mamman flyttade. Bonus var redan familj när hon gjorde det).

    Vi har lagt upp umgänget TILLSAMMANS och även om DU inte vill ha det så är det en självklarhet för mig. Jag tar SAMMA ansvar för min bonus som min man. Det hade tex aldrig fallit mig in att boka in saker som höll mig borta från hemmet de få dagar hon är hos oss. Hon är min familj och hon går före fritidsintressen osv. Som sagt köper jag att detta passar oss och inte alla men undrar fortfarande varför du inte kan acceptera att andra inte gör samma val som du?

    För mig skulle det aldrig handla om att "hjälpa till" eller "ställa upp", för mig handlar det om att vi delar på ansvaret som en familj. Vi planerar utifrån vår vardag.

    Du påpekar att du inte ställt upp av tvång. Men ngn som inte ser det som du tycker inte heller att dela helt på ansvaret är tvång. Är det tvång är det, som jag skrev tidigare, inte samma sak som att planera ihop. Då skall man inte ta det ansvaret och inte ställa upp på att "vara barnflicka". Men ser man det däremot som att man är en familj som alla andra, ja då är det ngt naturligt istället.
    Jag har inga problem att acceptera att ni kör som ni känner är bäst för er. 
    Det jag undrar är hur föräldern tänker när han sätter sig i en beroende situation för att kunna träffa sina barn. Nu blev det fel när jag refererade till din man, det var ju exet som flyttade för att jäklas.
    Men om det varit du som velat flytta till en ort på samma avstånd från hans dotter i början av ert förhållande, och lovat dyrt och heligt att du skulle hämta och lämna osv. 
    Hade han verkligen bara flyttat utan att tänka genom det noga, väga för och nackdelar mot varann?
    Nu reser du inte bort under barnhelgen, men du kan ju bryta något och inte kunna köra på ganska många månader. Det kan ta slut, eller vad för något som helst som gör att du bryter ditt löfte.
    Anser du inte att det är hans ansvar som förälder att tänka igenom det extra noga, och ha en plan B om det skulle bli nödvändigt?
  • Ess
    Anonym (Liv) skrev 2017-04-30 07:40:39 följande:

    Fast det har väl knappast med det scenario jag beskrev att göra? Det har funnits flertal trådar där pappan bokat egna möten eftersom hans nya promt vill vara med trots att både mamman och pappan skall gå och är närvarande föräldrar. Så tycks inye riktigt din situation vara


    Det spelar ingen roll om föräldrarna går tillsammans eller bokar egen tid, för partnern har ingen rätt att gå dit ändå OM den andra föräldern/vårdnadshavaren sätter sig mot det.

    Sen min personliga åsikt är att om partnern hjälper till mycket med läxor och skolarbete, så är det ok att den går dit OM det är ok för barnet.

    Sen anser jag också att en partner till en boendeförälder har mer på utvecklingssamtalet att göra än en vh förälder.
  • Ess
    Anonym (Pappan) skrev 2017-04-30 09:42:03 följande:

    Nej, självklart går inte förälderns val av partner under den lagen. Det var inte vad jag sa. Jag sa att lägga till ytterligare en förälder. Mig veterligen är det inte rättsligt prövat men i till exempel en situation där styvmamman tar större delen av föräldraskapet i pappans ställe skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna prövas.


    Det kan va svårt för den andra föräldern att hävda bristande omsorg då barnet faktiskt får vad det behöver av partnern.

    Däremot så kan partnern hävda detta gentemot föräldern när denna fått ett oönskat ansvar dumpat på sig.
  • Ess
    Anonym (Pappan) skrev 2017-04-30 10:58:16 följande:

    Fast du blandar äpplen och päron. Ingen har pratat om bristande omsorg. Däremot om att båda vårdnadshavarna enlig lag ska vara delaktiga i större beslut som rör barnet. Att ge barnet en ytterligare förälder är ett väldigt stort beslut. Har aldrig sett att det prövats i någon rätt dock. Men en tanke är just att umgänget med pappan går först just för rätten till båda föräldrarna men om den nya tar en föräldraroll I STÄLLET för pappan, att det skulle kunna prövas i rätten.


    Men det är vad jag skriver, har partnern ett totalansvar för barnet så brister föräldern i omsorg. Men det går inte att komma åt så länge partnern går med på det.

    Hade maken dumpat sina barn på mig så hade jag skjutsar hem dem till mamman och informerat henne om läget. Hade hon då valt att dra umgänget till tingsrätten så hade jag lagt mina ord till hennes fördel eftersom jag inte på några villkor vill ta hand om deras barn.

    Att båda föräldrarna ska ta beslut tillsammans funkar ofta inte. Det är rätt vanligt att den ena kör över den andra på olika vis.
  • Ess
    Anonym (Pappan) skrev 2017-04-30 10:58:16 följande:

    Fast du blandar äpplen och päron. Ingen har pratat om bristande omsorg. Däremot om att båda vårdnadshavarna enlig lag ska vara delaktiga i större beslut som rör barnet. Att ge barnet en ytterligare förälder är ett väldigt stort beslut. Har aldrig sett att det prövats i någon rätt dock. Men en tanke är just att umgänget med pappan går först just för rätten till båda föräldrarna men om den nya tar en föräldraroll I STÄLLET för pappan, att det skulle kunna prövas i rätten.


    Men vart drar man annars gränsen.

    Är det ok att sitta barnvakt åt partnerns barn en kväll?

    Är det ok att en vh förälder bestämmer att boendeförälderns partner absolut inte får varken laga mat eller ens vistas ensam med barnet?

    Jag anser inte att det går att detaljstyra den andras hem och val.
  • Ess
    Anonym (Pappan) skrev 2017-04-30 16:18:50 följande:

    Jag tycker att föräldrarna i första hand ska ta hand om barnet. Alltså ska den ena föräldern iväg så tillfrågas den andra föräldern.

    Jag tycker att det du nämner med att vara ensam med barnet, laga mat osv. bygger på förtroende från båda föräldrarna. Att när man tar in en ny partner i barnets liv så presenterar man givetsvis den för sitt ex, barnets andra förälder och låter den godkänna att vara delaktig i barnets liv. Men då utgår jag ifrån att båda är sunda föräldrar och att ingen just på grund av svartsjuka hindrar delaktighet.


    Jag är helt och hållet med på att det är föräldern som ska ta hand om sitt barn.

    Men resten kommer aldrig att funka hos vääääääldigt många. Att presentera sin nya partner för exet för att få denna godkänd, hör du väl själv hur dumt det låter.

    Så länge partnern är en sk normal människa som barnen inte far illa av att umgås med, så får den andra föräldern va nöjd. Trivs både barn och partner med att partnern tar allt ansvar, så är det ok.

    Skulle partnern har fått ett oönskat ansvar dumpat på sig, så ligger det på denna att sätta stopp.

    Personligen skulle jag aldrig ta något arbete med partnerns barn, men alla är olika och har olika upplägg.
Svar på tråden Vilja ta över mammans plats?