• Gaytjej

    1273 kronor...

    Häromdagen fick jag bekräftelse från Försäkringskassan om att jag beviljas fullt underhållsstöd, 1273 kr/månad, för Alvar. Detta kommer jag få fram tills dess att min fru ses som vårdnadshavare även av myndigheterna.


    Känns knepigt att få underhåll som ensamstående förälder då Alvar faktiskt har två föräldrar som sörjer för honom! Men så länge som riktlinjerna för assisterad befruktning är så orättvisa som de är (vilket kostade oss nära 100 000 kronor) och så länge som regelverket omöjliggör för oss att få jämställdhetsbonusen (13 000? kronor) så tänker jag inte skämmas! Så det så!
    www.donationsradet.se - Du har väl anmält dig?!
  • Svar på tråden 1273 kronor...
  • Gaytjej

    Jag skrev att sonen var tillverkad på dansk klinik och att donatorn var anonym. Tror inte det behövdes.


    Alvar är född 22 feb, jag skickade in pappren i mitten av mars o fick beviljat stöd fr o m mars. Utb sker den 20:e, men jag fick för mars + april redan härom dagen. Ska bli en leksakshylla och en bokhylla till Alvars rum..!
    www.donationsradet.se - Du har väl anmält dig?!
  • Gaytjej
    Lovhogen skrev 2010-05-15 20:17:18 följande:
    Är det ansökan "...när barnet bor hos endast en förälder" som gäller för oss?
    Japp! http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/5012.pdf
    NoKnock Angleton skrev 2010-05-15 20:22:29 följande:
    Omg. Det är klart du har rätt till de pengarna, det är ju reglerna det är fel på! Att stjärnfamiljer inte har samma rättigheter i Sverige år 2010 är fanimej vidrigt! Att ni inte kan få jämnställdhetsbonusen är hur dumt som helst, den skall ju baseras på att förädrarna delar lika, inte att kön delar lika. Ni är föräldrar alltså borde ni ha jämnställdhetsbonusen om ni delar föräldraledigheten lika! Grattis till bebisen förresten =)
    Tack :)
    Gaytjej skrev 2010-04-13 12:38:08 följande:
    Jag skrev att sonen var tillverkad på dansk klinik och att donatorn var anonym. Tror inte det behövdes. Alvar är född 22 feb, jag skickade in pappren i mitten av mars o fick beviljat stöd fr o m mars. Utb sker den 20:e, men jag fick för mars + april redan härom dagen. Ska bli en leksakshylla och en bokhylla till Alvars rum..!
    Jag tror ev vi fick för feb+mars, för vi fick faktiskt ytterligare en utbetalning i slutet av april! Vi tackar och tar emot! 
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2010-04-11 11:55:57 följande:
    Det spelar ingen roll, så länge barnet är kliniktillverkat (be att kliniken skriver ett intyg)
    Förtydligande: Man behöver inget intyg för att få underhållsstödet, men det är ju skönt att ha inför faderskapsutredningen!
  • Gaytjej
    Fru Hennerdal skrev 2010-05-16 10:43:36 följande:
    Som jag förstår det måste hon ansöka för att få adoptera som närstående. Samma som gäller för heterosexuella par där ena parten har barn sedan tidigare som den andre vill stå som vårdnadshavare till.
    Den väsentliga skillnaden att gifta män blir vårdnadshavare per automatik när deras fruar fött barn. Gifta kvinnor måste närståendeadoptera ifall deras fruar fött barn. Jag tycker att det ska vara lika!
    Jag tycker inte att man kan jämföra min och min fru situation med en där en 'ny partner' vill adoptera en kvinnas barn (inte sagt att du gör denna jämförelse personligen, Fru Hennerdal). Jag och min fru har gjort vårt barn tillsammans!
  • Gaytjej

    Skynda er att skicka in, ni får bara för en månad tillbaka i tiden!

    Det behövs inga kvitton, du behöver inte garantera att barnet inte har ngn fader, men däremot behöver du namnet på handläggaren till ert faderskapsutredningsärende!

    Så fort den andra av er sedan är förälder även juridiskt sett så måste ni meddela FK så att de drar in underhållsstödet! 


Svar på tråden 1273 kronor...