• lindelou

    Rottweiler/Amstaff?

    Hejsan!

    Jag om min sambo har länge funderat på att skaffa en till hund.
    Nu har vi hittat en blandis mellan Rottweiler och Amstaff på 9 mån. Hans ägare har inte tid för honom och letar efter ett nytt hem till honom.

    Min fråga är nu vad ni tycker om denna blandningen och om ni tror att det skulle kunna bli en bra hund?
    Hur har ni uppfattat dessa raser?

    Jag vill endast ha svar från folk som har erfarenhet av dessa raser, om du inte känner till raserna så vill jag helst inte ha din åsikt eftersom att det lätt kan förvrida bilden av hur denna hund kan komma att bli.

    Tack:)

    Mvh Dennis

  • Svar på tråden Rottweiler/Amstaff?
  • 0   Blåbäret   0
    LillaLulla skrev 2007-08-04 15:13:19 följande:
    Blåbäret - ja, men det finns betydligt fler springer spaniels och labradorer än renrasiga pitbulls. Därför är det vanligare att de biter också, eftersom det finns så många av dem. Jag menade att det vore intressantare att se en statistik typ att 4% av alla registrerade labradorer biter och 6% av alla registrerade pitbulls biter. Förstår du? Då skulle man ha något att jämföra med istället för att bara titta på siffror som "50 labradorer och endast 2 pitbulls bet i fjol!"
    jo, jag förstår.. men man skulle ju lika bra kunna börja kalla taxar och labradorer farliga mördarhundar också eftersom dom med biter.
    det är inge roligt kan jag säga med dessa fördomar som folk har om rottisar.
    När vi hade våran rottis och fick man ständigt höra att man skaffat en farlig hund. när han var valp och man gick på stan kom människor fram o ville klappa och tyckte att man hade en så fin hund, och så när dom frågade vad det var för ras och man svarade så ettdera blängde dom på en och gick utan att säga något eller så fick man höra att den söta lilla hunden som just stått o klappat och tyckt att va fin inte var någon bra hund alls.

    Jag är så innerligt förbannat trött på hur vissa raser utmålas i media!!
  • loijsan

    Det är ingen nybörjarhund, och tid ska man ha för att aktivera hunden mentalt och fysiskt. Sedan krävs det stor erfarenhet inom denna sortens hundar, tror nog att ägaren till denna hund insett det då de brukar omplacera sina hundar i just den åldern när dem inser att dem inte kan hantera hunden.

  • Rottis77
    0 Blåbäret 0 skrev 2007-08-04 15:21:14 följande:
    jo, jag förstår.. men man skulle ju lika bra kunna börja kalla taxar och labradorer farliga mördarhundar också eftersom dom med biter.det är inge roligt kan jag säga med dessa fördomar som folk har om rottisar.När vi hade våran rottis och fick man ständigt höra att man skaffat en farlig hund. när han var valp och man gick på stan kom människor fram o ville klappa och tyckte att man hade en så fin hund, och så när dom frågade vad det var för ras och man svarade så ettdera blängde dom på en och gick utan att säga något eller så fick man höra att den söta lilla hunden som just stått o klappat och tyckt att va fin inte var någon bra hund alls.Jag är så innerligt förbannat trött på hur vissa raser utmålas i media!!
    Kan bara hålla med dig. Folk har gjort likadant när jag skaffat mina rottisar, helt sjukt.
  • Snufserufs

    Har hunden haft en bra uppväxt och uppträder sunt så varför inte.

  • LillaLulla

    Blåbäret - nu är det ju så att vissa hundar är framtagna av människan till olika behov. Taxar är grythundar, till exempel. De har korta ben för att komma in i gryten, hängande öron för att ingen smuts ska komma dit in.

    Landseerer är byggda för att simma ut i vattnet och rädda människor. De har till och med simhud mellan tårna, om jag inte minns fel!

    Och så har vi kamphundsraserna. Deras kroppar är muskulösa och deras käkar är oerhört kraftiga. Enda orsaken till att dessa framavlades var att slåss mot andra hundar. Deras lynne är stabilt, det är trevliga hundar men de kampar gärna. Likaså jagar taxen gärna. Och du skulle se en landseer som får syn på vatten!

    Så jag är inte särskilt påläst om just rottweilerns historia, men att säga att en tax gör en lika god kamphund som t.ex. en pitbull är fel, okunnigt och dessutom farligt eftersom man aldrig bör ignorera en ras historia.

  • Caylinn83

    Jag har en hund som bland annat har rottweiler och pitbull i sig och får väl säga att hon är ett heltidsjobb, fruktansvärt skarp hund som kräver enormt mkt jobb och träning. Älskar människor och har alltid gjort, både främlingar och bekanta. Hundar däremot går inte alltid lika bra. Det får man vara beredd på med en liknande raskombination.


    Hade inte haft tid att ha barn samtidigt som min hund än är unghund kan jag säga direkt. Hon behöver mig och mitt ledarskap 24 tim om dygnet, finns inte tid för något annat än henne.


    Att ta en omplacering är som att köpa grisen i säcken, hade inte köpt hunden om jag var du.

  • Zaria

    Trevliga raser var för sig,men blir oftast sämre blandad.

    Dock undrar jag hur mycket hundvana och kunskap du har om hundar själv,blir absolut ingen nybörjarhund.Dessutom kommer den snart att komma upp i slyngelåldern då kan det blir riktigt jobbigt om man inte har kunskapen.

    Hade personligen inte tagit den.

  • Birgitta2
    Caylinn83 skrev 2007-08-04 17:17:36 följande:
    Jag har en hund som bland annat har rottweiler och pitbull i sig och får väl säga att hon är ett heltidsjobb, fruktansvärt skarp hund som kräver enormt mkt jobb och träning. Älskar människor och har alltid gjort, både främlingar och bekanta. Hundar däremot går inte alltid lika bra.
    Min var tvärtom.... älskade andra hundar, men gud nåde den främling som närmade sig honom. Han vaktade allt som var hans, vilket innebar sjukhusbesök för den som vågade sig på att klappa honom om han inte kände personen ifråga väl. Jag var verkligen inte den rätta att fostra en så skarp hund-
  • Rottis77
    LillaLulla skrev 2007-08-04 16:09:15 följande:
    Blåbäret - nu är det ju så att vissa hundar är framtagna av människan till olika behov. Taxar är grythundar, till exempel. De har korta ben för att komma in i gryten, hängande öron för att ingen smuts ska komma dit in.Landseerer är byggda för att simma ut i vattnet och rädda människor. De har till och med simhud mellan tårna, om jag inte minns fel!Och så har vi kamphundsraserna. Deras kroppar är muskulösa och deras käkar är oerhört kraftiga. Enda orsaken till att dessa framavlades var att slåss mot andra hundar. Deras lynne är stabilt, det är trevliga hundar men de kampar gärna. Likaså jagar taxen gärna. Och du skulle se en landseer som får syn på vatten!Så jag är inte särskilt påläst om just rottweilerns historia, men att säga att en tax gör en lika god kamphund som t.ex. en pitbull är fel, okunnigt och dessutom farligt eftersom man aldrig bör ignorera en ras historia.
    Hoppas att du inte menar att rottisar är framavlade som kamphundar!!
  • Caylinn83
    Birgitta2 skrev 2007-08-04 19:11:40 följande:
    Min var tvärtom.... älskade andra hundar, men gud nåde den främling som närmade sig honom. Han vaktade allt som var hans, vilket innebar sjukhusbesök för den som vågade sig på att klappa honom om han inte kände personen ifråga väl. Jag var verkligen inte den rätta att fostra en så skarp hund-
    Min hund vaktar inte ens här hemma, hon är livrädd för konstiga ljud och kissar nästan ner sig för allt konstigt såsom dammsugare, cyklar, takfläktar, stora stenar osv...  Men hon har whippet i sig så det måste vara därifrån hon fått det betéendet.
    Hon är väldigt osäker, omogen och barnslig.
Svar på tråden Rottweiler/Amstaff?