Irma Lehtosalos ord i TV4 – hyllas efter vinsten: “Jag fattar inte”

TV4-profilen Irma Lehtosalo har minst sagt tagit Sverige med storm sedan succén i "Marko och Irma". Med flera hundratusen följare på Instagram och TikTok, har Irma till och med överträffat sin egen son, Markoolio, i popularitet. Nu utses hon till ”Årets raket” på sociala medier av Medieakademiens maktbarometer.


Nyligen presenterade Medieakademin 2023 års "Maktbarometer", som sammanställer vilka svenska konton som lyckats bäst på sociala medier och engagerat flest svenskar senaste året. En av kategorierna är "årets raket", som ingen mindre än folkkära TV4-profilen Irma Lehtosalo, 68, blev utsedd till i år. 

– Aldrig tidigare har en nykomling placerat sig så högt upp på Instagram. Det beror sannolikt på Instagrams förändring mot reels, men också på att Irma passar perfekt i formatet och går hem i breda målgrupper, säger Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten.

Irma Lehtosalo om succén på sociala medier: "Jag fattar inte"

Efter succén i TV4:s underhållningsprogram ”Marko och Irma”, där tittarna fått följa Irma Lehtosalo och sonen Marko "Markoolio" Lehtosalo när de bygger ett nytt hus till Irma, har Irma blivit en av landets snabbast växande profiler på sociala medier. Idag har hon över 300 000 följare på Instagram och nästan lika många som följer henne på TikTok. 

När Marko och Irma gästar TV4:s "Nyhetsmorgon", är det minst sagt en förvånad Irma som dyker upp i rutan. Marko berättar att han försökt förklara för Irma vad det innebär att bli utsedd till "årets raket", men att hon inte riktigt förstått grejen än. 

– Men det innebär ju att det har gått fort, du har gjort succé, säger Marko till Irma.

Thomas Ritter, programledare i "Nyhetsmorgon", fortsätter genom att fråga Irma hur det känns att vara ett sånt fenomen på sociala medier.

– Det känns jätteroligt. Jag fattar inte, men det är roligt, svarar Irma.

Gått om sonen Marko på sociala medier

Marko Lehtosalo berättar vidare att mamma Irma sprintade förbi honom i följarantal på Instagram på bara några månader. 

– Jag har ju kämpat med mitt konto i ungefär tio år. På bara fyra eller fem månader gick hon om mig i följarantal, säger Marko.

Han fortsätter genom att berätta vad han tror ligger bakom Irmas framgång på sociala medier:

– Jag tror att anledningen till det har exploderat så snabbt är för att hon är ganska filterlös. Jag tror att folk tycker att det är befriande att hon inte har något filter. 

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av TV4 Nyhetsmorgon (@nyhetsmorgon)

Källa: Instagram/@nyhetsmorgon

/
/
/
stats