TV4-programmet fälls för smygreklam – tvingas böta 100 000 kronor
"Wow, det här är så smidigt" utbrast en gäst i TV4:s program "Renées brygga", när budföretaget Foodora levererade bakverk till dem. Nu har TV4 fällts av Granskningsnämnden.
I januari sändes ett avsnitt av TV4-programmet "Renées brygga", där programledaren Renée Nyberg och en gäst blev överraskade med en leverans av tårta och bakelser från Foodoras vd. Denne var klädd i företagets karakteristiska rosa kläder och företagets logotyp var tydligt synlig i bild.
Denna exponering bedömdes som otillbörligt gynnande av kommersiella intressen av Granskningsnämnden, som krävde att TV4 ska betala 100 000 kronor i särskild avgift till staten. Granskningsnämnden menade även att exponeringen förstärktes ytterligare genom att gästen pratade positivt om tjänsten genom att säga hur smidig den var.
Förvaltningsrätten har nu godkänt Granskningsnämndens krav och påpekar att det aktuella inslaget har sänts i en rikstäckande kanal och därmed haft stor spridning bland allmänheten.
Har brutit mot reglerna tidigare
I beslutet står det även att TV4 ”vid flera tidigare tillfällen brutit mot reglerna om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen genom exponering av olika kommersiella aktörers varumärken i sina tv-sända program.”