En reklamfilm från Ica som sänder under vecka 42 i fjol fälls för diskriminering mot överviktiga.
En reklamfilm från Ica som sänder under vecka 42 i fjol fälls för diskriminering mot överviktiga. - Foto: Arkivbilder. Foto: Pontus Lundahl/TT, Krister Larsson / TT

Ica-reklamen fälls – diskriminerar överviktiga

Ica förknippas idag inte bara med att vara en dagligvaruhandel, utan också med att ha välproducerade och engagerande reklamfilmer. Men det är inte alltid reklamen bidrar till positiva känslor hos de som tar del av den. Nu har en av filmerna fällts för att ha diskriminerat överviktiga och för att ha riskerat att bidra till ätstörning.


Ica har sedan det tidiga 2000-talet baserat sina reklamfilmer på en handfull återkommande karaktärer. Namn som Ica-Stig, Ica-Cindy och Ica-Ulf har blivit lite av "household"-personer i det svenska samhället.

För det mesta uppskattas de inlevelsefulla reklamfilmerna, men det är inte alltid de tas emot på ett positivt sätt.

Ica-reklam fälls för diskriminering

En av Icas reklamfilmer, närmare bestämt den som sändes på TV4 och på Youtube under vecka 42 i fjol, har nämligen anmälts och fälts av Reklamombudsmannen.

I den fällda filmen syns Ica-Ulf, som spelas av Paul Tilly, ta sig an en "billig" måltid, då han i reklamfilmen ska visa att han har en "fattig månad". Därför berättar Ulf att han ska äta fattiga riddare med sylt, grädde och mycket smör.

Samtidigt som Ica-Ulf berättar om måltiden syns en större del av hans mage hänga utanför kläderna. Och magen, den blir bara större och större under samtalets gång – något som upprört en hel del tv-tittare. Det har rört upp så pass mycket känslor att reklamen anmälts till diskrimineringsombudsmannen över 40 gånger, det rapporterar Nyheter24.

Tittare anmälde: Stereotyp av överviktiga i reklamen

Det som de upprörda tittarna menar är diskriminerande är att Ica, genom det karaktären gör och hur han ser ut och förändras under reklamfilmens gång, driver med en fördom kring hur en tjock person ser ut och för sig. Och att det är diskriminerande, det håller Reklamombudsmannen med om:

"Nämnden finner att reklamen genom att visa Ulf med mat i händerna, smaskandes och med magen hängandes utanför tröjan förmedlar en nedvärderande bild kopplad till övervikt. Det nedvärderande intrycket förstärks av vad Ulf säger samt av att hans kollegor tittar på honom med besvärade miner medan han äter och pratar."

"Problematiskt"

Dessutom menar Reklamombudsmannen att filmen kan vara ohälsosam i den mån att den riskerar att bidra till ätstörning, då karaktären Ulf syns äta något som gör att han snabbt går upp i vikt:

"Nämnden konstaterar att ätstörning är ett allvarligt problem och att särskild försiktighet bör iakttas vad gäller reklam som riskerar att bidra till ätstörning. Att som i reklamen visa en person som äter fattiga riddare och som på grund av detta på kort tid uppfattas gå upp kraftigt i vikt, vilket hans omgivning märkbart besväras av, kan enligt nämnden vara problematiskt sett ur detta perspektiv."

/
/
stats