Sofi Fahrman om företagsstölden: “Det är fanimej för jävligt”.
Sofi Fahrman driver företaget "Seaquelle" tillsammans med sin syster, Frida Fahrman. I det senaste avsnittet av podcasten "Trettio plus trevar" berättar hon om hur företaget blev kapat. – Det är så jäkla sjukt, säger Sofi Fahrman.
Entreprenören och influencern Sofi Fahrman driver podcasten "Trettio plus trevar" tillsammans med Klara Doktorow och Tove Norström. Det senaste avsnittet inleds med att de goda vännerna pratar om covid-19, och nämner att Tove Norström varit sjuk under den senaste veckan.
– Det känns som ett stympat avsnitt idag, säger Klara Doktorow i avsnittet.
– Nej, det är bara en stympad avsändare här, det vill säga jag, svarar Tove Norström och syftar på att hon blivit smittad av covid-19.
– Tove du har ju blivit slagen av det där, jag har haft ett annat slag den här veckan som håller på att göra mig alldeles fullkomligt tokig och förbannad.
Läs mer: Sofi Fahrman har gift sig – se hennes unika bröllopslook här!
Det kom ett klassiskt "blackmail"
Sofi Fahrman har företaget "Seaquelle" tillsammans med sin syster, Frida Fahrman. I podcasten berättar hon att en av företagets plattformar blivit stulen.
– Ett företag som man har byggt upp under tre års tid. Man har en marknadsplats, en fungerande butik och ett fönster ut mot världen och man har kämpat svinhårt för det, säger hon och fortsätter:
– Sen så kommer det ett litet mejl under onsdag kväll som är ett riktigt sånt där “blackmail”-mejl: “Hör ni inte av er inom en och en halv timme så kommer vi börja radera”.
"Så jäkla sjukt"
Sofi Fahrman beskriver sen att hon vaknade dagen efter och insåg då att allt var borta – det fanns inget Facebook-konto kvar och alla i teamet var utskickade.
– Det är så jäkla sjukt, säger Sofi Fahrman.
Sofi Fahrman beskriver att de gjort alla rätt när det kommer till att säkra deras konto på bästa sätt, men trots det brast säkerheten.
– Det får liksom inte vara såhär sårbart.
Gjort en anmälan
Sofi Fahrman berättar att det inte har funnits någon hjälp för dem att tillgå, men att de har gjort en anmälan.
– Det gäller liksom att ha högst uppsatta chefer inom Facebook och Instagram som ingångar och kontakter som kan göra det möjligt för oss nu. Vi har dragit i allt, säger hon.
– Nu har vi gjort en anmälan.
"Det är fanimej för jävligt"
Seaquelle-grundarna känner en ovisshet – de vet inte om företagets stora plattform är sålt eller inte.
– Vi har ingen aning. Om man söker upp Seaquelle så är det borta. Nu har vi bara lagt upp ett tillfälligt. Så det kan redan vara sålt.
– Det som man ska komma ihåg idag är ju att om du inte köper följare utan vill växa organiskt som vi har gjort, då har det tagit oss tre år för att hamna på den siffran vi är på. För det är lojala, riktiga kunder som finns där och kommunicerar med. Det är värt allt för oss.
– Det är fanimej för jävligt, avslutar Sofi Fahrman.