• Anonym (Mamma)

    Barn ledigt klämdag, pappan arg

    Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

    Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.

  • Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg
  • EpicF
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-01 07:56:30 följande:
    Och du visar hur du är som person som ska bestämma saker på hans veckor. 
    Det är hennes vecka också... och det är rätt naturligt att man vill träffa sitt barn på dennes födelsedag oavsett vems vecka det är. 
  • Anonym (Pappa)

    Är det hans dag så är det han som bestämmer. 

  • Mrs Moneybags

    Han får väl ringa och ändra det då. Inte svårare än så. Han har haft tid att säga till om hur han ville ha det den dagen och har valt att inte säga något förrän du blev uppringd när fritids ville ha svar i sista stund. 

    Då är det hans tur att ringa och korrigera beslutet.

  • Anonym (bb)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 15:26:23 följande:
    Barn ledigt klämdag, pappan arg

    Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

    Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.


    Skulle han egentligen jobbat? Mitt ex la in ledigt på klämdag när barnet ska vara hos mig plus hela sommaren ledigt när hon ska vara hos mig, jättefrustrerande för det går inte att ändra men arg blev jag inte, tänkte att det var ett misstag. Orkar heller inte bråka. 

    Brukar ni inte lägga in ledighet/besvara ledighet online?

    Alla kan göra misstag men klart han kan bli irriterad när du svarar åt han och sedan antar att syskonen löser det, dom kan ju ha andra planer dom med. 
  • EpicF
    Anonym (bb) skrev 2024-05-02 13:20:51 följande:
    Skulle han egentligen jobbat? Mitt ex la in ledigt på klämdag när barnet ska vara hos mig plus hela sommaren ledigt när hon ska vara hos mig, jättefrustrerande för det går inte att ändra men arg blev jag inte, tänkte att det var ett misstag. Orkar heller inte bråka. 

    Brukar ni inte lägga in ledighet/besvara ledighet online?

    Alla kan göra misstag men klart han kan bli irriterad när du svarar åt han och sedan antar att syskonen löser det, dom kan ju ha andra planer dom med. 
    Om du inte är ledig på dina veckor så ringer du och meddelar att barnet ska bara på fritids den aktuella veckan. Inga svårigheter alls att ändra det. Även klemdagen meddelar du om, om du inte är ledig. 
  • Anonym (bb)
    EpicF skrev 2024-05-02 13:30:36 följande:
    Om du inte är ledig på dina veckor så ringer du och meddelar att barnet ska bara på fritids den aktuella veckan. Inga svårigheter alls att ändra det. Även klemdagen meddelar du om, om du inte är ledig. 
    Till mig sa dom att det inte gick pga att dom redan hade beställt mat för dom som anmält att dom skulle vara på fritids. 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 07:55:55 följande:
    Fast jag "bestämde" inget egentligen. Jag blev väckt av samtalet och greppade först inte vad det handlade om. Jag svarade att hon ska vara ledig av ren vana, inget jag tänkte djupare över. Pappan har haft flera veckor på sig att fylla i frågan om ledighet på skolplattformen, men har struntat i det. Han lämnar alltid sånt åt mig och då blev det som det blev.
    Det här är lite som i traffiken... Man ursäktar gärna sitt egna beteende ("jamen jag var lite försenad och jag brukar ju aldrig tränga mig annars, så det är ju ok....") medans man fultolkar andra personers beteende som om de är onda varelser som borde få körkortet uppskjutet i analen, med bredaste sidan upptill...

    Du vill få gehör för att denna pappa minsann inte är vettig, och att det som hände "bara hände" för att du blev väckt och det var ju inte så att han itne haft chansen själv tidigare osv osv.

    Men som flera sagt här: pappan är sur över att du svarade FÖR HONOM. Och i vv situationer bör man inte göra så.

    Du kan bara kontrollera dig själv, så lägg fokus på att vara en bra skilsmässoförälder! I just detta enskila pyttetillfälle - be om ursäkt, eftersom du på riktigt gjorde ett övertramp. Ett smärre övertramp, och det var inte med flit, visst! Men ett övertramp likafullt.
  • Mrs Moneybags
    olof 45 skrev 2024-05-02 15:58:12 följande:
    Det här är lite som i traffiken... Man ursäktar gärna sitt egna beteende ("jamen jag var lite försenad och jag brukar ju aldrig tränga mig annars, så det är ju ok....") medans man fultolkar andra personers beteende som om de är onda varelser som borde få körkortet uppskjutet i analen, med bredaste sidan upptill...

    Du vill få gehör för att denna pappa minsann inte är vettig, och att det som hände "bara hände" för att du blev väckt och det var ju inte så att han itne haft chansen själv tidigare osv osv.

    Men som flera sagt här: pappan är sur över att du svarade FÖR HONOM. Och i vv situationer bör man inte göra så.

    Du kan bara kontrollera dig själv, så lägg fokus på att vara en bra skilsmässoförälder! I just detta enskila pyttetillfälle - be om ursäkt, eftersom du på riktigt gjorde ett övertramp. Ett smärre övertramp, och det var inte med flit, visst! Men ett övertramp likafullt.
    Fast nu hade han ju haft flera veckor på sig att gå in i systemet och skriva hur han ville ha det. Så man kan inte direkt bara skylla på mamman. 

    Han får vara sur. Det kanske får honom att ta tag i saker lite tidigare nästa gång. 
  • Anonym (N)
    Anonym (bb) skrev 2024-05-02 13:51:14 följande:
    Till mig sa dom att det inte gick pga att dom redan hade beställt mat för dom som anmält att dom skulle vara på fritids. 
    Går det inte eller vill de inte...
    Gäller det detta sommar borde du inte ge upp så lätt.
  • Tukt
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-02 16:21:53 följande:
    Fast nu hade han ju haft flera veckor på sig att gå in i systemet och skriva hur han ville ha det. Så man kan inte direkt bara skylla på mamman. 

    Han får vara sur. Det kanske får honom att ta tag i saker lite tidigare nästa gång. 
    Tänker nog mer att eftersom det är mamman som gjorde det, så lär han sig noll. Om han däremot missar barnomsorg på grund av sin egna försumlighet så är det nog mer lärorikt.
  • Anonym (bb)
    Anonym (N) skrev 2024-05-02 16:27:43 följande:
    Går det inte eller vill de inte...
    Gäller det detta sommar borde du inte ge upp så lätt.
    Jag vet inte, klämdagen kan jag ta men sommaren blir lite svårare. Ska kolla igen då
  • olof 45
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-02 16:21:53 följande:
    Fast nu hade han ju haft flera veckor på sig att gå in i systemet och skriva hur han ville ha det. Så man kan inte direkt bara skylla på mamman. 

    Han får vara sur. Det kanske får honom att ta tag i saker lite tidigare nästa gång. 
    Kan man väl?

    Att han klantat sig och dragit ut på tiden är en sak. Att mamman la sig i en sak hon inte hade med att göra är en helt annan.

    Eftersom detta är en tråd skriven av mamman, känns det itne konstruktivt att stryka henne medhårs och bara fokusera på alla tusen fel hennes ex gjort. Det kommer INTE göra deras samarbete bättre.

    Bättre att mammanfokuserar på vad HON kan göra för att förbättre samarbetet. Och det är att t.ex. inte svara åt mannen. Dels är det itne korrekt agerande, objektivt sett, och dels så vet hon ju nu att det itne gör ex:et glad!

    vad mer finns det att tjafsa om? 
  • Anonym (Jennifer)

    Du gjorde fel anser jag. Även om han verkar vara en egocentrisk person annars. jag hade smsat fritids och bett dom kontakta pappan

  • olof 45
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-02 16:21:53 följande:
    Fast nu hade han ju haft flera veckor på sig att gå in i systemet och skriva hur han ville ha det. Så man kan inte direkt bara skylla på mamman. 

    Han får vara sur. Det kanske får honom att ta tag i saker lite tidigare nästa gång. 
    Jag tycker inte det är bästa sättet för TS att få till stånd ett bra samarbete med sitt ex. 

    Oavsett om pappan var försenad eller inte, så kunde mamman ha hänvisat uppringaren till honom. Det är inte att "skylla på" mamman i situationen - det är att konkret se vad det var som gjorde pappan irriterad, och därmed ge TS en chans att göra det bästa av situationen.

    Visst, vi kan alla hoppas att pappan lärt sig något av situationen - men det är bara tro, hopp, och önskemål.

    Det enda konkreta här är att TS KAN agera moget och förbättra samarbetet framgent, genom att itne svara i pappans ställe. 
Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg