• Anonym (TS)

    Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?

    Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad. 
    Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss. 
     
    Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut. 
     
    Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också. 
     
    Men hur får man till en sådan uppdelning?
    Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela. 
  • Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-28 15:24:18 följande:
    Eller så accepterar man att känslor och ekonomi inte alltid går hand i hand.
    Självklart ska mina barn ärva mig, självklart har min sambo ansvar för sin egen ekonomiska situation.
    Ja, och jag tänker att i familjer med "gamla pengar" är det här självklarheter. Där förhandlar parternas advokater med varandra före vigseln, och skriver heltäckande papper så att respektive förmögenhet - inklusive det som parterna kommer att få ärva senare - inte ska gå ur släkten. 

    Men vanliga Svenssons står ofta handfallna i sådana här frågor, tills det är för sent... White Trash också, men där finns det å andra sidan oftast inga andra inkomster än socialbidraget varje månad, och inget att ärva heller. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-28 15:30:51 följande:
    Ja, och jag tänker att i familjer med "gamla pengar" är det här självklarheter. Där förhandlar parternas advokater med varandra före vigseln, och skriver heltäckande papper så att respektive förmögenhet - inklusive det som parterna kommer att få ärva senare - inte ska gå ur släkten. 

    Men vanliga Svenssons står ofta handfallna i sådana här frågor, tills det är för sent... White Trash också, men där finns det å andra sidan oftast inga andra inkomster än socialbidraget varje månad, och inget att ärva heller. 
    Det har du rätt i.
    Dock skulle jag inte välja att gifta mig oavsett.
    Jag är klar med barnafödande och familjeskapande, mitt fokus ligger på kärleksrelationen och det har våra respektive bankkonton inget att göra med.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-28 15:24:18 följande:
    Eller så accepterar man att känslor och ekonomi inte alltid går hand i hand.
    Självklart ska mina barn ärva mig, självklart har min sambo ansvar för sin egen ekonomiska situation.
    Ja? Barnen ärver ju dig, det gör inte sambo. Motsäger inget jag skrev 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 15:44:17 följande:
    Ja? Barnen ärver ju dig, det gör inte sambo. Motsäger inget jag skrev 
    Det du skrev var fullständigt ot.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 15:44:17 följande:
    Ja? Barnen ärver ju dig, det gör inte sambo. Motsäger inget jag skrev 
    Det blir ju mindre kvar att ärva, om den ena i åratal har varit med och betalat för den andras barn, avbetalningar på tidigare skulder, studielån, driftskostnader för en stuga som är bara hennes, o.s.v.. Annars hade han ju kunnat spara och investera det beloppet i stället.
  • Anonym (Män, håll i era pengar)
    Anonym (Elisa) skrev 2024-04-26 19:11:22 följande:
    Det enkla svaret-Man väljer inte en idiotisk snåljåp till man som du tycks ha gjort..Om han inte ens kommer vilja göra det rätta..och inte ens kan ändra sig.

    Du måste ju vara superdum..minst sagt..Som kommer flera år senare och klagar på ditt stolpskott till man..Varför tog du inte en generös, omtänksam, trevlig man som du ville ha från början istället för honom?

    Varför tog du inte en man som var genuin, trevlig, osv och gärna hade betalat allt och lite till och aldrig skulle låta dig få mindre pengar än honom åtminstone..Det är för mig en stor gåta..
    Jag skulle då aldrig ha valt en snål och obehaglig man som du har gjort..

    I det här fallet så får du väl bara acceptera att allt som du är med om har du själv skapat..man skapar sitt eget liv!
    Om du vill ha förändring, skilj dig och träffa en rik man som inte är en idiot och snåljåp.istället eller prata med idioten om det ens går..och säg att han inte är en riktig man..Men han kanske inte vill vara en man ens. vem vet!?
    Du låter som en tvättäkta golddigger, välj en "generös......" istället för en "idiotisk snåljåp". Varnar mina söner för såna som dig.

    Sambon låter som en man som har huvudet på skaft och inte låter sig golddiggas av en lågavlönad kvinna som troligtvis har festat alla år mellan 15 och 30 istället för att satsa på utbilning och karriär. Rekommenderar att TS göra slut eller börjar tjäna mer pengar istället för att klaga på sin partner.

    I min relation och i min värld där kvinnor och män är jämnlika (jag lagar mat 6 dagar i veckan, tvättar all tvätt och städar badrummen) delar man också på alla kostnader 50/50 oavsett inkomst. Dom borde förstås räkna ut vad barnen kostar per styck och dela upp det exakt då dom har olika många i hushållet.

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra, inte för att man ska få ekonomiska fördelar av förhållandet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-28 15:46:42 följande:
    Det du skrev var fullständigt ot.
    Ändå så svarade du på det och det var ditt svar jag kommenterade att jag har svårt att se vad det motsäger i mitt inlägg? Sambon ärver inte dig om du inte skriver papper på det förstås, det jag skrev handlade mer om att skriva papper eller greja så att sambon inte ska få något? Så vet inte vad du ville ha sagt riktigt
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-28 15:58:18 följande:
    Det blir ju mindre kvar att ärva, om den ena i åratal har varit med och betalat för den andras barn, avbetalningar på tidigare skulder, studielån, driftskostnader för en stuga som är bara hennes, o.s.v.. Annars hade han ju kunnat spara och investera det beloppet i stället.
    Och denna person som jag svarade tycker att det är ok att utnyttja någon som är dum och naiv och låter sig utnyttjas allt det där du räknar upp gör man med öppna ögon och öppna ögon var dennes tidigare argument
  • Anonym (M)
    Anonym (Män, håll i era pengar) skrev 2024-04-28 16:27:20 följande:
    Du låter som en tvättäkta golddigger, välj en "generös......" istället för en "idiotisk snåljåp". Varnar mina söner för såna som dig.

    Sambon låter som en man som har huvudet på skaft och inte låter sig golddiggas av en lågavlönad kvinna som troligtvis har festat alla år mellan 15 och 30 istället för att satsa på utbilning och karriär. Rekommenderar att TS göra slut eller börjar tjäna mer pengar istället för att klaga på sin partner.

    I min relation och i min värld där kvinnor och män är jämnlika (jag lagar mat 6 dagar i veckan, tvättar all tvätt och städar badrummen) delar man också på alla kostnader 50/50 oavsett inkomst. Dom borde förstås räkna ut vad barnen kostar per styck och dela upp det exakt då dom har olika många i hushållet.

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra, inte för att man ska få ekonomiska fördelar av förhållandet.
    Gäller det även boendet? Om den ena har fler barn så ska den betala större boendekostnad? Och hur gör man om den med mer pengar inte vill bo i ett boende som den med mindre pengar tycker är mer rimligt att lägga sina pengar på? Den med mindre inkomst kanske vill kunna spara mer för att trygga framtiden till exempel och tycker det gör det värt att ha en lägre standard
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Män, håll i era pengar) skrev 2024-04-28 16:27:20 följande:
    Du låter som en tvättäkta golddigger, välj en "generös......" istället för en "idiotisk snåljåp". Varnar mina söner för såna som dig.

    Sambon låter som en man som har huvudet på skaft och inte låter sig golddiggas av en lågavlönad kvinna som troligtvis har festat alla år mellan 15 och 30 istället för att satsa på utbilning och karriär. Rekommenderar att TS göra slut eller börjar tjäna mer pengar istället för att klaga på sin partner.

    I min relation och i min värld där kvinnor och män är jämnlika (jag lagar mat 6 dagar i veckan, tvättar all tvätt och städar badrummen) delar man också på alla kostnader 50/50 oavsett inkomst. Dom borde förstås räkna ut vad barnen kostar per styck och dela upp det exakt då dom har olika många i hushållet.

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra, inte för att man ska få ekonomiska fördelar av förhållandet.
    Fast då kan du ju pröva din teori om 50/50 om du blir arbetslös, långtidssjukskriven eller kanske har handikapp som gör att du inte har förmåga att tjäna mindre. Kanske blir helt utan lön av någon anledning. 
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Män, håll i era pengar) skrev 2024-04-28 16:27:20 följande:
    Du låter som en tvättäkta golddigger, välj en "generös......" istället för en "idiotisk snåljåp". Varnar mina söner för såna som dig.

    Sambon låter som en man som har huvudet på skaft och inte låter sig golddiggas av en lågavlönad kvinna som troligtvis har festat alla år mellan 15 och 30 istället för att satsa på utbilning och karriär. Rekommenderar att TS göra slut eller börjar tjäna mer pengar istället för att klaga på sin partner.

    I min relation och i min värld där kvinnor och män är jämnlika (jag lagar mat 6 dagar i veckan, tvättar all tvätt och städar badrummen) delar man också på alla kostnader 50/50 oavsett inkomst. Dom borde förstås räkna ut vad barnen kostar per styck och dela upp det exakt då dom har olika många i hushållet.

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra, inte för att man ska få ekonomiska fördelar av förhållandet.

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra? 

    Så du menar att du bestämmer varför andra SKA vara tillsammans eller?  

    Gör som du vill.. Så gör jag som jag vill och alltid har gjort...Jag vill både ha en man som tjänar pengar och som jag är attraherad av..Det ena utesluter inte det andra lilla gumman! Och en man som tjänar bra är alltid attraktivare än en som inte tjänar bra..hur han än ser ut..


    Jag skulle aldrig kunna sjunka så lågt som dig och ta en fattig man bara för att han var snygg..En karl SKA både vara rik OCH snygg.. Detsamma för oss kvinnor..


    Jag är inte automatiskt en fattiglapp bara för att min man tjänar bra..Var har du fått det ifrån?

    Bara för att jag inte vill försörja en man-vilket är omanligt att ens göra i min värld- så är jag inte en golddigger..

    Tror nog att dina söner kommer skita fullständigt i vad DU tycker om någon tjej dom träffar,och äntligen får ligga med och blir kära i haha..Sån makt har inte en svärmor..patetiskt att du ens TROR att du kan välja dina söners partner/fruar..när dom är vuxna.
    Skärp dig människa..

  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Elisa) skrev 2024-04-30 02:33:49 följande:

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra? 

    Så du menar att du bestämmer varför andra SKA vara tillsammans eller?  

    Gör som du vill.. Så gör jag som jag vill och alltid har gjort...Jag vill både ha en man som tjänar pengar och som jag är attraherad av..Det ena utesluter inte det andra lilla gumman! Och en man som tjänar bra är alltid attraktivare än en som inte tjänar bra..hur han än ser ut..


    Jag skulle aldrig kunna sjunka så lågt som dig och ta en fattig man bara för att han var snygg..En karl SKA både vara rik OCH snygg.. Detsamma för oss kvinnor..


    Jag är inte automatiskt en fattiglapp bara för att min man tjänar bra..Var har du fått det ifrån?

    Bara för att jag inte vill försörja en man-vilket är omanligt att ens göra i min värld- så är jag inte en golddigger..

    Tror nog att dina söner kommer skita fullständigt i vad DU tycker om någon tjej dom träffar,och äntligen får ligga med och blir kära i haha..Sån makt har inte en svärmor..patetiskt att du ens TROR att du kan välja dina söners partner/fruar..när dom är vuxna.
    Skärp dig människa..


    Du väljer karl efter plånbok och förstår inte varför andra ser dig som en goldigger? Kan inte va lätt vara man idag. Både rik och snygg och jämställd. Jösses hur ska det gå till för alla par i landet när mannen både ska tjäna mer och kvinnan ha samma lön som mannen. Vart är jämställdheten på väg.
  • Anonym (Team)

    Jag och min man har levt i hop i många år. Vi har 2 tonårsbarn. Jag tjänar inte dåligt men han tjänar ganska exakt dubbelt så mycket som jag. 

    Vi är ett team. Alla pengar in är VÅRA pengar. Jag är ingen parasit för det. Vi har gjort uppoffringar i livet båda två genom åren och vi har haft våra motgångar. Men vi är ett team. Oftast är det han som betalar våra räkningar för att jag håller på med annat i hushållet. Vet han att jag ska göra större inköp då lämnar han mer pengar på mitt konto den månaden. 
    När livet kraschade under olika omständigheter och min man stod utan inkomst x antal månader då levde vi på min lön. 

    Som ett par är man ju mån om varandra och vill varandra väl. Din sambo TS verkar inte vara den charmigaste personen direkt. Att du skulle få vända på slantar om du lämnade honom, vad är skillnaden mot idag?
    Har inte du rätt till att vara lycklig?
    Mindre boende, färre barn att försörja.... Blir det inte bättre för dig ekonomiskt utan honom?

    Och vad gäller ta lån och renovera. Vems är huset? Är det han som är ägare? Varför ska du bidra ekonomiskt till något som höjer värdet på huset som du sedan inte får se en enda krona av vid en separation?

  • Anonym (Team)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:42:06 följande:
    Jag behöver inte redovisa till dig för att du ska få ihop matematiken. 
    Jag betalar t ex försäkringar för barnet, det gör inte han. Jag har avbetalningar jag betalar på för att jag får köpa saker på avbetalning för att ha råd. Jag har studielån, det har inte han osv. Jag har ärvt en del i en stuga som jag inte får sälja och som de andra inte kan/vill köpa ut mig från och där betalar jag också försäkringar, driftkostnader etc varje månad. När jag säger "Har kvar" syftar jag på det som är kvar efter alla räkningar är betalda.
    Han tjänar många många tusen mer än mig varje månad. Det plus att jag har mer utgifter än honom gör att det blir stor skillnad i vad vi har kvar varje månad.
    Jo, du kan sälja din del av stugan. Och det kan du göra helt utan delägarnas samtycke. Man kan även få till en tvångsförsäljning av hela fastigheten. Så vill du inte ha kvar den ekonomiska bördan av stugan så finns det alternativ.
  • Anonym (M)
    Anonym (Team) skrev 2024-04-30 14:12:30 följande:
    Jo, du kan sälja din del av stugan. Och det kan du göra helt utan delägarnas samtycke. Man kan även få till en tvångsförsäljning av hela fastigheten. Så vill du inte ha kvar den ekonomiska bördan av stugan så finns det alternativ.
    Jag vet ju inte, men TS kanske menar att hon inte får sälja den för släktingarna? De kanske har någon typ av övertag över henne som vi inte känner till.
  • Anonym (Team)
    Anonym (M) skrev 2024-04-30 14:18:08 följande:
    Jag vet ju inte, men TS kanske menar att hon inte får sälja den för släktingarna? De kanske har någon typ av övertag över henne som vi inte känner till.
    Jag tänkte på det. Men då hade jag slutat betala min del av de fasta kostnaderna (om de inte står på TS vill säga). Det var så jag fick göra för att få till en försäljning utav en ärvd lägenhet. Vi var två dödsbodelägare och den andra ville inte sälja förrän en viss tid på året för att tjäna så mycket som möjligt. Så då skulle jag betala de fasta avgifterna i ett års tid nästan. Det var jag inte så sugen på. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?