• Missmissmiss

    Distansarbete

    Jag arbetar som utredare inom statlig myndighet och haft förmånen att arbeta distans upp till 49% baserat på årsbasis. Nya riktlinjer träder i kraft till hösten där det kommer bli aktuellt med arbete på kontoret 3dagar per vecka. Jag lider av migrän och när det har funnit möjlighet att styra när jag varit inne på kontoret har gjort det  betydligt enklare för mig. Försäker göra allt i min makt för att undvika anfall men inte så lätt och det känns nu stressande att tvingas in varje vecka istället för att kunna sprida ut kontorsdagarna. Någon som har tips på vad jag kan göra för att få möjlighet att inte vara inne på kontoret varje vecka? Något slags medicinskt intyg? 


     


     

  • Svar på tråden Distansarbete
  • Anonym (mannen)
    Anonym (Svetten) skrev 2024-04-23 15:45:49 följande:

    Litet sidospår, tycker svenska företag är bajsnödiga vad gäller distansarbete, betydligt mer generöst i t ex usa. Tror det beror på att svenska organisationer är relativt platta, amerikanska chefer kan lättare avskeda dom som inte gör det de ska, (mer övervakning) svenska chefer verkar inte ha så bra koll på vad sina anställda egentligen gör.

    Kanske har att göra med barnomsorg också, distansarbete förenklar vissa moment gällande det, i Sverige tar samhället hand om saken.

    Tror att ffa anställningsskyddet och hierarkin som är bromsklossen gör distansarbete i Sverige. Men det här är mina egna tankegångar.


    Mer generöst i USA?? Det där har du fått om bakfoten;

    fortune.com/2023/03/24/remote-work-3-days-apple-discipline-terminates-tracks-tim-cook/

    www.cnbc.com/2023/06/08/google-to-crack-down-on-hybrid-work-asks-remote-workers-to-reconsider.html
  • Anonym (mannen)
    Lite mer statistik då. Ingen direkt skillnad på USA och globalt när det gäller distansarbete:
     
    "In the United states the labor force reached a high of 164.6 million people working in February 2020 just before the Pandemic got into full swing.