• Missmissmiss

    Distansarbete

    Jag arbetar som utredare inom statlig myndighet och haft förmånen att arbeta distans upp till 49% baserat på årsbasis. Nya riktlinjer träder i kraft till hösten där det kommer bli aktuellt med arbete på kontoret 3dagar per vecka. Jag lider av migrän och när det har funnit möjlighet att styra när jag varit inne på kontoret har gjort det  betydligt enklare för mig. Försäker göra allt i min makt för att undvika anfall men inte så lätt och det känns nu stressande att tvingas in varje vecka istället för att kunna sprida ut kontorsdagarna. Någon som har tips på vad jag kan göra för att få möjlighet att inte vara inne på kontoret varje vecka? Något slags medicinskt intyg? 


     


     

  • Svar på tråden Distansarbete
  • Anonym (mannen)
    Anonym (Svetten) skrev 2024-04-23 15:45:49 följande:

    Litet sidospår, tycker svenska företag är bajsnödiga vad gäller distansarbete, betydligt mer generöst i t ex usa. Tror det beror på att svenska organisationer är relativt platta, amerikanska chefer kan lättare avskeda dom som inte gör det de ska, (mer övervakning) svenska chefer verkar inte ha så bra koll på vad sina anställda egentligen gör.

    Kanske har att göra med barnomsorg också, distansarbete förenklar vissa moment gällande det, i Sverige tar samhället hand om saken.

    Tror att ffa anställningsskyddet och hierarkin som är bromsklossen gör distansarbete i Sverige. Men det här är mina egna tankegångar.


    Mer generöst i USA?? Det där har du fått om bakfoten;

    fortune.com/2023/03/24/remote-work-3-days-apple-discipline-terminates-tracks-tim-cook/

    www.cnbc.com/2023/06/08/google-to-crack-down-on-hybrid-work-asks-remote-workers-to-reconsider.html
  • Anonym (mannen)
    Lite mer statistik då. Ingen direkt skillnad på USA och globalt när det gäller distansarbete:
     
    "In the United states the labor force reached a high of 164.6 million people working in February 2020 just before the Pandemic got into full swing.
    Statistics on remote workers reveal that more than 4.7 million people work remotely at least half the time in the United States. 44% of companies do not allow remote work and only 16% of companies hire remote only workers.
     
    Globally, 16% of companies are fully remote according to an Owl labs study. This same study found that about 62% of workers aged 22 to 65 claim to work remotely at least occasionally.
     
    This study also found that 44% of companies do not allow remote work of any kind."

    Mindre än 3% av amerikanska arbetare jobbar på distans >50%
  • Anonym (Svetten)
    Det här är mina egna anekdotiska upplevelser. Som jag förstått så vill svenska företag inte ha distansarbete för att de inte övervakar på samma sätt, det är deras enda sätt att se till att anställda arbetar. Företag i usa har mer övervakning och det upptar en större del av managerns arbete (till skillnad från Sverige)
  • Missmissmiss

    var inte tvungen med 2 dagar per vecka eftersom det inte var på veckobasis utan årsbasis. Brukade vara inne mer frekvent i perioder osv men såg till att jag höll procenten. Tyvärr fanns det ju endel som typ aldrig var inne och det borde cheferna följt upp mer noggrant. Att vara inne varje vecka är ingen fördel alls. Önskar det gick att avsätta högsta chefen som kört över så många personers åsikter. 0 förtroende för denne person. 

  • Anonym (C)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 17:29:45 följande:

    var inte tvungen med 2 dagar per vecka eftersom det inte var på veckobasis utan årsbasis. Brukade vara inne mer frekvent i perioder osv men såg till att jag höll procenten. Tyvärr fanns det ju endel som typ aldrig var inne och det borde cheferna följt upp mer noggrant. Att vara inne varje vecka är ingen fördel alls. Önskar det gick att avsätta högsta chefen som kört över så många personers åsikter. 0 förtroende för denne person. 


    OK då, från 50% på jobb till 60%. En ökning med 10 procentenheter, Har svårt att se att det är en sån omvälvande förändring. Tycker du ska ta ett snack med din chef, ta med dig dina läkarintyg och se vad som går att göra.

    Blir det oaccebtalbelt så bytt jobb.
  • Anonym (statstjänsteman)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 17:29:45 följande:

    var inte tvungen med 2 dagar per vecka eftersom det inte var på veckobasis utan årsbasis. Brukade vara inne mer frekvent i perioder osv men såg till att jag höll procenten. Tyvärr fanns det ju endel som typ aldrig var inne och det borde cheferna följt upp mer noggrant. Att vara inne varje vecka är ingen fördel alls. Önskar det gick att avsätta högsta chefen som kört över så många personers åsikter. 0 förtroende för denne person. 


    Är det denna organisation? www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/skarpta-regler-for-distansarbete-pa-forsakringskassan-anstallda-i-sundsvall-upprorda

    Jobbar man med IT som de i reportaget så är det ju som tur är enkelt att söka andra tjänster. Det är ovanligt med IT-jobb som kräver arbete på plats. 
  • Anonym (statstjänsteman)
    Anonym (mannen) skrev 2024-04-23 16:27:32 följande:
    Lite mer statistik då. Ingen direkt skillnad på USA och globalt när det gäller distansarbete:
     
    "In the United states the labor force reached a high of 164.6 million people working in February 2020 just before the Pandemic got into full swing.
    Statistics on remote workers reveal that more than 4.7 million people work remotely at least half the time in the United States. 44% of companies do not allow remote work and only 16% of companies hire remote only workers.
     
    Globally, 16% of companies are fully remote according to an Owl labs study. This same study found that about 62% of workers aged 22 to 65 claim to work remotely at least occasionally.
     
    This study also found that 44% of companies do not allow remote work of any kind."

    Mindre än 3% av amerikanska arbetare jobbar på distans >50%
    Man får nog titta på den typen av jobb som man faktiskt kan utföra hemifrån för att få en rättvisande statistik. 

    Vissa länder har mer industri än andra osv. Självklart kan man inte stå vid löpande bandet hemifrån. 

    En del amerikanska företag har använt sig av metoden "inför 100% arbete på plats" för att bli av med medarbetare istället för att behöva skära ner, förhandla med facket och ge avgångsvederlag nu när ekonomin har försämrats. Många har då frivilligt sökt sig till andra arbetsplatser. 
  • Core
    Anonym (Svetten) skrev 2024-04-23 17:01:03 följande:
    Det här är mina egna anekdotiska upplevelser. Som jag förstått så vill svenska företag inte ha distansarbete för att de inte övervakar på samma sätt, det är deras enda sätt att se till att anställda arbetar. Företag i usa har mer övervakning och det upptar en större del av managerns arbete (till skillnad från Sverige)
    Jag har kontakt med många som driver både offentlig och privat verksamhet. Det man ser är att den del av personalen som står för det sociala och kreativa har börjat lämna de arbetsplatser där många är hemma mycket.

    Alltså, man tycker att en viktig del av verksamheten börjar halta när nyckelpersoner väljer andra arbetsplatser, så det har inte direkt att göra med effektivitet, snarare indirekt.
  • Anonym (statstjänsteman)
    Core skrev 2024-04-24 10:00:24 följande:
    Jag har kontakt med många som driver både offentlig och privat verksamhet. Det man ser är att den del av personalen som står för det sociala och kreativa har börjat lämna de arbetsplatser där många är hemma mycket.

    Alltså, man tycker att en viktig del av verksamheten börjar halta när nyckelpersoner väljer andra arbetsplatser, så det har inte direkt att göra med effektivitet, snarare indirekt.
    Det du skriver låter väldigt subjektivt. 

    Du har kontakt med "många" och man ser att de som står för det sociala och kreativa...hur har man mätt det? Och varför är dessa nyckelpersoner? En nyckelperson kan lika gärna vara 55-åriga Stina som har suttit troget på sin post i 30 år och gör sitt jobb till punkt och pricka och aldrig är sjukskriven. Sociala och kreativa människor är kanske by default mer rörliga på arbetsmarknaden, eftersom det ingår i deras personlighetstyp. 

    Man ska nog göra en mer grundlig undersökning om man ska kunna dra slutsatsen att de slutar pga att många är hemma. Du menar att de önskar att arbetsplatsen ska vara deras sociala outlet? Då får man söka sig till sociala och kreativa arbetsplatser i så fall. 

    Här är min egen observation: jag har hittills inte träffat en enda person som har valt en annan arbetsplats vid jobbsök pga att de vill undvika en arbetsplats där man får arbeta hemifrån. 
  • Anonym (FK)
    Anonym (Fd chef) skrev 2024-04-23 10:31:43 följande:
    "Chefiga"? Tror du på allvar att det är det som chefer drivs av, att få känna sig chefiga (vad nu det ska innebära). 

    Som tidigare chef inom offentlig förvaltning under pandemi, kan jag säga att det är svårt att leda på distans. Det är svårt att tillse att medarbetare mår bra, när man inte träffar dem. Det är svårt att nå ut på ett större möte, när man talar in i en kamera och inte ser de man talar till. Det går inte att se hur mottagande blir. 

    Medarbetare som börjat jobba under pandemin när vi knappt sågs alls, beskriver hur mycket svårare det var att komma in i arbetet. De jämför med tidigare anställningar när det varit självklart att alla varit på plats och det funnit ett naturligt sätt att få tag på kollegor och bilda sig en uppfattning om vem som gör vad. Snacket vid kaffemaskinen är värt mycket. 

    Med det sagt, så har vi en ny verklighet att förhålla oss till. Det nya normala är annorlunda är det normala 2019. Men det är verkligen inte enbart av godo och alldeles enkelt.
    Fast grejen är ju på FK (som TS jobbar på) att man medvetet anställt medarbetare över hela landet där många redan jobbar på annan ort än sin chef. så det du säger är helt meningslöst eftersom om anställda åker till kontoret träffar de ändå inte chefen för hen jobbar på annat kontor och pga ekonomiska nedskärningar så får hen inte åka runt regelbundet till alla anställdas kontor. 
  • Anonym (FK)
    Anonym (HE) skrev 2024-04-23 10:03:49 följande:

    Förhoppningsvis kommer anställda och chefer inte följa detta till punkt och pricka. Det är en gammal gubbe med förlegade värderingar som driver igenom detta utan stöd från resten av verksamheten, forskning eller faktiska resultat.


    Tänk dock på att GD suttit sex år om ett år. Dvs nya riktlinjen gäller from september - det kanske med lite tur är så att han byts ut ett halvår senare... Då kan det hända mycket.
  • Core
    Anonym (statstjänsteman) skrev 2024-04-24 10:13:19 följande:
    Det du skriver låter väldigt subjektivt. 

    Du har kontakt med "många" och man ser att de som står för det sociala och kreativa...hur har man mätt det? Och varför är dessa nyckelpersoner? En nyckelperson kan lika gärna vara 55-åriga Stina som har suttit troget på sin post i 30 år och gör sitt jobb till punkt och pricka och aldrig är sjukskriven. Sociala och kreativa människor är kanske by default mer rörliga på arbetsmarknaden, eftersom det ingår i deras personlighetstyp. 

    Man ska nog göra en mer grundlig undersökning om man ska kunna dra slutsatsen att de slutar pga att många är hemma. Du menar att de önskar att arbetsplatsen ska vara deras sociala outlet? Då får man söka sig till sociala och kreativa arbetsplatser i så fall. 

    Här är min egen observation: jag har hittills inte träffat en enda person som har valt en annan arbetsplats vid jobbsök pga att de vill undvika en arbetsplats där man får arbeta hemifrån. 
    Ja många, på grund mitt yrke. Jag är inblandad i övergripande planering i en stor bredd av verksamheter.
    Det är vad jag fått till mig den senaste tiden, när man vill begränsa hemarbete.

    Så nej, det är inte vetenskapligt underlag. Problemet med Stina även om hon är en administrativ nyckelperson så bidrar hon inte till att göra arbetsplatsen attraktiv när man ska nyförvärva kompetens, man kan inte visa upp en attraktiv arbetsplats.

    Sen sekundärt är det att de möten och måsten som behöver vara på plats blir underprioriterade, alldeles för många hemmajobbare styr sina scheman efter hur de vill vara hemma, även om majoriteten av arbetsplatser har det uttalat att hemarbete är sekundärt. Alltså exempelvis att kunder eller projektmöten blir skjutna på tills torsdag, för då är man på plats, etc
  • Anonym (Konsulten)
    Core skrev 2024-04-24 10:00:24 följande:
    Jag har kontakt med många som driver både offentlig och privat verksamhet. Det man ser är att den del av personalen som står för det sociala och kreativa har börjat lämna de arbetsplatser där många är hemma mycket.

    Alltså, man tycker att en viktig del av verksamheten börjar halta när nyckelpersoner väljer andra arbetsplatser, så det har inte direkt att göra med effektivitet, snarare indirekt.

    Extroverta människor har tendens att lämna arbetsplatser där de inte får ett socialt utbyte.


    Men att vara extrovert är inget måste för att vara en nyckelperson eller vara kreativ. Inom IT är det snarare så att nyckelpersoner lämnar arbetsplatser om de inte får arbeta på distans.

  • Core
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-04-24 10:52:27 följande:

    Extroverta människor har tendens att lämna arbetsplatser där de inte får ett socialt utbyte.


    Men att vara extrovert är inget måste för att vara en nyckelperson eller vara kreativ. Inom IT är det snarare så att nyckelpersoner lämnar arbetsplatser om de inte får arbeta på distans.


    Det kan jag tänka mig, jag opererar inget inom IT. Och det trubbiga när vi pratar kommunalt och statligt är att det är generellt små möjligheter att anpassa policys efter avdelning, det blir i väldigt breda drag man tar beslut och då blir ju vissa verksamheter och avdelningar lidande.
  • Anonym (statstjänsteman)
    Core skrev 2024-04-24 10:36:09 följande:
    Ja många, på grund mitt yrke. Jag är inblandad i övergripande planering i en stor bredd av verksamheter.
    Det är vad jag fått till mig den senaste tiden, när man vill begränsa hemarbete.

    Så nej, det är inte vetenskapligt underlag. Problemet med Stina även om hon är en administrativ nyckelperson så bidrar hon inte till att göra arbetsplatsen attraktiv när man ska nyförvärva kompetens, man kan inte visa upp en attraktiv arbetsplats.

    Sen sekundärt är det att de möten och måsten som behöver vara på plats blir underprioriterade, alldeles för många hemmajobbare styr sina scheman efter hur de vill vara hemma, även om majoriteten av arbetsplatser har det uttalat att hemarbete är sekundärt. Alltså exempelvis att kunder eller projektmöten blir skjutna på tills torsdag, för då är man på plats, etc
    Fast vad som är en attraktiv arbetsplats varierar från person till person. För någon som är som Stina vill veta att folk gillar sin arbetsplats och har stannat länge. Men du verkar av någon anledning utgå ifrån de sociala typerna och värderar dem högre. Detta beror säkert på vilken typ av företag och organisationer du har jobbat med. 

    Hos oss har vi en fast veckodag när vi måste vara på plats och i övrigt bestämmer vi fritt själva. Tvärtemot vad du skriver så anpassar vi vårt hemarbete utifrån de dagar vi har fysiska möten. Har man fysiskt möte är man såklart på kontoret, har man möte via teams kan man vara på valfri plats. 
  • Core
    Anonym (statstjänsteman) skrev 2024-04-24 11:00:35 följande:
    Fast vad som är en attraktiv arbetsplats varierar från person till person. För någon som är som Stina vill veta att folk gillar sin arbetsplats och har stannat länge. Men du verkar av någon anledning utgå ifrån de sociala typerna och värderar dem högre. Detta beror säkert på vilken typ av företag och organisationer du har jobbat med. 

    Hos oss har vi en fast veckodag när vi måste vara på plats och i övrigt bestämmer vi fritt själva. Tvärtemot vad du skriver så anpassar vi vårt hemarbete utifrån de dagar vi har fysiska möten. Har man fysiskt möte är man såklart på kontoret, har man möte via teams kan man vara på valfri plats. 
    Ja det är ju svårt att hitta en gyllene väg, det baseras ju mer på trender man ser över längre perioder.. Ja och det är ju så hemarbete ska skötas, men på väldigt många arbetsplatser brister det, och då blir tyvärr andra med dragna i förändingar
Svar på tråden Distansarbete