• Anonym (Arvlös)

    Vad har du ärvt?

    Ni vars föräldrar avlidit. 
    Vad har ni fått ärva?
    När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.

  • Svar på tråden Vad har du ärvt?
  • Anonym (y)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-23 19:24:07 följande:
    Varför vill din pappa göra så?
    För att en del pappor är egotrippade svin antagligen.
  • Anonym (Heja)
    Anonym (y) skrev 2024-04-24 02:58:15 följande:
    För att en del pappor är egotrippade svin antagligen.
    Jag funderar på om män har en annan känsla för sin avkomma än kvinnor. Mindre omhändertagande i livet och även efter sin död. Med det sagt så har jag kompisar som ärvt mycket pengar efter sina pappor. Och manliga vänner som är nära sina vuxna barn. Men det är inte lika vanligt.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-23 19:24:07 följande:
    Varför vill din pappa göra så?
    Troligen för att han bryr sig mer om sin fru än mig.
  • Agda90
    Anonym (Arvlös) skrev 2024-04-21 12:50:54 följande:
    Så har jag också fått göra. Sälja allt av något värde för att ha till räkningarna. Fick lägga till ur egen ficka. 
    Där gjorde du fel som la till ur egen ficka. Finns det inga pengar i dödsboet så kan fordringsägare inte kräva att dödsbodelägare ska betala. Såvida det inte var begravningen för där blir beställaren betalningsskyldig. 
  • Agda90
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-04-21 12:59:46 följande:
    Varför la du till ur egen ficka? Man ärver inte sina föräldrars skulder. De hade avskrivits annars, så helt onödig utgift för din del tyvärr. Om pengar sedan inte finns till begravning ansöker man om pengar till det från soc.
    Begravning kommer FÖRST!
    Om någon betalar en massa räkningar och skulder före  begravningen så får man inte en endaste krona till begravningskostnarderna!
  • Agda90
    Anonym (Arvlös) skrev 2024-04-21 13:07:02 följande:
    Jag är medveten om det. Betalade dock städningen av lägenhet för att inte efterlämna en skitig bostad. 
    Enligt hyreslagen har man ingen skyldighet att göra det. Det faller på hyresvärden. OM det inte finns pengar i dödsboet alltså
  • Agda90

    Jag fick ärva när min mormor gick bort och när mamma gick bort då hon levde i ett annat land och arvslagarna var annorlunda där. Som tur var fanns det inga skulder. 

    Flera stycken skriver att de fick sälja prylar i ett dödsbo. Det hör till att avveckla dödsboet. En del väljer att själv sälja av sakerna andra tar in företag som tömmer dödsboet och säljer prylar av värde. Blir det pengar över går de till dödsboet. 

    När det kommer till en HYRESbostad så måste inte dödsbodelägarna tömma eller städa. Hyresvärden får göra jobbet och finns det pengar i dödsboet får självklart dödsboet betala men finns det inga pengar så blir det inget att betala. Detta är reglerat i hyreslagen. 

    Man ska ALDRIG NÅGONSIN betala några räkningar alls innan begravningen! ALDRIG!!! Begravningskostnaderna kommer först!!
    Finns det 40 000 på den avlidnes konto och begravningen går på ca 26 000 så kan man använda mellanskillnaden till räkningar men om man blåser hela 40 000 på räkningar då kommer man att få avslag när man ansöker om bidrag från kommunen till begravningskostnader. 

  • Ensam hemma

    När mina föräldrar dog blev min 12 år äldre syster som bor utomlands arg för hon tyckte hon fick mindre pengar pga annan valuta. Sedan kom hon på att hon/hennes barn skulle få ärva "rika moster", alltså mig,  men tji kommer hon att få. Det är bra att man kan skriva testamente.

  • EpicF
    Anonym (Svärdotter) skrev 2024-04-23 08:16:43 följande:

    När min svärfar dog var det min svärmor som ärvde honom. Det fanns just ingenting av värde och inga pengar alls till begravningen. Min svärmor hade 17000 på sitt konto och begravningen kostade knappt 36000 kronor. Vi sökte hos socialen för hjälp till hela begravningen men fick avslag då min svärmor skulle täcka det med sina pengar. Vilka inte räckte så vi barn la till vad som saknades på fakturan. 

    Det blev inget att ärva alls och de skulder han hade (ca 8000 kronor i vårdkostnad och mediciner) blev avskrivna.

    Vi saknar svärfar/farfar varje dag och hjälper svärmor ekonomiskt så mycket vi kan. 


    Ni hade kunnat ta en billigare begravning. 
  • Anonym (Arvslös)

    Jag har genom idogt arbete (massor av jobb under många år) och goda placeringar skapat mig själv en riktigt hyfsad förmögenhet.

    Jag har hjälpt mina barn att få en väldigt mycket bättre start i livet än vad jag själv hade.
    De äldsta klarar sig redan utmärkt och har redan nu lika god inkomst som jag någonsin har haft.
    Den yngsta studerar fortfarande men är garanterad bra jobb och god inkomst efter studierna.
    Jag har ordnat så att inget av barnen har några studieskulder.

    Men något arv att tala om kommer jag troligen inte att lämna efter mig.

    Under flera år har jag många gånger sagt till mina barn att
    "om det finns några pengar kvar när jag dör så har jag räknat fel!"

    Deras reaktion har alltid varit att "det är rätt farsan, gör allt du vill, ha roligt, medan du lever och är frisk.
    Jag lever ett utmärkt liv och har förbannat roligt.
    Jag kan kosta på mig ungefär det jag önskar. Nåja, inom rimliga gränser då. Jag har aldrig någonsin haft så god ekonomi, har aldrig kunnat unna mig själv så mycket som jag kan nu när jag gått i pension.

    Om jag får vara frisk och lever till 80 så kommer nog pengarna vara slut.
    Om jag dör tidigare så kanske det blir ett litet arv kvar till barnen. 
    Om jag lever längre än 80 så kanske barnen får ge mig lite stöd i slutet.
    Men förmodligen har jag väl inga stora utgifter, inget dyrt nöjeskonto, efter att jag passerat 80...

  • Anonym (sextiotalist)

    Nej, det där att man behöver en massa pengar som gammal , det gäller inte de flesta efter åttio år. Mina gamla föräldrar 80 + sitter på en  massa pengar som de inte klarar av att använda, alls. 

  • Anonym (Bella)

    Min pappa efterlämnade inget arv alls, inte en krona och inte ett fotografi ens. Jag ärvde 150 000 kr efter min mamma och lite möbler.

  • Anonym (Olika)

    Det är så olika det där. 

    Sambon får ca 15 000 kr från sin mamma och tycker att det är mycket pengar. 

    Jag kommer få minst en miljon när en specifik släkting dör, och minst en miljon till när nästa släkting dör. Dock hoppas jag att de lever ett långt liv och går inte och väntar på pengarna.

  • Anonym (Inte så mycket)

    När min mamma gick bort fick vi barn 25 000 kr vardera att hitta på något roligt för. Det var hennes önskan. Min far avled för bara någon månad sen och vi har inte gjort klart allt än men det ser ut som.om det kommer finnas ca 50 000 kr kvar för oss 3 barn att dela på. 

    Jag är glad över att mina föräldrar fick bestämma själva när de ville sälja sitt hus, vad de ville lägga pengarna på under tiden de levde och att det fanns pengar nog att ge dem fina begravningar utan att tänka på pengar.

  • Anonym (Ingenting)

    Jag vet flera som inte fått ärva någonting eller en mindre summa (under 10 000) När min pappa gick bort fick vi till och med betala en del av begravningen.

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Arvslös) skrev 2024-04-24 20:43:14 följande:

    Jag har genom idogt arbete (massor av jobb under många år) och goda placeringar skapat mig själv en riktigt hyfsad förmögenhet.

    Jag har hjälpt mina barn att få en väldigt mycket bättre start i livet än vad jag själv hade.
    De äldsta klarar sig redan utmärkt och har redan nu lika god inkomst som jag någonsin har haft.
    Den yngsta studerar fortfarande men är garanterad bra jobb och god inkomst efter studierna.
    Jag har ordnat så att inget av barnen har några studieskulder.

    Men något arv att tala om kommer jag troligen inte att lämna efter mig.

    Under flera år har jag många gånger sagt till mina barn att
    "om det finns några pengar kvar när jag dör så har jag räknat fel!"

    Deras reaktion har alltid varit att "det är rätt farsan, gör allt du vill, ha roligt, medan du lever och är frisk.
    Jag lever ett utmärkt liv och har förbannat roligt.
    Jag kan kosta på mig ungefär det jag önskar. Nåja, inom rimliga gränser då. Jag har aldrig någonsin haft så god ekonomi, har aldrig kunnat unna mig själv så mycket som jag kan nu när jag gått i pension.

    Om jag får vara frisk och lever till 80 så kommer nog pengarna vara slut.
    Om jag dör tidigare så kanske det blir ett litet arv kvar till barnen. 
    Om jag lever längre än 80 så kanske barnen får ge mig lite stöd i slutet.
    Men förmodligen har jag väl inga stora utgifter, inget dyrt nöjeskonto, efter att jag passerat 80...


    Du har ju redan gett ett arv. 

    Det är väldigt klokt att successivt skicka över tillgångarna till nästa generation. Många väntar alldeles för länge. 

    Ofta är det i samband med första bostadsköer samt familjebild ning som ett tillskott kan göra stor skillnad och verkligen förbättra livet.

    De flesta jag känner har dock fått pengar av sina föräldrar under dessa tider, så många tänker så.
Svar på tråden Vad har du ärvt?