• Anonym (Arvlös)

    Vad har du ärvt?

    Ni vars föräldrar avlidit. 
    Vad har ni fått ärva?
    När jag jämför mig med de omkring mig så är ingen i min situation dvs att det inte funnits ett arv.

  • Svar på tråden Vad har du ärvt?
  • EpicF
    Anonym (Arvlös) skrev 2024-04-21 14:22:36 följande:
    Jag hade givetvis också haft mina föräldrar i livet. 
    De dog i en ålder av närmare 90 år.
    Att det inte funnits pengar har jag givetvis levt med i hela mitt liv men att det ser så olika ut för människor i min nuvarande ålder är inget som slagit mig förrän nu. 
    På riktigt? Du har aldrig kommit på tanken att folk har olik ekonomi?

    Det är ingen självklarhet att man som barn ärver pengar av sina fföräldrar. Och det är inte heller något måste att spara pengar så att ens barn ska arva. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Nope!) skrev 2024-04-21 22:47:45 följande:
    Är nog så att många äldre ser det som att de SKA lämna ett arv efter sig.
    Jag tycker nog morsan ska passa på att leva. Vi andra får ju klara oss själva typ.
    Många äldre har ju fasta tillgångar som de inte spenderar. Lägenheter eller hus. Kanske en bil och / eller en sommarstuga.

    Det är sådant man oftast tänker sig att barnen ska få ärva. Inte att man ska snåla på pensionen.

    Jag hoppas i alla fall att äldre inte lever snålt för barnens eller barnbarnens skull. Har man inga tillgångar, finns det inget att ärva, men det är inget att skämmas för. Som du skriver är var och en i första hand ansvarig för sig själv.
  • Anonym (Jaha)

    Varför är det något som stör dig? Tänker att det snarare är en positiv sak så länge man inte har fastigheter mm. 


    En anhörig till mig försöker leva snålt med tanke på kommande arv för bland annat mig och hennes barn (som tyvärr går och väntar på arvet pga ekonomiska begränsningar). Vidrigt. 
    Säger ofta till henne att inte tänka på oss, att vi kommer klara oss ändå och att hon ska använda så mycket hon kan medan hon lever. Nu börjar det äntligen gå in även om hon fortfarande är ekonomisk. Ju mindre pengar hon har kvar när hon går bort desto bättre säger jag. Om kontot ekar tomt när dagen är inne så skulle ingen vara gladare än jag. 

  • EpicF
    Anonym (Arvlös) skrev 2024-04-21 14:49:58 följande:
    Självklart inte. 
    Om jag skulle gå bort idag skulle mina två barn ärva minst 2 milj var. De skulle ärva en miljon var om deras pappa gick bort. Min fråga var mest av nyfikenhet för det ser så olika ut. 
    Det är för att du och pappan har pengar. Men det säker dock inte att det måste arva den dagen ni dör. 
  • Anonym (...)

    Tycker det blir märkligt när folk kommer med "argument" som "jag fick x antal tusen/miljoner av mina föräldrar MEN jag skulle mycket hellre haft dem i livet"

    Det är oftast rätt självklart att man vill att föräldrarna ska ha ett långt och lyckligt liv, hellre än att få deras pengar? Det ena utesluter inte det andra.

    För min del är det rätt självklart att jag vill hjälpa mina barn även efter att jag inte finns, snarare än att sprätta loss alla mina pengar på diverse saker så att det finns 0:- att hämta när jag och min man dör. Ursäkta frasen, men det är väldigt löjligt individualistisk tänkande att "alla ska klara sig själva" och helt ärligt också fattigmans-tänkt. Hur tror ni att "old money"-rika familjer byggt upp sin förmögenhet, för att varje barn börjat på ny kula? Nej, just det för att man sparar, förvaltar, det går i arv som kan växa ytterligare osv osv. Såklart finns det också ibland företag inräknat i bilden som inte är möjligt för den vanliga svensson. Men ger man sina barn några miljoner när man dör och de också är vettiga ekonomiskt och inte spenderar dem på skit kan även de växa och bli en avkastning till nästa generation. Tänk ringar på vattnet.

    Trodde detta var allmän känd kunskap men uppenbarligen inte.

  • Anonym (Pengar ersätter inte kärlek)

    Jag kommer från en stor familj och från enkla förhållanden, men med en mamma som slet och kämpade nåt helt otroligt som ensamstående. Föräldrarna skilde sig när jag var 17, men pappa var mestadels frånvarande innan också. 


    Jag har aldrig gått omkring och tänkt att jag skulle ärva nåt eller att det skulle vara nåt självklart. Jag ville att min mamma skulle leva så gott hon kunde med sina pengar som hon jobbat så hårt för.

    Min stora sorg var att mista vår älskade mor vid 61 års ålder efter en kort tids cancer, ett halvår. Inga pengar i vörlden kan ersätta min mamma och jag unnade henne allt gott. Hade inte velat attt hon skulle lägga undan pengar åt oss barn. 

  • Anonym (Arv)

    För 20 år sedan samma månad som vi köpt hus, fick jag ett brev från en jurist. Jag hade ärvt 250 000 av min farfars bror. Gubben hade haft ett långt bra liv och dog när han var 90++. Han hade skrivit testamente att jag och ett annat syskonbarnbarn skulle ärva honom. Ren slump - han valde de som föddes först på 60-talet.

  • Anonym (Heja)

    Skulder, problem och påföljande advokatkostnader. Tack för det ena föräldern!

  • Anonym (M)
    Anonym (Heja) skrev 2024-04-22 12:47:31 följande:

    Skulder, problem och påföljande advokatkostnader. Tack för det ena föräldern!


    Man ärver inte skulder. 
  • Anonym (Heja)
    Anonym (M) skrev 2024-04-22 12:55:12 följande:
    Man ärver inte skulder. 
    Nej viktigpetter :) Är ett sätt att belysa att istället för överskott av kapital och egendom fick jag se hur föräldern levt över sina tillgångar för lyxkonsumtion.
Svar på tråden Vad har du ärvt?