• Anonym (Ftpl)

    Någon som varit med om falsk anmälan?

    Jag vet inte vad jag ska göra. Var med om att en person ringde 112 och sa att jag hade försökt ta livet av mig/hotat att ta livet av mig/tagit en massa tabletter. Informationen jag får varierar beroende på vem jag pratat med , dvs 11414. Jag har försökt att anmäla den här personen men i princip verkar det omöjligt..(?).

    Flera av våra grannar såg och undviker nu mig och barnen och dessutom är ju soc inblandat. Det har fått stora konsekvenser för oss.

    Hur kan det här inte vara olagligt? Jag undrar verkligen. Någon som varit med om liknande? Troligtvis rätt osannolikt.  
    Vad ska jag göra? I princip kan ju vem som helst göra såhär och komma undan med det.

  • Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?
  • Anonym (Rino)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-19 19:36:39 följande:
    Någon som varit med om falsk anmälan?

    Jag vet inte vad jag ska göra. Var med om att en person ringde 112 och sa att jag hade försökt ta livet av mig/hotat att ta livet av mig/tagit en massa tabletter. Informationen jag får varierar beroende på vem jag pratat med , dvs 11414. Jag har försökt att anmäla den här personen men i princip verkar det omöjligt..(?).

    Flera av våra grannar såg och undviker nu mig och barnen och dessutom är ju soc inblandat. Det har fått stora konsekvenser för oss.

    Hur kan det här inte vara olagligt? Jag undrar verkligen. Någon som varit med om liknande? Troligtvis rätt osannolikt.  
    Vad ska jag göra? I princip kan ju vem som helst göra såhär och komma undan med det.


    Man kan ju fundera på om man skickar ut signaler som gör att det anmälaren skrivit är sant. Barn ska gå hela och rena och lära sig att uppträda väl.

    Om det finns sådant man kan förändra s gör man det. I övrigt kör man på som vanligt.

    Med sitt beteende visar man vad som är sant.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 21:59:27 följande:
    Dom inleder inte något då det står klart och tydligt från räddningstjänst och polis att larmet var falskt. Grannarna undrar ju och det kan jag inte göra något åt.

    Vad skönt! 


    Jag tycker också att du ska polisanmäla det som hände. En del jurister har ju fri rådgivning vid ett tillfälle. Du skulle kunna kolla med någon av dem först så att du har lite mer på benen när du pratar med Polisen igen. 


    Jag funderar på om Brottsofferjouren kan hjälpa dig också. 


    Oron och sömnproblemen lägger sig förmodligen med tiden, men är det riktigt svårt så finns det hjälp om du ringer vårdcentralen. Sover man inte skiter sig ju så mycket annat, så det kan vara värt att få hjälp med det om det drar ut på tiden. 

    Det är ju toppen att du har dina föräldrar som stöttar! Utan socialt nätverk är man rätt körd när det krisar. Jag har tänkt på det ofta under det vi har varit med om, att tänk om jag hade varit ensamstående och utan socialt nätverk. Då hade jag nog varit på psyket nu och mitt barn kanske inte fått rätt vård utan satts i familjehem istället. 


    Grannarma får tro vad de vill, tänker jag. Jag småpratar som vanligt. Det är ju också ett sätt att visa att läget är ok. 

  • Anonym (Ja)

    Hoppas att du har lyckats somna nu ts och vad skönt att det läggs ner! Men, självklart ska du anmäla detta! Och det oavsett vad den personen kan tänkas göra härnäst, för det är bara att fortsätta anmäla vartenda tilltag.

    Jag kan bara tänka mig tre orsaker till det där samtalet. Personen själv var stenhög på någon drog och inbillade sig saker (en vän till mig har blivit utsatt för det av en bekant) eller så är hen psykiskt sjuk eller så är det tyvärr så att det var medvetet jävelskap från personens sida. Du får väl själv avgöra vad som är mest troligt, men jag skulle råda dig till att totalt bryta kontakten och förklara varför också.

  • Anonym (OBS!)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 22:31:27 följande:
    Ja det är det jag tänker med. Jag köper inte förklaringen som jag fick, för mig är det solklart olagligt. Dom vet vem som ringde ja, jag har även lämnat personens namn, vem jag tror det är och jag fick det bekräftat att det är den jag misstänker.
    Anonym (M2) skrev 2024-04-20 22:18:21 följande:
    Så varför anmäler du inte vederbörande för förtal?

    Och jo, det är olagligt att anmäla på falska grunder. Står också i brottsbalken (15 kap. 6 § BrB). 14 14 borde veta det men tyvärr är det en det civilanställda som jobbar där och har noll koll på lagar. 

    För jag vill höra en förklaring från personen ifråga. Jag tänker att om den personen mår dåligt och av den anledningen gjorde såhär så vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. Sedan kan jag också bli orolig för att personen kommer fortsätta anmäla och göra livet jobbigt för oss. Jag vet ju faktiskt inte hur sjuk den här personen är eller vad personen är kapabel att göra. Jag har haft jättesvårt att sova efter det här. Sov ingenting natten efter det hände och samma sak natten till idag. Tacksam för morföräldrar som hjälper till med barnvakt så jag kan vila lite.

    Nu sover barnen gott och förhoppningsvis får jag mer sömn inatt. Så otroligt stressande hela situationen bara.
    1. Ring inte 11414 och fråga om juridik. Ring en jurist. Oftast är 15 minuter rådgivning gratis. Då har du svart på vitt vilket brottet är enligt lagen. Men såg också att någon svarat i tråden om det. Tror ändå det är bra att du ringer en jurist.
    2. Efter det kan du anmäla detta brott till polisen.
    3. Försök INTE att söka upp personen som gjort detta mot dig. Det är inte en frisk person. Det kan vara en stalker. Jag tror inte du får svar från en sådan gränslös och störd människa. Du resonerar som att detta är någon det går att få dialog med. Men det tror inte jag. Det är en sjuk människa.

    Hur känner du och den som förstörde för dig varandra?
  • Anonym (OBS!)

    En sak till. Håll inte på att förklara en massa till grannarna. SKIT I DEM. Låt dem tro vad de vill.

  • Anonym (M)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-21 05:13:39 följande:
    Utifrån min tolkning av samtalet utgick dom ifrpn att inringaren talade sanning och det kan jag förstpr, det borde dom göra tänker jag.

    Dom, 112, antog att jag hade hotat med att ta livet av mig med tabletter, ja.  
    Jag frågade inte vad 112 antog utan nu frågade jag om ditt samtal med de som du försökte fråga om anmälan brottet hos, du nämnde den som svarade hos 11414 och en förundersökningsledare. de antog alltså att anmälaren trodde det var sanning att du hade hotat att ta livet med dig med tabletter?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 22:34:48 följande:
    Dom sa att det inte var olagligt om personen ifråga faktiskt tror att det är så, att en person är i fara. Har svårt att köpa det också, det betyder ju att vem som helst kan ringa, tom en uppenbart psykiskt sjuk person, sedan kan dom bara hävda att dom verkligen trodde det och komma undan. Tycker det låter så konstigt..

    Jag kommer med största sannolikhet ringa imorn igen för jag har så svårt att få ihop det här, hur det kan vara ok (Ringa 11414 för mer klarhet alltså).
    Jo, om personen misstänker att faran är reell så är det inte olagligt. Men man kan rätt lätt avgöra den saken. 

    Hade de funnit dig med en burk tabletter på bordet framför dig så hade misstanken och oron varit reell.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 23:18:11 följande:
    Är du insatt i sånt här? Jag håller ju helt och hållet med om att det är en skillnad på att tro att någon är i fara och att hitta på att en person tagit tabletter. Personen på 11414 pratade även med något som heter jourhavande förundersakningsledare. Den personen sa att jag kunde anmäla för förtal.
    Det finns alltid en jourhavande förundersökningledare (oftast en jurist) på nattetid innom polise. 

    På 114 14 kan de sitta civilaställda som inte behöver kunna lagen, men andra ord kan de vara direkta stolpskott. 
  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (Rino) skrev 2024-04-21 05:23:28 följande:
    Man kan ju fundera på om man skickar ut signaler som gör att det anmälaren skrivit är sant. Barn ska gå hela och rena och lära sig att uppträda väl.

    Om det finns sådant man kan förändra s gör man det. I övrigt kör man på som vanligt.

    Med sitt beteende visar man vad som är sant.
    Förstår inte riktigt..Anmälan har inget med barnen att göra. Dom var inte ens hemma när det hände. Det var ingen orosanmälan som gjordes initialt, någon ringde in till 112 och sa att jag hade tagit en massa tabletter och skulle ta livet av mig-något som alltså inte stämde. Polis och räddningstjänst förstod att larmet var falskt väldigt snabbt. Soc blev ju inkopplat då det gör per automatik när det gäller sånt här men numera är den kontakten nerlagd och dom inledde inte någon utredning.

    Hmm du kanske svarat i fel tråd..?
  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (M) skrev 2024-04-21 09:32:31 följande:
    Jag frågade inte vad 112 antog utan nu frågade jag om ditt samtal med de som du försökte fråga om anmälan brottet hos, du nämnde den som svarade hos 11414 och en förundersökningsledare. de antog alltså att anmälaren trodde det var sanning att du hade hotat att ta livet med dig med tabletter?
    Vet inte, men ja det borde ju vara så när jag funderar på det. Alltså att dom tror på att anmälaren trodde det, hen som anmälde lät väl seriös o h uppriktig, vad vet jag. Ändrar inte det faktum att det hon sa var falskt.

    Tolkar jag det här rätt nu:
    Polisen tror på att det anmälaren uppgav när hen ringde 112 var att hen hade fått information om att jag skulle ta/hade tagit livet av mig med tabletter. Därför är det inte en falsk anmälan..? Trots att hen alltså uppgav att jag sagt till hen att jag skulle ha tagit en massa tabletter och detta inte visade sig stämma? Dom bedömer henne som mer trordig än mig?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-21 10:38:35 följande:
    Vet inte, men ja det borde ju vara så när jag funderar på det. Alltså att dom tror på att anmälaren trodde det, hen som anmälde lät väl seriös o h uppriktig, vad vet jag. Ändrar inte det faktum att det hon sa var falskt.

    Tolkar jag det här rätt nu:
    Polisen tror på att det anmälaren uppgav när hen ringde 112 var att hen hade fått information om att jag skulle ta/hade tagit livet av mig med tabletter. Därför är det inte en falsk anmälan..? Trots att hen alltså uppgav att jag sagt till hen att jag skulle ha tagit en massa tabletter och detta inte visade sig stämma? Dom bedömer henne som mer trordig än mig?
    Jag vet inte vad polisen tror, jag frågade dig om samtalet du hade med dem? Du skrev att polisen och jourhavande förundersökningsledar berättade för dig att det enda brottet är förtal ifall inringaren tror att det var sant (vilket också låter väldigt märkligt sagt)

    då blir min fundering mer varför diskuterade ni inte vad det kan vara för brott om inringaren tror att det är falskt? Är det så att polisen och jourhavande förundersökningsledare i samtalet utgick ifrån och antog att inringaren trodde att det var sant att du hotat att ta livet av dig med tabletter? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-21 10:38:35 följande:
    Vet inte, men ja det borde ju vara så när jag funderar på det. Alltså att dom tror på att anmälaren trodde det, hen som anmälde lät väl seriös o h uppriktig, vad vet jag. Ändrar inte det faktum att det hon sa var falskt.

    Tolkar jag det här rätt nu:
    Polisen tror på att det anmälaren uppgav när hen ringde 112 var att hen hade fått information om att jag skulle ta/hade tagit livet av mig med tabletter. Därför är det inte en falsk anmälan..? Trots att hen alltså uppgav att jag sagt till hen att jag skulle ha tagit en massa tabletter och detta inte visade sig stämma? Dom bedömer henne som mer trordig än mig?
    Det spelar ingen roll vad polisen tror eller inte tror vid själva anmälningstillfället. Om den som ringde avsiktligen hittade på och ljög  kan det leda till en fällande dom. Det väsentliga här är avsiktligen. 

    Vad du kan gör är att skicka in en polisanmälna till polisen. Bara säg att vid den tidpunkten ringde någon till 112 och felaktigt anmälde dig. Om det sen finns tillräckligt för en fällande dom utreder sen polisen och driver åtalet.
  • Anonym (J)

    Vid tillfället för anmälan bedömde polisen att det var tillräckligt allvarligt för att kolla. Polisen ryckte ut, konstaterade att det inte pågick något självmordsförsök och åkte sen därifrån.

  • Anonym (P)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-21 10:38:35 följande:
    Vet inte, men ja det borde ju vara så när jag funderar på det. Alltså att dom tror på att anmälaren trodde det, hen som anmälde lät väl seriös o h uppriktig, vad vet jag. Ändrar inte det faktum att det hon sa var falskt.

    Tolkar jag det här rätt nu:
    Polisen tror på att det anmälaren uppgav när hen ringde 112 var att hen hade fått information om att jag skulle ta/hade tagit livet av mig med tabletter. Därför är det inte en falsk anmälan..? Trots att hen alltså uppgav att jag sagt till hen att jag skulle ha tagit en massa tabletter och detta inte visade sig stämma? Dom bedömer henne som mer trordig än mig?
    Nu spekulerar jag lite här. Men jag kan tänka mig att det inte är brottsligt att lämna felaktiga uppgifter till 112 ifall man har hallucinationer/vanföreställningar som gör att man själv tror att uppgifterna är sanna.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-21 10:38:35 följande:
    Vet inte, men ja det borde ju vara så när jag funderar på det. Alltså att dom tror på att anmälaren trodde det, hen som anmälde lät väl seriös o h uppriktig, vad vet jag. Ändrar inte det faktum att det hon sa var falskt.

    Tolkar jag det här rätt nu:
    Polisen tror på att det anmälaren uppgav när hen ringde 112 var att hen hade fått information om att jag skulle ta/hade tagit livet av mig med tabletter. Därför är det inte en falsk anmälan..? Trots att hen alltså uppgav att jag sagt till hen att jag skulle ha tagit en massa tabletter och detta inte visade sig stämma? Dom bedömer henne som mer trordig än mig?
    Vad du också kan göra är att själv stämma i domstol för förtal. Du kommer sen få förklara varför det är förtal och din motpart varför inte.Därefter beslutar domstolen.

     
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?