• Anonym (Plastikoperation)

    Plastikoperation bekostad av regionen?

    Jag har jätteproblem med särade magmuskler och skulle därför vilja göra en bukplastik, men har inte råd att själv bekosta det, så jag undrar om man kan få hjälp från regionen, vilka krav som finns i så fall, osv. Finns det nån härinne som fått plastikoperation bekostad eller iaf delvis bekostat av regionen och vad för operation gjorde du i så fall och hur gjorde du för att få bidrag till det?

  • Svar på tråden Plastikoperation bekostad av regionen?
  • Anonym (Plastikoperation)
    Anonym (S) skrev 2024-04-20 08:47:46 följande:
    Vad är det för fel på dig? Så onödigt att ha en så taskig attityd till någon som ber om råd och hjälp. Om du inte har något konstruktivt att komma med så är det bättre att låta bli.
    HjärtaHjärtaHjärta
  • Anonym (Plastikoperation)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-20 09:54:23 följande:
    Tråkigt! Men då låter det som din ekonomiska situation har hög prio. 65 000 kr är ju under vad man bör ha på sitt sparkonto för oförutsedda utgifter om man har ett genomsnittligt jobb. 
    EpicF skrev 2024-04-20 10:02:39 följande:
    Bara för att 65 000kr inte är dyrt för dig kan det vara dyrt för andra. 

    Varför ska ts betala själv om hon kan få det bekostnad av regionen?
    EpicF skrev 2024-04-20 10:05:53 följande:
    Och en plastikoperationer är inte en oförutsedd utgift som man ska ta från sitt sparkonto för att betala. 

    Även om ts har 65 000kr på sitt sparkonto så ska hon använda de pengarna. 
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-20 10:14:14 följande:
    Det var inte så jag menade. Jag gjorde bara en jämförelse av den summan. Man bör isf ta ett lån och bör få låna kring en årslön. 
    EpicF skrev 2024-04-20 10:53:39 följande:
    Du verkar vara mycket för att ta lån. 
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-20 12:37:38 följande:
    Idag kanske det är lite hög ränta men annars har det varit fördelaktigt. Sen får man väga det not värdet av det man får. Om man spar 3000 kr i månaden får man vänta nästan två år tills man kan betala operationen. Är det väntetid kan det fungera men ibland får man en tid som någon avbokat och då kan man behöva pengar snabbare.

    Jag funderar själv på en operation mot sömnapne och käkproblem. Tyvärr finansierar inte vården i Sverige detta så jag får åka till Spanien och betala 350 000 kr. Jag kan inte betala hela beloppet utan att sälja av aktier och fonder så jag kommer att låna större delen. Avkastningen för mig är ändå högre än räntan just nu.
    EpicF skrev 2024-04-20 15:45:55 följande:
    Eller så undersöker man möjligheterna att få det betalt av regionen. 

    Låter märkligt att du inte fick det betald av regionen om du hade de problemen. 

    Tack EpicF för att du tog striden åt mig Hjärta 

    Anonym (Mannen): om jag hade haft de pengarna, och/eller om jag hade kunnat spara 3000 kr (eller några kronor alls för den delen) i månaden så absolut. Att ta ett lån som man tror sig ha en rimlig chans att betala tillbaka är ju en sak. Jag skulle dock inte bli beviljad ett sånt lån, inte heller skulle jag ha någon möjlighet att betala tillbaka det, så det är inte aktuellt även om nån faktiskt skulle vara villig att ge mig ett lån.  





  • Anonym (Plastikoperation)
    Anonym (Fx) skrev 2024-04-20 19:53:38 följande:
    Det var helt och hållet mitt eget fel eftersom jag inte ens vågade fråga (som det verkar, efter att ha hört min väns berättelse från samma ort som mig, hade jag inte blivit nekad!). Men men, jag är nöjd med utfallet iallafall, mitt liv blev så mycket bättre efter operationen. Skönt att höra att du är uppmuntrad att söka själv, jag önskar dig all lycka!
    Tusen tack Hjärta
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Plastikoperation) skrev 2024-04-16 02:23:30 följande:
    Plastikoperation bekostad av regionen?

    Jag har jätteproblem med särade magmuskler och skulle därför vilja göra en bukplastik, men har inte råd att själv bekosta det, så jag undrar om man kan få hjälp från regionen, vilka krav som finns i så fall, osv. Finns det nån härinne som fått plastikoperation bekostad eller iaf delvis bekostat av regionen och vad för operation gjorde du i så fall och hur gjorde du för att få bidrag till det?


    Är det pga psykiska problem så kommer dom sannerligen inte betala ett öre för din operation. Tyvärr.. Kanske om det innebär mycket lidande - rent kroppsligt. Då har du kanske åtm en chans..
    Eller om det är en blandning av kroppslig smärta och psykisk smärta så är ju det "det allra bästa" i detta fallet menar jag ju då....Även om du måste tjafsa, strida med/mot dom..Jag orkade inte fortsätta själv, men vill du verkligen så ge inte upp i första taget i varje fall!

    Jag påverkas och har ont både fysiskt o psykiskt av ett grovt "ärr" som ser ut som ett långt "slaktarärr" gjort av fumliga ynglingar på fyllan.Men det är läkare som ska ha gjort det?? Jag undrar ju ff. (från slutet av brösten och ner över naveln) sen har dom slint lite med kniven på ngr ställen över magen också 😂)
    Så fin blev jag iaf efter en operation som självaste sjukvården gjorde efter jag hade hamnat i koma..Låg i koma i någon månad så dom kunde ju inte fråga mig heller..TYVÄRR--haha..Ja jag kan inte annat än skratta åt eländet nu -3år senare..Det har tagit 2 år för mig att må bättre....
    Hade dom kunnat fråga mig så hade jag hellre dött då än att utstå allt som jag har fått utstå efter den grymma behandlingen..
    Tror nog att det var något slags människo"sy ihop-försök"..som min man sålde mig till..haha..😉

    Med det vill jag säga att jag tror inte att du TS ser så hemsk ut som du själv kanske tror.. Jag garanterar att jag ser mycket värre ut med ett stort ärr på magen..och att det egentligen är något annat (därinne) som smärtar dig kanske!?

    Men visst om du är säker på att du kommer må bättre (fysiskt o psykist) efter en operation även lite senare om det har gått 5år eller likn...Jag menar så att du inte bara vill börja med det och sen vill du göra om brösten och sen vill du fylla läpparna och sen vill du, ja du fattar.
    Om det är så..att det bara är magen..Så ge dig inte som sagt i första taget..du kan mycket väl.
    Stå på dig.. Och gör det för mig o andra också som inte orkar..haha..Jag hejar på dig!
    PS Berätta gärna i någon senare tråd hur det gick, om du vill såklart..Lycka till.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Plastikoperation) skrev 2024-04-21 03:05:03 följande:
    EpicF skrev 2024-04-20 10:02:39 följande:
    Bara för att 65 000kr inte är dyrt för dig kan det vara dyrt för andra. 

    Varför ska ts betala själv om hon kan få det bekostnad av regionen?
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-20 10:14:14 följande:
    Det var inte så jag menade. Jag gjorde bara en jämförelse av den summan. Man bör isf ta ett lån och bör få låna kring en årslön. 
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-20 12:37:38 följande:
    Idag kanske det är lite hög ränta men annars har det varit fördelaktigt. Sen får man väga det not värdet av det man får. Om man spar 3000 kr i månaden får man vänta nästan två år tills man kan betala operationen. Är det väntetid kan det fungera men ibland får man en tid som någon avbokat och då kan man behöva pengar snabbare.

    Jag funderar själv på en operation mot sömnapne och käkproblem. Tyvärr finansierar inte vården i Sverige detta så jag får åka till Spanien och betala 350 000 kr. Jag kan inte betala hela beloppet utan att sälja av aktier och fonder så jag kommer att låna större delen. Avkastningen för mig är ändå högre än räntan just nu.

    Tack EpicF för att du tog striden åt mig Hjärta 

    Anonym (Mannen): om jag hade haft de pengarna, och/eller om jag hade kunnat spara 3000 kr (eller några kronor alls för den delen) i månaden så absolut. Att ta ett lån som man tror sig ha en rimlig chans att betala tillbaka är ju en sak. Jag skulle dock inte bli beviljad ett sånt lån, inte heller skulle jag ha någon möjlighet att betala tillbaka det, så det är inte aktuellt även om nån faktiskt skulle vara villig att ge mig ett lån.  





    Låt mig gissa: du är singel? 
  • Anderrrrrs

    Det är en vanlig åkomma efter graviditet. Vet även en kille på gymmet som lyckades träna till sig liknande fenomen. 


    Både kvinnor och män kan träna bort detta. Vet inte vad du har för skador men  boka tid hos sjukgymnasten om du inte har testat det. 

  • EpicF
    Anderrrrrs skrev 2024-04-21 08:53:10 följande:

    Det är en vanlig åkomma efter graviditet. Vet även en kille på gymmet som lyckades träna till sig liknande fenomen. 


    Både kvinnor och män kan träna bort detta. Vet inte vad du har för skador men  boka tid hos sjukgymnasten om du inte har testat det. 


    Nej, det är inte alltid man kan träna bort delade magmuskler efter en graviditet. 
  • EpicF
    Anderrrrrs skrev 2024-04-21 08:53:10 följande:

    Det är en vanlig åkomma efter graviditet. Vet även en kille på gymmet som lyckades träna till sig liknande fenomen. 


    Både kvinnor och män kan träna bort detta. Vet inte vad du har för skador men  boka tid hos sjukgymnasten om du inte har testat det. 


    Du vet inte vad ts har för skador men vet att det kan tränas bort?!
  • Björkenli

    Vet att denna operation sällan betalas av landstinget. Det var tom varit en dokumentär eller om det var radioprogram just om denna operation, att det är konstigt att kvinnors skador efter graviditet anses skönhetsoperationer..

    Känner en som tillslut betalade själv och hon var jätteglad att hon gjorde det. 

    Det finns väl något mått på hur långt det måste vara mellan musklerna för att det ska gå under offentlig vård.  Sök vård för det och kolla vad de säger. 

  • Anonym (Plastikoperation)

    Tack igen för era svar och peppande ord. Jag skulle ha svarat tidigare, men har helt enkelt inte orkat gå in här förrän nu. Jag kontaktade min vc i måndags morse och fick prata med en sjuksköterska på rådgivningen - för att göra en lång historia kort var svaret blankt nej. Man måste ha omfattande fysiska problem för att det öht ska göras en bedömning, och de fysiska problem jag har räcker inte på långa håll. Psykiska problem beaktas inte öht, oavsett svårighetsgrad.

    Jag ska svara dem av er som jag inte har svarat än, men hinner nog inte så många just nu.

  • Anonym (Plastikoperation)
    Anonym (Elena) skrev 2024-04-21 04:31:17 följande:
    Är det pga psykiska problem så kommer dom sannerligen inte betala ett öre för din operation. Tyvärr.. Kanske om det innebär mycket lidande - rent kroppsligt. Då har du kanske åtm en chans..
    Eller om det är en blandning av kroppslig smärta och psykisk smärta så är ju det "det allra bästa" i detta fallet menar jag ju då....Även om du måste tjafsa, strida med/mot dom..Jag orkade inte fortsätta själv, men vill du verkligen så ge inte upp i första taget i varje fall!

    Jag påverkas och har ont både fysiskt o psykiskt av ett grovt "ärr" som ser ut som ett långt "slaktarärr" gjort av fumliga ynglingar på fyllan.Men det är läkare som ska ha gjort det?? Jag undrar ju ff. (från slutet av brösten och ner över naveln) sen har dom slint lite med kniven på ngr ställen över magen också 😂)
    Så fin blev jag iaf efter en operation som självaste sjukvården gjorde efter jag hade hamnat i koma..Låg i koma i någon månad så dom kunde ju inte fråga mig heller..TYVÄRR--haha..Ja jag kan inte annat än skratta åt eländet nu -3år senare..Det har tagit 2 år för mig att må bättre....
    Hade dom kunnat fråga mig så hade jag hellre dött då än att utstå allt som jag har fått utstå efter den grymma behandlingen..
    Tror nog att det var något slags människo"sy ihop-försök"..som min man sålde mig till..haha..😉

    Med det vill jag säga att jag tror inte att du TS ser så hemsk ut som du själv kanske tror.. Jag garanterar att jag ser mycket värre ut med ett stort ärr på magen..och att det egentligen är något annat (därinne) som smärtar dig kanske!?

    Men visst om du är säker på att du kommer må bättre (fysiskt o psykist) efter en operation även lite senare om det har gått 5år eller likn...Jag menar så att du inte bara vill börja med det och sen vill du göra om brösten och sen vill du fylla läpparna och sen vill du, ja du fattar.
    Om det är så..att det bara är magen..Så ge dig inte som sagt i första taget..du kan mycket väl.
    Stå på dig.. Och gör det för mig o andra också som inte orkar..haha..Jag hejar på dig!
    PS Berätta gärna i någon senare tråd hur det gick, om du vill såklart..Lycka till.
    Usch - jag lider verkligen med dig! Så fruktansvärt... Och så sjukt att du inte kunnat få hjälp med detta; det är ju för 17 en vårdskada!

    Tack för ditt pepp - du hade dock helt rätt i ditt antagande att "dom sannerligen inte [kommer] betala ett öre"...
  • Anonym (Plastikoperation)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-21 08:29:41 följande:
    Låt mig gissa: du är singel? 
    Imponerande slutledningsförmåga, med tanke på det jag skrivit i tråden (exvis #11) Flört
  • Anonym (Plastikoperation)
    Anderrrrrs skrev 2024-04-21 08:53:10 följande:

    Det är en vanlig åkomma efter graviditet. Vet även en kille på gymmet som lyckades träna till sig liknande fenomen. 


    Både kvinnor och män kan träna bort detta. Vet inte vad du har för skador men  boka tid hos sjukgymnasten om du inte har testat det. 


    Tack - tyvärr är detta inget jag lyckats träna bort dock, trots tappra försök...
  • Anonym (Plastikoperation)
    Björkenli skrev 2024-04-21 11:09:26 följande:

    Vet att denna operation sällan betalas av landstinget. Det var tom varit en dokumentär eller om det var radioprogram just om denna operation, att det är konstigt att kvinnors skador efter graviditet anses skönhetsoperationer..

    Känner en som tillslut betalade själv och hon var jätteglad att hon gjorde det. 

    Det finns väl något mått på hur långt det måste vara mellan musklerna för att det ska gå under offentlig vård.  Sök vård för det och kolla vad de säger. 


    Ja - mått på hur långt det ska vara mellan, men även en massa andra krav på rena fysiska besvär. Kort sagt: jag har inte en chans. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Plastikoperation bekostad av regionen?