• Anonym (Bonus)

    Normalt att 15-åring håller förälder i handen?

    Min mans 15-åriga dotter håller honom i handen konstant när vi tex är ute på stan. Det är också väldigt mycket sitta i knät och gos. Jag blir sjukt obekväm av detta, och vet liksom inte vart jag ska ta vägen då han och jag håller varandra i handen och helt plötsligt så håller hon i hans andra hand? Jag har själv barn, och ser inget fel med att visa fysisk kärlek till stora barn, men inte på detta vis. Någon med tankar? Vet inte hur jag ska kunna ta upp detta med honom utan att såra honom, så jag antar att jag får fortsätta min taktik ?bita ihop??

  • Svar på tråden Normalt att 15-åring håller förälder i handen?
  • Anonym (Lovisa)

    Det hade känts okej om dottern hade någon intellektuell funktionsnedsättning och inte var 15 "i huvudet", så att säga. 
    Annars låter det inte helt normalt, framför allt inte att sitta och gosa i knät...

    I min familj är vi ganska fysiska av oss. Hade jag som 15-åring sett min pappa på stan när jag var ute med kompisar hade han absolut fått en kram, det hade jag inte tyckt varit pinsamt. Hade jag varit ledsen och t.ex. berättat något svårt hade han absolut kunnat hålla min hand eller hålla om mig länge, till stöd.

    Men att ofta sitta och gosa i knät eller hålla handen i offentligheten låter inte alls lämpligt eller normalt.

  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Inte normalt men inte onarmalt heller) skrev 2024-04-17 09:24:04 följande:
    Jag tycker tycker det är lika konstigt om föräldern är en mamma och "barnen" är pojkar/killar/män.
    Givetvis. Det var bara ett exempel liksom, duhhFlört
  • Anonym (H)
    Anonym (Lite svårt för barnet) skrev 2024-04-15 15:44:38 följande:

    Det är kanske en lite svår sits för dottern? Tänk att hon kanske känner sig ignorerad/övergiven av sin mamma. (Mamma kanske har ny man, skaffat fler barn)

    Så det blir mycket ty sig till pappa. När då pappa också skaffat en ny så blir livet jäkligt jobbigt, då har hon ingen som är hennes längre.

    Det skulle inte förvåna mig om flickan bara några år från nu kommer söka sig till 30-40 åriga äkdre män/gubbar. Det är resultatet av sådant trauma.


    Folk skiljer sig varje dag. Är inget trauma. Om det ej sköts väldigt dåligt av föräldrarna.
  • Sanna43
    Anonym (sjutton) skrev 2024-04-16 10:42:47 följande:
    Usch, jag skulle ju börja fundera över vad det är för man som håller på så med sin dotter. och vad som händer/hänt när de är ensamma. Stå upp för att flickan slipper utsättas av sin pappa på det här sättet, 

    Fast vadå. Pappan behöver absolut ej ha någon baktanke med detta. Kanske har de bara alltid haft det såhär sedan hon var liten och det ej växt bort som det normalt gör. Han kanske ser henne som sitt lilla barn fortfarande. Behöver absolut ej vara sexuellt. 

  • Anonym (sjutton)
    Sanna43 skrev 2024-04-17 11:04:24 följande:

    Fast vadå. Pappan behöver absolut ej ha någon baktanke med detta. Kanske har de bara alltid haft det såhär sedan hon var liten och det ej växt bort som det normalt gör. Han kanske ser henne som sitt lilla barn fortfarande. Behöver absolut ej vara sexuellt. 


    Och vad är det då som TS blir så sjukt obekväm av kan man undra?
  • Anonym (Mio)

    Nej det är inte normalt. Förstår om man blir obekväm. Det är inte normalt att 15-åringen vill göra så men inte heller att föräldern inte markerar och avbryter beteendet. Den vuxne har ju ett ansvar här att visa vad som är ok och lämpligt beteende, att nu är du för stor att sitta i pappas knä liksom, du är snart vuxen. Kan inte tänka mig att jag ens skulle komma på tanken att bete mig så när jag var 15. Då står jag ändå min pappa nära. Eller att min man skulle gulla med vår dotter på det sättet när hon är 15. Nej not normal. 

  • Sanna43
    Anonym (sjutton) skrev 2024-04-17 11:22:53 följande:
    Och vad är det då som TS blir så sjukt obekväm av kan man undra?
    Att det är ett konstigt beteende, men betyder ej att det är sexuellt. Bara att barnet ej beter sig åldersadvekat och pappan behandlar tonåringen som ett litet barn. 
  • Anonym (Vera)

    Nej det är inte riktigt friskt att 15 åringar beter sig så med sina föräldrar. Luktar ?mini wife syndrome? lång väg om det inte handlar om att flickan har en intellektuell funktionsnedsättning. Först och främst så måste du ju prata med din man om detta, du måste och du måste vara övertydlig med hur det faktiskt ser ut. Går dom runt och håller hand medans du går bredvid så tror folk att hon är hans väldigt unga flickvän och du är hennes mamma som hänger med kärleksparet. Det får du säga till honom. Skamma inte henne men han måste få sig ett uppvaknande.

  • Anonym (Humlan)

    Kanske att detta är ett sätt för henne att visa att "han är min, och du kan inte ta honom ifrån mig". Ett sätt att skydda honom från dig? Hon gillar kanske inte att ni håller varandra i handen, och hon då blir svartsjuk? Har ni bra kontakt, och hon accepterar relationen till 100%?

  • olof 45

    Hade känts lite konstigt för mig, i den åldern...

    Om du inte vill ta upp saken med maken, kan du försiktigt markera på andra sätt. T.ex. släppa hans hand om han samtidigt ska hålla dottern i handen? Om han märker att du gör så systematiskt kan du försiktigt säga att du tycker det ser så lustigt ut, när han går med er i varsin hand. 

    Samma sak med gos i knät. Ge honom en relativt svårtolkad blick och gå därifrån. Du säger ju själv att han ser ut att vara obekväm i situationen? Eller säg (med trevlig ton, lätt skrattande) "Börjar du inte bli lite för stor för att sitta i knät på pappa?". Eller till honom när dottern inte är i närheten, att du tycker att det är olustigt att se på, eftersom det inte är i linje av det du förväntar dig när det gäller relationen mellan en tonåring och en pappa - men han bestämmer såklart själv vad han är bekväm med! Men han kan nog räkna med att du kommer lämna rummet, eftersom du blir obekväm av att se på. Det ÄR nämligen lite konstigt med sånt gos efter puberteten! Och dina känslor räknas väl också?

Svar på tråden Normalt att 15-åring håller förälder i handen?