• MsM84

    Endast ena syskonet bjuds på kalas

    Om ni tänker er två grannfamiljer som ofta umgås tillsammans, och barnen ofta spontanleker med varandra. Ett barn fyller år och det har tidigare bjudit båda grannbarnen innan, men nu bjuder det bara ena för det är bara det barnet som det uppskattar att leka med idagsläget (men ibland umgås hela familjerna och då leker alla med alla). Tidigare har barnet oftast lekt med det andra syskonet. Skulle ni tillåta det som förälder? Hur skulle ni resonera om ni fick en sån inbjudan? Barnen i familjerna är 6-10 år gamla.

  • Svar på tråden Endast ena syskonet bjuds på kalas
  • MsM84
    Mrs Moneybags skrev 2024-04-14 19:52:20 följande:

    Jag brukar nog bara bjuda de barn som mitt barn umgås med och som han anser vara kompisar. De flesta har ju syskon och då skulle det bli väldigt många att bjuda annars. 


    Vi umgås mycket med en familj men inte bjuder jag lillasyster till min sons kalas där det bara är pojkar i samma ålder. Hon skulle nog inte ens tycka det var kul att vara enda tjejen och två år yngre. De umgås ju mycket ändå och ger varandra presenter och så. Men han är inte bjuden till hennes kalas heller, förstås. 


    Sedan beror det även på vilken sorts kalas det är. Gokart eller paintball eller bara lekar och tårta? Vissa aktiviteter har ju åldersgräns mm. 


    Som sagt pratar jag under förutsättningen att båda syskonen är vän med barnet som fyller år och leker med barnet. Ena barnet är yngre och andra äldre än det som fyller år. Båda syskonen har lekt själv vid många tillfällen med födelsedagsbarnet, men födelsedagsbarnet har den senaste perioden bara tagit initiativ till att leka med det barnet som nu är bjudet (men har även lekt med syskonet på sistone och tidigare lekt mycket med syskonet).
  • elsi
    MsM84 skrev 2024-04-14 18:31:16 följande:
    Endast ena syskonet bjuds på kalas

    Om ni tänker er två grannfamiljer som ofta umgås tillsammans, och barnen ofta spontanleker med varandra. Ett barn fyller år och det har tidigare bjudit båda grannbarnen innan, men nu bjuder det bara ena för det är bara det barnet som det uppskattar att leka med idagsläget (men ibland umgås hela familjerna och då leker alla med alla). Tidigare har barnet oftast lekt med det andra syskonet. Skulle ni tillåta det som förälder? Hur skulle ni resonera om ni fick en sån inbjudan? Barnen i familjerna är 6-10 år gamla.


    Känns ju rimligt att bjuda det man leker med. Och syskon är ju bara en enhet inom familjen, inte utåt. Du bjuder antagligen inte syskon till dina vänner, om du inte också är vän med syskonet?

    Det är alltid trist som förälder att se ett av sina barn bli utanför, ha färre vänner, eller på annat sätt ha det tråkigare än ett annat av barnen. men så är livet, man kan inte kompensera för allt trist och jobbigt som barnen upplever. 

    Vad är det du menar att man skulle tillåta? Tillåta att bjuda bara ett syskon, eller tillåta att bara det bjudna syskonet går på kalaset? Det du kan göra är ju att prata med familjen och höra om även syskonet kan få komma. 
  • LaFontaine

    Ja, självklart hade jag tillåtit det. Vi har både bjudit och blivit bjudna på det sättet. Jag hade också blivit väldigt förvånad om ett syskon plötsligt skulle följa med på kalaset. Det känns ganska ofint att ens ställa frågan tycker jag. 

  • Grönvarg
    LaFontaine skrev 2024-04-16 11:01:08 följande:

    Det känns ganska ofint att ens ställa frågan tycker jag. 


    Nej, det är det inte. 
  • Mrs Moneybags
    MsM84 skrev 2024-04-14 20:00:25 följande:
    Som sagt pratar jag under förutsättningen att båda syskonen är vän med barnet som fyller år och leker med barnet. Ena barnet är yngre och andra äldre än det som fyller år. Båda syskonen har lekt själv vid många tillfällen med födelsedagsbarnet, men födelsedagsbarnet har den senaste perioden bara tagit initiativ till att leka med det barnet som nu är bjudet (men har även lekt med syskonet på sistone och tidigare lekt mycket med syskonet).
    Jamen då verkar det ju som att födelsedagsbarnet ser det bjudna barnet som sin vän i första hand. 

    Då tycker jag inte att det är konstigt ändå att bara det barnet blir bjudet. 

    Lite off topic: Jag vet inte hur många gånger folk har skickat med ett syskon hem till oss när min son har velat leka med någon (när han var yngre). Vad ska jag som vuxen göra med någons lillasyster eller lillebror som inte är med och leker med de stora? Jag förstår att det är bekvämt att skicka iväg båda eller att det blir tråkigt för den andra att bara sitta hemma, men då får man se sin chans som förälder att hitta på något ensam med det barnet. För hemma hos mig blir det ju inte roligare. Det är ofta det barnet sitter ensam i vår soffa med sin mobil eller tittar på vår tv. 

    Okej, nu fick jag ur mig det, haha. 
  • QueenObscene

    Ja, ser inget fel i det. Min svägerska har 2 barn och tidigare har min dotter blivit bjuden på bådas kalas, men senaste åren har hon bara blivit bjuden på det äldre barnets (lika gammalt som min dotter) för att det yngre barnet inte längre direkt leker med min dotter när de ses, hon har egna vänner och föredrar då att ha kalas för dem. Inget konstigt.

  • MsM84

    Kan följa upp tråden med att fallet här visade sig vara just att det var åldersgräns på aktivitet. Föräldrarna sa att de aldrig skulle välja bland syskonen i övrigt och utesluta ena barnet. Båda barnen fick sen delta, det mindre så gott det gick under aktiviteten. 

  • elsi
    MsM84 skrev 2024-04-23 16:11:32 följande:

    Kan följa upp tråden med att fallet här visade sig vara just att det var åldersgräns på aktivitet. Föräldrarna sa att de aldrig skulle välja bland syskonen i övrigt och utesluta ena barnet. Båda barnen fick sen delta, det mindre så gott det gick under aktiviteten. 


    Konstigt att de inte sa det från början då, om ni nu umgås och står varandra rätt nära. 
  • Mrs Moneybags
    MsM84 skrev 2024-04-23 16:11:32 följande:

    Kan följa upp tråden med att fallet här visade sig vara just att det var åldersgräns på aktivitet. Föräldrarna sa att de aldrig skulle välja bland syskonen i övrigt och utesluta ena barnet. Båda barnen fick sen delta, det mindre så gott det gick under aktiviteten. 


    Det var ju jättebra! Då fick du en bra förklaring.
  • MsM84
    elsi skrev 2024-04-24 08:31:58 följande:
    Konstigt att de inte sa det från början då, om ni nu umgås och står varandra rätt nära. 
    Jag tror inte de tänkte så långt. De hade svårt att bestämma vad för kalas det skulle bli så när inbjudan gick ut hann de nog inte tänka efter.
Svar på tråden Endast ena syskonet bjuds på kalas