• Xenia

    Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?

    Ja, nu ska detta genomföras i riksdagen. M och L har vänt sig till de andra partierna eftersom KD och SD är emot.

    Det ska inte behövas någon könsdysfori-diagnos, bara kontakt med läkare eller psykolog och målsmans godkännande. Då får man ett nytt personnummer (den näst sista siffran byts ut). Kanske byter man också förnamn, men det kan man väl göra redan nu.

    Både M och S är splittrade i frågan.

    Bland kritikerna finns bland annat det socialdemokratiska kvinnoförbundet med ordförande Annika Strandhäll i spetsen. Hon menar att det saknas svar på varför antalet flickor som upplever könsdysfori har ökat kraftigt de senaste åren.
    ---


    En av de moderater som öppet kritiserar förslaget är M-toppen Christian Sonesson. På Facebook skriver han:


    ?Det är dags för fler inom partiet att kliva fram (...) I alla fall om ni anser att det är orimligt att barn ska kunna byta sitt kön.?  www.svt.se/nyheter/inrikes/lagandring-om-juridiskt-kon-ett-steg-narmare-splittrar-partierna

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?
  • Tom Araya

    Jag delar några artikellänkar i ämnet:

    Fakta om könsbyte - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

    Regeringen vill förenkla juridiskt könsbyte (aftonbladet.se)

    Allt fler vill byta juridiskt kön (aftonbladet.se)

    Det här innebär nya lagen om könstillhörighet | SvD

    Enormt väljarmotstånd mot könsbyteslag - FrihetsNytt

    54 debattörer i upprop - sågar lagen om könsbyte ? Dagen

    Riksdagen säger ja ? det ska bli enklare att byta kön - Dagens Juridik

    Det här innebär nya lagen om könstillhörighet | SVT Nyheter

    Replik: Könsbyteslagen fel väg att gå för att möta barn och ungas behov av stöd | Alingsås Tidning (alingsastidning.se)


    Ska man själv få bestämma sitt juridiska kön? Så tycker svenskarna - Fokus
    Enormt väljarmotstånd mot könsbyteslag - FrihetsNytt

  • Anonym (Liu)

    Kvinnoförbundet är naturligtvis livrädda för att om man drar detta vidare på sikt så lär det innebära att kvinnor blir av med alla de extra rättigheter de har.

    - Ingen mer damidrott vilket gör att kvinnor kommer att försvinna från elitidrott.
    - Inga special rättigheter för att gå in fler kvinnor mm mm.

    Jag är egentligen för då utsuddade av könen på pappret skulle göra landet jämställt på riktigt.

  • Tom Araya
    Nyhetsmorgon i TV4 från 2015-07-13: Vanessa López, författare och transaktivist, påbörjade som tonåring sin resa från man till kvinna. Nu ångrar hon sin operation.



  • Tom Araya
    Några till...

    Könslagen viktig för Ulf Kristersson ? möter motstånd (aftonbladet.se)

    Ulf Kristersson om nya lagen om könstillhörighet: ?Hade personligen hellre sett 18-årsgräns? | SVT Nyheter

    Rysare när riksdagen röstar om könslagen | Göteborgs-Posten (gp.se)

    Politisk splittring efter nytt lagförslag om byte av juridiskt kön - P1 Morgon | Sveriges Radio

    Röstade nej ? tror att nya lagen ger mer könsdysfori - P4 Dalarna | Sveriges Radio

    Politikerna som gick emot partilinjen: ?Besvikelse? | Sverige | Expressen

    Barnläkare: Lagförslag om könsbyte är ovetenskapligt ? Dagen
  • Tom Araya
    Anonym (finns) skrev 2024-04-18 15:36:15 följande:
    För att Olle inom kort är en myndig vuxen och kan ha god kännedom om sitt liv och sin person. Inte är man så mycket äldre vid 18 år heller om det nu är det som är problemet. Och namnbyte till ett annat könskodat namn är inte så lätt om man inte också får byta juridiskt kön. 

    Statistik är till för människor, människor är inte till för statistiken. 

    Om några år inser alla att hela den här diskussionen var en storm i ett vattenglas, byte av juridiskt kön eller införande av neutralt kön kommer att vara lika självklart som att man kan skilja sig eller få barn utom äktenskapet eller byta efternamn när man gifter sig. Det kommer att vara en fullständig ickefråga. 
    Jo, man är väsentligt mognare vid 18 än vid 16. Både den fysiska och mentala utvecklingen går i rasande fart under uppväxten. Det är därför man har olika åldersgränser för olika saker, som 7, 10, 14, 15, 16, 18, 20 e.t.c.
  • Anonym (D)

    Lagen berör inte bara de få som avser byta. Kön är inte bara viktigt för transpersoner eller andra med könsidentitetsstörning. Det är viktigt för alla!
    För mig är det en djupt liggande sak.
    Jag är inte bara en livmoderbärare.
    När jag ser en man på gata kommer det alltid vara en man för mig.

    Män är män och kvinnor är kvinnor för mig och det är viktigt för mig. Många känner likadant, det är ju grunden för hela vår existens och fortplantning.

    Att då omdefiniera vad som är vad och låta ett fåtal personer med könsidentitetsstörning omdefiniera vad som är vad, det påverkar en djupt liggande känsla hos många, som om något ifrån oss.

    Upp till 1/3 av dem som upplever sig som trans är autistiska, och många har även psykiska problem. DET om något säger något. Hyperfokus på en sak och man ger inte upp förrän man får det. Men ingen ska ifrågasätta utan dessa personer hittar varandra och driver på. Varför inte ta reda på varför många flickor plötsligt lider av könsidentitetsstörning?

    Jag inser att om man verkligen är transsexuell så kan man väl få operera sig och byta för att det ska hjälpa just den. Vet inte om jag tycker det är rätt att använda skattepengar till det, men fine. Låt gå. Men det ska inte vara lättvindigt. Det ska utredas ordentligt. Och inte heller ta för kort tid. För det är en så tydlig avvikelse från hela grunden till artens fortlevnad och existens och i grunden många gånger beror det säkert på andra faktorer. Att byta i passet är en viktig fråga. Även om frågan om att ta bort kroppsdelar är ännu viktigare. Det ska inte ske lättvindigt.

    Och det berör inte bara individerna. Det berör de flesta. Alla jag talat med känner samma sak.

    Fåtalet med könsidentitetsstörning bör kunna få hjälp efter noggrann utredning men ska samtidigt inte stöpa om verkligheten för oss andra. Det är inte bara deras röst som ska få höras.

  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-18 15:36:15 följande:
    För att Olle inom kort är en myndig vuxen och kan ha god kännedom om sitt liv och sin person. Inte är man så mycket äldre vid 18 år heller om det nu är det som är problemet. Och namnbyte till ett annat könskodat namn är inte så lätt om man inte också får byta juridiskt kön. 

    Statistik är till för människor, människor är inte till för statistiken. 

    Om några år inser alla att hela den här diskussionen var en storm i ett vattenglas, byte av juridiskt kön eller införande av neutralt kön kommer att vara lika självklart som att man kan skilja sig eller få barn utom äktenskapet eller byta efternamn när man gifter sig. Det kommer att vara en fullständig ickefråga. 
    Nu är det alltså skillnad på vuxna och barn och det är bestämt att gränsen går vid 18 år (varit bättre vid 20 år tycker jag). Annars kan väl 16-åringar få rösta, köra bil, gifta sig etc för det är ju inte så stor skillnad på 16 och 18 år.

    Nu gäller det i första hand byte av juridiskt kön när man fortfarande är en omyndig tonåring och utan någon könsdysforidiagnos. 

    Det är många läkare som är tveksamma. Jag tror mer på dem än på dig. Och varför har så många unga flickor plötsligt velat byta kön, vad är det för mystisk "epidemi"?

    Om några år får vi kanske läsa om fler "ångrare" som först bytte juridiskt kön och sedan genomgick hormonbehandling och operation. De upptäckte att problemen kvarstod, könsbyte var inte lösningen. Och nu går det inte att byta tillbaka, och biologiska barn är uteslutet.

    Kan du svara på varför man måste byta juridiskt kön redan innan man är myndig och utan diagnos? Varför duger det inte att klä sig som det motsatta könet och byta namn? Skulle det stöta på patrull att byta från Olle till Sara eller tvärtom, så finns det många namn som kan användas av bägge könen (Charlie, Kaj, Kari, Kim, Robin etc).
  • Anonym (XXX)
    Anonym (D) skrev 2024-04-21 09:05:07 följande:

    Lagen berör inte bara de få som avser byta. Kön är inte bara viktigt för transpersoner eller andra med könsidentitetsstörning. Det är viktigt för alla!
    För mig är det en djupt liggande sak.
    Jag är inte bara en livmoderbärare.
    När jag ser en man på gata kommer det alltid vara en man för mig.

    Män är män och kvinnor är kvinnor för mig och det är viktigt för mig. Många känner likadant, det är ju grunden för hela vår existens och fortplantning.

    Att då omdefiniera vad som är vad och låta ett fåtal personer med könsidentitetsstörning omdefiniera vad som är vad, det påverkar en djupt liggande känsla hos många, som om något ifrån oss.

    Upp till 1/3 av dem som upplever sig som trans är autistiska, och många har även psykiska problem. DET om något säger något. Hyperfokus på en sak och man ger inte upp förrän man får det. Men ingen ska ifrågasätta utan dessa personer hittar varandra och driver på. Varför inte ta reda på varför många flickor plötsligt lider av könsidentitetsstörning?

    Jag inser att om man verkligen är transsexuell så kan man väl få operera sig och byta för att det ska hjälpa just den. Vet inte om jag tycker det är rätt att använda skattepengar till det, men fine. Låt gå. Men det ska inte vara lättvindigt. Det ska utredas ordentligt. Och inte heller ta för kort tid. För det är en så tydlig avvikelse från hela grunden till artens fortlevnad och existens och i grunden många gånger beror det säkert på andra faktorer. Att byta i passet är en viktig fråga. Även om frågan om att ta bort kroppsdelar är ännu viktigare. Det ska inte ske lättvindigt.

    Och det berör inte bara individerna. Det berör de flesta. Alla jag talat med känner samma sak.

    Fåtalet med könsidentitetsstörning bör kunna få hjälp efter noggrann utredning men ska samtidigt inte stöpa om verkligheten för oss andra. Det är inte bara deras röst som ska få höras.


    Håller med här. Det är inte klokt att en pytteliten tossig minoritet ska få styra över lagarna på det här sättet, och även över hur barn ska uppfostras på dagis och i skolan när det gäller könsrollerna. De allra flesta är ju trots allt normala i detta avseende, och vill leka med barn av sitt eget kön samt sådana lekar som pojkar respektive flickor har lekt i alla tider.

    Jag tror att det är denna ogenomtänkta genuspedagogik som är den största boven, faktiskt, när det gäller den enorma ökningen av "könsdysfori". Det är väl KLART att man blir förvirrad i puberteten, när alla hormoner rasar, om man inte fått med sig en tydlig bild av att man är kille alternativt en tjej, och att det är så det ÄR.
  • Lynx123

    Men jösses vad många det är som blir upprörda över det här! Vad är det som är så himla farligt? Varför känns det så hotfullt? 

  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-21 14:09:10 följande:
    Håller med här. Det är inte klokt att en pytteliten tossig minoritet ska få styra över lagarna på det här sättet, och även över hur barn ska uppfostras på dagis och i skolan när det gäller könsrollerna. De allra flesta är ju trots allt normala i detta avseende, och vill leka med barn av sitt eget kön samt sådana lekar som pojkar respektive flickor har lekt i alla tider.

    Jag tror att det är denna ogenomtänkta genuspedagogik som är den största boven, faktiskt, när det gäller den enorma ökningen av "könsdysfori". Det är väl KLART att man blir förvirrad i puberteten, när alla hormoner rasar, om man inte fått med sig en tydlig bild av att man är kille alternativt en tjej, och att det är så det ÄR.
    Där tror jag faktiskt du har fel.
    Jag tror att uppluckringen av könsrollerna genom att öka flexibiliteten av vad som förväntas, så är risken mindre att känna sig obekväm med sin juridiska könstillhörighet. Kort sagt, det är ok att vara lite -aktig från det motsatta könet utan att behöva byta kön och mer fritt att välja yrke, hobbie e.t.c. utan att vara låst av gamla könsnormer. Detta är dock inget man har fokuserat på vid fostran och inlärning för barn, utan istället kom det här med total genusneutralitet.
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 14:19:41 följande:
    Där tror jag faktiskt du har fel.
    Jag tror att uppluckringen av könsrollerna genom att öka flexibiliteten av vad som förväntas, så är risken mindre att känna sig obekväm med sin juridiska könstillhörighet. Kort sagt, det är ok att vara lite -aktig från det motsatta könet utan att behöva byta kön och mer fritt att välja yrke, hobbie e.t.c. utan att vara låst av gamla könsnormer. Detta är dock inget man har fokuserat på vid fostran och inlärning för barn, utan istället kom det här med total genusneutralitet.
    Fast nu ÄR det ju så, att fallen av "könsdysfori" har ökat i takt med att genuspedagogiken har drivits igenom på fler och fler ställen. För hundra år sedan fanns ingen genuspedagogik och praktiskt taget ingen "könsdysfori" heller.

    Det fanns någon enstaka skäggig dam som visade upp sig på marknader med resande freakshows, inget mer än så. Och detta kan också ha varit en bluff bara för att tjäna pengar. Vidare finns det några enstaka fall från hela världen, där kvinnor klätt ut sig i manskläder och låtsats vara män för att få utöva yrken som kvinnor inte fick utöva på den tiden. Jag minns en cowboy och en fältskär (militärläkare), inga fler. Men nu verkar det ju finnas flera fall samtidigt i varenda högstadie- och gymnasieskola..? 
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-21 14:28:24 följande:
    Fast nu ÄR det ju så, att fallen av "könsdysfori" har ökat i takt med att genuspedagogiken har drivits igenom på fler och fler ställen. För hundra år sedan fanns ingen genuspedagogik och praktiskt taget ingen "könsdysfori" heller.

    Det fanns någon enstaka skäggig dam som visade upp sig på marknader med resande freakshows, inget mer än så. Och detta kan också ha varit en bluff bara för att tjäna pengar. Vidare finns det några enstaka fall från hela världen, där kvinnor klätt ut sig i manskläder och låtsats vara män för att få utöva yrken som kvinnor inte fick utöva på den tiden. Jag minns en cowboy och en fältskär (militärläkare), inga fler. Men nu verkar det ju finnas flera fall samtidigt i varenda högstadie- och gymnasieskola..? 
    Men den genuspedagogik du hänvisar till har haft ett annat fokus än på de gamla könsrollerna som jag avser.
    Det är inte det faktum att vi välkomnar kvinnor i tidigare mansdominerade yrken som skapar förvirring kring könstillhörighet och obekvämhet med det kön man är född till.
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:57:22 följande:
    Men den genuspedagogik du hänvisar till har haft ett annat fokus än på de gamla könsrollerna som jag avser.
    Det är inte det faktum att vi välkomnar kvinnor i tidigare mansdominerade yrken som skapar förvirring kring könstillhörighet och obekvämhet med det kön man är född till.
    Fast det hör ju ihop? Om man aktivt hindrar små flickor från att leka att deras dockor är deras bebisar, och senare med Barbie-dockor, eller från att leka sjuksköterskor, och säger att de MÅSTE ägna sig åt att leka med bilar och säga "brum brum" och GI Joe-figurer (och då identifiera sig med soldaten), samt bygga modeller av flygplan och ubåtar - så är det väl klart att de blir förvirrade? Och likaså när feministmorsor och nitiska dagisfröknar tvingar på pojkarna balettkjolar, glittersmink och nagellack.
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-21 17:28:24 följande:
    Fast det hör ju ihop? Om man aktivt hindrar små flickor från att leka att deras dockor är deras bebisar, och senare med Barbie-dockor, eller från att leka sjuksköterskor, och säger att de MÅSTE ägna sig åt att leka med bilar och säga "brum brum" och GI Joe-figurer (och då identifiera sig med soldaten), samt bygga modeller av flygplan och ubåtar - så är det väl klart att de blir förvirrade? Och likaså när feministmorsor och nitiska dagisfröknar tvingar på pojkarna balettkjolar, glittersmink och nagellack.
    Men du refererar hela tiden till samma genuspedagogik, vilket inte är vad jag menar med att sudda ut gamla könsroller.

    Förstå skillnaden mellan könsroll, som i vilken roll man har i yrke, samhälle och familjen å ena sidan och genus på andra sidan, där man försöker att sudda ut könsskillnader och könstillhörigheter.

    Man kan i 2000-talets Sverige bejaka sitt medfödda kön som kvinna och vara lastbilschaufför till yrket, liksom att man kan bejaka sitt medfödda kön som man och vara sjuksköterska till yrket, exempelvis.

    Enligt min mening var mannen respektive kvinnan omotiverat inlåsta i gamla könsroller som säger vad kvinnor och män ska arbeta med och vilka fritidsintressen de ska ha. Det är inte konstigt om man vill ta sig ur det.
    Men har man som idag stora möjligheter till egna val efter vad man själv vill i detta (vilket vi nu haft en utveckling mot sedan andra världskriget, även om stora förändringar har tagit lång tid), så borde det enligt min logik finnas mindre risk för att folk känner sig obekväma med att leva med sin medfödda könstillhörighet.
  • Anonym (D)

    @XXX Jag håller nog inte heller med om just att det lär finnas ett samband med genuspedagogiken.

    Genuspedagogik handlar väl mest om att barn får vara sig själva, inte tvinga dem till att göra tvärtom. Dock finns förvirrade föräldrar som gör sånt och det får säkert barn att må dåligt även om de inte får könsdysfori av det. Och en hel del andra aspekter lite överdrivna i de fall man faktiskt uppfostrar barn med en starkt uppluckrad bild av att kön är något helt annat än vad det är.

    Men genuspedagogik, njae, inte boven i dramat enligt mig. Jag lekte inte tjejiga lekar som barn och har överhuvudtaget inte blivit mindre kvinnlig för att jag fick leka som jag ville. Min son var den ENDA grabb som vågade dansa till en Disneyprinsesslåt i skolan och han är inte mindre grabbig för det. Han är den grabbigaste man kan tänka sig. Genuspedagogiken i det fallet blev mest att man helt enkelt inte fick hacka ner på honom för det (även om han inte kunde bry sig mindre). Man blir inte heller bög av att leka med dockor om man nu vill det.

    Däremot har fenomenen, som du säger, uppträtt relativt samtidigt. Jag tror dock inte en så simpel sak som genuspedagogik skapar könsidentitetsstörning.

    Däremot behöver anledningen till den tsunamiliknande ökningen av könsdysfori utredas. För sannolikt behöver en stor del av dessa personer framförallt annan hjälp.

    Jag tror starkt på samexistensen med autism och annan NPF, samt psykisk problematik och hyperfokus i grupp under covid lock down samt en ökad kultur av att man bara får bekräfta och inte ifrågasätta (enligt den uppfattningen jag fått av intervjuer med personer som ångrat sig, bl a en autistisk man som egentligen bara hade behövt få hjälp att förstå sin autism och sig själv). Skulle man sätta rätt fokus skulle vi nog ha kvar endast en handfull personer som skulle kunna få adekvat hjälp och utan ett behov av att omdefiniera  världen utanför.

    Slutligen så känner jag starkt att kön inte bara är hur man uppfattar sig själv utan det är en viktig hörnpelare i hur vi uppfattar varandra och världen. Minst lika viktig som hur man upplever sig själv.  Så när man börjar stifta lagar som säger att det man ser och upplever (och som dessutom är grunden till att man ens finns genom miljarder år av utveckling) är något helt annat så väcker det starkt obehag. För mig är det gaslighting. Jag är definitivt på JK Rowlings sida i debatten på så sätt att man måste kunna reagera på att ordet 'kvinnor' byts ut mot 'människor som menstruerar' eller för den delen reagera på exv RFSLs konsekventa 'gällande kvinnor och andra gravida, så...'. . Det handlar om hur vi ser världen och man måste kunna acceptera att ett fåtal men könsidentitetsstörning inte kan omdefiniera detta. Oaktat att de enskilda individerna kan behöva behandling så har de inte rätt att omdefiniera världen runtomkring.

    Det är säkert oerhört plågsamt att inte känna sig hemma i sin kropp. Många människor har omständigheter i livet som är väldigt plågsamma och inte går att förändra, i varje fall inte helt. Oavsett att vi alla ska behandla varandra med respekt ger det ingen rätt att ändra på verkligheten för alla andra.

  • Tom Araya
    Anonym (D) skrev 2024-04-21 23:44:29 följande:

    @XXX Jag håller nog inte heller med om just att det lär finnas ett samband med genuspedagogiken.

    Genuspedagogik handlar väl mest om att barn får vara sig själva, inte tvinga dem till att göra tvärtom. Dock finns förvirrade föräldrar som gör sånt och det får säkert barn att må dåligt även om de inte får könsdysfori av det. Och en hel del andra aspekter lite överdrivna i de fall man faktiskt uppfostrar barn med en starkt uppluckrad bild av att kön är något helt annat än vad det är.

    Men genuspedagogik, njae, inte boven i dramat enligt mig. Jag lekte inte tjejiga lekar som barn och har överhuvudtaget inte blivit mindre kvinnlig för att jag fick leka som jag ville. Min son var den ENDA grabb som vågade dansa till en Disneyprinsesslåt i skolan och han är inte mindre grabbig för det. Han är den grabbigaste man kan tänka sig. Genuspedagogiken i det fallet blev mest att man helt enkelt inte fick hacka ner på honom för det (även om han inte kunde bry sig mindre). Man blir inte heller bög av att leka med dockor om man nu vill det.

    Däremot har fenomenen, som du säger, uppträtt relativt samtidigt. Jag tror dock inte en så simpel sak som genuspedagogik skapar könsidentitetsstörning.

    Däremot behöver anledningen till den tsunamiliknande ökningen av könsdysfori utredas. För sannolikt behöver en stor del av dessa personer framförallt annan hjälp.

    Jag tror starkt på samexistensen med autism och annan NPF, samt psykisk problematik och hyperfokus i grupp under covid lock down samt en ökad kultur av att man bara får bekräfta och inte ifrågasätta (enligt den uppfattningen jag fått av intervjuer med personer som ångrat sig, bl a en autistisk man som egentligen bara hade behövt få hjälp att förstå sin autism och sig själv). Skulle man sätta rätt fokus skulle vi nog ha kvar endast en handfull personer som skulle kunna få adekvat hjälp och utan ett behov av att omdefiniera  världen utanför.

    Slutligen så känner jag starkt att kön inte bara är hur man uppfattar sig själv utan det är en viktig hörnpelare i hur vi uppfattar varandra och världen. Minst lika viktig som hur man upplever sig själv.  Så när man börjar stifta lagar som säger att det man ser och upplever (och som dessutom är grunden till att man ens finns genom miljarder år av utveckling) är något helt annat så väcker det starkt obehag. För mig är det gaslighting. Jag är definitivt på JK Rowlings sida i debatten på så sätt att man måste kunna reagera på att ordet 'kvinnor' byts ut mot 'människor som menstruerar' eller för den delen reagera på exv RFSLs konsekventa 'gällande kvinnor och andra gravida, så...'. . Det handlar om hur vi ser världen och man måste kunna acceptera att ett fåtal men könsidentitetsstörning inte kan omdefiniera detta. Oaktat att de enskilda individerna kan behöva behandling så har de inte rätt att omdefiniera världen runtomkring.

    Det är säkert oerhört plågsamt att inte känna sig hemma i sin kropp. Många människor har omständigheter i livet som är väldigt plågsamma och inte går att förändra, i varje fall inte helt. Oavsett att vi alla ska behandla varandra med respekt ger det ingen rätt att ändra på verkligheten för alla andra.


    Bekanta inom förskolevärlden under tiden då genuspedagogiken härjade som värst i storstadsregionerna har beskrivit en könsneutral agenda där könsspecifika pronomen skulle undvikas och likaså neutralisera allt som har med biologiskt kön och könstillhörighet att göra.
    Att tävla var också något man motverkade med uppfattningen att det är elitistiskt och grabbigt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (D) skrev 2024-04-21 23:44:29 följande:

    @XXX Jag håller nog inte heller med om just att det lär finnas ett samband med genuspedagogiken.

    Genuspedagogik handlar väl mest om att barn får vara sig själva, inte tvinga dem till att göra tvärtom. Dock finns förvirrade föräldrar som gör sånt och det får säkert barn att må dåligt även om de inte får könsdysfori av det. Och en hel del andra aspekter lite överdrivna i de fall man faktiskt uppfostrar barn med en starkt uppluckrad bild av att kön är något helt annat än vad det är.

    Men genuspedagogik, njae, inte boven i dramat enligt mig. Jag lekte inte tjejiga lekar som barn och har överhuvudtaget inte blivit mindre kvinnlig för att jag fick leka som jag ville. Min son var den ENDA grabb som vågade dansa till en Disneyprinsesslåt i skolan och han är inte mindre grabbig för det. Han är den grabbigaste man kan tänka sig. Genuspedagogiken i det fallet blev mest att man helt enkelt inte fick hacka ner på honom för det (även om han inte kunde bry sig mindre). Man blir inte heller bög av att leka med dockor om man nu vill det.

    Däremot har fenomenen, som du säger, uppträtt relativt samtidigt. Jag tror dock inte en så simpel sak som genuspedagogik skapar könsidentitetsstörning.

    Däremot behöver anledningen till den tsunamiliknande ökningen av könsdysfori utredas. För sannolikt behöver en stor del av dessa personer framförallt annan hjälp.

    Jag tror starkt på samexistensen med autism och annan NPF, samt psykisk problematik och hyperfokus i grupp under covid lock down samt en ökad kultur av att man bara får bekräfta och inte ifrågasätta (enligt den uppfattningen jag fått av intervjuer med personer som ångrat sig, bl a en autistisk man som egentligen bara hade behövt få hjälp att förstå sin autism och sig själv). Skulle man sätta rätt fokus skulle vi nog ha kvar endast en handfull personer som skulle kunna få adekvat hjälp och utan ett behov av att omdefiniera  världen utanför.

    Slutligen så känner jag starkt att kön inte bara är hur man uppfattar sig själv utan det är en viktig hörnpelare i hur vi uppfattar varandra och världen. Minst lika viktig som hur man upplever sig själv.  Så när man börjar stifta lagar som säger att det man ser och upplever (och som dessutom är grunden till att man ens finns genom miljarder år av utveckling) är något helt annat så väcker det starkt obehag. För mig är det gaslighting. Jag är definitivt på JK Rowlings sida i debatten på så sätt att man måste kunna reagera på att ordet 'kvinnor' byts ut mot 'människor som menstruerar' eller för den delen reagera på exv RFSLs konsekventa 'gällande kvinnor och andra gravida, så...'. . Det handlar om hur vi ser världen och man måste kunna acceptera att ett fåtal men könsidentitetsstörning inte kan omdefiniera detta. Oaktat att de enskilda individerna kan behöva behandling så har de inte rätt att omdefiniera världen runtomkring.

    Det är säkert oerhört plågsamt att inte känna sig hemma i sin kropp. Många människor har omständigheter i livet som är väldigt plågsamma och inte går att förändra, i varje fall inte helt. Oavsett att vi alla ska behandla varandra med respekt ger det ingen rätt att ändra på verkligheten för alla andra.


    Kan det vara så med "genuspedagogik" som begrepp, precis som med "feminism", att olika människor definierar det lite olika? Att för en del så betyder "genuspedagogik" bara att bemöta barnen utifrån deras preferenser och inte stoppa varken barnen eller deras intressen/vilja i ett visst könsfack, medan andra faktiskt går längre än så?

    Det kan nog också vara så att det är ganska vanligt att de som är en anhängare av genuspedagogik, även är anhängare av andra Vänsterideologier och därför är mer benägna att bemöta barnen med "man är det kön man känner sig som", eller uppmuntra extra (kanske omedvetet) när barn visar på intresse/beteenden som är könsöverskridande, och, precis som du skriver, alltid bekräftar sådant som passar in i dessa ideologier.

    I mitt tycker är det osunt att minoriteter, inte bara just i fallet med könsdysfori/trans, ska få sätta agendan och styra på det sätt som det har tillåtits göra i ett eller ett par decennier. Självklart ska man respektera människor och deras upplevelse, men det är inte bara de som passar in i Vänsterideologierna som ska uppmuntras, bekräftas och stödjas. Vänstern är otroligt enögd.


  • OlgaElvira

    Jag svarade nej för jag anser att man inte är mogen att fatta ett sådant beslut när man är 16 år. Nu måste vårdnadshavarna ge sitt godkännande så en viss spärr finns. Men jag som förälder vill inte ta det ansvaret för mitt barn, barnet får vänta till 18 år. I praktiken kan barnet börja kalla sig något annat när som helst och klä sig hur som helst. 
    Könbekräftande behandling kan i alla fall inte båbörjas före 18 år och då efter flera psykolog- och läkarkontakter.
    De behandlingen är sedan definitiv det går inte att ändra tillbaka, så vitt jag vet. Ett sådant beslut får man alltså fatta vid 18 års ålder. 


    Men man måste vara 25 år för att få bestämma att man vill sterilisera sig. Varför denna åldersskillnad? Jag anser att det är en bra ålder då vår hjärna inte är fullt utvecklad före 25 års ålder, det borde gälla även för könsbekräftande behandlingar.

Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?