• QueenV

    Löpning och magproblem

    Har sprungit några gånger nu och får så fruktansvärt ont i tarmarna efter. Det känns som tarmarna vrider sig och ja, de gör pissont efteråt. Är det vanligt och främst: blir det bättre med tiden?? Annars kan jag inte fortsätta springa :( 
    Är nybörjare och har inte sprungit längre än 2km åt gången, men ändå ballar tarmarna ur varje gång. Tips?

  • Svar på tråden Löpning och magproblem
  • ElaineBenes

    Ja löparmage är ju ändå ett känt begrepp. Handlar väl kanske mer om att man blir akut bajsnödig men tänker att samma sak kan väl säkert påverka att du får ont i magen. Speciellt eftersom du är nybörjare och inte kommit upp i så långa sträckor än. 

    Jag behöver alltid känna av min status magen innan jag beger mig ut och springa, har jag ätit en del under dagen och inte känner mig helt "tömd" även om jag inte är bajsnödig så stannar jag hemma. 

    Prova att löpa vid olika tillfällen, tider på dygnet och kanske innan du ätit på morgonen för att kolla om det är någon skillnad

  • QueenV
    ElaineBenes skrev 2024-04-13 11:27:13 följande:

    Ja löparmage är ju ändå ett känt begrepp. Handlar väl kanske mer om att man blir akut bajsnödig men tänker att samma sak kan väl säkert påverka att du får ont i magen. Speciellt eftersom du är nybörjare och inte kommit upp i så långa sträckor än. 

    Jag behöver alltid känna av min status magen innan jag beger mig ut och springa, har jag ätit en del under dagen och inte känner mig helt "tömd" även om jag inte är bajsnödig så stannar jag hemma. 

    Prova att löpa vid olika tillfällen, tider på dygnet och kanske innan du ätit på morgonen för att kolla om det är någon skillnad


    Tack för info. Vet du om det kan bli bättre med tiden? Typ att kroppen vänjer sig? Får se över med vad jag äter innan osv :)
Svar på tråden Löpning och magproblem