• Reclaimyourself

    Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!

    När jag har råd i framtiden kommer jag att operera bort mitt synfel med laser, för att få en bättre livskvalitet-inte för att bli snyggare. Helt makalöst att ett synfel, som är ett handikapp i vardagen, anses vara ett estetiskt problem, och en laseroperation av ögonen ses som en SKÖNHETSOPERATION!!?? Detta gör mig väldigt upprörd och ledsen, och den/de som kommit fram till har garanterat inga synfel själva! Det är dyrt och besvärligt med glasögon och linser, dyrt med synundersökningar regelbundet, svårt att utöva vissa sporter som glasögon-och linsbärare osv. Får man nåt vajsing med kroppen och går till läkare så är det "billiga" landstingspriser man betalar, så varför anses ögon och tänder inte höra till kroppen?! Hört detta från flera som haft problem med tänderna, att de hör ju faktiskt också till kroppen. Vet att många med synfel håller med mig. Okej att det är dyrt för att det är avancerad teknik som används, men sluta för fan att kalla en laseroperation av ögonen för skönhetsoperation!; Det sänker min livskvalitet oerhört!

  • Svar på tråden Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!
  • Reclaimyourself
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-15 19:23:39 följande:
    Har du inte fått lära dig hur man sätter på linserna?
    Det är lite meckigt i början men man vänjer sig snabbt.

    Jag har haft linser sedan 1989 och det var bara första halvåret som det var lite bökigt.
    Så dyrt är det inte heller.

    Jag går aldrig (nästan) på någon synundersökning utan skickar efter linser på nätet, har gjort så i så många år att jag tappat räkningen.

    Skulle alla med synfel få gratis op så skulle det bli förfärligt dyrt...  och alla operationer kommer med en risk.
    Jodå jag har fått lära mig det, för flera år sen. Men trots det så strular det ibland och de fäster inte på ögonen! Kan bero på att jag lider av torra ögon som jag måste ha ögondroppar för ibland, att det är därför det är svårt att få linser att fästa. 
    Dyrt eller inte beror väl på vilken inkomst man har!
    Jag har inte påstått att alla med synfel ska få ögonoperation gratis!!  Jag blev förbannad på Anonym (Enkelt) när hon påstod att det är rena fakta att det är en skönhetsoperation, har hon inte läst hela tråden med alla inlägg, både jag och Anonym (Q) beskriver vilka svårigheter det kan innebära för såna som oss som inte kan ta vilka glasögon och linser som helst pga flera olika synfel, min ovanliga ögonform som gör att de behöver specialbeställa linser etc. Därför kan jag inte bara beställa linser på nätet hur som helst, man måste ange en massa mått man har på ögonen och veta sin exakta styrka just då! Min syn förändras hela tiden och jag borde göra en ny synundersökning varje halvår därför. Bara för att det är lätt för dig så är det inte det för alla andra!!
    Det är att det anses som en SKÖNHETSOPERATION som gör mig så arg, INTE att man inte får den gratis!!! Det är en jävla skillnad på en skönhetsoperation och att korrigera ett synfel! Det har ingenting med skönhet att göra, och vissa här i tråden verkar sakna empati totalt!
  • Anonym (Ögonlaser)

    Ledsen om jag kommer med något du inte vill höra, men företagen som gör operationerna vill oftast att du ska ha legat stabilt i synfältet i 5 år, samt att om du har så starka styrkor som du skriver så får du nog göra en icl och inte en laseroperation (ligger lite dyrare än en laser).

    Om du inte får linserna att fästa har du antingen fel vinkel på linsen eller kommer på fel ställe på ögat, be optikern om att få en ny tid för träning.

  • Reclaimyourself
    Anonym (Ögonlaser) skrev 2024-04-15 20:28:01 följande:

    Ledsen om jag kommer med något du inte vill höra, men företagen som gör operationerna vill oftast att du ska ha legat stabilt i synfältet i 5 år, samt att om du har så starka styrkor som du skriver så får du nog göra en icl och inte en laseroperation (ligger lite dyrare än en laser).

    Om du inte får linserna att fästa har du antingen fel vinkel på linsen eller kommer på fel ställe på ögat, be optikern om att få en ny tid för träning.


    Ok, tack för informationen, det var bra att veta! 

    Vet inte om -1,5 till -2,5 räknas som starka styrkor? Någonstans däremellan ligger jag. Vet inte om eller hur länge jag legat stabilt... Har inte varit till optiker på några år nu. Bor på ett ställe där det är jättelångt mellan byarna och dåliga bussförbindelser. Och har inte körkort och bil. Det är ca 2 månaders väntan från att man bokar tid tills man får komma, och jag har jättesvårt för att planera för saker som ligger så långt fram i tiden. Vem vet hur min livssituation ser ut om ett par månader? 🙃 Har haft två bokade tider, men det kom saker emellan. När jag har ärenden i någon av grannbyarna så blir jag borta från tidig morgon till kväll! Inte helt lätt för mig att träffa en optiker med andra ord! Ska snart flytta till en grannby där optiker finns. Finns mer där, tex bank, som inte finns i min byhåla. Blir lättare med allt i den byn! Just nu har jag varken linser eller glasögon och inte haft på flera månader då mina brillor pajade, de flög av en dag när det blåste storm ute. Det har funkat bra för jag ser det jag behöver se! 😄 Alla som känner mig vet att jag inte känner igen dem på avstånd, så de får komma fram till mig istället, haha, jag ser bra på nära håll. När jag tittar på TV sätter jag mig jättenära i fotöljen och har Tv-bänken som matbord. Funkar utmärkt! 

    Att beställa linser på nätet som någon skrev går inte nu för man måste veta sin exakta styrka och en massa andra mått på sina ögon. Har inte en aning om dessa så jag måste till optiker. Dessutom har jag helt olika styrkor på ögonen, dvs ser bättre på det ena och sämre på det andra. Och har som sagt en väldigt ovanlig ögonform som de måste specialbeställa linser från nånstans. Jag vet ju inte alls vilka av de alla sorters linser på nätet som jag kan ha pga detta! Jag kan beställa från nätet nästa gång det är dags, jag frågar optikern när jag väl är där. 🙂

    Suck, jag vet vilket håll linsen ska vara åt, men så viker den sig åt fel håll när jag fått till det rätt.. Ibland svider det som satan då jag tydligen inte rengjort den ordentligt som jag trott, och då måste jag ta ut den igen och börja om. Ibland när jag ska ta ut dem på kvällen så har de "fastnat" (pga att jag har för torra ögon?) och jag får inte loss dem. Häller då linsvätska eller ögondroppar i ögat och får oftast ut dem då, såvida de inte sticker iväg och fastnar i ögonvrån eller i ögonlocket.. Ett helsike att få loss dem därifrån då! Suck!! Men jag ska ta och be optiker om en tid för träning för jag verkar ju behöva det eftersom det är så lätt för er andra och inte för mig. 🙃
  • Anonym (Ögonlaser)

    Om du ligger på ca -2 så behöver du inte tunna ner glasen om inte bågen kräver det. -2 är låga styrkor, och du ska kunna välja de flesta bågar.
    Tips gällande linser är att titta på en instruktionsfilm, finns bra på de flesta optikerkedjors hemsidor. Försöker du sätta i linsen ut och in kommer den inte fastna. 
    Det låter som det blir bra med en flytt!

  • Anonym (Q)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-15 23:52:40 följande:
    Ok, tack för informationen, det var bra att veta! 

    Vet inte om -1,5 till -2,5 räknas som starka styrkor? Någonstans däremellan ligger jag. Vet inte om eller hur länge jag legat stabilt... Har inte varit till optiker på några år nu. Bor på ett ställe där det är jättelångt mellan byarna och dåliga bussförbindelser. Och har inte körkort och bil. Det är ca 2 månaders väntan från att man bokar tid tills man får komma, och jag har jättesvårt för att planera för saker som ligger så långt fram i tiden. Vem vet hur min livssituation ser ut om ett par månader? 🙃 Har haft två bokade tider, men det kom saker emellan. När jag har ärenden i någon av grannbyarna så blir jag borta från tidig morgon till kväll! Inte helt lätt för mig att träffa en optiker med andra ord! Ska snart flytta till en grannby där optiker finns. Finns mer där, tex bank, som inte finns i min byhåla. Blir lättare med allt i den byn! Just nu har jag varken linser eller glasögon och inte haft på flera månader då mina brillor pajade, de flög av en dag när det blåste storm ute. Det har funkat bra för jag ser det jag behöver se! 😄 Alla som känner mig vet att jag inte känner igen dem på avstånd, så de får komma fram till mig istället, haha, jag ser bra på nära håll. När jag tittar på TV sätter jag mig jättenära i fotöljen och har Tv-bänken som matbord. Funkar utmärkt! 

    Att beställa linser på nätet som någon skrev går inte nu för man måste veta sin exakta styrka och en massa andra mått på sina ögon. Har inte en aning om dessa så jag måste till optiker. Dessutom har jag helt olika styrkor på ögonen, dvs ser bättre på det ena och sämre på det andra. Och har som sagt en väldigt ovanlig ögonform som de måste specialbeställa linser från nånstans. Jag vet ju inte alls vilka av de alla sorters linser på nätet som jag kan ha pga detta! Jag kan beställa från nätet nästa gång det är dags, jag frågar optikern när jag väl är där. 🙂

    Suck, jag vet vilket håll linsen ska vara åt, men så viker den sig åt fel håll när jag fått till det rätt.. Ibland svider det som satan då jag tydligen inte rengjort den ordentligt som jag trott, och då måste jag ta ut den igen och börja om. Ibland när jag ska ta ut dem på kvällen så har de "fastnat" (pga att jag har för torra ögon?) och jag får inte loss dem. Häller då linsvätska eller ögondroppar i ögat och får oftast ut dem då, såvida de inte sticker iväg och fastnar i ögonvrån eller i ögonlocket.. Ett helsike att få loss dem därifrån då! Suck!! Men jag ska ta och be optiker om en tid för träning för jag verkar ju behöva det eftersom det är så lätt för er andra och inte för mig. 🙃
    Du har en mild närsynthet. När du är över -3 har du måttlig och över -6 kraftig.
  • Reclaimyourself

    Anonym (Ögonlaser):

    Nej, jag FÖRSÖKER INTE sätta i linsen ut-&-in! Du är snäll och hjälpsam men verkar ha svårt att förstå vad jag menar! Jag menar att jag vet vilket håll linsen ska vara åt för att fastna, ungefär som en skål. Men ibland vägrar den liksom vara åt det hållet när jag har det på fingret! Den vill gärna vara ut-&-in och jag får hålla på och trixa för att få den att inte vika sig åt fel håll. Först när jag fått till att den är rätt, som en skål, försöker jag sätta in den! 

    Jag tror inte jag behöver särskilt mycket träning.. Jag har nog mest bara otur! Du skriver hela tiden som att jag inte vet hur man gör!! Snälla - jag har haft linser till-och-från sen jag var 11 år! Tror du inte att jag fattat hur jag ska göra efter alla dessa år?? Det är inte så att JAG gör fel, utan att det hela tiden BLIR fel trots att jag gör allting rätt!

    Förstår du nu, eller behöver jag bara "mer träning"?!

  • Anonym (Mimmi)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-15 23:52:40 följande:
    Ok, tack för informationen, det var bra att veta! 

    Vet inte om -1,5 till -2,5 räknas som starka styrkor? Någonstans däremellan ligger jag. Vet inte om eller hur länge jag legat stabilt... Har inte varit till optiker på några år nu. Bor på ett ställe där det är jättelångt mellan byarna och dåliga bussförbindelser. Och har inte körkort och bil. Det är ca 2 månaders väntan från att man bokar tid tills man får komma, och jag har jättesvårt för att planera för saker som ligger så långt fram i tiden. Vem vet hur min livssituation ser ut om ett par månader? 🙃 Har haft två bokade tider, men det kom saker emellan. När jag har ärenden i någon av grannbyarna så blir jag borta från tidig morgon till kväll! Inte helt lätt för mig att träffa en optiker med andra ord! Ska snart flytta till en grannby där optiker finns. Finns mer där, tex bank, som inte finns i min byhåla. Blir lättare med allt i den byn! Just nu har jag varken linser eller glasögon och inte haft på flera månader då mina brillor pajade, de flög av en dag när det blåste storm ute. Det har funkat bra för jag ser det jag behöver se! 😄 Alla som känner mig vet att jag inte känner igen dem på avstånd, så de får komma fram till mig istället, haha, jag ser bra på nära håll. När jag tittar på TV sätter jag mig jättenära i fotöljen och har Tv-bänken som matbord. Funkar utmärkt! 

    Att beställa linser på nätet som någon skrev går inte nu för man måste veta sin exakta styrka och en massa andra mått på sina ögon. Har inte en aning om dessa så jag måste till optiker. Dessutom har jag helt olika styrkor på ögonen, dvs ser bättre på det ena och sämre på det andra. Och har som sagt en väldigt ovanlig ögonform som de måste specialbeställa linser från nånstans. Jag vet ju inte alls vilka av de alla sorters linser på nätet som jag kan ha pga detta! Jag kan beställa från nätet nästa gång det är dags, jag frågar optikern när jag väl är där. 🙂

    Suck, jag vet vilket håll linsen ska vara åt, men så viker den sig åt fel håll när jag fått till det rätt.. Ibland svider det som satan då jag tydligen inte rengjort den ordentligt som jag trott, och då måste jag ta ut den igen och börja om. Ibland när jag ska ta ut dem på kvällen så har de "fastnat" (pga att jag har för torra ögon?) och jag får inte loss dem. Häller då linsvätska eller ögondroppar i ögat och får oftast ut dem då, såvida de inte sticker iväg och fastnar i ögonvrån eller i ögonlocket.. Ett helsike att få loss dem därifrån då! Suck!! Men jag ska ta och be optiker om en tid för träning för jag verkar ju behöva det eftersom det är så lätt för er andra och inte för mig. 🙃
    Dina styrkor räknas inte som starka.
    Jag har som mest varit på -3,5 men med åren har det blivit bättre och nu har jag - 2,5. Visst är det jobbigt att se suddigt men men, vi är många som har det så. Även om det är en klen tröst.

    Kan du inte se vilka värden du har på dina gamla linser?
    Diameter, sfär och styrka?
    Diameter och sfär har jag haft konstant i 35 år.

    Man kan skicka efter glasögon också men kom ihåg att styrkan skiljer sig mellan linser och glasögon, man behöver 0,5 starkare i glasögon då de är längre från ögat. Det sa de hos optikern när jag frågade så det borde ju stämma.

    Testa som jag gör! Jag bär bara lins på ena ögat, i början var det lite besvärligt då allt liksom blev snett men man vänjer sig snabbt. Halva kostnaden gör ju inget!

    Hur länge har du haft linser?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ögonlaser) skrev 2024-04-16 07:10:02 följande:

    Om du ligger på ca -2 så behöver du inte tunna ner glasen om inte bågen kräver det. -2 är låga styrkor, och du ska kunna välja de flesta bågar.
    Tips gällande linser är att titta på en instruktionsfilm, finns bra på de flesta optikerkedjors hemsidor. Försöker du sätta i linsen ut och in kommer den inte fastna. 
    Det låter som det blir bra med en flytt!


    Jodå, aviga linser fastnar och det känns som man har en hel sandlåda i ögat!
  • Reclaimyourself
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-16 16:53:38 följande:
    Jodå, aviga linser fastnar och det känns som man har en hel sandlåda i ögat!
    Men ni har missförstått helt! Var nånstans skrev jag att jag sätter i linserna på avigsidan?? Ni får läsa om alla mina senaste inlägg, läs det som står och drar inte slutsatser!
  • Anonym (Mimmi)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-16 17:25:26 följande:
    Men ni har missförstått helt! Var nånstans skrev jag att jag sätter i linserna på avigsidan?? Ni får läsa om alla mina senaste inlägg, läs det som står och drar inte slutsatser!
    Jag skrev inte att du gör det, jag påpekade felaktigheten som den andra personen påstod.
  • Anonym (Ögonlaser)

    Nej! Du kan inte automatiskt ändra 0,5 D, en som har -2 i linser har oftast -2 i glasögon, en som har -7 i linser kan ha -9 i glasögon. Du kan ha en astigmatism som inte korrigeras i linserna men i glasögonen... För en undersökning och be om ditt recept men ändra inte godtyckligt. 


    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-16 16:52:26 följande:
    Man kan skicka efter glasögon också men kom ihåg att styrkan skiljer sig mellan linser och glasögon, man behöver 0,5 starkare i glasögon då de är längre från ögat. Det sa de hos optikern när jag frågade så det borde ju stämma.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ögonlaser) skrev 2024-04-16 19:29:39 följande:

    Nej! Du kan inte automatiskt ändra 0,5 D, en som har -2 i linser har oftast -2 i glasögon, en som har -7 i linser kan ha -9 i glasögon. Du kan ha en astigmatism som inte korrigeras i linserna men i glasögonen... För en undersökning och be om ditt recept men ändra inte godtyckligt. 


    Som sagt, det var optikern som rådde mig.
  • BeBey

    Jag har -8 och valde att göra laseroperation förra året, men Memira kliniken sa: "tyvärr din syn är för dålig att fixa med laser." Det var en shock.... Det är mest sämst sak att det är OMÖJLIGT att reparera syn när det faktiskt behövs för mest! 
    Tyvärr tvingas jag att köpa linser hela tiden...

  • Anonym (Mimmi)
    BeBey skrev 2024-04-16 23:13:30 följande:
    Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!

    Jag har -8 och valde att göra laseroperation förra året, men Memira kliniken sa: "tyvärr din syn är för dålig att fixa med laser." Det var en shock.... Det är mest sämst sak att det är OMÖJLIGT att reparera syn när det faktiskt behövs för mest! 
    Tyvärr tvingas jag att köpa linser hela tiden...


    Kanske du ska fråga på fler ställen?
    Min fd kollega gjorde laserop, hon hande -7 och det gick hur bra som helst.
  • BeBey
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-17 05:22:00 följande:
    Kanske du ska fråga på fler ställen?
    Min fd kollega gjorde laserop, hon hande -7 och det gick hur bra som helst.
    -7 är inte som -8 med lite astigmatism. Och också, förstås det finns olika inte så etiska kliniker som kan göra, men de göra bara för att tjäna pengar. Huvudsak är kvalitet! Och bra kliniker kan inte göra för att det inte räcker som kvalitet att mitt syn till exempel, ska vara då cirka -3-4 med möjlighet att bli värre med tiden. 

    Förstås googlade efteråt jag och gjorde också undersökningar om sanningen här. Tyvärr nutidens garant med kvalitet är -6max. 

    Jag hoppas att med år någonting ändras och det finns ny aparat som kan reparera syn också för de som har mer än -6 med garant och kvalitet. 
  • Reclaimyourself
    BeBey skrev 2024-04-16 23:13:30 följande:

    Jag har -8 och valde att göra laseroperation förra året, men Memira kliniken sa: "tyvärr din syn är för dålig att fixa med laser." Det var en shock.... Det är mest sämst sak att det är OMÖJLIGT att reparera syn när det faktiskt behövs för mest! 
    Tyvärr tvingas jag att köpa linser hela tiden...


    Fy vad trist, jag beklagar att du inte ens har möjlighet att välja! 
    Ja tyvärr så tvingas du och många andra lägga ut svindlande summor på undersökningar, linser, linsvätska... och det är besvärligt med glasögon och linser! Du kan ju tex inte dyka eller simma under vattnet!
     
    Ofta rekommenderas att ha BÅDE glasögon och linser så att man kan byta beroende på dagsform och vad man ska göra.. Och tro mig, jag behöver både och! Man kan inte boxas med glasögon, och varken simma eller dyka med glasögon eller linser! Fotboll, jogging och alla sporter där man svettas, funkar inte med varken linser eller brillor! Hur kan vissa av er som ser dåligt påstå att det inte finns några problem?

    Själv blir jag dessutom fruktansvärt trött i både ögon och huvud av både och! Jo, glasögon med, eftersom det är ansträngande att glo ut genom en glasruta hela dagen! (Fast jag har alltid plast). Och nej det beror inte på att jag haft fel styrka! Nu är jag helt utan och mina ögon älskar att vila från skiten! ;)
Svar på tråden Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!