Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

    Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!

    Reclaimyourself skrev 2024-04-15 19:17:24 följande:
    Så om jag väljer att spara och bekosta en laseroperation själv, då kommer jag att bli så mycket snyggare och alla kommer att vända sig om efter mig för att jag är så snygg?!! Du tycker ju att det är en skönhetsoperation! Nej det enda som kommer hända är att jag kommer att SE ordentligt och vakna upp med lycka varje morgon för att jag ser allting helt klart, jag kan gå ut utan att bry mig om att leta efter glasögon som jag märker behöver putsas, eller hålla på i 20 min att försöka sätta i linserna utan att det lyckas. Det är inte helt lätt att sätta i linser, man kan få hålla på ett tag! Dessutom är risken för ögoninflammationer stora om man inte är jättenoga med att sköta dem 100% rätt. Finns ju månadslinser man kan sova med, men de är dyra. Tycker du att halva min inkomst ska gå åt varje gång jag behöver en synundersökning en gång per halvår (synen förändras hela tiden), nya glasögon eller linser som ska räcka ett halvår, hålla på och leta efter glasögon, rengöra linser varje morgon och kväll och ibland behöva ta ut dem för att det svider och skaver, ibland händer det när jag inte är hemma och det blir inte alltid så lätt. Du har garanterat inte mina erfarenheter!! Tycker du att jag är fåfäng bara för att jag blir deppig av allt detta?! Att vakna upp varje morgon och se världen som ett enda blurr? Jag känner mig inte särskilt glad då!!  På vilket sätt är det fakta att det är en skönhetsoperation, när det istället är så att hela livskvaliteten blir sänkt?! Som sagt så säger många som gjort en laseroperation av ögonen att de fått sitt liv tillbaka! Det är vidrigt av dig att skriva att det är fakta att det är en skönhetsoperation, hur tänker du? Du verkar sakna empati! 
    Har du inte fått lära dig hur man sätter på linserna?
    Det är lite meckigt i början men man vänjer sig snabbt.

    Jag har haft linser sedan 1989 och det var bara första halvåret som det var lite bökigt.
    Så dyrt är det inte heller.

    Jag går aldrig (nästan) på någon synundersökning utan skickar efter linser på nätet, har gjort så i så många år att jag tappat räkningen.

    Skulle alla med synfel få gratis op så skulle det bli förfärligt dyrt...  och alla operationer kommer med en risk.
  • Anonym (Mimmi)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-15 23:52:40 följande:
    Ok, tack för informationen, det var bra att veta! 

    Vet inte om -1,5 till -2,5 räknas som starka styrkor? Någonstans däremellan ligger jag. Vet inte om eller hur länge jag legat stabilt... Har inte varit till optiker på några år nu. Bor på ett ställe där det är jättelångt mellan byarna och dåliga bussförbindelser. Och har inte körkort och bil. Det är ca 2 månaders väntan från att man bokar tid tills man får komma, och jag har jättesvårt för att planera för saker som ligger så långt fram i tiden. Vem vet hur min livssituation ser ut om ett par månader? 🙃 Har haft två bokade tider, men det kom saker emellan. När jag har ärenden i någon av grannbyarna så blir jag borta från tidig morgon till kväll! Inte helt lätt för mig att träffa en optiker med andra ord! Ska snart flytta till en grannby där optiker finns. Finns mer där, tex bank, som inte finns i min byhåla. Blir lättare med allt i den byn! Just nu har jag varken linser eller glasögon och inte haft på flera månader då mina brillor pajade, de flög av en dag när det blåste storm ute. Det har funkat bra för jag ser det jag behöver se! 😄 Alla som känner mig vet att jag inte känner igen dem på avstånd, så de får komma fram till mig istället, haha, jag ser bra på nära håll. När jag tittar på TV sätter jag mig jättenära i fotöljen och har Tv-bänken som matbord. Funkar utmärkt! 

    Att beställa linser på nätet som någon skrev går inte nu för man måste veta sin exakta styrka och en massa andra mått på sina ögon. Har inte en aning om dessa så jag måste till optiker. Dessutom har jag helt olika styrkor på ögonen, dvs ser bättre på det ena och sämre på det andra. Och har som sagt en väldigt ovanlig ögonform som de måste specialbeställa linser från nånstans. Jag vet ju inte alls vilka av de alla sorters linser på nätet som jag kan ha pga detta! Jag kan beställa från nätet nästa gång det är dags, jag frågar optikern när jag väl är där. 🙂

    Suck, jag vet vilket håll linsen ska vara åt, men så viker den sig åt fel håll när jag fått till det rätt.. Ibland svider det som satan då jag tydligen inte rengjort den ordentligt som jag trott, och då måste jag ta ut den igen och börja om. Ibland när jag ska ta ut dem på kvällen så har de "fastnat" (pga att jag har för torra ögon?) och jag får inte loss dem. Häller då linsvätska eller ögondroppar i ögat och får oftast ut dem då, såvida de inte sticker iväg och fastnar i ögonvrån eller i ögonlocket.. Ett helsike att få loss dem därifrån då! Suck!! Men jag ska ta och be optiker om en tid för träning för jag verkar ju behöva det eftersom det är så lätt för er andra och inte för mig. 🙃
    Dina styrkor räknas inte som starka.
    Jag har som mest varit på -3,5 men med åren har det blivit bättre och nu har jag - 2,5. Visst är det jobbigt att se suddigt men men, vi är många som har det så. Även om det är en klen tröst.

    Kan du inte se vilka värden du har på dina gamla linser?
    Diameter, sfär och styrka?
    Diameter och sfär har jag haft konstant i 35 år.

    Man kan skicka efter glasögon också men kom ihåg att styrkan skiljer sig mellan linser och glasögon, man behöver 0,5 starkare i glasögon då de är längre från ögat. Det sa de hos optikern när jag frågade så det borde ju stämma.

    Testa som jag gör! Jag bär bara lins på ena ögat, i början var det lite besvärligt då allt liksom blev snett men man vänjer sig snabbt. Halva kostnaden gör ju inget!

    Hur länge har du haft linser?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ögonlaser) skrev 2024-04-16 07:10:02 följande:

    Om du ligger på ca -2 så behöver du inte tunna ner glasen om inte bågen kräver det. -2 är låga styrkor, och du ska kunna välja de flesta bågar.
    Tips gällande linser är att titta på en instruktionsfilm, finns bra på de flesta optikerkedjors hemsidor. Försöker du sätta i linsen ut och in kommer den inte fastna. 
    Det låter som det blir bra med en flytt!


    Jodå, aviga linser fastnar och det känns som man har en hel sandlåda i ögat!
  • Anonym (Mimmi)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-16 17:25:26 följande:
    Men ni har missförstått helt! Var nånstans skrev jag att jag sätter i linserna på avigsidan?? Ni får läsa om alla mina senaste inlägg, läs det som står och drar inte slutsatser!
    Jag skrev inte att du gör det, jag påpekade felaktigheten som den andra personen påstod.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ögonlaser) skrev 2024-04-16 19:29:39 följande:

    Nej! Du kan inte automatiskt ändra 0,5 D, en som har -2 i linser har oftast -2 i glasögon, en som har -7 i linser kan ha -9 i glasögon. Du kan ha en astigmatism som inte korrigeras i linserna men i glasögonen... För en undersökning och be om ditt recept men ändra inte godtyckligt. 


    Som sagt, det var optikern som rådde mig.
  • Anonym (Mimmi)
    BeBey skrev 2024-04-16 23:13:30 följande:
    Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!

    Jag har -8 och valde att göra laseroperation förra året, men Memira kliniken sa: "tyvärr din syn är för dålig att fixa med laser." Det var en shock.... Det är mest sämst sak att det är OMÖJLIGT att reparera syn när det faktiskt behövs för mest! 
    Tyvärr tvingas jag att köpa linser hela tiden...


    Kanske du ska fråga på fler ställen?
    Min fd kollega gjorde laserop, hon hande -7 och det gick hur bra som helst.
Svar på tråden Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!