• jessieee

    Sambons ex...

    Hej!
    Jag och min sambo bråkar mycket om hans ex. Han har 3 barn tillsammans med henne.
    Vi har dom varannan helg men vi vill ha dom varannan vecka. Mamman säger nej till det. Vi har försökt med föräldrarrådgivning och familjerätten. Dom tycker att min sambo och hon ska försöka komma överens om nått. Men det går inre. Mamman ger inte med sig. Hon bestämmer allt. Vad vi får göra och inte göra med barnen, det har hon alltid gjort.
    Vi kan inte planera nått allt för vi vet inte när vi får ha barnen.
    Jag har tröttnat på det här. Jag mår väldigt dåligt. Min sambo och jag har ett barn tillsammans och det känns som dom andra bar en missar massa saker som vi gör, ex, hälsar på farmor och farfar, deras kusiner. (Dom bor långt bort)  för att mamman inte vill att dom ska med.
    Det finns ingenting sim gör att min sambo inte ska få ha barnen. Han har all rätt till det. 
    Jag försöker pressen på tingsrätten för det är ingenting annat som funkar.
    Mim sambo säger att han vill ha barnen men han gör ingenting åt det. Det är jag som får säga till honom att göra saker.
    Jag mår så dåligt över att inte ha min familj. Jag försöker tänka att det "bara" är mina bonusbarn men jag älskar dom så mycket och vill att dom ska vara delaktiga i vår familj.
    Jag och min sambo bråkar mycket om det här vilket tär på vår relation.
    Vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden Sambons ex...
  • Mortiscia80

    Du ska släppa det. Det är hans barn och jag förstår inte varför du måste bråka med honom om det här. Det blir inte bättre för någon och antagligen mår han bara sämre av det. Tingsrätten är inte alltid svaret, även om man har rätten på sin sida.

  • jessieee
    Mortiscia80 skrev 2024-03-22 22:56:21 följande:

    Du ska släppa det. Det är hans barn och jag förstår inte varför du måste bråka med honom om det här. Det blir inte bättre för någon och antagligen mår han bara sämre av det. Tingsrätten är inte alltid svaret, även om man har rätten på sin sida.


    Det känns inte som min familj är komplett. Mina bonusbarn missar saker som vi gör. 
    Mamman bestämmer allt,  min sambos föräldrar bor 4 timmar bort och hon säger att vi inte får åka. Hon tänker inte på barnen utan vad hon vill. Hon vill inte ha nån kontakt med min sambo sida och då tar hon barnen i från dom också. 
    Det är så svårt att bara bonusmamma. 
  • Mortiscia80
    jessieee skrev 2024-03-22 23:05:57 följande:
    Det känns inte som min familj är komplett. Mina bonusbarn missar saker som vi gör. 
    Mamman bestämmer allt,  min sambos föräldrar bor 4 timmar bort och hon säger att vi inte får åka. Hon tänker inte på barnen utan vad hon vill. Hon vill inte ha nån kontakt med min sambo sida och då tar hon barnen i från dom också. 
    Det är så svårt att bara bonusmamma. 
    Ja då får du acceptera att det känns så, men du ska inte lägga dig i mer hur svårt det än är. Hon kan däremot inte neka barnen att träffa farmor och farfar, självklart får pappan ta dit barnen om han vill.
  • gabi1969

    För att själv må bra finns det saker man ska sluta bry sig om och inte engagera sig i?

    jag har också försökt få omgivningen/människor att förstå hur jag känner/upplever situationer. 


    Det har nästan alltid bara blivit värre eftersom de då vet på vad och hur jag reagerar.

    att sluta bry sig är det bästa. Har man försökt vara rak och ärlig men inte fått förståelse så återstår två saker. Starta ett krig. Det innebär en motreaktion. 


    Eller sluta bry sig. Men tänka att motparten är en liten människa. 

  • Tajan

    Låt det vara. Det finns så många problem med att ta fajten om barnen som till mångt och mycket skadar mer än det hjälper. Jag har redan gått igenom detta och önskar med facit i hand att vi inte kämpade så hårt för att ha bonusbarnen när mamman var så emot det. Om en förälder vägrar samarbeta och till råga på det använder barnen för att straffa sitt ex så kan det ibland vara bättre att backa. 


    En dag blir barnen stora då får både ni och barnens andra familj förklara vad som hände. Ta emot barnen när helst de får komma istället och lev som en familj även när de inte är med. Skaffa ett biologiskt syskon till ditt barn istället.

  • Anonym (Letitgo)

    Skulle också råda dig att släppa det och sluta bråka med din sambo om detta.
    det är din sambo som bör dra i allt kring umgänget och inte du. Stötta istället när det är han som kommer till dig  med planer på hur han tänker gå vidare. Sluta tjata på honom.


    det kommer dränera er relation, relationen till barnen kommer att påverkas och risken är att ni snart inte är en familj längre. 

    ta rådet från en som lät exet ta en allt för stor del av relationen i flera år. det skapade mkt bråk mellan oss. Önskar att vi bara hade låtit saker vara till större del. 90% av alla bråk var om henne, varenda fredag (bytesdag) var förstörd för min sambo tog hem varenda konflikt istället för att ta det med henne. Och jag gick igång på hur dum hon var såklart. Usch. 

    men sen behöver ni inte tala om för exet vad ni gör på era helger eller semestrar. 

Svar på tråden Sambons ex...