• Anonym (egoist javisst)

    Alla som inte skaffar barn är egoister

    Erkänn. Ni som inte vill ha barn undviker för att ni tänker på egen självförverkling. Pengar, hus och prylar är viktigare för er.

  • Svar på tråden Alla som inte skaffar barn är egoister
  • Anonym (Pappa till 3)

    Dummaste tråden någonsin. Sköt dig själv och skit I andra. Vissa försöker ju befolka jorden själva så det går nog jämt ut ska du se. 

    Tänk om alla ingenjörer, systemutvecklare, uppfinnare, vetenskapsmän etc etc hade levt svenssonliv istället  för att viga sina liv till att förverkliga och utveckla sina idéer och skapa dagens välstånd med sina tekniska under. 

  • Elizza11
    Anonym (Pappa till 3) skrev 2024-02-26 21:59:18 följande:

    Dummaste tråden någonsin. Sköt dig själv och skit I andra. Vissa försöker ju befolka jorden själva så det går nog jämt ut ska du se. 

    Tänk om alla ingenjörer, systemutvecklare, uppfinnare, vetenskapsmän etc etc hade levt svenssonliv istället  för att viga sina liv till att förverkliga och utveckla sina idéer och skapa dagens välstånd med sina tekniska under. 


    Jag håller med!

    Ja tänk om alla dom människorna hade skaffat barn istället..För många av dom som uppfunnit saker osv (om inte dom flesta) var ju enstöringar.

    Om dom hade valt barn istället så hade TS inte kunnat skriva här på FL ens..
    Men det är väl för svårt att tänka så långt. Och också det faktumet att om folk inte ens vill ha barn så kanske man inte ska skaffa ngr heller. 😂 

    Jag har absolut inget emot folk som skaffar barn som vill ha barn och som kan ta hand om dom. Som sagt det är ju upp till var o en vad man vill..
  • enfunderandeman

    Och de mest missnöjda, bittra och triggade föräldrarna använder termen barnlös.  Även om frivilligt barnfria. Dom kommer aldrig fatta. Jag brukar skratta när jag ser det. Man vet på en gång. Dom kan verkligen inte hantera temen barnfri, haha. Där har du kanske inte egoism, men trångsynthet TS. Det tror att ALLA vill ha barn, kan inte förstå oss som valt bort det frivilligt. Tråkig attityd, men en aning kul är det. Att man kan störa sig på något så mycket.

  • Anonym (Inga)
    Anonym (suck) skrev 2024-02-26 16:22:04 följande:
    Jag vill inte hellre ha barn eftersom jag vet att jag skulle bli en dålig förälder. Jag har noll intresse av att ta hand om småbarn eftersom de är vidriga och skrikiga och eftersom jag är kvinna skulle jag dessutom vara tvungen att genomgå en graviditet med allt vad det innebär.  Det är verkligen orättvist att det är kvinnor som måste låna ut sin kropp under nio månader och må pyton och riskera skador vid förlossning för att få barn. Hade jag kunnat adoptera ett barn i skolåldern hade det kanske varit ok, men det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt.
    Håller verkligen med om detta, även om jag själv landat i att jag ändå vill ha barn. Tycker barn i allmänhet blir roliga från c:a tre års ålder.
  • Goneril

    TS, "självförverkligande" heter det. Det är dylikt man hinner fundera på när man är barnfri; man kan skaffa sig allmänbildning, bli flerspråkig och göra karriär. Resa kan man och läsa till klockan två på nätterna. Sen kan man gå på konsert och bio, träffa vänner och göra restaurangbesök utan att behöva anlita barnvakt. Tja, förlossningsskador såsom inkontinens och framfall slipper man liksom vabbande. Så vill vi leva, självklart är vi egoister! Vi är rätt nöjda med att kunna leva så och anser inte att vi har någon skyldighet att uppfylla jorden.                                                                                       Är det så att TS är lite religiös, i någon av Moseböckerna uppmanas folk nämligen att föröka sig? Det var ju förr I tiden så det behöver inte TS bekymra sig om, numera bryter man inte mot några himmelska påbud om man avstår från barnalstrande.

  • Mandel

    Med tanke på hur vilda och fulla med diagnoser dagens barn är så har jag full förståelse för att folk inte skaffar barn.
    Har visserligen alltid haft förståelse för att folk inte vill ha barn, men som det ser ut inom barnomsorg och skola idag förstår jag det ännu mera.

    Jag avslutade mitt uppdrag som tränare pga alla överenergiska ouppfostrade barn.
    När jag började som tränare var det 1 barn i gruppen med adhd medans alla andra kunde lyssna och utföra det man visade.
    Nu är det typ bara 1 barn som lyssnar och gör det man säger om man ens kommer så långt att man hinner förklara/visa övningen då allt konstanta tjatter och hoppande stör hela tiden...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Goneril

    Vi ser olika på barnfriheten. Här finns inlägg där folk säger att de inte gillar barn, de har rätt till sin åsikt givetvis. I mitt fall är det tvärtom  jag har haft mycket kontakt med småbarn genom åren och det har berikat mig, de är så roliga och söta och fyllda med smittande energi. Mina brorsbarn sa så många skojiga saker när de börjat tala och reflektera över saker och ting. När brorsonen var två och just lärt sig tala berättade han för mig att "pappa är förtjusande". Vi skrattade så vi vek oss, inte precis den vokabulär en tvååring vanligtvis har. Jag målade och läste mycket med dem, jag är så glad över dessa minnen.                                                                                                                                              Det var egentligen inte frågan, utan det var huruvida man är egoistisk som inte skaffar egna. Man har rätt att vara ego, man skadar ingen. Som jag tidigare skrev, bundenheten avstår man gärna ifrån och möjligheten att lägga mycket tid och energi på karriären vill man inte rucka på. Friheten är mycket värd, och bättre ekonomi får man oftast på köpet. Störd nattsömn och förlossningsskador, jag ryser vid tanken. Jag ville också gärna behålla figuren, tydligen svårare efter graviditeter även om många faktiskt lyckas.                                                                                                                 

  • Anonym (suck)
    Mandel skrev 2024-03-15 03:36:05 följande:

    Med tanke på hur vilda och fulla med diagnoser dagens barn är så har jag full förståelse för att folk inte skaffar barn.
    Har visserligen alltid haft förståelse för att folk inte vill ha barn, men som det ser ut inom barnomsorg och skola idag förstår jag det ännu mera.

    Jag avslutade mitt uppdrag som tränare pga alla överenergiska ouppfostrade barn.
    När jag började som tränare var det 1 barn i gruppen med adhd medans alla andra kunde lyssna och utföra det man visade.
    Nu är det typ bara 1 barn som lyssnar och gör det man säger om man ens kommer så långt att man hinner förklara/visa övningen då allt konstanta tjatter och hoppande stör hela tiden...


    Ja, det är något som stör mig, att föräldrar ofta struntar i när deras barn stör omgivningen och om ungen har en diagnos så är det tydligen något slags frikort för dåligt beteende, och tycker man något annat kallas man funkofob eller blir jämförd med nazister. Det finns så många föräldrar som inte reagerar när deras ungar skriker och härjar runt, men ändå påstås det att det är vi som inte vill ha barn som är egoistiska och att man automatiskt blir mindre egoistisk när man får barn.
  • Hjelm

    Det där argumentet - att barnfria skulle ha valt "självförverkling" framför att bli föräldrar - är så jävla dumt.

    Alla vill självförverkliga. Det handlar om att utvecklas i den riktning man vill och uppnå mål som man drömmer om.

    Vill du ha barn och skaffar barn, är det självförverkligande.

    Vill du bli normalviktig efter ett helt liv som överviktig, är det självförverkligande.

    Vill du ta en akademisk examen inom något som du brinner för och klarar av det, är det självförverkligande. 

    Att skaffa barn är precis lika mycket självförverkligande, eller egoism, om man så vill, som att INTE göra det. 

  • Anonym (suck)
    Hjelm skrev 2024-03-16 08:32:40 följande:

    Det där argumentet - att barnfria skulle ha valt "självförverkling" framför att bli föräldrar - är så jävla dumt.

    Alla vill självförverkliga. Det handlar om att utvecklas i den riktning man vill och uppnå mål som man drömmer om.

    Vill du ha barn och skaffar barn, är det självförverkligande.

    Vill du bli normalviktig efter ett helt liv som överviktig, är det självförverkligande.

    Vill du ta en akademisk examen inom något som du brinner för och klarar av det, är det självförverkligande. 

    Att skaffa barn är precis lika mycket självförverkligande, eller egoism, om man så vill, som att INTE göra det. 


    Håller med. Det är knappast någon som vill ha barn av välgörenhet, även om vissa gärna vill inbilla sig det. Man skaffar barn för att man vill det, precis som med andra val i livet. Det är bara att läsa här på FL för att se att folk skaffar barn som en del av sitt självförverkligande. Det är uppenbart av alla trådar om folk som absolut måste skaffa barn trots att förhållandet inte fungerar eller de har svårt att ta hand om de barn de redan har.
  • Hjelm
    Anonym (suck) skrev 2024-03-16 09:04:57 följande:
    Håller med. Det är knappast någon som vill ha barn av välgörenhet, även om vissa gärna vill inbilla sig det. Man skaffar barn för att man vill det, precis som med andra val i livet. Det är bara att läsa här på FL för att se att folk skaffar barn som en del av sitt självförverkligande. Det är uppenbart av alla trådar om folk som absolut måste skaffa barn trots att förhållandet inte fungerar eller de har svårt att ta hand om de barn de redan har.
    Exakt. Det behövs inte fler människor på den här planeten - tvärtom. Och ingen människa har bett om att bli född. De allra flesta av oss finns för att våra föräldrar ville bli just föräldrar. Det är en egoistisk handling på samma sätt som allt annat man gör i sitt egna intresse.
    Den som valt att ha barn och den som valt att inte ha barn är förmodligen precis lika mycket "egoister" båda två - de ville bara olika saker.
  • Anonym (Dennis)

    Alla är egoister. Även de som skaffar barn. så det är ganska meningslöst att ha som "argument".

    Men visst, pengar är en del i varför jag väljer bort barn. Prylar är det sparsamt med och hus kommer jag aldrig ha råd med. Reser för övrigt väldigt sällan också.

  • Anonym (H)

    Idioti! Jag skulle gärna ha barn men klarar jag inte av att attrahera kvinnor så blir det inga barn heller.
    Självförverkligande, my ass.

Svar på tråden Alla som inte skaffar barn är egoister