• Anonym (egoist javisst)

    Alla som inte skaffar barn är egoister

    Erkänn. Ni som inte vill ha barn undviker för att ni tänker på egen självförverkling. Pengar, hus och prylar är viktigare för er.

  • Svar på tråden Alla som inte skaffar barn är egoister
  • Freddie K

    Det här verkar vara ett känsligt ämne, men jag gör ett försök. 

    Många har inte möjligheten att skaffa barn. Det handlar inte om att man är egoistisk och föredrar att ha en massa prylar och så. Jag har själv inga barn. Grejen är också att jag tycker att det vore egoistiskt att skaffa barn för tänk om alla skaffade barn. Världen är överpopulerad som den är ändå. 


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Core
    Anonym (Vanna) skrev 2024-02-25 15:22:23 följande:
    Så.. det är bättre att låta mänskligheten dör ut?

    :) resultatet om alla skulle resonera såsom du skriver
    Alla kommer inte resonera så, tänk tvärt om då om alla skulle resonera att man ska ha tre barn. Då hade vi dränerat världen på dess resurser på något årtionde, och kanske släckt ut möjligheten till bil på planeten helt.
  • Freddie K

    Jag hade gärna haft en liten knatte, men det hade varit egoistiskt av mig att skaffa barn eftersom att jag är osäker på att jag skulle kunna ta hand om det på rätt sätt och med tanke på mina diagnoser så vill jag inte överföra de till mitt barn.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Marina)
    Freddie K skrev 2024-02-26 15:17:33 följande:

    Jag hade gärna haft en liten knatte, men det hade varit egoistiskt av mig att skaffa barn eftersom att jag är osäker på att jag skulle kunna ta hand om det på rätt sätt och med tanke på mina diagnoser så vill jag inte överföra de till mitt barn.


    Exakt så tänker jag också. Om det finns goda skäl att tro att man inte kan tillgodose ett barns behov vore det väldigt egoistiskt att skaffa dem. Det finns ingen som ber om att bli född, det är alltid ett val av föräldrarna och med det kommer ett enormt ansvar. Jag tycker att det är väldigt moget och rätt av dig att resonera som du gör.
  • Anonym (suck)

    Många skaffar barn för att ha någon som tar hand om dem när de blir gamla, det om något är väl egoistiskt?

    Här på FL finns det också massvis med trådar om människor som skaffar barn på barn fast det finns allvarliga problem i förhållandet, och sedan inte klarar av att ta hand om barnen på ett vettigt sätt. T.ex. kvinnor som skaffar barn med män fastän de redan insett att de är usla pappor, eller de som bara måste skaffa ett "kärleksbarn" med sin nya partner fast de ganska nyligen separerat med barn i bilden och den nya familjekonstellationen inte fungerar särskilt bra. Där kan man också tala om egoism som dessutom drabbar andra, dvs. barnen.

  • Anonym (nej.)
    Anonym (egoist javisst) skrev 2024-02-24 22:09:24 följande:
    Alla som inte skaffar barn är egoister

    Erkänn. Ni som inte vill ha barn undviker för att ni tänker på egen självförverkling. Pengar, hus och prylar är viktigare för er.


    Nja, det är mänskligt att tänka sådär. De som snarare är egoister är de som skaffar barn Trots att man inte kan släppa det där. Då finns helt plötsligt människor som anförtrorsig till dig. Att inte skaffa barn för att man vet att man inte kan ta det ansvaret är väldigt moget och inspirerande.
  • Anonym (Krkf)

    Hur tänkte du nu? Vissa vill inte ha barn av olika anledningar och då är det väl bra att de avstår. Eller vadå ska de ta hand om ett barn ändå? Hur tror du det blir då?

  • Anonym (suck)

    Det är också lustigt att samma personer som tycker att det är egoistiskt att inte skaffa barn brukar hacka på föräldrar som skriver att de ångrar att de skaffade barn och tala om vilka idioter de är, att de borde vetat vad de gav sig in på när de skaffade barn och så vidare. Man kan tydligen aldrig göra rätt om man är en sådan som inte känner att man vill ha barn till hundra procent.

  • Anonym (Krkf)
    Anonym (suck) skrev 2024-02-26 16:05:59 följande:

    Många skaffar barn för att ha någon som tar hand om dem när de blir gamla, det om något är väl egoistiskt?

     Här på FL finns det också massvis med trådar om människor som skaffar barn på barn fast det finns allvarliga problem i förhållandet, och sedan inte klarar av att ta hand om barnen på ett vettigt sätt. T.ex. kvinnor som skaffar barn med män fastän de redan insett att de är usla pappor, eller de som bara måste skaffa ett "kärleksbarn" med sin nya partner fast de ganska nyligen separerat med barn i bilden och den nya familjekonstellationen inte fungerar särskilt bra. Där kan man också tala om egoism som dessutom drabbar andra, dvs. barnen.


    Håller med. Oerhört hemskt att tänka så. Barnen har inget jäkla ansvar heller. Om man däremot är en snäll förälder så självklart bryr man sig om föräldern automatiskt då och vill dens bästa.
Svar på tråden Alla som inte skaffar barn är egoister