• Annpor

    I den stora sorgens famn

    Hej?Vi miste vår son i v39 för två veckor sedan i intrauterin fosterdöd. Alla besök hos bm har varit topp, jag har mått fantastiskt hela graviditeten men en morgon vaknade jag och allt kändes annorlunda, inga rörelser i magen. Sorgen och saknaden äter upp mig inombords, är så ledsen hela tiden? Ett vakuum av tid och rum. Därtill förståelsen om att man varit med om ett trauma, dels att förlora sin efterlängtade son, men också att behöva föda fram ett barn som inte lever?

    Idag har vi varit och sett ut hans begravningsplats. Så overkligt, så ont i hjärtat och så mycket tårar. Det som skulle bli vår lyckligaste tid i livet blev istället vår stora sorg. 


    Hur överlever man något sådant här? Finns fler som varit med om samma helvete vi nu går igenom? 

  • Svar på tråden I den stora sorgens famn
  • Anonym (s)

    Beklagar verkligen er sorg 💔 Vart en av mina största rädslor varje graviditet.

  • Bergegardh

    Finns flera som gått igenom samma sak. Finns flera som gått vidare och mår bättre. Men det hjälper dig inte mycket nu. Ge det tid. Ge det tålamod. Fråga Gud att ta hand om honom, även om du inte tror. Fortsätt kämpa och ge inte upp. Ta det steg för steg. Massor av kramar 

  • Anonym (S mamma)

    Många många.
    Fler än man tror <3
    Mitt bästa tips är att om ni orkar, gå med i till exempel Spädbarnsfonden eller hitta forum för andra som också förlorat barn.
    Människor kan ha de bästa av intentioner men det gör så ont när man berättar vad man varit med om och någon gör en jämförelse med att ha behövt avliva en katt förra sommaren....

  • Annpor

    Tack! Har fått tipset från fler att söka efter grupper eller andra som varit med om samma sak. Redan fått flera liknelser som ?jag beklagar, min faster dog för två år sedan så förstår vad ni går igenom? 

    Man vill bara lägga sig ner och gråta.

  • Anonym (S mamma)
    Annpor skrev 2024-02-21 16:11:12 följande:

    Tack! Har fått tipset från fler att söka efter grupper eller andra som varit med om samma sak. Redan fått flera liknelser som ?jag beklagar, min faster dog för två år sedan så förstår vad ni går igenom? 

    Man vill bara lägga sig ner och gråta.


    Stor stor kram till dig <3
    Det gör så ont. Jag försöker tänka att de bara menar väl men ingen som inte levt genom detta kan förstå. 
  • rosamentos

    Födde min son som dött i magen i v.28 dagen innan julafton, alltså för 2 månader sedan. Det blir lite lättare varje vecka som går, men jag tror aldrig det kommer gå över helt. Vi försöker nu bli gravida igen, för vi vill ju fortfarande ha levande barn. Sonen som dog var vårt första barn. Men vi lägger, på gott och ont, mycket hopp i att framtida barn kanske kan hjälpa till att fylla livet med mer än bara sorgen efter vår son som dött. Har också valt ut att begrava honom och har precis beställt gravstenen.

  • Anonym (mor)

    Jag beklagar verkligen förlusten av er älskade son. Jag hör till dem som har förutsättningar att förstå vad ni går igenom.

    Till skillnad från dig behövde jag inte föda fram ett dött barn, vår son var frisk när han föddes. Vi förlorade honom senare. Hans begravning var den värsta dagen i mitt liv.

    Sorgen och saknaden försvinner aldrig men man lär sig att leva med det, eller snarare "runt det".

    För varje dag, månad och år som passerar blir det lite lättare, sorgen skär inte lika skarpt och till sist kan man le igen.

Svar på tråden I den stora sorgens famn