• Anonym (Mamma)

    Byte av skola vid gemensam vårdnad

    Jag och pappan bor i olika kommuner. Barnet är skrivet hos mig men går i en skola i pappans kommun. Pappan flyttar till en annan kommun 7 mil bort nästa vecka och barnet är planerat att bo kvar hos mig.


    Detta har skapat lite problem. Pappan hävdar att han bara låter barnet bo kvar med mig på grund av skolan och ser hellre att barnet flyttar med honom annars. Jag vill att barnet bor kvar, men byter till en skola i min hemkommun.
    Barnet trivs inte i sin nuvarande klass, det är hög personalomsättning, stökigt och mycket bråk. Barnet känner sig ofta utanför eftersom de andra ofta kan gå hem med varandra efter skolan men vi bor för långt ifrån. Avståndet gör också att vi vuxna måste köra, vilket kostar och skapar stress då vi bara har en bil. Vi lånar ibland bil när det krisar men har ju tills nu haft varannan vecka utan det här pusslet.
    Barnet har kompisar i klassen som är tänkt att byta till. De kompisarna kommer från fritidsintressen och finns på gångavstånd.
    Det finns, utöver skolan, andra skäl som gör att det inte är lämpligt att barnet flyttar med sin pappa varför det inte är ett alternativ.
    Hur gör jag? Kan jag byta skola ändå till min hemkommun? Måste jag söka om vårdnaden?
  • Svar på tråden Byte av skola vid gemensam vårdnad
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2024-01-16 12:11:15 följande:

    Låter helt befängt att barnet ska gå i en skola i en kommun som ingen av er bor i!

    (På dotterns fd skola fick man ej det. En elev flyttade men gick kvar och när det uppdagades fick hon byta skola)


    Kan ju alltid försöka hävda detta såklart. Skolan ligger nära min kommun (landsbygd) så där går några elever som bor på fel sida om gränsen. Det tar ca 10 minuter att köra dit från mig dock.

    Vad händer om jag helt enkelt hävdar att jag faktiskt inte kan lämna/hämta? Kan han kräva att barnet flyttar till honom då? Eller måste barnet få byta pga skolplikt? Barnet har dessutom helsyskon som går i skolan i min kommun. Helsyskonen går i 6an respektive 8an och har ingen kontakt med pappan längre. Pappan hävdar att det är barnens fel och barnen upplever att han inte bryr sig om dem. Familjerätten har försökt hjälpa utan resultat. Barnet som går i 6an kommet ju byta skola i högstadiet så det kanske inte går att hävda att barnet bör gå med syskonet?
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:26:10 följande:
    Kan ju alltid försöka hävda detta såklart. Skolan ligger nära min kommun (landsbygd) så där går några elever som bor på fel sida om gränsen. Det tar ca 10 minuter att köra dit från mig dock.

    Vad händer om jag helt enkelt hävdar att jag faktiskt inte kan lämna/hämta? Kan han kräva att barnet flyttar till honom då? Eller måste barnet få byta pga skolplikt? Barnet har dessutom helsyskon som går i skolan i min kommun. Helsyskonen går i 6an respektive 8an och har ingen kontakt med pappan längre. Pappan hävdar att det är barnens fel och barnen upplever att han inte bryr sig om dem. Familjerätten har försökt hjälpa utan resultat. Barnet som går i 6an kommet ju byta skola i högstadiet så det kanske inte går att hävda att barnet bör gå med syskonet?
    Är det barnet som går i 6:an som just nu går i skola i annan kommun?
  • Anonym (A)
    Kan ju alltid försöka hävda detta såklart. Skolan ligger nära min kommun (landsbygd) så där går några elever som bor på fel sida om gränsen. Det tar ca 10 minuter att köra dit från mig dock.

    Jag förstår, kan vara andra regler på landsbygden. Detta var innerstan där det redan är för många barn för antal skolplatser emellanåt.
    Försök att övertyga pappan om att skolbyte är det bästa, för barnet.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:26:10 följande:
    Kan ju alltid försöka hävda detta såklart. Skolan ligger nära min kommun (landsbygd) så där går några elever som bor på fel sida om gränsen. Det tar ca 10 minuter att köra dit från mig dock.

    Vad händer om jag helt enkelt hävdar att jag faktiskt inte kan lämna/hämta? Kan han kräva att barnet flyttar till honom då? Eller måste barnet få byta pga skolplikt? Barnet har dessutom helsyskon som går i skolan i min kommun. Helsyskonen går i 6an respektive 8an och har ingen kontakt med pappan längre. Pappan hävdar att det är barnens fel och barnen upplever att han inte bryr sig om dem. Familjerätten har försökt hjälpa utan resultat. Barnet som går i 6an kommet ju byta skola i högstadiet så det kanske inte går att hävda att barnet bör gå med syskonet?
    Om barnet är skrivet hos dig men du kan inte uppfylla skolplikten så skulle det vara naturligare att barnet bor hos pappan... Det är dock inte han som kommer att ställa till problem utan skolan om du slutar skjutsa dit barnet. Då blir det orosanmälan mm otrevligheter. Du kan fortfarande inte kräva skolbyte för att du inte kan skjutsa barnet, hur konstigt det än låter.
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-01-16 12:32:27 följande:
    Är det barnet som går i 6:an som just nu går i skola i annan kommun?
    Nej, storasyskonen på 13 och 15 år går i min kommun sen 2 år tillbaka. Pappan godkände deras skolbyte, men inte yngsta barnets.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-16 12:34:29 följande:
    Om barnet är skrivet hos dig men du kan inte uppfylla skolplikten så skulle det vara naturligare att barnet bor hos pappan... Det är dock inte han som kommer att ställa till problem utan skolan om du slutar skjutsa dit barnet. Då blir det orosanmälan mm otrevligheter. Du kan fortfarande inte kräva skolbyte för att du inte kan skjutsa barnet, hur konstigt det än låter.
    Ajdå, nä det blir ju verkligen ingen bra lösning. Det är inget alterntiv att barnet bor med pappan på heltid. Vet inte vad som skulle hända om jag inte fanns tillgänglig. Han nekar barnet vård och låser in barnet varje gång det är sjukt eller "jobbigt". 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:41:38 följande:
    Ajdå, nä det blir ju verkligen ingen bra lösning. Det är inget alterntiv att barnet bor med pappan på heltid. Vet inte vad som skulle hända om jag inte fanns tillgänglig. Han nekar barnet vård och låser in barnet varje gång det är sjukt eller "jobbigt". 
    Ursäkta, nekar barnet vård och låser in hen...? Finns detta dokumenterat på något sätt? God grund för enskild vårdnad!

    Nu är det du som börjar samla bevis ts. Spela in era samtal, spara alla sms! Spela även in samtal med barnet om hur pappan beter sig, ifall hen öppnar upp sig om sina tankar och du kan spela in utan att hen märker det. Kan kännas fel men det är sådant som isf bara skulle spelas upp för din advokat och ev. tingsrätten. Det är fullt lagligt att spela in samtal även om motparten inte är medveten om att det händer.
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:41:38 följande:
    Ajdå, nä det blir ju verkligen ingen bra lösning. Det är inget alterntiv att barnet bor med pappan på heltid. Vet inte vad som skulle hända om jag inte fanns tillgänglig. Han nekar barnet vård och låser in barnet varje gång det är sjukt eller "jobbigt". 
    Har du dokumenterat det? För det är barnmisshandel!

    Jag tycker att du ska ta hjälp av soc. Pappan vill inte vara pappa till två av sina tre barn och det tredje låser han in... ?? 
    Han ska inte ha någon vårdnad alls om något barn!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-16 12:44:24 följande:
    Ursäkta, nekar barnet vård och låser in hen...? Finns detta dokumenterat på något sätt? God grund för enskild vårdnad!

    Nu är det du som börjar samla bevis ts. Spela in era samtal, spara alla sms! Spela även in samtal med barnet om hur pappan beter sig, ifall hen öppnar upp sig om sina tankar och du kan spela in utan att hen märker det. Kan kännas fel men det är sådant som isf bara skulle spelas upp för din advokat och ev. tingsrätten. Det är fullt lagligt att spela in samtal även om motparten inte är medveten om att det händer.
    Jag har konfronterat pappan. På sistone har de inte låst dörren men barnet får inte lämna rummet ändå mer än att gå på toaletten. De hävdar antingen att det aldrig hänt eller att de agerar med rädsla för att själva bli sjuka. Att han nekat vård finna dokumenterat i journaler.

    Har inte råd med advokat. Vi har fått hjälp av familjerätten där barnen uttryckligen sagt att de är rädda. Han slår dem inte eller något sånt, utan det är mer "brister" i föräldraansvaret. Det har blivit bättre senaste året, men jag litar inte på hans föräldraförmåga.

    Nu ska ju barnen bo hos mig, det är bara skolbytet...
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:51:15 följande:
    Jag har konfronterat pappan. På sistone har de inte låst dörren men barnet får inte lämna rummet ändå mer än att gå på toaletten. De hävdar antingen att det aldrig hänt eller att de agerar med rädsla för att själva bli sjuka. Att han nekat vård finna dokumenterat i journaler.

    Har inte råd med advokat. Vi har fått hjälp av familjerätten där barnen uttryckligen sagt att de är rädda. Han slår dem inte eller något sånt, utan det är mer "brister" i föräldraansvaret. Det har blivit bättre senaste året, men jag litar inte på hans föräldraförmåga.

    Nu ska ju barnen bo hos mig, det är bara skolbytet...
    Man måste inte ha advokat för att stämma om enskild vårdnad men det underlättar så klart.

    Du borde i vilket fall göra en orosanmälan till soc om du hör att han låser in barnet på rummet, det får man absolut inte göra! Olaga frihetsberövande, straffbart.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:41:38 följande:
    Ajdå, nä det blir ju verkligen ingen bra lösning. Det är inget alterntiv att barnet bor med pappan på heltid. Vet inte vad som skulle hända om jag inte fanns tillgänglig. Han nekar barnet vård och låser in barnet varje gång det är sjukt eller "jobbigt". 

    Detta var ju nåt helt annat än vad som framkommit innan i tråden. Då kan det ju finnas grund för enskild vårdnad.
    Jag kan inte gången gällande en stämningsansökan, tror man hamnar i samtal med familjerätten först men vet inte om det kan räcka om man kommer överens då och när det börjar kosta.


    Ring familjerätten och rådfråga.

  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:51:15 följande:
    Jag har konfronterat pappan. På sistone har de inte låst dörren men barnet får inte lämna rummet ändå mer än att gå på toaletten. De hävdar antingen att det aldrig hänt eller att de agerar med rädsla för att själva bli sjuka. Att han nekat vård finna dokumenterat i journaler.

    Har inte råd med advokat. Vi har fått hjälp av familjerätten där barnen uttryckligen sagt att de är rädda. Han slår dem inte eller något sånt, utan det är mer "brister" i föräldraansvaret. Det har blivit bättre senaste året, men jag litar inte på hans föräldraförmåga.

    Nu ska ju barnen bo hos mig, det är bara skolbytet...
    Kolla din hemförsäkring om rättsskydd ingår. annars måste man som nån annan skrev inte ha ombud, men det kan ju hjälpa.
  • ventilera mera
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:26:10 följande:
    Kan ju alltid försöka hävda detta såklart. Skolan ligger nära min kommun (landsbygd) så där går några elever som bor på fel sida om gränsen. Det tar ca 10 minuter att köra dit från mig dock.

    Vad händer om jag helt enkelt hävdar att jag faktiskt inte kan lämna/hämta? Kan han kräva att barnet flyttar till honom då? Eller måste barnet få byta pga skolplikt? Barnet har dessutom helsyskon som går i skolan i min kommun. Helsyskonen går i 6an respektive 8an och har ingen kontakt med pappan längre. Pappan hävdar att det är barnens fel och barnen upplever att han inte bryr sig om dem. Familjerätten har försökt hjälpa utan resultat. Barnet som går i 6an kommet ju byta skola i högstadiet så det kanske inte går att hävda att barnet bör gå med syskonet?
    Jag skulle inte hävda att du inte kan hämta eller lämna, då är det du som riskerar att se ut som att du inte kan uppfylla dina plikter som förälder.

    Däremot tycker jag att du ska sitta ner i båten ett tag, avvakta och låt pappan flytta iväg. Sen direkt när han gjort det så kontaktar du först din egen kommun och sen om det skulle behövas, kommunen där skolan ligger och informerar dem om läget.

    Då är det ju inte helt omöjligt att din kommun konstaterar att de inte alls har lust att betala för en skolplats i en kommun där ingen förälder bor och sen blir barnet "tvångsflyttat" till sin anvisade skola, dvs den där syskonen går antar jag? Framförallt om du dessutom informerar dem om att du gärna vill att barnet byter skola till rätt kommun. 
  • Anonym (Hmm)
    ventilera mera skrev 2024-01-16 13:31:08 följande:
    Jag skulle inte hävda att du inte kan hämta eller lämna, då är det du som riskerar att se ut som att du inte kan uppfylla dina plikter som förälder.

    Däremot tycker jag att du ska sitta ner i båten ett tag, avvakta och låt pappan flytta iväg. Sen direkt när han gjort det så kontaktar du först din egen kommun och sen om det skulle behövas, kommunen där skolan ligger och informerar dem om läget.

    Då är det ju inte helt omöjligt att din kommun konstaterar att de inte alls har lust att betala för en skolplats i en kommun där ingen förälder bor och sen blir barnet "tvångsflyttat" till sin anvisade skola, dvs den där syskonen går antar jag? Framförallt om du dessutom informerar dem om att du gärna vill att barnet byter skola till rätt kommun. 
    Sneaky :) Man kan till och med be nuvarande skolan om hjälp att "tvångsförflytta" barnet till rätt skola....
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-16 12:59:41 följande:
    Man måste inte ha advokat för att stämma om enskild vårdnad men det underlättar så klart.

    Du borde i vilket fall göra en orosanmälan till soc om du hör att han låser in barnet på rummet, det får man absolut inte göra! Olaga frihetsberövande, straffbart.
    Har gjorts orosanmälningar, utredningar och satts in stödinsatser. Det har som sagt blivit bättre och pappan har varit en bättre förälder senaste halvåret. Barnet verkar fortfarande mest befinna sig på sitt rum men har inte sagt något i stil med att det inte får vistas i resten av huset längre. Det har blivit bättre med andra saker också. Pappan har bra sidor också och jag har alltid varit mån om att barnen ska ha en nära relation till honom. Men jag vågar inte låta honom ta hela ansvaret för barnet. 
  • Anonym (Mamma)
    ventilera mera skrev 2024-01-16 13:31:08 följande:
    Jag skulle inte hävda att du inte kan hämta eller lämna, då är det du som riskerar att se ut som att du inte kan uppfylla dina plikter som förälder.

    Däremot tycker jag att du ska sitta ner i båten ett tag, avvakta och låt pappan flytta iväg. Sen direkt när han gjort det så kontaktar du först din egen kommun och sen om det skulle behövas, kommunen där skolan ligger och informerar dem om läget.

    Då är det ju inte helt omöjligt att din kommun konstaterar att de inte alls har lust att betala för en skolplats i en kommun där ingen förälder bor och sen blir barnet "tvångsflyttat" till sin anvisade skola, dvs den där syskonen går antar jag? Framförallt om du dessutom informerar dem om att du gärna vill att barnet byter skola till rätt kommun. 
    Smart idé, faktiskt! Ingen dum idé alls. De flyttar ju i helgen, så om jag avvaktar några veckor kan jag ta kontakt med kommunen och se.
  • Anonym (Skola)

    Det är inte alls säkert barnet får gå kvar i skolan när ingen av er är skrivna i kommunen. Oftast är det bara läsåret ut som gäller. Det är hemkommunens ansvar att ordna skolplatser. Så är barnet skriven hos dig är din kommun skyldig att ordna skolplatser. Kolla med dem vad som gäller. 

  • ventilera mera
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-16 14:17:26 följande:
    Sneaky :) Man kan till och med be nuvarande skolan om hjälp att "tvångsförflytta" barnet till rätt skola....
    Ja, eftersom det uppenbarligen är för barnets bästa tycker jag helt klart att man kan vara lite sneaky... det kan faktiskt funka att göra som du säger också för barnets nuvarande skola har dessutom förmodligen fått skolpengen från den andra kommunen redan och blir de av med barnet så har de pengarna kvar men kan kasta in en ny elev på platsen vilket innebär mer pengar. 
  • ventilera mera
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 14:23:01 följande:
    Smart idé, faktiskt! Ingen dum idé alls. De flyttar ju i helgen, så om jag avvaktar några veckor kan jag ta kontakt med kommunen och se.
    Du behöver nog inte ens vänta några veckor. Kolla bara att pappan är skriven på sina nya adress, sen ringer du direkt.
Svar på tråden Byte av skola vid gemensam vårdnad