• ivf90

    Vi som till slut blev gravida med IVF

    Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

    En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

    Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 


    Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:


    Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.


     


    När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 


     


    Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 


     


    I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 


     


    När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 


     


    Hur jag blev gravid: 


    I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 


     


    Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 


     


    Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 


     


    I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 


     


    Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 


     


    Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

  • Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-04-25 21:02:27 följande:

    Haha ja, nämen det känns absolut som att jag haft en bra graviditet hittills 😄 

    Hur har det känts för dig att börja jobba igen? Kommer ihåg att du skrev att du var lite fundersam på hur det skulle funka med amningen och så? :) 


    Jaha gjorde jag? Amningskoma kanske😂
    kommer inte ihåg😅

    men det har funkat jätte bra, har jobbat 1 mån nu, vet inte om han är för liten för att förstå att jag är hemma, han verkar inte sakna mig förutom när han är hungrig och då ammar jag ju?
    de dagar det är inplanerade möten tajmar vi amningen.
    har bara behövt gå ifrån 1 möte för att amma men det var ett långt möte, annars har jag både kunnat jobba och varit med i möten som vanligt.

    lite planering med tid innan och efter bara 😃
  • Clemmentina
    lissan111 skrev 2024-04-25 13:42:51 följande:

    Åh stort grattis Clemmentina, så roligt att höra! 😍

    Vill också hälsa stort grattis till Zaro att det gått bra för er trots en kämpig start, har verkligen berörts av er resa ❤️

    Jätteroligt att följa er alla i denna tråd, jag är bara så dålig på att skriva själv! 😅 Ville verkligen svara och tacka alla för det fina välkomnandet till tråden efter att jag skrev i januari men fick aldrig tummen ur (förrän nu då!). Oj vad månaderna gått både långsamt och fort! Nu är jag i v. 35 och längtar efter att få träffa vår lille kille snart 🥰 Jag har dock en lågt sittande moderkaka (tydligen vanligare vid IVF eftersom embryot förs in underifrån istället för att det kommer ovanifrån som vanligt) och behöver gå på ett extra UL om två veckor för att få besked om jag kommer kunna föda som vanligt eller om det blir kejsarsnitt. Hoppas på att kunna göra en vanlig förlossning! Har liksom laddat och känner mig peppad och skulle kännas som lite av ett antiklimax med kejsarsnitt, även om det förstås också har sina fördelar :) Vi får se helt enkelt, huvudsaken bebisen kommer ut med både sin och min hälsa i behåll!

    Annars har jag mått väldigt bra under graviditeten ändå och inte känt av alltför mycket besvär. Hade ca en vecka med rejäla smärtor från foglossning för en månad sedan så jag har stor respekt för er som lider av det under flera månader!! Mirakulöst nog gick det över lika fort som det kom för min del. Jag kände av främst i fogarna på baksidan av bäckenet och möjligen att det kan ha hjälpt att jag började massera musklerna i ländryggen med en massageboll, liggandes på golvet, en stund varje morgon. Men nu börjar man ju känna sig stor och otymplig och blir lätt stel i bäcken och ländrygg, bökigt att vända sig i sängen (vilket jag gör typ 10 ggr/natt) samt alla mängder av toabesök 😂 men hanterbart ändå.

    Hoppas ni mår bra alla!


    Tusen tack Hjärta

    vad spännande att du redan är i vecka 35! Snart får ni träffa er lille. :) Det där med lågt sittande moderkaka och att det är vanligare vid ivf hade jag inte hört tidigare. Men det låter rimligt. Min var också låg initialt men de flyttar ofta sig uppåt. Vi hoppas det är så även i ditt fall även om jag tycker det låter klokt som du resonerar att både vagnial förlossning och kejsarsnitt har sina för- och nackdelar. 


    Känner igen dina symtom! Heja dig! Lycka till nu på slutet! 

  • Clemmentina
    Orkidé8181 skrev 2024-04-25 18:47:19 följande:
    Åh stort grattis till er!❤️

    vad härligt att allt gått bra🥰

    njut nu, tiden går alldeles för fort!
    våran lilla kille blir 3 månader nu i månadsskiftet 😱
    galet! 
    Åh tack fina du! Oj, redan tre månader!? Tiden går så galet snabbt. :) Hur mår ni?
  • Orkidé8181
    Clemmentina skrev 2024-04-26 19:26:09 följande:
    Åh tack fina du! Oj, redan tre månader!? Tiden går så galet snabbt. :) Hur mår ni?
    Tack vi mår bra 😊

    Jag har jobbat 1 månad nu och det har funkat bra, bästa fika/ lunch sällskapet 🥰

    tror vi sover ganska bra på natten också, är inte tröttare än vanligt, eller så är det åldern 😂
    man behöver inte sova så mycket 😂
  • lissan111
    Orkidé8181 skrev 2024-04-25 21:28:01 följande:
    Jaha gjorde jag? Amningskoma kanske😂
    kommer inte ihåg😅

    men det har funkat jätte bra, har jobbat 1 mån nu, vet inte om han är för liten för att förstå att jag är hemma, han verkar inte sakna mig förutom när han är hungrig och då ammar jag ju?
    de dagar det är inplanerade möten tajmar vi amningen.
    har bara behövt gå ifrån 1 möte för att amma men det var ett långt möte, annars har jag både kunnat jobba och varit med i möten som vanligt.

    lite planering med tid innan och efter bara 😃
    Hehe, nä jag tror bara du nämnde nåt om det men kanske inte var att du funderade så mycket kring det egentligen 😄 Men det låter ju super, vad härligt att det funkar så bra! Och det låter ju fantastiskt att ni sover helt ok på natten också, hoppas man får så tur 😁
  • lissan111
    Clemmentina skrev 2024-04-26 12:17:02 följande:

    Tusen tack Hjärta

    vad spännande att du redan är i vecka 35! Snart får ni träffa er lille. :) Det där med lågt sittande moderkaka och att det är vanligare vid ivf hade jag inte hört tidigare. Men det låter rimligt. Min var också låg initialt men de flyttar ofta sig uppåt. Vi hoppas det är så även i ditt fall även om jag tycker det låter klokt som du resonerar att både vagnial förlossning och kejsarsnitt har sina för- och nackdelar. 


    Känner igen dina symtom! Heja dig! Lycka till nu på slutet! 


    Ja det känns bort snart och långt fram samtidigt! 😅 Men skulle det behöva bli kejsarsnitt antar jag att det kan bli tidigare också så då börjar det ju vara riktigt snart isf! Jag hörde också att moderkakan oftast flyttar sig uppåt men vid uppföljnings-UL i v 33 satt min fortfarande lite för lågt men det verkade som att den borde hinna flytta sig tillräckligt långt upp ändå, typ 75 % chans trodde barnmorskan :) men får se på UL om drygt en vecka! 


    Tusen tack snälla du! ❤️😀

  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-04-27 13:23:06 följande:
    Hehe, nä jag tror bara du nämnde nåt om det men kanske inte var att du funderade så mycket kring det egentligen 😄 Men det låter ju super, vad härligt att det funkar så bra! Och det låter ju fantastiskt att ni sover helt ok på natten också, hoppas man får så tur 😁
    Jag- vi fuskar? samsover
    men det har jag gjort med alla?

    vi hade inte behövt någon säng till han, den använder jag mer som förvaring 😂😂😂

    Vi hoppas verkligen det håller k sig, han vaknar ca 2 ggr/ natt å äter, annars sover han faktiskt, tack å lov 🙏🏻
  • lissan111

    Hihi jo vi tänkte nog också typ samsova men prova använda ett babynest i sängen till att börja med och vi har även en bedside crib så möjlighet till extra space för honom finns, så får vi se hur det kommer att funka 😊 Men det låter ju fantastiskt att han sover på nätterna utöver matning två ggr, hoppas på nåt liknande här 😀😀

  • Orkidé8181
    lissan111 skrev 2024-04-27 21:48:00 följande:

    Hihi jo vi tänkte nog också typ samsova men prova använda ett babynest i sängen till att börja med och vi har även en bedside crib så möjlighet till extra space för honom finns, så får vi se hur det kommer att funka 😊 Men det låter ju fantastiskt att han sover på nätterna utöver matning två ggr, hoppas på nåt liknande här 😀😀


    Vi hade Babynest i början, men sen när jag ammade å somnade om så jade vi det där babynstet i sängen tomt å låg på varsin sida av det 😂
    jag å bebis på ena sidan å min sambo på andra 😂

    har också en sån nedsmord Crib, men där ligger mest blöjor😂
    har försökt få han å sova där, men inte funkat än? 
  • Noelani

    Nu är min lilla kille här 😍🥰
    Allt har gått kanon - även fast han låg på -15% i tillväxt vid sista UL så kom det ut en 3kgs bebis.

    Kejsarsnittet gick hur bra som helst också - jag kunde åka hem redan dagen efter och visst har det gjort ont men inte i närheten av vad jag trodde det skulle göra. Man fick också rejält med smärtlindrig så man kunde vara med bebis hur mycket som helst utan att tänka på smärtan. Det var mest lite märkligt att komma på fötter igen efter spinalbedövningen haha de släppte dock på bara några timmar. 

    Om det är någon som funderar på snitt men är rädda - var inte det, en sån häftig upplevelse och inte alls jobbigt/ svårt. 

    Jag tänkte absolut inte samsova innan men vi har landat där och sängen den står tom även här haha 

    Jag har inte läst igenom alla inlägg - är det någon mer som fått eller som det börjar närma sig för? Hur har det gått för Zaro - någon som vet ?

    Många kramar till er alla! ❤️

  • Vickan31
    ivf90 skrev 2024-04-18 09:45:02 följande:
    Åh vad glad jag blir att höra från dig! Jag har gått och tänkt så mycket på dig. Stort stort grattis till er fina lilla pojke. Hoppas väldigt mycket att det går bra med att prata igenom alla provsvar idag. Hur länge har han varit utanför kroppen nu? Hur mår du i allt det här? Bor ni kvar på sjukhuset hela familjen eller hur fungerar det? Stor kram!
    ivf90: Vad fint att höra ifrån dig, kändes längesen! Hjärta Hur mår du?
    Awesomeginger skrev 2024-04-18 11:51:04 följande:

    Melson och Vickan31. Ah de känns så fantastiskt att de gick så bra. Verkligen milstolpe. Mina veckor blev framflyttad med 4 dagar med, så har BF 23/10 nu.
    Jag mår väll okej, testade att inte ta mina illamående tabletter en dag förra vecka, blev riktigt katastrof tvungen att åka hem från jobbet och hann inte hem innan illamående tog över helt om jag säger så 😑
    Och efter det så har jag kännt mycket i magen och illamåendet smyger på på kvällen eller när jag hungrig. Även den här uppblåst heter, mamma kläder sen vecka 10..men hoppas arr nu när jag trappan ner på progesteron att det ska lägga sig!


    Awesomeginger: Så glad att allt såg bra ut som sagt 🥰 Usch vad jobbigt med illamåendet, hur har det gått, har du fortsatt med tabletterna nu? Och har du slutat med progesteronet nu? Så spännande att du ska få se magen växa pga bebis och inte vara uppblåst pga progesteron nu GladHjärta Apropå din fråga om NIPT så valde vi att bara göra KUB och har inte ångrat det valet Glad
    Melsson skrev 2024-04-19 12:46:20 följande:
    Men åh att det kan skilja så mycket när man är helsyskon - då blir man ju nästan irriterad när det ena syskonet klarar sig utan och det andra får - orättvist ju ;) Ja för mig är det höfterna med som gör ont, så irriterande? Vi har en jättemjuk säng så känns ju inte som det är sängen liksom...Vet inte om det är någon slags foglossning som sätter sig i höfterna eller att man väger mer nu och det blir mer tryck på höften?? Sjukt irriterande är det ju när man inte får sova ordentligt iaf.. 

    Ja ska göra det, var ju nyss där men då var det bara ett kort besök för att kolla om SF-måttet ökat, och nu hade det faktiskt ökat 1 cm så det var skönt (även om man nästan hade önskat det hade stått still så hade man fått ett ultraljud och fått se den lilla igen, känns som det var så länge sen RUL nu..Hade varit intressant att veta strl på bebis med..Jag var ett stort barn och min partner liten..Hoppas hon ärver pappans gener haha! Tror du att ni får en liten eller stor? 

    Ja hoppas du slipper halsbränna varje dag är så sjukt segt, idag fick jag halsbränna efter frukosten som fortfarande inte har släppt, brukar aldrig få det såhär tidigt på dagen annars - men ja lär väl bara bli värre framöver haha.

    Melsson: Haha ja det är nästan lite orättvist att trots att man är helsyskon har den ena jättelätt för att bli gravid, mår superbra under graviditeterna och har snabba förlossningar medan en annan är precis tvärtom 😅 Eller ja, förlossning vet jag ju ingenting om än förstås, haha.

    Hur mår du nu och hur har det gått med höfterna och foglossningen i övrigt? Tycker att det bara blir värre och värre, vilket det känns som att jag sagt varje vecka nu ett tag 🙈 Men jo jag har förstått det som att det är rätt vanligt att foglossning kan kännas av i höfterna bland annat, även ryggen och blygdbenet är vanligt. 

    Vad skönt att höra att SF-måttet ökat lite, har ni någon mer koll inplanerad? Ooh vad spännande att se då när du var ett stort barn och din partner ett litet 😁 Jag tror att vi får ett barn som är väldigt medel, det säger barnmorskan efter SF-kurvan i alla fall, men med tanke på hur många som kommenterar just nu att min mage är såååå STOR och att det måste vara tvillingar så undrar man ju 😆
    Sandralinnea123 skrev 2024-04-20 08:11:46 följande:
    Vickan­31

    Tack så hemskt mycket ❤️
    Ja har varit en otrolig resa & hoppas verkligen de är våran tur nu 🙏🏼

    Min sambo har lite färre simmare än man ska & mig har vi aldrig fått nån diagnos på, dom har skrivit pco men de gör dom på dom flesta har jah förstått de som,

    Vi har också har också gjort micro injektion på alla våra försök, ändå har vi av 12 ägg bara fått max 2 befruktade som klarat dig.

    Jag har bf 17 december 🤰🏼
    Sandralinnea123: Ååh men verkligen, nu förtjänar ni en rejäl medvind och att allt ska gå bra Hjärta Tack för sammanfattningen och att du delar med dig, det känns som en sådan otur att bara två av tolv ägg befruktats, men jag hoppas som sagt att allt ska gå bra med det du bär på nu 🥰 Hur mår du nu när det sakta men säkert närmar sig ultraljud? 


    lissan111 skrev 2024-04-25 13:42:51 följande:

    Jätteroligt att följa er alla i denna tråd, jag är bara så dålig på att skriva själv! 😅 Ville verkligen svara och tacka alla för det fina välkomnandet till tråden efter att jag skrev i januari men fick aldrig tummen ur (förrän nu då!). Oj vad månaderna gått både långsamt och fort! Nu är jag i v. 35 och längtar efter att få träffa vår lille kille snart 🥰 Jag har dock en lågt sittande moderkaka (tydligen vanligare vid IVF eftersom embryot förs in underifrån istället för att det kommer ovanifrån som vanligt) och behöver gå på ett extra UL om två veckor för att få besked om jag kommer kunna föda som vanligt eller om det blir kejsarsnitt. Hoppas på att kunna göra en vanlig förlossning! Har liksom laddat och känner mig peppad och skulle kännas som lite av ett antiklimax med kejsarsnitt, även om det förstås också har sina fördelar :) Vi får se helt enkelt, huvudsaken bebisen kommer ut med både sin och min hälsa i behåll!

    Annars har jag mått väldigt bra under graviditeten ändå och inte känt av alltför mycket besvär. Hade ca en vecka med rejäla smärtor från foglossning för en månad sedan så jag har stor respekt för er som lider av det under flera månader!! Mirakulöst nog gick det över lika fort som det kom för min del. Jag kände av främst i fogarna på baksidan av bäckenet och möjligen att det kan ha hjälpt att jag började massera musklerna i ländryggen med en massageboll, liggandes på golvet, en stund varje morgon. Men nu börjar man ju känna sig stor och otymplig och blir lätt stel i bäcken och ländrygg, bökigt att vända sig i sängen (vilket jag gör typ 10 ggr/natt) samt alla mängder av toabesök 😂 men hanterbart ändå.

    Hoppas ni mår bra alla!


    lissan111: Vad roligt att höra ifrån dig igen, det är ju helt naturligt att man i perioder är mer aktiv och andra stunder mindre aktiv här Glad Tänk vad häftigt att du redan är i vecka 35 (kanske 36 nu rentav?) och jag förstår verkligen längtan! 🥰 Vad intressant det där med att lågt sittande moderkaka är mer vanligt vid IVF! Det låter ju logiskt när du säger det, men jag har aldrig hört om det faktiskt. När är det dags för UL? Vad skönt att höra att du ändå fått må väldigt bra och att foglossningen verkar ha varit kortvarig, bra tips med massageboll! Ååh ja det är klart, det märks ju nu när man räknas som höggravid att man är otymplig och stel, men så är det som sagt inte långt kvar heller Hjärta


    Orkidé8181 skrev 2024-04-26 22:36:59 följande:
    Tack vi mår bra 😊

    Jag har jobbat 1 månad nu och det har funkat bra, bästa fika/ lunch sällskapet 🥰

    tror vi sover ganska bra på natten också, är inte tröttare än vanligt, eller så är det åldern 😂
    man behöver inte sova så mycket 😂
    Orkidé8181: Så härligt att höra att ni mår bra, och jag håller med de andra om att det är rätt galet att han redan är 3 månader! 😍 Glad att höra att det funkar bra att jobba igen och att nätterna går rätt bra Hjärta 
  • Vickan31
    Clemmentina skrev 2024-04-25 05:06:22 följande:
    Hej allihopa! Kikar in från den berömda bebisbubblsn. Nu är vår efterlängtade bebis här?han föddes dagen innan bf så det blev aldrig någon igångsättning. Förlossningen var nog att betrakta som smidig och snabb. 7 h på förlossningen är vad jag förstått snabbt för en förstföderska. Alla var så förvånade att jag öppnat mig så mycket hemma (8 cm)  och utan smärtlindring. Nu fick jag bara lustgas. Bebis är det finaste någonsin men jag ska inte sticka under stolen med att det också är väldigt tufft såhär i början. Så mycket hormoner i omlopp. Vi kämpar med amningen som inte riktigt funkar ännu. Dessutom blir det väldigt lite sömn då bebis hellre ammar än sover på natten. Med det sagt är det ändå underbart att han äntligen är här! 
    Hur går det för alla er andra? Kram 
    Åååh fina du, STORT grattis! 😍💕 Så himla häftigt att han är här, och så efterlängtad! Hjärta Glad att höra att förlossningen var rätt smidig och snabb och det var ju otroligt att du öppnat dig så mycket hemma utan smärtlindring, wow! Åååh jag kan ju bara tänka mig att det måste vara mycket känslor, hormoner och nya situationer nu som gör vardagen rätt tuff emellanåt, men jag hoppas att det kommer att gå bättre med amningen snart och att det vänder med sömnen också Hjärta Så glad för din skull att han äntligen är här nu, grattis igen och stor kram!
  • Vickan31
    Noelani skrev 2024-04-29 18:31:37 följande:

    Nu är min lilla kille här 😍🥰
    Allt har gått kanon - även fast han låg på -15% i tillväxt vid sista UL så kom det ut en 3kgs bebis.

    Kejsarsnittet gick hur bra som helst också - jag kunde åka hem redan dagen efter och visst har det gjort ont men inte i närheten av vad jag trodde det skulle göra. Man fick också rejält med smärtlindrig så man kunde vara med bebis hur mycket som helst utan att tänka på smärtan. Det var mest lite märkligt att komma på fötter igen efter spinalbedövningen haha de släppte dock på bara några timmar. 

    Om det är någon som funderar på snitt men är rädda - var inte det, en sån häftig upplevelse och inte alls jobbigt/ svårt. 

    Jag tänkte absolut inte samsova innan men vi har landat där och sängen den står tom även här haha 

    Jag har inte läst igenom alla inlägg - är det någon mer som fått eller som det börjar närma sig för? Hur har det gått för Zaro - någon som vet ?

    Många kramar till er alla! ❤️


    Åååh kära vän, nu är du äntligen mamma, så stort! 😭💕 GRATTIS! Hjärta Så glad att höra att ditt kejsarsnitt blev en så positiv upplevelse och att det inte gjort så ont som du hade befarat. Tänk att efter allt du gått igenom så är han här nu, din älskade son! Hjärta Så glad!

    Ja Clemmentina fick sin son den 18 april om jag förstod det rätt (men rätta mig om jag har fel datum Clemmentina) och Zaro skrev den 17 april att hon också fått en son, jag vet inte vilket datum men det var prematur och han ligger på neonatal intensivvårdsavdelning så jag hoppas att alla ni nyblivna mammor och era bebisar mår bra Hjärta
  • Vickan31
    BF-listan

    Orkide8181: Hjärta Pojke 2 februari Hjärta
    Humlaaan: 5 mars
    Clemmentina: Hjärta Pojke 18 april Hjärta 
    Noelani: Hjärta Pojke 26 april Hjärta
    Zaro: Hjärta Pojke xx april Hjärta
    Melsson: 28 maj
    Lissan111: 2 juni
    grimaserar: 7 juni
    Vickan31: 19 juni  
    ivf90: 19 juni 
    Awesomeginger: 23 oktober
    Sandralinnea123: 17 december
  • Orkidé8181
    Noelani skrev 2024-04-29 18:31:37 följande:

    Nu är min lilla kille här 😍🥰
    Allt har gått kanon - även fast han låg på -15% i tillväxt vid sista UL så kom det ut en 3kgs bebis.

    Kejsarsnittet gick hur bra som helst också - jag kunde åka hem redan dagen efter och visst har det gjort ont men inte i närheten av vad jag trodde det skulle göra. Man fick också rejält med smärtlindrig så man kunde vara med bebis hur mycket som helst utan att tänka på smärtan. Det var mest lite märkligt att komma på fötter igen efter spinalbedövningen haha de släppte dock på bara några timmar. 

    Om det är någon som funderar på snitt men är rädda - var inte det, en sån häftig upplevelse och inte alls jobbigt/ svårt. 

    Jag tänkte absolut inte samsova innan men vi har landat där och sängen den står tom även här haha 

    Jag har inte läst igenom alla inlägg - är det någon mer som fått eller som det börjar närma sig för? Hur har det gått för Zaro - någon som vet ?

    Många kramar till er alla! ❤️


    Stort stort grattis till dig/ er❤️

    vad skönt att allt gått bra, och det verkar som ni mår bra 🥰

    här står bebissängen fortfarande t.o.m. efter 3 månader 😂
    däremot har han börjat somna bättre i vagnen så tänkte försöka slussa ut han från sängen via vagnen 🤣

    njut nu, tiden går så galet fort ❤️

    stor stor kram ❤️
  • grimaserar

    Hej!
    Hoppas allt är bra med er alla, blir så glad av att se att det gått bra för så många att ni nu lever lite bebisbubbla. Jag är vecka 34+4 och pendlar mellan att vara väldigt trött på magen, vill bara få ut honom nu och få tillbaka en kropp som inte gör ont hela tiden, till att i nästa sekund vara stressad över hur jag ska hinna fixa allt den här sista månaden och hoppas att han ska stanna kvar längre så att jag har tid på mig. Men vi är i ganska bra fas tror jag, skulle han komma imorgon skulle det inte vara några större problem, utöver att jag bara packat saker till honom i BB-väskan, och inget till mig själv utöver raggsockor (som jag av någon anledning tror att jag kommer uppskatta i juni?). I övrigt tror jag att det mesta är i ordning, och det är mest småfix som att ställa in skötbordet i badrummet och spjälsängen bredvid vår säng. 

    Idag står jag och kokar storkok för att ha i frysen, är det någon som har tips på bra och smidig frysmat? Har gjort lite olika soppor och en hel del bönbiffar och tänker att jag ska göra lasagne i helgen, men sen tar inspirationen slut... 

    Jag har också en fundering, jag är som sagt i v. 35 och min skrutt har inte vänt sig än. Han har dessutom varit 4-5 "dagar" större vid varje UL, så blir lite stressad över att han snart inte ska få plats att vända sig... Vill verkligen inte göra kejsarsnitt om det går att undvika... När vände sig era, är det någon som fick göra vändningsförsök, hur var det? Och är det någon mer som försökt med att hänga upp och ner från soffan eller liknande övningar? Hur har det funkat i så fall? 

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF