• Tyra myra

    Hur såg Jesus på Judendomen?

    Är uppväxt i kristen miljö och ser mig själv som kristen. Tillhör Svenska Kyrkan där jag är både döpt och konfirmerad. 

    Ända sedan söndagsskolan har jag sett på Jesus som en förebild. Allt eftersom jag blivit äldre har jag börjat fundera på vad som är hans huvudbudskap, förutom kärleksbudskapet.  Mer och mer har jag börjat ana hans uppror mot auktoriteter och patriarkatet. 

    Hur såg Jesus egentligen på sitt samhälle och på sin religion judendomen. Det var ju trots allt de högsta prästerna som dömde honom till döden. Vad var de så rädda för?

    Finns det flera här som har funderingar kring detta?

  • Svar på tråden Hur såg Jesus på Judendomen?
  • Tyra myra
    FtS70 skrev 2023-12-07 11:55:22 följande:

    Läs gärna Ehrman, älskad av agnostiker och ateister, synnerligen illa sedd av konservativa kristna. En självklar start för studier av den historiske Jesus är i mitt tycke Jesus - Apocalyptic Prophet of the New Millennium.


    Tack för tipset, ska lägga tipset på minnet och boken platsar säkert i min litteraturlista. Julen är nog räddad vad gäller läsning i alla fall 
  • Tyra myra
    Goneril skrev 2023-12-07 13:08:45 följande:

    Jag sällar mig till skaran som lovordar lästips, stora komplexa frågor, man behöver slltid läsa mer.. Judendomen föregicks av zotoastrismen, Zaratustra, mycket av den har nog traderats till judendomen. Beträffande Jesus, han kan ha varit rabbin men jag tror snarare att han hörde till den grupp som betecknades som plebejer av romarna. Tror jag läst nånstans att man med ledning av Dödahavs-rullarna identifierat en soldat vid namn Joshua som skulle kunnat vara Jesus, men är osäker, kanske någon anan här vet mer.                                                                                                            Gibbons bok om Romarriket är mastig, man får ta ett kapitel då och då. Vill man läsa lite fiction, romanform, kan jag rekommendera Robert Graves, " I CLaudius" och "Clsufius The God".


    Får lägga ännu en titel till listan och tackar så mycket för detta. Ofta behöver man bara en inkörsport i ämnet för att komma vidare. Lägger Gibbons och Graves i listan och ser framför mig intressant läsning.
  • Tyra myra
    Trent skrev 2023-12-07 20:16:25 följande:

    Din fråga utgår från att Jesus existerade. Varför tror du det?


    Tror och tror, Så vitt jag vet är det historiskt bevisat att han levde för si så där 2000 år sedan. Det finns bevis för hans existens. 

    Om du skulle fråga mig om jag tror på en gud så är det en annan sak. Då kommer tro in i bilden.
  • 567890
    Tyra myra skrev 2023-12-07 20:25:30 följande:
    Tror och tror, Så vitt jag vet är det historiskt bevisat att han levde för si så där 2000 år sedan. Det finns bevis för hans existens. 

    Om du skulle fråga mig om jag tror på en gud så är det en annan sak. Då kommer tro in i bilden.
    Jag är inte så säker på att det är bevisats att Jesus fanns. Det är oftast en Josefus som citeras när man ska ta fram bevis för Jesus och även hans texter är tveksamt att han skrivit själv:

    Jesusomnämnandena hos Josefus ? Wikipedia

    Om någon idag skulle lägga fram så vaga bevis för en helig människa hade vi aldrig accepterat det som en sanning, på samma sätt som att ingen idag kan bevisa att ett under har skett. Alla under som det talas om i världen har antingen skett för många år sedan eller så känner man någon som känner någon, det har aldrig kunnats bevisa på ett sätt som vi i dagens samhälle kräver.
  • Trent
    Tyra myra skrev 2023-12-07 20:25:30 följande:
    Tror och tror, Så vitt jag vet är det historiskt bevisat att han levde för si så där 2000 år sedan. Det finns bevis för hans existens. 

    Om du skulle fråga mig om jag tror på en gud så är det en annan sak. Då kommer tro in i bilden.
    Unna dig själv att kolla upp det istället för att bara gissa.
  • Padirac
    Tyra myra skrev 2023-12-07 08:36:37 följande:
    Nja, PP var väl den exekutiva makten som utförde straffet inte den som dömande makten. 
    Det jag är ute efter är inte judendomen i sig utan vad det var i hans förkunnelse som upplevdes som omstörtande av den judiska ledningen?  Att Jesus själv var jude råder det ingen tvekan om.  På samma sätt som Martin Luther reformerade den Katolska kyrkan kan man väl se Kristus som en reformator av judendomen. Eller?
    Jesus såg sig själv som en del av judendomen med en tro på den judiska guden, det är hans efterföljare som bekänner sig till kristen tro och det är kanske de som reformerat judendomen och bildat en ny trosinriktning som kallas kristendom.

    Jesus bråkade väl med de etablerade makthavarna inom de judiska religiösa institutionerna och de ville inte ha några bråkmakare, därav att de dömde honom och på olika sätt försökte få PP att avrätta Jesus med olika argument och genom uppbådet hos PP då de själva inte hade vare sig dömande eller exekutiv makt i den romerska provinsen. 
  • Tyra myra
    Padirac skrev 2023-12-07 21:26:51 följande:
    Jesus såg sig själv som en del av judendomen med en tro på den judiska guden, det är hans efterföljare som bekänner sig till kristen tro och det är kanske de som reformerat judendomen och bildat en ny trosinriktning som kallas kristendom.

    Jesus bråkade väl med de etablerade makthavarna inom de judiska religiösa institutionerna och de ville inte ha några bråkmakare, därav att de dömde honom och på olika sätt försökte få PP att avrätta Jesus med olika argument och genom uppbådet hos PP då de själva inte hade vare sig dömande eller exekutiv makt i den romerska provinsen. 
    Var det inte så att han främst vände sig emot hyckleriet hos de högste prästerna?
    Även det Romerska herraväldet fick sig en släng av sleven. 

    Kanske tolkade han skrifterna  lite annorlunda än de andra, det är i alla fall min tanke. Men vad vet jag...  det är i alla fall intressant att försöka ta sig in i frågeställningen. 

    Vad jag däremot är ganska säker på är att det måste ha funnits en betydande skiljelinje mellan hans lära och den traditionella judendomen, annars skulle knappast hans lära ligga till grund för vår kristendom.

    Det vore intressant att fundera över vart dessa skiljelinjer låg då och var de ligger idag.
  • Padirac
    Tyra myra skrev 2023-12-07 22:39:00 följande:
    Var det inte så att han främst vände sig emot hyckleriet hos de högste prästerna?
    Även det Romerska herraväldet fick sig en släng av sleven. 

    Kanske tolkade han skrifterna  lite annorlunda än de andra, det är i alla fall min tanke. Men vad vet jag...  det är i alla fall intressant att försöka ta sig in i frågeställningen. 

    Vad jag däremot är ganska säker på är att det måste ha funnits en betydande skiljelinje mellan hans lära och den traditionella judendomen, annars skulle knappast hans lära ligga till grund för vår kristendom.

    Det vore intressant att fundera över vart dessa skiljelinjer låg då och var de ligger idag.
    Kristendomen uppstår väl med de tidiga apostlarna, innan det var tron på Jesus en av många olika judiska trosinriktningar.

    Liksom frikyrkor och en gång i tiden den protestantiska kyrkan ville väl också Jesus att tro och gudfruktighet inte låg i de religiösa institutionerna, ledarskapet och ritualerna. Att kristendomen senare utvecklades i samma spår med religiösa institutionerna, ledarskap och ritualer ligger kanske i religiösa institutioners eller de mänskliga föreställningarnas natur. 
  • Trent
    Tyra myra skrev 2023-12-07 22:39:00 följande:
    Var det inte så att han främst vände sig emot hyckleriet hos de högste prästerna?
    Även det Romerska herraväldet fick sig en släng av sleven. 

    Kanske tolkade han skrifterna  lite annorlunda än de andra, det är i alla fall min tanke. Men vad vet jag...  det är i alla fall intressant att försöka ta sig in i frågeställningen. 

    Vad jag däremot är ganska säker på är att det måste ha funnits en betydande skiljelinje mellan hans lära och den traditionella judendomen, annars skulle knappast hans lära ligga till grund för vår kristendom.

    Det vore intressant att fundera över vart dessa skiljelinjer låg då och var de ligger idag.
    Det finns en bok med saker som Jesus påståtts ha sagt eller gjort. Läs den. Jag vet att den är tråkig men första delen har sina höjdpunkter. Snillen spekulerar i all ära men det är inte som att det tillkommit någon fakta i fallet de senaste 2000 åren och det kommer sannolikt inte att göra det heller inom överskådlig framtid.
  • Tyra myra
    Padirac skrev 2023-12-07 23:16:58 följande:
    Kristendomen uppstår väl med de tidiga apostlarna, innan det var tron på Jesus en av många olika judiska trosinriktningar.

    Liksom frikyrkor och en gång i tiden den protestantiska kyrkan ville väl också Jesus att tro och gudfruktighet inte låg i de religiösa institutionerna, ledarskapet och ritualerna. Att kristendomen senare utvecklades i samma spår med religiösa institutionerna, ledarskap och ritualer ligger kanske i religiösa institutioners eller de mänskliga föreställningarnas natur. 
    Ja, så kan man nog se det. Att revolten var mot de religiösa instruktionerna men är det hela sanningen? Våra frikyrkor har väl knappast fört med sig några nya religioner. De anser sig fortfarande vara kristna. 

    Men att det ligger i vår natur att organisera oss, och därmed bygga hierarkier så jag kan inte bortse från att det är en förklaring. Vi bygger upp hierarkier som vi sedan raserar. Men som sagt det kan inte vara hela sanningen då både ortodoxa, katolska och protestantiska trosriktningar fortfarande bekänner sig till kristendomen. 

    Och vi ser hur de olika muslimska trosriktningarna bekänner sig till Islam, trots alla meningsskiljaktigheter så det måste handla om något mera fundamentalt för att en ny religion ska uppstå, tänker jag.Obestämd
  • Suheyb
    Tyra myra skrev 2023-12-07 01:06:16 följande:
    Hur såg Jesus på Judendomen?

    Är uppväxt i kristen miljö och ser mig själv som kristen. Tillhör Svenska Kyrkan där jag är både döpt och konfirmerad. 

    Ända sedan söndagsskolan har jag sett på Jesus som en förebild. Allt eftersom jag blivit äldre har jag börjat fundera på vad som är hans huvudbudskap, förutom kärleksbudskapet.  Mer och mer har jag börjat ana hans uppror mot auktoriteter och patriarkatet. 

    Hur såg Jesus egentligen på sitt samhälle och på sin religion judendomen. Det var ju trots allt de högsta prästerna som dömde honom till döden. Vad var de så rädda för?

    Finns det flera här som har funderingar kring detta?


    Vi Islam ser honom  en prophet och masiah som skickades till Judarna och fick Injil (Gospel; inte en de vi har idag) Vilket är goda nyheter.


     Judarna hade fokuserat på lagarna och traditionen väldigt mycket. Men inte lika mycket vikt till Tro och Högsta prästerna hade monopol på skrifterna, vilket de använde för att ha inflytande på de fattiga. Dessa två grupper: Vilket garanterar de att vara Rom mellan man för att styra. De gömde dem och implementerade lagarna som var till nytta.  Så när han kommer han är älskad av de fattiga och hattat av de men mer makt högsta prästen.  Vi vet historisk två sekter inom juden dom i denna tid är farieerna och seduceerna.



    Sadducéerna var partiet av överstepräster, aristokratiska familjer och köpmän ? de rikare delarna av befolkningen. De kom under inflytande av hellenismen, tenderade att ha goda relationer med de romerska härskarna i Palestina och representerade generellt den konservativa uppfattningen inom judendomen



    Fariséerna kallade sådana människor "syndare" och höll sig långt borta från dem. Fariséerna samarbetade inte med romarna eftersom romarna inte följde Guds lag. Fariséerna ignorerade romarna och koncentrerade sig på att utöva sin religion. De såg fram emot den dag då judarna skulle bli fria från romerskt styre.



    Då Jesus är Messias som profeterades i gamla testamentet så båda sekter borde ha bemött honom med glädje men de vid makt Sadducéerna gör sitt bästa att främja tvivel trots mirakel han har representeras, de kallar falsk profet,demon och twista hans ord om son till gud för att få honom mördad med religiöst motiv. Vilket är är John 10 och han kommer undan med att referera till psalm 82:6  där de själva beskrivs som gudar  ?Jag sade: "Ni är gudar, den Högstes söner, alla ni?.


    Deras intresse ligger att stanna vid makten under rom i rädsla att de kommer förlora deras privilegium, kanske straffas för det orättvisa de har stått bakom eller behöva gå i krig med rom för att etablera Israel.  Resten är historia och rom kan inte hålla sina händer till sig själv även efter kristna slutas förföljs så pressas de att formulera en trosbekännelse förena motstridiga bekännelse som de hade mellan varandra.



    Tertullianus skrev ovanstående i ett kapitel i sin bok "Sundry Popular Fears and Prejudices.


    ?Om du i den här staden ber en butiksägare om byte, kommer han att argumentera med


    dig om huruvida Sonen är född eller ofödd. Om du


    frågar om brödets kvalitet, kommer bagaren att svara: 'The


    Fadern är större, Sonen mindre.? Och om du frågar badvakten


    för att dra ditt bad, kommer han att berätta för dig att Sonen skapades ex


    nihilo [av ingenting].?



    Du kan dubbelchecka det du osäker eller inte tror på ovanför.



    Hur som helst i islam vi tror vi att han är Masias, Gud tog honom himlen och någon annan tog hans plats vid korsningen. Han kommer tillbaka för att bemöta dajjah (Antikrist) som först kommer att påstå vara han genom att utföra mirakel. Han dyker upp innan domedagen och är hans största test. Det är också sista förtroendet då fred och rättvisa kommer att vara över jorden på ett sätt som det har aldrig gjort förr.Efter han segrar kommer Jesus leva ut sitt liv normalt, gifta sig,få barn och döda av naturliga orsaker.



    Vilket uppfyller det han så som spädbarn för att klargöra om mammas kyskhet 



    Han har välsignat mig, var jag än befinner mig, och befallt mig att så länge jag lever förrätta bönen och ta mig an de fattiga


    och att älska min moder och visa henne aktning - och Han har inte gjort mig till en eländig tyrann.


    [Guds] fred var med mig den dag jag föddes och skall vara med mig den dag jag dör och den dag då jag skall uppväckas från de döda."


    DETTA ÄR med sanna ord Jesus, Marias son, om vars [natur] de tvistar.



    Kuranen 19:31-34  


     
  • Mrs Moneybags

    Jag tror att Jesus såg sig själv som jude i hela sitt liv, eftersom han var jude. Han tänkte sig kanske att han var den judiska Messias, även om judarna själva inte trodde det (utom de anhängare som startade kristendomen).

    Lite intressant att en hel religion dyrkar en person som inte ens tillhörde den religionen. 

  • Suheyb
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-11 20:09:16 följande:

    Jag tror att Jesus såg sig själv som jude i hela sitt liv, eftersom han var jude. Han tänkte sig kanske att han var den judiska Messias, även om judarna själva inte trodde det (utom de anhängare som startade kristendomen).

    Lite intressant att en hel religion dyrkar en person som inte ens tillhörde den religionen. 


    Han är och alla hans anhängare såg sig som Judar (földe lagen) och predikare till Judar. Sen är Paul driv kraften som branchar leader vägen till den form som kristendomen är idag.
Svar på tråden Hur såg Jesus på Judendomen?