• Pehrmedh

    Att läsa in stor mängd text och kunna sammanfatta det viktigaste. Grundförutsättning för högskolestudier?

    En fråga om högskole- och universitetsstudier.

    Läste en intervju med en känd man som berättade om sina studier. Han hade nästan slutfört ett program samt läst en herrans ma

    Attt det inte blev någon riktig examen och ett hattade mellan olika kurser berodde säkert på flera orsaker.

    Min tanke: osäkerhet på om han läste rätt ämne, motivations- och koncentrationsproblem.

    Såhär ganska många år efteråt menade han att grejen med högskolestudier är att du ska kunna ta in en stor mängd text för att sedan kunna sammanfatta det viktigaste av det du läst.

    Vad tycker ni?

    Hur tror ni studier blir om man tycker det är svårt att plocka ut "kärnan" från en större mängd information?

  • Svar på tråden Att läsa in stor mängd text och kunna sammanfatta det viktigaste. Grundförutsättning för högskolestudier?
  • Anonym (Både och)

    Har läst lite olika och det finns skillander mellan ämnesområden. Inom naturvetenskap/teknik är det ofta probelmlösning. Att förstå olika metoder och teorier för att kunna använda rätt vid lösning av problem.

    Inom samhällskunskap och humnaiora är det mer av att läsa in stora textmängder och sen utifrån en frågeställning kunna föra ett resonemang eller argumentation värför en tes gäller eller inte gäller. I det ska man kunna använda de källor man har och använda för sitt resonemang. Gäller också att lära sig hur man för ett resonemang stringent.

    Sen finns det olka mellanting, företagsekonomi och språk t ex.

    Om man läser juridik hjälper ett fotgrafisk minne men det gäller också att kunna använda det man kommer ihåg på ett vettigt sätt. Det är inte bara att återberätta ett faktainnehåll. 

  • Anonym (AI)

    Genvägar för den som behöver:
    -ta anteckningar under föreläsningen med hjälp av AI
    -lägg in större textmängder i exvis ChatGPT och be den sammanfatta. Studera sammanfattningarna. 
    -använd AI för att förklara begrepp och metoder

  • Anonym (J)

    Det man behöver klara är att vara social och ev ha ett minne. Känner många som tagit sig igenom ett program genom att vara sociala och tagit hjälp av vänner i grupper för att klara uppgifter. Sedan behöver de bara skrapa ihop godkänt på tentor. 

  • Goneril

    Anonym (J) ska inte överskatta den sociala kompetensen, den är naturligtvis viktig i alla sammanhang, men "att skrapa ihop" lite kunskap inför en tenta tror jag inte funkar. Det man lärde sig första terminen utgör bas för nästa och då är det inte lätt att täppa igen alla hål.                                                                                                                                                                    Sen ska man inte låta sig bländas av alla som påstår att de knappast läser, har fotografiskt minne och fixar allt med en klackspark. Vi har alla haft studiekamrater som gärna berättat att nu måste jag plugga en timme för i morgon är det salstents. Detta sägs för att verka särskilt intelligent och väcka avund och beundran bland kamraterna. I själva verket kan de ha råpluggat hela natten och många nätter dessförinnan.                                                                                                                 Några studiekamrater hade jag på Humanisten som körde med den överlägsna stilen, dagen före tenta skulle de gå ut på stan och festa. Någon hade ständiga UG,, tre gånger. Tro inte på detta utan plugga och inte bara natten före tentan! 

  • Anonym (On point)
    Goneril skrev 2023-12-06 13:06:00 följande:

    Anonym (J) ska inte överskatta den sociala kompetensen, den är naturligtvis viktig i alla sammanhang, men "att skrapa ihop" lite kunskap inför en tenta tror jag inte funkar. Det man lärde sig första terminen utgör bas för nästa och då är det inte lätt att täppa igen alla hål.                                                                                                                                                                    Sen ska man inte låta sig bländas av alla som påstår att de knappast läser, har fotografiskt minne och fixar allt med en klackspark. Vi har alla haft studiekamrater som gärna berättat att nu måste jag plugga en timme för i morgon är det salstents. Detta sägs för att verka särskilt intelligent och väcka avund och beundran bland kamraterna. I själva verket kan de ha råpluggat hela natten och många nätter dessförinnan.                                                                                                                 Några studiekamrater hade jag på Humanisten som körde med den överlägsna stilen, dagen före tenta skulle de gå ut på stan och festa. Någon hade ständiga UG,, tre gånger. Tro inte på detta utan plugga och inte bara natten före tentan! 


    Håller med dig i allt du skriver och vill poängtera att det gäller att man har tillskansat sig förståelse för ämnet om man vill slippa omtentor. Hade en studiekamrat som hade en lite speciell studieteknik. Han väntade med att plugga tills efter tentan, sen tog han den tentan som facit på vad han behövde kunna och satsade allt på om tentan. Det var ingen framgångsrik taktik. Han klarade aldrig kurserna. 

    Vi andra som faktiskt ville få kunskap i ämnet och därför pluggade inför tentorna klarade oss mycket bättre. 

    Att ha fotografiskt minne kanske är en fördel men det gäller att förstå vad man läser också.  
  • Pehrmedh
    Anonym (AI) skrev 2023-12-06 11:28:40 följande:

    Genvägar för den som behöver:
    -ta anteckningar under föreläsningen med hjälp av AI
    -lägg in större textmängder i exvis ChatGPT och be den sammanfatta. Studera sammanfattningarna. 
    -använd AI för att förklara begrepp och metoder


    Nya hjälpmedel som säkert kommer förändra mycket.
    För 15 år sedan fanns knappt översättningsverktyg på Internet.
  • Pehrmedh
    Anonym (On point) skrev 2023-12-06 17:46:17 följande:
    Håller med dig i allt du skriver och vill poängtera att det gäller att man har tillskansat sig förståelse för ämnet om man vill slippa omtentor. Hade en studiekamrat som hade en lite speciell studieteknik. Han väntade med att plugga tills efter tentan, sen tog han den tentan som facit på vad han behövde kunna och satsade allt på om tentan. Det var ingen framgångsrik taktik. Han klarade aldrig kurserna. 

    Vi andra som faktiskt ville få kunskap i ämnet och därför pluggade inför tentorna klarade oss mycket bättre. 

    Att ha fotografiskt minne kanske är en fördel men det gäller att förstå vad man läser också.  
    Det där låter lite som en unik studiemetod.

    Ett "taktiskt sätt" att angripa problemet, men som tydligen inte var så framgångsrikt.

    Aldrig tidigare hört talas om något liknande.
  • Aliona
    Anonym (On point) skrev 2023-12-06 17:46:17 följande:
    Håller med dig i allt du skriver och vill poängtera att det gäller att man har tillskansat sig förståelse för ämnet om man vill slippa omtentor. Hade en studiekamrat som hade en lite speciell studieteknik. Han väntade med att plugga tills efter tentan, sen tog han den tentan som facit på vad han behövde kunna och satsade allt på om tentan. Det var ingen framgångsrik taktik. Han klarade aldrig kurserna. 

    Vi andra som faktiskt ville få kunskap i ämnet och därför pluggade inför tentorna klarade oss mycket bättre. 
    Låter inte vidare smart - och det funkade ju heller inget vidare. Däremor, när jag började mina studier i historia kunde man på institutionens bibliotek ta del av gamla tentor i de olika delkurserna. Det var inte som facit, men det hjälpte mig mycket att förstå hur tentorna kunde se ut och hur man skulle plugga för att förbereda sig. Det var tex många mini essä-frågor där man på allt från en halv till ett par sidor skulle redogöra för de olika teman och frågor som kursen behandlade, så när jag pluggade inför tentan listade jag alla frågor och mememorerade fem-tio punkter under varje, så att jag kunde redogöra. 
  • Pehrmedh
    Aliona skrev 2023-12-06 20:41:10 följande:
    Låter inte vidare smart - och det funkade ju heller inget vidare. Däremor, när jag började mina studier i historia kunde man på institutionens bibliotek ta del av gamla tentor i de olika delkurserna. Det var inte som facit, men det hjälpte mig mycket att förstå hur tentorna kunde se ut och hur man skulle plugga för att förbereda sig. Det var tex många mini essä-frågor där man på allt från en halv till ett par sidor skulle redogöra för de olika teman och frågor som kursen behandlade, så när jag pluggade inför tentan listade jag alla frågor och mememorerade fem-tio punkter under varje, så att jag kunde redogöra. 
    Hur långt kom man på att bara läsa tidigare tentor och lära sig dem?
  • Aliona
    Pehrmedh skrev 2023-12-06 20:46:48 följande:
    Hur långt kom man på att bara läsa tidigare tentor och lära sig dem?

    Det är inte så jag menar. Man använder tidigare tentor som hjälp för förstå hur man sks bearbeta kurslitteraturen. Men självklart får man  läsa all litteratur. Att bara läsa svar på gamla tentor kommer man troligtvis inte långt på, om ens till godkänt. 


    Sen har jag svårt att förstå varför man skulle vilja bara klara tentorna så lätt som möjligt. Universitetsstudier gör man ju för sitt framtida jobb, och då vill man väl ha all kunskapen man behöver? 

  • Pehrmedh
    Anonym (J) skrev 2023-12-06 11:41:20 följande:

    Det man behöver klara är att vara social och ev ha ett minne. Känner många som tagit sig igenom ett program genom att vara sociala och tagit hjälp av vänner i grupper för att klara uppgifter. Sedan behöver de bara skrapa ihop godkänt på tentor. 


    Det kan jag förstå.

    Att man söker sig till de som är ambitiösa och då försöker glida med samt är aktiv på seminarium, att man pratar mycket där.

    Alla bidrar inte med lika mycket i ett grupparbete och bara genom att höras lite mer än andra kan ge intryck av att man är drivern och ambitiös.
  • Anonym (Grundläggande)

    Ja, det är väl bland det mest grundläggande. Att kunna sammanfatta en längre text i ett kort stycke är ju ett bra sätt att öva sig på att kunna plocka ut det viktigaste ur en text med färre ord.

    Samtidigt kan man ibland förvånas över att främst folk med högre utbildningar ofta måste få allt förklarat för sig för att förstå, då de ofta har svårt att förstå helheten utifrån en kortare redogörelse.

  • Pehrmedh
    Anonym (Grundläggande) skrev 2024-01-27 17:17:10 följande:

    Ja, det är väl bland det mest grundläggande. Att kunna sammanfatta en längre text i ett kort stycke är ju ett bra sätt att öva sig på att kunna plocka ut det viktigaste ur en text med färre ord.

    Samtidigt kan man ibland förvånas över att främst folk med högre utbildningar ofta måste få allt förklarat för sig för att förstå, då de ofta har svårt att förstå helheten utifrån en kortare redogörelse.


    Sädär är det kanske. Inte tänkt på det men tänkt mycket på att det sällan fins ett samband mellan utbildad och bildad.

    Kan höra andra säga att "Han är nog smart som klarat juristprogrammet", men så behöver det inte vara. Däremot lär han ha bra "läshuvud".
Svar på tråden Att läsa in stor mängd text och kunna sammanfatta det viktigaste. Grundförutsättning för högskolestudier?