• Anonym300

    Hon vill att jag klipper kontakten med mitt ex

    Hej,
    jag har ett ganska långt förhållande i bagaget och två katter med mitt numera Ex. vårt förhållande rann ut i sanden och vi bestämde oss för att separera, men det var odramatiskt. Och vi bestämde oss för att ha ?delad vårdnad? av katterna för att vi båda reser mycket i jobbet och ska kunna ha någon form av frihet eftersom katterna är bådas ansvar. 
    nu har jag träffat en ny tjej, hon accepterar absolut inte detta och vill att jag ska kapa all kontakt med mitt ex och ?lösa? situationen. Vilket jag varken kan göra ekonomiskt eller ta något beslut själv då det inte bara är mina katter. jag har varit öppen med detta sedan vi började träffas och tycker det det är en bra lösning som vi har det då det är skönt att ha en kattvakt och att det inte är något drama mellan mig och mitt ex. 


    Är jag den enda här som tycker detta är helt ok?

  • Svar på tråden Hon vill att jag klipper kontakten med mitt ex
  • Jessican922

    Jag tycker att det är hon som gör fel. Funderar på om det finns någon annan oro i bilden som tex rädsla att du ska umgås med exet/har känslor kvar, du kanske kan luska lite i det. Märkligt annars om det bara beror på katterna. Oskyldiga djur. 

  • Jessican922
    Fröken I skrev 2023-07-12 10:17:44 följande:

    Kan förstå båda sidorna här. Är själv kattälskare och förstår att ni båda är måna om era djur, det ska ni ha en eloge för. Men det är inte heller konstigt att en ny partner vill att du ska klippa bandet med ditt ex. Katter lever länge och det är många år som du och exet skulle vara i kontakt för att dela vårdnaden om dem. 
    Jag tycker du ska fundera ordentligt på om det finns en lösning där du eller din fd kan ta hand om katterna på heltid. I annat fall får du ju helt enkelt avsluta din nuvarande relation och prova lyckan med någon annan. Det är inte lätt alltid när man älskar sina djur, men du bör vara förberedd på att även andra kvinnor du träffar kan komma att ha svårt att acceptera ert upplägg. 


    Fast hur mycket kontakt med exet kan det vara, gällande djur. Det är ju inte barn det handlar om, hur det har gått på dagis och sådär. 
  • Persikaplommon

    Det är TS som undrar här så det är rimligt att svara att han gör slut. 
    Men om flickvännen skulle undra då skulle jag svara att hon borde göra slut.

    Då har för olika syn på relationer och djur.


    Fliselisan skrev 2023-07-12 09:47:00 följande:

    Jaaa, folk tycker olika?läser man kommentarerna så tycker någon att flickvännen ska göra slut med dig och andra att du bör göra slut med flickvännen som är så kontrollerande.

    Jag förstår er båda, och röstar för att du klipper med ditt X. Antingen tar ni en katt var om det är två, eller så får en av er ta alla. Det blir ohållbart i längden med delad vårdnad om katter, och det faktum att ni fortfarande har något gemensamt som bara är ert stör givetvis din flickvän. 


    Låter som att du inte är klar med relationen till ditt X och kanske är det den saken du behöver fundera över. Om det verkligen bara handlar om djuren så se till att det blir du som tar över.


  • Ocdmänniska

    Så länge ni inte direkt umgås och det är bara med katterna så tycker jag inte att det är nått du ska bryta! Som du sa katterna är bådas ansvar och tycker ni har hittat en bra lösning så att ni båda får frihet att kunna åka bort!. Sen tycker jag inte alls som ny flickvän att man kan komma med ett sånt ultimatum! 

  • GGN

    För det första så delar man helst inte på katter som lever ihop och mår bra tillsammans!
    För det andra skulle varken jag eller min man lättvindigt ge upp vår katt. Det skulle bli krig mellan oss..
    För det tredje, varför skulle det inte vara hållbart?


    Fliselisan skrev 2023-07-12 09:47:00 följande:

    Jaaa, folk tycker olika?läser man kommentarerna så tycker någon att flickvännen ska göra slut med dig och andra att du bör göra slut med flickvännen som är så kontrollerande.

    Jag förstår er båda, och röstar för att du klipper med ditt X. Antingen tar ni en katt var om det är två, eller så får en av er ta alla. Det blir ohållbart i längden med delad vårdnad om katter, och det faktum att ni fortfarande har något gemensamt som bara är ert stör givetvis din flickvän. 


    Låter som att du inte är klar med relationen till ditt X och kanske är det den saken du behöver fundera över. Om det verkligen bara handlar om djuren så se till att det blir du som tar över.


  • Maac
    Mrt31 skrev 2023-07-12 07:08:45 följande:

    Stor red flag här. Jag hade lämnat dig direkt. Herregud det är katter det handlar om. Jag hade inte heller velat vara tillsammans med någon som har en deal med sitt ex pga av några katter som inte är löst på, antar jag, ganska många år. Barn ja men katter nej. 


    Vad är problemet? Kan man inte vara kompis med sitt ex? Jag skulle aldrig acceptera om jag inte fick vara det. Sjukt kontrollerande att förbjuda vänskapsrelationer. 
  • Maac
    Ocdmänniska skrev 2023-07-12 11:47:30 följande:

    Så länge ni inte direkt umgås och det är bara med katterna så tycker jag inte att det är nått du ska bryta! Som du sa katterna är bådas ansvar och tycker ni har hittat en bra lösning så att ni båda får frihet att kunna åka bort!. Sen tycker jag inte alls som ny flickvän att man kan komma med ett sånt ultimatum! 


    Jag förstår inte varför man inte skulle umgås heller, om man är vänner. Jag här ex sen långt tillbaka, som har ny familj nu, och som jag och min partner käkar middag med ibland. Jag fattar ingenting när jag hör alla som säger att man måste klippa. Varför då? 
  • Mortiscia80

    Jag förstår din flickvän. Det är konstigt att ha "delad vårdnad" om husdjur. Gör slut med henne på riktigt någon gång och bestäm vem som ska ha katterna!

  • Maac
    Mortiscia80 skrev 2023-07-13 11:22:08 följande:

    Jag förstår din flickvän. Det är konstigt att ha "delad vårdnad" om husdjur. Gör slut med henne på riktigt någon gång och bestäm vem som ska ha katterna!


    Men det är ju inte normalt att kräva att ens partner klipper bort folk ur sin bekantskapskrets, inklusive ex. 
  • Mortiscia80
    Maac skrev 2023-07-13 11:28:44 följande:
    Men det är ju inte normalt att kräva att ens partner klipper bort folk ur sin bekantskapskrets, inklusive ex. 
    Det beror på hur kontakten ser ut. Att leka mamma-pappa-barn med husdjur är inte normalt, då har man inte släppt sitt ex känslomässigt.
  • GGN

    Och det vet du, hur alla fungerar? En kompis mamma hade hund med exet i flera år, de hade knappt kontakt mer än om hunden, båda hade nya relationer och det var inga hard feelings överhuvudtaget.
    För mig skulle det vara otroligt svårt att bara lämna ett djur jag levt med. 


    Mortiscia80 skrev 2023-07-13 11:32:33 följande:
    Det beror på hur kontakten ser ut. Att leka mamma-pappa-barn med husdjur är inte normalt, då har man inte släppt sitt ex känslomässigt.
  • Mortiscia80
    GGN skrev 2023-07-13 12:38:56 följande:

    Och det vet du, hur alla fungerar? En kompis mamma hade hund med exet i flera år, de hade knappt kontakt mer än om hunden, båda hade nya relationer och det var inga hard feelings överhuvudtaget.
    För mig skulle det vara otroligt svårt att bara lämna ett djur jag levt med. 


    Du behöver inte vara otrevlig.
  • fornminne

    Mortiscia80, att kalla det onormalt att ha kontakt med ex och sedan kalla andra otrevliga, är väl magstarkt.

    Som du själv skriver, det beror på hur kontakten ser ut. Men att husdjur kan vara viktiga, har INGENTING med känslomässiga band till partnern att göra. 

  • BaraLillaJag84

    Kör på ditt och exets upplägg, jag tycker det låter jättebra! Både kunna ha sina älskade husdjur men ändå inte vara helt låst. Sen behöver ni kanske inte ha timslånga överlämningar med fika och filmkvällar...
    Lite oroande att flickvännen redan börjar ställa krav. Vad blir det nästa gång??

  • Bagar Bengtsson

    Har man vuxit isär så har man väl tappat den fysiska attraktionen till varandra medan man kan vara bästa vänner. Jag skulle aldrig låta en ny partner låta bestämma om jag ska bryta med mitt ex på all basis vare sig det är katter, hundar, intressen eller andra saker.

  • LFF
    Mrt31 skrev 2023-07-12 07:08:45 följande:

    Stor red flag här. Jag hade lämnat dig direkt. Herregud det är katter det handlar om. Jag hade inte heller velat vara tillsammans med någon som har en deal med sitt ex pga av några katter som inte är löst på, antar jag, ganska många år. Barn ja men katter nej. 


    Japp, det är en enormt stor röd flagga här med folk som inte kan acceptera att man har en vänskap med ett ex. Så jag håller med om att det bästa för TS och den nya flickvännen är att göra slut. 
Svar på tråden Hon vill att jag klipper kontakten med mitt ex