• Osten93

    Letrozol 2023, följas åt?

    Hej,

    Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

    Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

    Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

  • Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Flissannn

    Emmylou91

    hej 
    för mig gick det bra denna gången! Är gravid! Första plusset någonsin. Känns helt overkligt! gick in i v 6 idag (5+0) 
    ska få göra ett tidigt ultraljud i slutet av månaden. Hoppas så att det ska gå bra. 


    hoppas det kommer gå bra för dig också. 🤩

  • Emmylou91

    Åh grattis!!!

    jag hoppas det går vägen för mig med denna månad. vet inte alls oddsen. Hade två ägg och fick ovitrelle och är helt 100 att vi inte missat ägglossning. Men efter så lång tid att försökt så börjar man ju Tänka att det är praktiskt taget omöjligt. Samtidig som jag känner ett hopp.

    hur många försök hade du gjort flissannn??

  • Flissannn

    Emmylou91

    vi började försöka själva för två år sedan. Jag fick alltid positiv ägglossningstest, alltid mens 2 veckor senare . Ägglossningen kunde dock va lite oregelbunden och ibland inte förrän dag 18-20. Sökte för våra problem i februari förra året. Vi fick göra prover, min sambo lämna spermieprover osv. Jag gjorde även en äggledarspolning i maj tror jag det va. Eftersom mina progesteronprov va låga så fick jag börja med letrozol i juni. de blev bättre men inte jättebra. Tror tre omgångar med en tablett sen tre med tre med dubbel dos. Nu i december tog jag trippelkur och då visade ultraljud två äggblåsor och en fin slemhinna. kombinerade även med ägglossningsspruta denna gång (och gjort två ggr innan också) så på försök sju med letrozol men tror inte man kan räkna de första tre försöken med en tablett egentligen. Enligt min gyn iaf. Denna sista gången är första gången jag kände att det kanske skulle gå och så gjorde det det . 

  • Emmylou91

    Tack för svar!

    jag trodde aldrig jag skulle reagera på en tablett letrozol men fick sjukt nog 2 blåsor. när jag gjorde ivf fick dom pumpa mig full med hormoner och fick Max ut 7 ägg.

    hoppas verkligen det tar sig för mig denna gång.. 
    och grattis igen till dig!! när fick du positivt gravtest var det 12 dagar efter ovitrellen?

  • Flissannn

    emmylou91 

    va skönt att du svarade bra på letrozolen. Lycka till!!
    tack! 


    jag vet inte riktigt exakt. Testade på nyårsafton som va 11 dagar efter sprutan. Då va det ett väldigt svagt streck kvar (testade innan också och de blev svagare och svagare) men 1/1 och framför allt 2/1 började strecken bli tydligare igen. Jag inbillar mig att ägget fäste på nyårsafton för jag fick en sån svidande känsla i ena äggstocken under en kort tid på dagen. Men kan bara varit inbillning såklar. håller tummarna att det går bra för dig! 

  • Bezzie98

    Hej, 
    är det forfarande någon aktiv i denna tråden? 😊

    Jag & min sambo har försökt aktivt sedan december 2022. Insåg väldigt snabbt att något inte stod rätt till då jag ett halvår efter att jag slutat med preventivmedel fick svår hormonell akne, oregelbunden mens osv (har fortfarande stora problem med hyn). 


    sökte mig då till en privat Gyn som jag alltid gått till och fick då reda på att jag inte hade ägglossning, jag hade det oregelbundet och vissa månader inte alls. Fick då veta att jag har PCO.  Fick börja med enkelkur Letrozol från mensdag 3-7, gjorde VUL CD12, visade en Minimal äggblåsa som var så liten att den knappt gick att mäta & inget mer än så. Min cykel blev extrem lång & det visade sig att jag inte fick någon ägglossning & fick då ta provera för att få igång mensen & sedan åt jag en dubbelkur med Letrozol. gjorde VUL CD12 & hade då 4(!!!!!) äggblåsor på alla mellan 20-24mm 🙈 fick sexförbud pga risken för trillingar & fyrlingar var stor. Lyssnade jag? Nej. (det är som att sätta ett barn inne i en godisbutik och säga åt den att inte äta godis 🤣)


    hade sex varannan dag från det VUL och 1,5 v framåt. Var otroligt hoppfylld & tänkte att NU sker det, hoppades till och med på tvillingar. Men NEJ, mensen kom idag & påbörjar min tredje kur på onsdag (kommer köra dubbeldos, borde egentligen köra enkel). funkar inte denna kuren så ska vi ha möte med kliniken angående IVF.. vill helst inte komma dit, hade varit skönt att få plusset med Letrozol. 


    känns extremt tufft att det inte blev när jag egentligen fick sexförbud.. men såna här grupper håller hoppet uppe!😍 snart är det kanske min tur. 


    Har VUL inbokat 1 mars för att se hur äggblåsorna ser ut. 

  • Asplövet23
    Bezzie98 skrev 2024-02-19 17:55:49 följande:

    Hej, 
    är det forfarande någon aktiv i denna tråden? 😊

    Jag & min sambo har försökt aktivt sedan december 2022. Insåg väldigt snabbt att något inte stod rätt till då jag ett halvår efter att jag slutat med preventivmedel fick svår hormonell akne, oregelbunden mens osv (har fortfarande stora problem med hyn). 


    sökte mig då till en privat Gyn som jag alltid gått till och fick då reda på att jag inte hade ägglossning, jag hade det oregelbundet och vissa månader inte alls. Fick då veta att jag har PCO.  Fick börja med enkelkur Letrozol från mensdag 3-7, gjorde VUL CD12, visade en Minimal äggblåsa som var så liten att den knappt gick att mäta & inget mer än så. Min cykel blev extrem lång & det visade sig att jag inte fick någon ägglossning & fick då ta provera för att få igång mensen & sedan åt jag en dubbelkur med Letrozol. gjorde VUL CD12 & hade då 4(!!!!!) äggblåsor på alla mellan 20-24mm 🙈 fick sexförbud pga risken för trillingar & fyrlingar var stor. Lyssnade jag? Nej. (det är som att sätta ett barn inne i en godisbutik och säga åt den att inte äta godis 🤣)


    hade sex varannan dag från det VUL och 1,5 v framåt. Var otroligt hoppfylld & tänkte att NU sker det, hoppades till och med på tvillingar. Men NEJ, mensen kom idag & påbörjar min tredje kur på onsdag (kommer köra dubbeldos, borde egentligen köra enkel). funkar inte denna kuren så ska vi ha möte med kliniken angående IVF.. vill helst inte komma dit, hade varit skönt att få plusset med Letrozol. 


    känns extremt tufft att det inte blev när jag egentligen fick sexförbud.. men såna här grupper håller hoppet uppe!😍 snart är det kanske min tur. 


    Har VUL inbokat 1 mars för att se hur äggblåsorna ser ut. 


    Hej!!


    har letat efter någon att bolla med. Vi började försöka 17/2018..... Fick ivf hjälp 2021 som gav oss vår dotter på första försöket. Svarade väldigt dåligt på Letrozol 2020. Fick sällan en dominerande follikel, alternativt 3-6 stora (som du beskriver). De gav mig då diagnosen pco/pcos. Så det var hopplöst, stimuleringarna gav inte ett enda försök då. Spola fram tiden. Min dotter är nu 2 år och 3 månader och vi har försökt ordentligt med syskon sedan augusti, med letrozol sedan september (inte haft preventivmedel eller varit försiktiga sedan hon föddes). Denna cykel är 5e stimuleringen. Av dessa fem har 3 varit "bra" dvs ägglossning i rätt tid (ca cd 15-16). En blev en överstimulering och en blev ingenting. Stimulering 5 nu då, vul förra måndagen 12/2 visade en blåsa på 16,5 mm. Denna månad bad jag om ovitrelle (ägglossningsspruta man tar vid IVF) samt Cyclogest (progesteron, då jag har korta lutealfaser och spottings). Hade äl i onsdags eller torsdags tror jag (tog ovitrelle i tisdags) så nu väntar långa dagar till test.....

    Skillnaden mot 2020 är
    - Har lidigt av kronisk förstoppning sedan 2013 och har självmedicinerat med dulcolax, hade meddelat flera läkare det men ingen höjde ögonbrynet. 1/1 i år slutade jag äta gluten, hör och häpna! Min mage fungerar klockrent????
    - gått ner 15 kg
    - ingen bild av pco längre på VUL

    Det KÄNNS som om det tog sig den här gången. JAg väljer att tro det, undviker alkohol och sånt till 100% efter ägglossningen (blinkande smiley på ältest). Man älskar ju ett gott glas rött så jag tillåter mig själv det fram till äl då.

    Kul att följas åt :) 

  • Anonym (Katten)

    Hej! 


    Alltid skönt att följas åt!😍
    håller alla tummarna för att det får bli din gång den här gången!! 🙏🏼🙏🏼

    vi har inga barn sedan tidigare. och längtan Är TOTAL! 
    imorgon börjar jag min tredje kur (dubbeldos). hoppas detta får bli vår gång 🤩

    tappade hoppet lite efter att det inte tog sig senast när jag egentligen hade sexförbud men körde varannan dag i 1,5 vecka ändå 🙈 trots det inget plus. 

    nu tar vi nya tag!!! 
    Roligt att du också vill följas åt 😍

  • Asplövet23
    Anonym (Katten) skrev 2024-02-20 09:20:10 följande:

    Hej! 


    Alltid skönt att följas åt!😍
    håller alla tummarna för att det får bli din gång den här gången!! 🙏🏼🙏🏼

    vi har inga barn sedan tidigare. och längtan Är TOTAL! 
    imorgon börjar jag min tredje kur (dubbeldos). hoppas detta får bli vår gång 🤩

    tappade hoppet lite efter att det inte tog sig senast när jag egentligen hade sexförbud men körde varannan dag i 1,5 vecka ändå 🙈 trots det inget plus. 

    nu tar vi nya tag!!! 
    Roligt att du också vill följas åt 😍


    Förstår verkligen längtan! Jag har hört om många som inte fått plus med letrozol förrän 6-12 mån... Så jag försöker verkligen ha tålamod 🙈🙈
  • Anonym (Katten)

    Asplövet, ja!! Tålamodet är viktigt.. jag har dock ganska svårt med det 🙈 men något som faktiskt får mig att må bättre och hålla hoppet uppe såna här trådar där man inte känner sig ensam ❤️🙏🏼

    när kan du ta test??

  • Asplövet23
    Anonym (Katten) skrev 2024-02-20 19:01:24 följande:

    Asplövet, ja!! Tålamodet är viktigt.. jag har dock ganska svårt med det 🙈 men något som faktiskt får mig att må bättre och hålla hoppet uppe såna här trådar där man inte känner sig ensam ❤️🙏🏼

    när kan du ta test??


    Jag plussade igår!!!! MEN det är nog falskt plus pga tog ovitrelle förra tisdagen :( dumma mig...
  • Anonym (Katten)

    Men åh!! Vad spännande, man kan ju alltid hoppas 🙈🙏🏼

    jag påbörjade min tredje dubbelkur med Letrozol idag👏🏼

  • LevLivetLyckligt

    Hej
    någon kvar i tråden? Kan behöva tips.
    Jag är helt ny i detta och försöker vara positiv, jag har i många år tror att jag inte kunde få barn tills jag hitta min nuvarande sambo och vi har börjat processen . Jag gick på letrozol och nu Var jag hos gyniq i måndags (idag är det fredag) som sa att ägg blåsan är 16, så hon sa att vi skulle ha sex varann dag, för i övermorgon är det nog dags, för ägglossning.
    Jag köpte LH tester och tagit de varje dag i 5 dagar utan positivt utslag. 
    Jag trodde det var att den växer 2 om dagen så 16+ 2x 5(fem dagar ) = 26 , ska det inte vara ägglossning senast vid 25? Eller ja mellan 20-25 ?
    Varför har vi inte fått utslag på stickan?
    Hur vet jag om jag har haft ägglossning?
    Någon som har ett bra svar? 


     mvh 

Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?