• Shofalerittan

    Sambo stör sig på ”stökigt” barn

    Vår 2 åriga son har massor av leksaker, vi lade märke till att det blev alldeles för mycket för honom att hantera så vi lägger undan lite och låter honom ha vissa och sen byter leksaker med jämna mellanrum. Han har ca 5-6 leksaker framme åt gången och dessa hamnar givetvis i sängen, soffan, golvet, köket osv osv. Precis som hos alla barnfamiljer. Pappan stör sig orimlig mycket på detta och har börjat lägga undan alla leksaker som ligger ?fel? vilket resulterar i att barnet har typ 1-2 leksaker att leka med.

    Jag tycker det är ett elakt beteende, lite stök är någonting man får räkna med när man har barn och bor med andra. Det här är vår sons hem lika mycket som någon annans och hans saker ska oxå få ta plats i hemmet.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Sambo stör sig på ”stökigt” barn
  • Kvittning
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 21:58:02 följande:
    Vet inte om det här är någonting ovanligt men min son vill gärna ha med sina leksaker, lite som kompisar, i saker han gör. Exempelvis om vi läser en bok vill han att några leksaker är med och lyssnar, om vi äter så vill han att några andra leksaker ska vara med och smaka hans mat, när vi ska sova bäddar han ner några osv osv. Det gör det lite svårare att inte ha vissa grejer i soffan, köksstolen, sängen osv eftersom att han blir väldigt ledsen om de inte får vara med. Vet inte om det känns rimligt att ta ifrån honom det än?
    Så har båda mina barn gjort också. 
  • Anonym (Teddy)
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 21:58:02 följande:

    Vet inte om det här är någonting ovanligt men min son vill gärna ha med sina leksaker, lite som kompisar, i saker han gör. Exempelvis om vi läser en bok vill han att några leksaker är med och lyssnar, om vi äter så vill han att några andra leksaker ska vara med och smaka hans mat, när vi ska sova bäddar han ner några osv osv. Det gör det lite svårare att inte ha vissa grejer i soffan, köksstolen, sängen osv eftersom att han blir väldigt ledsen om de inte får vara med. Vet inte om det känns rimligt att ta ifrån honom det än?


    Men herregud! Varför måste du ens fråga detta. Det är väl SJÄLVKLART att sonen måste få leka med SINA leksaker på vilket sätt HAN vill. Om han vill låtsas att klossarna är lejon som ska äta samtidigt som han äter så är det en fullt normal och viktig lek. Jag blir bedrövad när jag läser mellan raderna att ni berövar sonen detta!
  • Anonym (Teddy)
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 21:11:38 följande:

    Haha aa precis så. Men också med att man inte kan jämföra barn med vuxna, han brukar fråga då: hade du låtit ditt barn röka bara för att du får göra det? Lol


    Han har alltså helt enkelt lyckats missa talesättet "barn gör vad du gör och inte vad du säger"? Eller jag tror han skiter helt i vad andra säger och tycker, jag tror du skulle kunna plocka fram världens största expert på barns utveckling och din sambo skulle inte bry sig.

    Det är min starka åsikt att jag tycker folk borde sluta koncentrera sig så himla mycket på barnuppfostran, hur man uppfostrar, varför och när osv. Jag tycker att vi alla borde vända blicken in mot oss själva istället och fundera på vilken typ av förebild vi är för våra och andra barn. Det kvittar hur mycket vi talar om för våra barn att tex mobbing är fel ifall vi sen sitter själva vid köksbordet och snackar skit om grannarna, svärmor, chefen och tjocka Wilmer. Det kvittar hur mycket trafikregler vi försöker lära våra barn om vi sen själva skiter i att använda övergångsstället eller vad det nu är. Dina barn kommer troligtvis göra samma sak som du gör.

    Alltså är det slöseri med energi att försöka lära ert barn att plocka upp efter sig ifall ni föräldrar inte själva föregår med gott exempel vad gäller era grejer.
  • Fiona M

    Pappans beteende kommer inverka menligt på barnet.
    Det kvittar hur bra pappan tycker det funkar, ni behöver hjälp för att alla i familjen ska må bra.
    Om han säger att han är nöjd så han inte vill ta hjälp kan han ju få förklara för dig varför det bara är han själv som räknas.
    Boka sen in möte på bvc för att få råd och gå vidare därifrån.

  • Olympia

    Det finns personer som anser att leksaker hör hemma i barnets/barnens rum. Din sambo kanske hör till den kategorin som uppskattar ordning och reda.

  • Drottningen1970
    Olympia skrev 2021-09-30 09:57:35 följande:

    Det finns personer som anser att leksaker hör hemma i barnets/barnens rum. Din sambo kanske hör till den kategorin som uppskattar ordning och reda.


    Såklart det finns. Det finns även folk som tycker att barn inte ska höras eller märkas alls.

    Det innebär inte att det är bra för barnet. En tvååring leker som sagt inte ensam i sitt rum utan vill och behöver vara där resten av familjen är. Ett barn i den åldern behöver också få ha ett adekvat antal leksaker att leka och fantiserar med för att utvecklas. Så oavsett vilken typ av människa pappa är så behöver pappa anpassa sig till barnets behov.
  • Jemp
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 20:41:46 följande:

    Han var ett otroligt bortskämt ensambarn. Fick allt han pekade på, när han ville oavsett vad. Känns ibland som att han enbart gör vissa grejer för att motsätta sig sin egen uppfostran. Har tagit upp familjeterapi och diverse kurser flera ggr eftersom vi har flera problem en enbart de här. Men han påstår att han är nöjd med vår relation, familj och uppfostran så det behövs inte i hans ögon:/


    Men du är ju inte nöjd.
  • Jemp
    Aliona skrev 2021-09-29 22:07:14 följande:

    Men det kan han väl få ha? Om ni ska ha lässtund kan han väl få välja vilka leksaker som ska vara med? De får ta sin plats och sitta och lyssna. Sen när ni är klara med läsningen så lämnar ni ju soffan, och då kan du säga att leksakerna också ska med, antingen om de ska till nästa aktivitet, eller tillbaka på sin plats. Samma vid middagen. När maten är klar ska alla - familjemedlemmarna och leksakerna som är hungriga - sätta sig på sin plats vid bordet. Och när vi ätit dukar vi undan sen går alla från bordet. Poängen är inte att inte få ha sina saker, utan att inte lämna dem slängda till höger och vänster.

    Om det fortfarande är ett problem kanske det går att begränsa hur många leksaker som får vara med i soffan och matbordet osv?

    (Och nej, jag tror inte att det är ovanligt. Snarare tvärt om).


    Tankarna om att städa undan efter sig är såklart inga konstigheter.

    Däremot kräver detta en hel del jobb från föräldrarna. I plural, så jag vill betona att det inte bara är ts ansvar att plocka efter sonen. Han är såklart också alldeles för liten för straff om han inte plockar undan direkt.

    Svårt att hålla leken på en begränsad yta, åtminstone om inte hela familjen är samlad där.
  • sextiotalist
    Jemp skrev 2021-09-30 10:57:00 följande:
    Tankarna om att städa undan efter sig är såklart inga konstigheter.

    Däremot kräver detta en hel del jobb från föräldrarna. I plural, så jag vill betona att det inte bara är ts ansvar att plocka efter sonen. Han är såklart också alldeles för liten för straff om han inte plockar undan direkt.

    Svårt att hålla leken på en begränsad yta, åtminstone om inte hela familjen är samlad där.
    Men läste du, pappan lägger undan saker i ett förråd som han tycker ligger framme, men själv är han, enligt ts, rätt bra att sprida sina saker omkring sig
  • Jemp
    sextiotalist skrev 2021-09-30 11:13:22 följande:

    Men läste du, pappan lägger undan saker i ett förråd som han tycker ligger framme, men själv är han, enligt ts, rätt bra att sprida sina saker omkring sig


    Ja? Var vill du komma?
  • sextiotalist
    Jemp skrev 2021-09-30 11:16:14 följande:
    Ja? Var vill du komma?
    Att det har egentligen inte med ordning och reda, utan grunden är hur pappan är mot barnet. Totalt respektlöst och ignorant. 
    Det är där problemet i den familjen är. Att leksaker ligger framme är det minsta problemet
  • Jemp
    sextiotalist skrev 2021-09-30 11:29:30 följande:

    Att det har egentligen inte med ordning och reda, utan grunden är hur pappan är mot barnet. Totalt respektlöst och ignorant. 

    Det är där problemet i den familjen är. Att leksaker ligger framme är det minsta problemet


    Jag håller med helt.
  • Anonym (HH)
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 20:41:46 följande:

    Han var ett otroligt bortskämt ensambarn. Fick allt han pekade på, när han ville oavsett vad. Känns ibland som att han enbart gör vissa grejer för att motsätta sig sin egen uppfostran. Har tagit upp familjeterapi och diverse kurser flera ggr eftersom vi har flera problem en enbart de här. Men han påstår att han är nöjd med vår relation, familj och uppfostran så det behövs inte i hans ögon:/


    Kan det vara därför? Han är van att få ha det som han vill ha det och är ett av de endabarn som aldrig behövde lära sig visa hänsyn till andra och dela med sig?
  • Filttofflan

    Hela vår lägenhet är som en leksaksbutik så jag är ganska biased i mitt svar.

    Vi städar gemensamt inför läggdags. Var sak har sin plats men dagtid är det leksaker mest överallt, också för att barnet inte har ett eget rum. Ibland hjälper han till och städar och då ser vi till att uppmärksamma det rejält med peppande ord och att det blir sån ordning och reda. Andra dagar är han knappt med, eller gör vad vi kallar ett "anti-städ" (plockar fram medan vi plockar undan). Vi gör ingen grej av det utan fortsätter att städa samtidigt som vi försöker uppmuntra hans deltagande. Han är 2 år och det viktiga är inte hur mycket han städar efter sig, det viktiga är att han ser oss städa undan och kan ta efter det beteendet. Som redan påpekat i tråden; barn gör som du gör och inte som du säger. Det kallas modellinlärning (se Banduras experiment "Bobo doll"), varför det är viktigare att föregå med gott exempel än att kräva vissa beteenden från barnet.

    Jag tror er modell att ha utvalda leksaker är bra. Det gör det enklare för honom att välja utan att bli distraherad, och det gör ju också att allt känns nytt och roligt mellan varven. Eko-smart dessutom!

    Frågan är hur din sambo förmår att stå ut med de få leksaker som är? Vad är det som stör honom i sig? Går det att ta perspektiv? Precis som du säger så är ju ert barn en del av hemmet och har rätt att få sitt utrymme, och jag gissar att resten av hemmet består huvudsakligen av era saker? Er inredning osv, som ni inte behöver plocka undan efter er då det ju utgör ert hem.

    Kan man kompromissa om det är så att det stör honom visuellt? Ha en korg i varje rum där en snabbt kan svepa ned sakerna i? (Men att han får vara beredd på att göra det själv, och inte kräva att ett litet barn ska göra det).

    Spontant tänker jag att det kommer kräva en del övning i acceptans av din sambo :) . Det är svårt att förändra sakernas tillstånd om en vill leva i ett hem med lyckliga barn, och det kommer att vara en prövning för alla föräldrar under många års tid.

    Det finns föräldrastöd att få via både BVC och kommunen. Men han måste ju dessvärre själv vilja ta emot stödet och själv se behovet för att det ska fungera.

  • Filttofflan

    Och för att vara tydlig; Din sambo verkar tro att bestraffning genom att demonstrativt låsa in saker i förrådet inför er sons ögon, ska lära honom att hålla ordning. Det kanske det gör i det långa loppet (men inte i denna låga ålder av att vara en liten person utan förmåga att planera långsiktigt). Men det er son garanterat lär sig är hur en är en oresonlig medmänniska, på ett för honom obegripligt sätt. Han vet inte vad han gjort för fel i sin pappas ögon.

    Nu läggs grunden för en livslång relation, och då är frågan hur en vill att den relationen ska vara? Baserad på kärlek och samarbete eller på auktoritet och lydnad? Hur vill han bli ihågkommen som fadersgestalt? Vilka ord vill han att er son använder för att beskriva sin pappa?

    Förstärk de beteenden ni vill se mer av och ignorera resten i den utsträckning det är möjligt.

  • Lönnsirap

    Prata med mannen om att detta inte fungerar! En 2 åring behöver mer än en-två grejer framme för att leka.

    Att dessutom själv faktiskt inte vara ordningsman är hyckleri!

    Ta ett allvarligt snack med mannen om vad som är rimligt i situationen och stå upp för vad du tycker. Det är en stor grej att en persons vilja är den enda som gäller, vare sig det är en 2-åring, eller en förälder. I en familj samsas man och vuxna ska rimligen klara att dela bostaden med 5-6 leksaker, utan att bli irriterade.

  • Anonym (Teddy)
    Filttofflan skrev 2021-10-04 15:15:54 följande:

    Hela vår lägenhet är som en leksaksbutik så jag är ganska biased i mitt svar.

    Vi städar gemensamt inför läggdags. Var sak har sin plats men dagtid är det leksaker mest överallt, också för att barnet inte har ett eget rum. Ibland hjälper han till och städar och då ser vi till att uppmärksamma det rejält med peppande ord och att det blir sån ordning och reda. Andra dagar är han knappt med, eller gör vad vi kallar ett "anti-städ" (plockar fram medan vi plockar undan). Vi gör ingen grej av det utan fortsätter att städa samtidigt som vi försöker uppmuntra hans deltagande. Han är 2 år och det viktiga är inte hur mycket han städar efter sig, det viktiga är att han ser oss städa undan och kan ta efter det beteendet. Som redan påpekat i tråden; barn gör som du gör och inte som du säger. Det kallas modellinlärning (se Banduras experiment "Bobo doll"), varför det är viktigare att föregå med gott exempel än att kräva vissa beteenden från barnet.

    Jag tror er modell att ha utvalda leksaker är bra. Det gör det enklare för honom att välja utan att bli distraherad, och det gör ju också att allt känns nytt och roligt mellan varven. Eko-smart dessutom!

    Frågan är hur din sambo förmår att stå ut med de få leksaker som är? Vad är det som stör honom i sig? Går det att ta perspektiv? Precis som du säger så är ju ert barn en del av hemmet och har rätt att få sitt utrymme, och jag gissar att resten av hemmet består huvudsakligen av era saker? Er inredning osv, som ni inte behöver plocka undan efter er då det ju utgör ert hem.

    Kan man kompromissa om det är så att det stör honom visuellt? Ha en korg i varje rum där en snabbt kan svepa ned sakerna i? (Men att han får vara beredd på att göra det själv, och inte kräva att ett litet barn ska göra det).

    Spontant tänker jag att det kommer kräva en del övning i acceptans av din sambo :) . Det är svårt att förändra sakernas tillstånd om en vill leva i ett hem med lyckliga barn, och det kommer att vara en prövning för alla föräldrar under många års tid.

    Det finns föräldrastöd att få via både BVC och kommunen. Men han måste ju dessvärre själv vilja ta emot stödet och själv se behovet för att det ska fungera.


    Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Det är exakt detta jag menade i mitt tidigare inlägg där jag sa att jag tycker uppfostran är rätt meningslöst ifall inte föräldrarna försöker stå som förebild. Och nu har jag fått lära mig att det finns ett namn för detta, tack för lärdomen, jag ska genast läsa på.

    Jag har funderat mycket på detta genom åren, ett av de första tillfällena var när mitt barn var två-tre år och han på ett kalas började härma ett äldre barn som gick omkring och svor hela tiden. Flera av de vuxna på kalaset skällde på barnet, samtidigt som föräldrarna till barnet själva gick omkring och svor i var och varannan mening. Och inte var det någon som sa till föräldrarna medan barnen blev skällda på.
  • Anonym (D)

    Om inte sonen får ha sina leksaker kanske han kan få leka med pappans prylar, speciellt de prylarna som ligger och dräller

    Givetvis bör ju alla pappan sprylar som ligger framme och stökar annars låsas in åtminstone några dagar.

    Barn i den åldern leker ju gärna där föräldrarna är, så alternativet är väl en rejäl rullåda son sonen kan dra med sig.

  • Anonym (Linn)
    Shofalerittan skrev 2021-09-29 20:41:46 följande:

    Han var ett otroligt bortskämt ensambarn. Fick allt han pekade på, när han ville oavsett vad. Känns ibland som att han enbart gör vissa grejer för att motsätta sig sin egen uppfostran. Har tagit upp familjeterapi och diverse kurser flera ggr eftersom vi har flera problem en enbart de här. Men han påstår att han är nöjd med vår relation, familj och uppfostran så det behövs inte i hans ögon:/


    Jaha så om HAN är nöjd betyder det att ni alla är nöjda? Det är han som bestämmer och ni ska foga er?

    Du måste börja stå upp för ditt barn. Ditt barn har bara dig. Tystna inte och vik ner dig när din man sätter igång, han är inte er chef. Säg: JAG håller inte med dig. Och så tar du fram leksaken som han norpat från barnen och ger det tillbaka till barnet.

    Din man kommer att bli alldeles bestört, han är inte van att någon säger emot. Han är van att hans vilja är lag och att han ska ha sista ordet, även över andras väl och ve. Det måste du plocka av honom.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Linn) skrev 2021-10-04 17:55:18 följande:

    Jaha så om HAN är nöjd betyder det att ni alla är nöjda? Det är han som bestämmer och ni ska foga er?

    Du måste börja stå upp för ditt barn. Ditt barn har bara dig. Tystna inte och vik ner dig när din man sätter igång, han är inte er chef. Säg: JAG håller inte med dig. Och så tar du fram leksaken som han norpat från barnen och ger det tillbaka till barnet.

    Din man kommer att bli alldeles bestört, han är inte van att någon säger emot. Han är van att hans vilja är lag och att han ska ha sista ordet, även över andras väl och ve. Det måste du plocka av honom.


    Risken är att ts sambo inte bara reagerar med bestörtning utan även med ilska för att få sin vilja igenom. Stå på dig ts och fall inte för sambons manipulation.
Svar på tråden Sambo stör sig på ”stökigt” barn