• Alexi

    Föräldrars ansvar att betala för körkort

    Jag tycker körkort är något som ingår i föräldraskapet att betala och hjälpa till med. Naturligtvis under förutsättning att körkortet tas i 18-årsåldern och att man kör privat så mycket som möjligt (dvs kan få mängdträningen hemma istället för på körlektioner)

    Jag blir så förbluffad när jag hör om tonåringar som måste jobba ihop pengar just till körkort, varför är det inte en del av uppväxten?

    Man gör ju detta medan barnet bor hemma och går gymnasiet, dvs föräldrarna är försörjningspliktiga. 

  • Svar på tråden Föräldrars ansvar att betala för körkort
  • Vild mamma
    Alexi skrev 2021-07-28 11:32:18 följande:

    Jag tycker körkort är något som ingår i föräldraskapet att betala och hjälpa till med. Naturligtvis under förutsättning att körkortet tas i 18-årsåldern och att man kör privat så mycket som möjligt (dvs kan få mängdträningen hemma istället för på körlektioner)

    Jag blir så förbluffad när jag hör om tonåringar som måste jobba ihop pengar just till körkort, varför är det inte en del av uppväxten?

    Man gör ju detta medan barnet bor hemma och går gymnasiet, dvs föräldrarna är försörjningspliktiga. 


    Håller med helt och hållet!

    Inte ett argument att det inte finns pengar, man får avstå annat så finns det pengar efter 18år.

    Körkort är en viktig del att ha i livet, alla behöver inte äga bil, man kan hyra, men man behöver körkort.
  • sextiotalist
    Vild mamma skrev 2021-07-30 07:10:19 följande:

    Håller med helt och hållet!

    Inte ett argument att det inte finns pengar, man får avstå annat så finns det pengar efter 18år.

    Körkort är en viktig del att ha i livet, alla behöver inte äga bil, man kan hyra, men man behöver körkort.


    Och håller inte med dig alls.

    Och jag anser att körkortet är ett eget vuxenansvar.

    Eftersom jag är uppvuxen i Stockholm så har jag träffat en hel del som klarat av ett helt liv utan körkort.

    Sedan vet jag att det ser annorlunda ut i andra delar av landet.

    Men inse att körkort är inte nödvändigt för alla.

    Och att det finns idag rätt många som inte har körkort och det beror inte på ekonomin alla gånger utan det finns inget intesse och bland de som bor i storstadsregionerna så har jag sett siffror på att endast 40% av 18-åringarna har körkort
  • Spucks
    Vild mamma skrev 2021-07-30 07:10:19 följande:
    Håller med helt och hållet!

    Inte ett argument att det inte finns pengar, man får avstå annat så finns det pengar efter 18år.

    Körkort är en viktig del att ha i livet, alla behöver inte äga bil, man kan hyra, men man behöver körkort.
    Jaha, varför det? Jag har tagit körkortet när jag 18 för då var det fortfarande så att man helt enkelt gjorde det. Dessutom ville jag åka till USA som AuPair och då var det krav. Utöver detta har jag ALDRIG(!) behövt mitt körkort - under nästan 20år. Enda gången jag körde bil sedan jag var 19 var när jag övade med min pappa för ungefär två år sedan för jag ville hyra bil och köra rund Sverige under sommaren (fast det blev inte av).
  • Ebo88
    Vild mamma skrev 2021-07-30 07:10:19 följande:

    Håller med helt och hållet!

    Inte ett argument att det inte finns pengar, man får avstå annat så finns det pengar efter 18år.

    Körkort är en viktig del att ha i livet, alla behöver inte äga bil, man kan hyra, men man behöver körkort.


    Hur har du mage att ifrågasätta andras ekonomier? Du skriver att det inte är ett argument att det inte ska finnas pengar? Vad vet du om andras förutsättningar?

    Att du själv anser att du kan stå för kostnaden av dina barns körkort är jättebra, stort grattis och du gör exakt vad som känns rätt för dig och din familj.

    Men våga inte påstå att andra bör kunna göra likadant, för du har ingen aning om hur andra människor lever eller har det ekonomiskt ställt.
  • EvilNala
    Vild mamma skrev 2021-07-30 07:10:19 följande:

    Håller med helt och hållet!

    Inte ett argument att det inte finns pengar, man får avstå annat så finns det pengar efter 18år.

    Körkort är en viktig del att ha i livet, alla behöver inte äga bil, man kan hyra, men man behöver körkort.


    Jag är 45 år, har inget körkort och har klarat mig galant utan i hela mitt liv. Det är absolut inget måste att ha ett körkort. Avstå så det finns pengar? Du är medveten om att alla har olika förutsättningar va?
  • Cornellia
    sextiotalist skrev 2021-07-29 10:35:14 följande:
    Och så har du gruppen som inte har bil alls.

    Som valt att bo centralt och valt bort bilen (och ibland även körkort)

    Rent krasst, kör man bil en eller två ggr per år (om ens det). Då är körkortet inte mer värt än en legitimation.

    Jag har full förståelse att om man bor så att bil är ett måste för att få vardagen att fungera så tänker man annorlunda.

    Men det är rätt många som inte lever så.

    Som jag skrev så har jag full förståelse för att alla inte har samma ekonomiska förutsättningar, men att för oss som har så tycker jag att det är oförsvarbart att skicka ut dom i livet utan de kunskaper som dom behöver, i det samhälle dom lever i. 


    Sen är det ju en annan sak om dom lever i ett sammanhang där bil är oviktigt, men så ser iaf inte vår vardag ut, därför är det en självklarhet att hjälpa mina barn att ha så goda förutsättningar som möjligt när dom ska börja stå på egna ben. 


    Tänker lite som så att hade vi bott på en ö, eller precis vid havet, så hade det varit en fullständig självklarhet att ungen ska kunna simma och kunna köra båt, navigera på havet och ha grundläggande sjövett. Men hade man bott i fjällen så kanske just båtkörningen inte så viktig, men då hade fjällsäkerhet och att kunna åka skidor varit betydligt mer väsentligt.


    För oss som bor där det går buss endast varannan timme eller nått, så är bil viktigt, och således är det viktigt att ungarna börjar övningsköra vid 16, så att dom kan ta kortet vid 18, allt annat är otänkbart.


    För mig är det dessutom självklart att jag tills dess skaffat en bil som lämpar sig för att övningsköra i, så att dom inte behöver gå på trafikskola i någon större utsträckning.   

  • sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-07-30 11:53:33 följande:

    Som jag skrev så har jag full förståelse för att alla inte har samma ekonomiska förutsättningar, men att för oss som har så tycker jag att det är oförsvarbart att skicka ut dom i livet utan de kunskaper som dom behöver, i det samhälle dom lever i. 

    Sen är det ju en annan sak om dom lever i ett sammanhang där bil är oviktigt, men så ser iaf inte vår vardag ut, därför är det en självklarhet att hjälpa mina barn att ha så goda förutsättningar som möjligt när dom ska börja stå på egna ben. 

    Tänker lite som så att hade vi bott på en ö, eller precis vid havet, så hade det varit en fullständig självklarhet att ungen ska kunna simma och kunna köra båt, navigera på havet och ha grundläggande sjövett. Men hade man bott i fjällen så kanske just båtkörningen inte så viktig, men då hade fjällsäkerhet och att kunna åka skidor varit betydligt mer väsentligt.

    För oss som bor där det går buss endast varannan timme eller nått, så är bil viktigt, och således är det viktigt att ungarna börjar övningsköra vid 16, så att dom kan ta kortet vid 18, allt annat är otänkbart.

    För mig är det dessutom självklart att jag tills dess skaffat en bil som lämpar sig för att övningsköra i, så att dom inte behöver gå på trafikskola i någon större utsträckning.   


    Nu var det inte det ts verkar avse, utan att körkortet skulle föräldrarna betala oavsett var man bodde.

    Jag har ju även förtydligat att det är olika hur viktigt ett körkort är.

    Bor man som du och din familj bor, då är det lite annorlunda, mot som vi bodde. Buss var 10:e minut, nästan gångväg till stan (nu bor vi närmare).

    Sonen bor centralt i Göteborg, hans syskon bor centralt i Stockholm.

    Då är inte körkort det viktigaste. Alla har övningskört, men ingen har hittills varit motiverade. Och de är inte ensamma. Rätt många av deras vänner har inte körkort.

    De är varken svagt begåvade eller lata utan har andra prioriteringar.

    Men jag hävdar ändå att körkort är ett eget vuxenansvar, inget man kan ålägga föräldrarna
  • chrissepisse
    Cornellia skrev 2021-07-30 11:53:33 följande:

    För mig är det dessutom självklart att jag tills dess skaffat en bil som lämpar sig för att övningsköra i, så att dom inte behöver gå på trafikskola i någon större utsträckning.   


    Så kan man kanske resonera om man bor så att man kan ha flera bilar. Bor man i en större stad finns ofta inte möjlighet att ha mer än en bil i familjen och att bilen ska vara lämplig att övningsköra med är kanske inte det som är avgörande. Det blir troligtvis dyrare med en extra bil i stan än att ta lektioner på körskola.
  • Cornellia
    chrissepisse skrev 2021-07-30 13:50:20 följande:
    Så kan man kanske resonera om man bor så att man kan ha flera bilar. Bor man i en större stad finns ofta inte möjlighet att ha mer än en bil i familjen och att bilen ska vara lämplig att övningsköra med är kanske inte det som är avgörande. Det blir troligtvis dyrare med en extra bil i stan än att ta lektioner på körskola.

    Jag håller inte med. Även om det var enda bilen vi hade så skulle givetvis övningskörning vara en av kriterierna vid inköp av bilen om barnen var i den åldern, på samma sätt som att vi nu köper bil efter att barnen ska kunna sitta bakåtvänt tills dom är minst 6 år. Inte den bilen vi egentligen skulle vilja ha, men den bilen som motsvarar behoven just nu. 


    Sen är det ju få bilar som är olämpliga för övningskörning. Det är ju mest att få mängdträning i trafiken, att lära sig växla gör man ju på en helg, och då skulle man ju låna en bil, eller hyra. 


     

  • horselover3

    Om man inte gar dem pengarna då? Eller kanske inte la undan för det sen födseln pg a annat som behövde betalas?

    Mina föräldrar hade inte heller råd att betala mitt körkort då de oxå hade det kärvt när jag var barn. Alla har inte dem förutsättningarna.

  • GGN

    Usch för att ha såna ungar. 


    lövet2 skrev 2021-07-28 23:30:11 följande:

    Du har 3 barn.

    Barn 1 har inga problem. Teorin går som en dans och hon behöver bara 10 lektioner. Hela kortet kostar 15000 kr.

    Barn 2 har dyslexi. Teorin går inte bra alls. Hon kuggar 5 gånger innan hon slutligen lyckas, och eftersom hon också behöver extra körlektioner, så slutar notan på 25000 kr.

    Barn 1 undrar hur du tänker kompensera henne. Du gav lillasyster 10000 kr mer, och det blir orättvist.

    Barn 3 anmäler sig till körskolan. Innan hon hinner börja, så bryter hon benet. Det är ett komplicerat brott och tar tid att läka. Sedan är det sjukgymnastik och en massa krävande träning, och så har hon halkat efter i skolan. Det finns ingen tid, ork eller möjlighet att börja med körkortet. För att lyckas komma in på högskolan, så måste hon satsa allt, och när hon väl börjat där, så finns ingen tid till att läsa teori eller ta körlektioner. Hon vill ha ut sina 25000 kr ändå, för att slippa ta så höga studielån. Du betalade ju storasystrarnas körkort, så då måste väl hon få ut motsvarande summa. Eller ...?

    Hur du än gör, så blir det inte rättvist. Jag tror aldrig det kan bli det heller, om du har fler än 1 barn. Att ge ett barn pengar men inte det andra, det är en farlig väg att gå. Att ställa krav på att barnet ska visa upp perfekta skolresultat eller uppföra sig exemplariskt för att få de där pengarna, det är ännu värre.


  • TvillingmammaVästgöte

    Vi har betalat våra barns körkort. Det ena barnets körkort blev mycket dyrare, det ser jag inte som en orättvisa och det har vi självklart aldrig diskuterat med någon av barnen. 


    Det barn som klarade det lätt vid första försöket var ju glad över det.

  • TvillingmammaVästgöte
    lövet2 skrev 2021-07-28 23:30:11 följande:

    Du har 3 barn.

    Barn 1 har inga problem. Teorin går som en dans och hon behöver bara 10 lektioner. Hela kortet kostar 15000 kr.

    Barn 2 har dyslexi. Teorin går inte bra alls. Hon kuggar 5 gånger innan hon slutligen lyckas, och eftersom hon också behöver extra körlektioner, så slutar notan på 25000 kr.

    Barn 1 undrar hur du tänker kompensera henne. Du gav lillasyster 10000 kr mer, och det blir orättvist.

    Barn 3 anmäler sig till körskolan. Innan hon hinner börja, så bryter hon benet. Det är ett komplicerat brott och tar tid att läka. Sedan är det sjukgymnastik och en massa krävande träning, och så har hon halkat efter i skolan. Det finns ingen tid, ork eller möjlighet att börja med körkortet. För att lyckas komma in på högskolan, så måste hon satsa allt, och när hon väl börjat där, så finns ingen tid till att läsa teori eller ta körlektioner. Hon vill ha ut sina 25000 kr ändå, för att slippa ta så höga studielån. Du betalade ju storasystrarnas körkort, så då måste väl hon få ut motsvarande summa. Eller ...?

    Hur du än gör, så blir det inte rättvist. Jag tror aldrig det kan bli det heller, om du har fler än 1 barn. Att ge ett barn pengar men inte det andra, det är en farlig väg att gå. Att ställa krav på att barnet ska visa upp perfekta skolresultat eller uppföra sig exemplariskt för att få de där pengarna, det är ännu värre.


    Vi sa att vi betalar för just körkortet. Det skall inte blandas ihop med annat. Vi tycker att körkort hör till allmänbildningen och ville sponsra just det innan de flyttade iväg till universitetsorter för studier. Precis som vi såg till att barnen lärde sig cykla och simma.
    Sen betalade vi så mycket lektioner som behövdes. Ena barnet behövde en uppkörning och det andra tre. 


     

Svar på tråden Föräldrars ansvar att betala för körkort