Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Föräldrars ansvar att betala för körkort

    Nej

    Eller snarare sagt, det beror på helt hur man valt att bo.

    Jag och sambon betalade våra körkort själva.

    Varken vår son eller hans äldre syskon har körkort.

    De har prioriterat annat istället, de har klarat sig utmärkt med både jobb och transporter utan körkort.

    Men så bor alla i städer med bra kommunikationer (och nära till sjukhus, då även detta argument brukar komma).

    Väljer man att där bil är nödvändigt är det en annan sak.

    Nu är de två äldsta på gång. Sonen vill avvakta och kommer satsa på sina studier istället. Men ska ta tag i det nästa sommar.

    De två äldsta har väldigt bra ekonomi. Så de har inga problem med att betala det själva

    Övningsköra har de alltid haft möjlighet till

  • sextiotalist
    nernu skrev 2021-07-29 08:46:12 följande:

    Behöver inte vara särskilt dyrt. Jag tror att jag tog en körlektion. Körde resten hemma. När jag tittade nu kostar uppkörning och allt 1500 kronor. Har man inte haft råd att spara ihop det på 18 år skulle man inte ha skaffat barn rent krasst.

    Obs! Körkort är en grund för vuxenlivet i större delen av landet. Vet att det är annorlunda i Stockholm men jag utgår som sagt var från resten av landet.


    Det är helt andra kostnader idag. Fler obligatoriska moment och själva uppkörningen är väldigt dyr.

    Även i Göteborg, Malmö, Uppsala, Lund, Linköping etc klarar man sig utan körkort
  • sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-07-29 10:12:58 följande:

    Håller med. På samma sätt som att det är min uppgift att se till att ungen kan dom grejer dom behöver för vuxenlivet, simma, laga mat, stryka skjortor osv så ingår det att lära ungen köra bil och trafikregler. 

    För mina ungar är detta ingen frivillighet, dom ska kunna köra bil när dom flyttar, så enkelt är det. 

    Sen är det ju givetvis utifrån den ekonomiska situationen i hemmet, men för mig som har råd, och har två bilar, två föräldrar som kan övningsköra så skulle det inte vara försvarbart att låta bli. 


    Och så har du gruppen som inte har bil alls.

    Som valt att bo centralt och valt bort bilen (och ibland även körkort)

    Rent krasst, kör man bil en eller två ggr per år (om ens det). Då är körkortet inte mer värt än en legitimation.

    Jag har full förståelse att om man bor så att bil är ett måste för att få vardagen att fungera så tänker man annorlunda.

    Men det är rätt många som inte lever så.
  • sextiotalist
    Swagger skrev 2021-07-29 10:56:52 följande:

    Jag använder inte bilen varje dag, cyklar till jobbet, men jag tänker ändå att det är lika självklart för mig att hjälpa till med körkorts om att läras mitt barn att simma och cykla.

    Andra gör sina val i sitt föräldraskap.


    Vi valde att inte göra det, mer än vara tillgänglig för övningskörning.

    Men det är för att ingen av oss har sett det som ett föräldraransvar. Körkortet är för mig, ett vuxenansvar. På samma sätt som bostad och arbete
  • sextiotalist

    Med tanke på de svåra trafikolyckorna med unga inblandade, så är jag rätt glad att sonen och hans syskon väntat med körkortet tills dess hjärnan blivit vuxen

  • sextiotalist
    nernu skrev 2021-07-29 12:38:27 följande:

    Körskolan har inget med det att göra om du inte går dit? Jag körde upp privat. Gick alldeles utmärkt.


    Tur att det gick bra för dig som privatist. Det är svårare att bli godkänd som privatist.

    Gogglade nu, snittpriset för ett körkort för ett par år sedan var 15 000 kronor.
  • sextiotalist
    nernu skrev 2021-07-29 12:38:27 följande:

    Körskolan har inget med det att göra om du inte går dit? Jag körde upp privat. Gick alldeles utmärkt.


    Och enligt transportstyrelens egna siffror är det endast 40% som fixar både provet och uppkörningen vid första tillfället.

    Det kommer troligen bli än dyrare med mer obligatoriska moment
  • sextiotalist
    Ebo88 skrev 2021-07-29 19:29:17 följande:

    Så? föräldrar som har barn och utgifter ska kunna spara ihop ett körkort åt sina barn men en 23-25åring som förmodligen har ett jobb och kanske inte har barn kan inte spara ihop ett körkort åt sig själv för att denna inte har fått övningsköra ?

    I mina öron låter det dom ursäkter för att man inte vill lägga pengar på ett körkort eller för att man är för lat för att ta det


    Och det är inte helt ovanligt att barnen har bättre ekonomi än sina föräldrar.
  • sextiotalist
    Vild mamma skrev 2021-07-30 07:10:19 följande:

    Håller med helt och hållet!

    Inte ett argument att det inte finns pengar, man får avstå annat så finns det pengar efter 18år.

    Körkort är en viktig del att ha i livet, alla behöver inte äga bil, man kan hyra, men man behöver körkort.


    Och håller inte med dig alls.

    Och jag anser att körkortet är ett eget vuxenansvar.

    Eftersom jag är uppvuxen i Stockholm så har jag träffat en hel del som klarat av ett helt liv utan körkort.

    Sedan vet jag att det ser annorlunda ut i andra delar av landet.

    Men inse att körkort är inte nödvändigt för alla.

    Och att det finns idag rätt många som inte har körkort och det beror inte på ekonomin alla gånger utan det finns inget intesse och bland de som bor i storstadsregionerna så har jag sett siffror på att endast 40% av 18-åringarna har körkort
  • sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-07-30 11:53:33 följande:

    Som jag skrev så har jag full förståelse för att alla inte har samma ekonomiska förutsättningar, men att för oss som har så tycker jag att det är oförsvarbart att skicka ut dom i livet utan de kunskaper som dom behöver, i det samhälle dom lever i. 

    Sen är det ju en annan sak om dom lever i ett sammanhang där bil är oviktigt, men så ser iaf inte vår vardag ut, därför är det en självklarhet att hjälpa mina barn att ha så goda förutsättningar som möjligt när dom ska börja stå på egna ben. 

    Tänker lite som så att hade vi bott på en ö, eller precis vid havet, så hade det varit en fullständig självklarhet att ungen ska kunna simma och kunna köra båt, navigera på havet och ha grundläggande sjövett. Men hade man bott i fjällen så kanske just båtkörningen inte så viktig, men då hade fjällsäkerhet och att kunna åka skidor varit betydligt mer väsentligt.

    För oss som bor där det går buss endast varannan timme eller nått, så är bil viktigt, och således är det viktigt att ungarna börjar övningsköra vid 16, så att dom kan ta kortet vid 18, allt annat är otänkbart.

    För mig är det dessutom självklart att jag tills dess skaffat en bil som lämpar sig för att övningsköra i, så att dom inte behöver gå på trafikskola i någon större utsträckning.   


    Nu var det inte det ts verkar avse, utan att körkortet skulle föräldrarna betala oavsett var man bodde.

    Jag har ju även förtydligat att det är olika hur viktigt ett körkort är.

    Bor man som du och din familj bor, då är det lite annorlunda, mot som vi bodde. Buss var 10:e minut, nästan gångväg till stan (nu bor vi närmare).

    Sonen bor centralt i Göteborg, hans syskon bor centralt i Stockholm.

    Då är inte körkort det viktigaste. Alla har övningskört, men ingen har hittills varit motiverade. Och de är inte ensamma. Rätt många av deras vänner har inte körkort.

    De är varken svagt begåvade eller lata utan har andra prioriteringar.

    Men jag hävdar ändå att körkort är ett eget vuxenansvar, inget man kan ålägga föräldrarna
Svar på tråden Föräldrars ansvar att betala för körkort