• bagheeragirl

    Skaffa barn över 40

    Hejsan.

    Vi har 3 barn födda -16 flicka ,-18 pojke ,-20 pojke. Jag fyller 40 år i år och min man 38 år. Jag är sugen på att skaffa ett 4:e barn men min man tycker 3 är lagom.

    Är det fler kvinnor som är i min situation och som är i 40 års åldern?Hur tänker ni angående detta?

    Ska man nöja sig med 3 barn med tanke på ens ålder och att maken är nöjd med 3 barn. Eller ska man satsa på ett 4:e barn och försöka övertala maken?

  • Svar på tråden Skaffa barn över 40
  • MammaTillFyraHoppasJag

    mman: Min man ville inte ha ett fjärde barn trots att jag tjatar sen 2019. Men jag la mig på mina bara knän till slut och vädjade, så han insåg hur viktigt detta var för mig, så då gick han halvt motvilligt med på det, ju längre tid det gått sen vi börja jobba på fjärde barnet ju mer ser jag att hans motivation har ökat, och nu när vi nyss blivit gravida ser jag att han också längtar. Så det kan ju ändras menar jag 💗 Ett förslag är att du frågar henne vad exakt som krävs för att hon ska gå med på ett barn till: tex att du tar nästan all föräldraledighet? Att du pröjsar ny bil? Att du tar all vab under hela graviditeten? Att du köper nytt kök till henne? Så gjorde jag med min man, så jag har lovat han en ny bil, att jag pröjsar en viss renovering av vårt hus och att jag tar all vab i 1 helt år framöver 😹👍 Helt klart värt det! Lycka till! 

  • MammaTillFyraHoppasJag

    Glömde säga att jag är 42,5 år och har tre barn sedan tidigare tillsammans med min gubbe. Vi väntar nu fjärde barnet, är i v.6 👶 💕  Jag skulle nog grämt mig nåt oerhört om vi inte hade försökt få en fyra, vi är beredda att göra ivf uppemot 6 ggr om detta blir ett missfall. Denna graviditeten skedde dock spontant, så vi håller tummarna att det blir en bebis 💗

  • AnnaNils
    MammaTillFyraHoppasJag skrev 2023-02-09 17:48:09 följande:

    Glömde säga att jag är 42,5 år och har tre barn sedan tidigare tillsammans med min gubbe. Vi väntar nu fjärde barnet, är i v.6 👶 💕  Jag skulle nog grämt mig nåt oerhört om vi inte hade försökt få en fyra, vi är beredda att göra ivf uppemot 6 ggr om detta blir ett missfall. Denna graviditeten skedde dock spontant, så vi håller tummarna att det blir en bebis 💗


    Grattis! vad roligt 😊 

    Själv blev jag nu gravid på första försöket ! Det hade jag nog inte förväntat mig. Återstår att se om den vill stanna kvar?.. samt om fosterdiagnostik visar bra resultat. Ser det lite som en trestegsraket som man ska igenom. Bli gravid, ej få missfall och sen att barnet är friskt. Men första hindret avklarat iaf?. Är en orolig själ så jag vågar inte riktigt glädjas än. 
  • MammaTillFyraHoppasJag

    AnnaNils: Grattis! va kul att ni är gravida! 💗 Förstår dig precis, vi vågar heller inte ta ut nån glädje i förskott. Första steget är tidigt  UL om 1 vecka (i v.8), för att se så det inte är missed abortion, sen är det kub och Nipt i v.12 för att se så det inte finns fosterskador. Så det är först efter beskedet där som jag kommer att våga va glad. Vilken vecka är du i? Vilka graviditets symptom har du? 

  • mman

    Grattis till er båda! Jag fortsätter kämpa, min ?dröm? ger mig styrka och är ljuset i tunneln just nu. Nu när våren kommer blir ju barnlängtan ännu starkare! Kan gå mina egna tankar och fantasier om ett till barn och småle över alla påhittade situationer/tillfällen med den nya bebisen :) 

  • AnnaNils

    Ja tack 😊 Jag har inga symptom ännu. Dock fick jag vad som måste varit en nidblödning för en vecka sen. Trodde mensen kom för tidigt men sen blev det liksom aldrig nåt. Det har jag aldrig haft i de tidigare graviditeterna. 


    Förstår att barnlängtan blir jobbig att hantera?. Trist när man inte vill samma sak.

  • Elisabeth83

    Grattis! 😊 Har du barn sen innan?


    AnnaNils skrev 2023-02-21 19:53:28 följande:

    Ja tack 😊 Jag har inga symptom ännu. Dock fick jag vad som måste varit en nidblödning för en vecka sen. Trodde mensen kom för tidigt men sen blev det liksom aldrig nåt. Det har jag aldrig haft i de tidigare graviditeterna. 


    Förstår att barnlängtan blir jobbig att hantera?. Trist när man inte vill samma sak.


  • Elisabeth83

    Grattis till dig också 😊


    MammaTillFyraHoppasJag skrev 2023-02-09 17:48:09 följande:

    Glömde säga att jag är 42,5 år och har tre barn sedan tidigare tillsammans med min gubbe. Vi väntar nu fjärde barnet, är i v.6 👶 💕  Jag skulle nog grämt mig nåt oerhört om vi inte hade försökt få en fyra, vi är beredda att göra ivf uppemot 6 ggr om detta blir ett missfall. Denna graviditeten skedde dock spontant, så vi håller tummarna att det blir en bebis 💗


  • Elisabeth83

    Håller tummarna att det är din tur nu ❤️


    mman skrev 2023-02-20 19:11:41 följande:

    Grattis till er båda! Jag fortsätter kämpa, min ?dröm? ger mig styrka och är ljuset i tunneln just nu. Nu när våren kommer blir ju barnlängtan ännu starkare! Kan gå mina egna tankar och fantasier om ett till barn och småle över alla påhittade situationer/tillfällen med den nya bebisen :) 


  • Lovatic91
    Svar till
    Min man ville inte ha ett fjärde barn trots att jag tjatar sen 2019. Men jag la mig på mina bara knän till slut och vädjade, så han insåg hur viktigt detta var för mig, så då gick han halvt motvilligt med på det, ju längre tid det gått sen vi börja jobba på fjärde barnet ju mer ser jag att hans motivation har ökat, och nu när vi nyss blivit gravida ser jag att han också längtar. Så det kan ju ändras menar jag 💗 Ett förslag är att du frågar henne vad exakt som krävs för att hon ska gå med på ett barn till: tex att du tar nästan all föräldraledighet? Att du pröjsar ny bil? Att du tar all vab under hela graviditeten? Att du köper nytt kök till henne? Så gjorde jag med min man, så jag har lovat han en ny bil, att jag pröjsar en viss renovering av vårt hus och att jag tar all vab i 1 helt år framöver 😹👍 Helt klart värt det! Lycka till! 

    Alltså låter lite udda att skriva detta. Alla kan inte hosta upp 300.000 kr för att köpa en bil. om det är en ny ny bil du menar. Man kanske har gemensam ekonomi och då känns det ju ännu konstigare.
    Alla har inte flera 100-tusen sparade pengar.
  • AnnaNils
    Elisabeth83 skrev 2023-02-21 20:20:14 följande:

    Grattis! 😊 Har du barn sen innan?


    Tack. Ja jag har 3 barn. 
Svar på tråden Skaffa barn över 40