• KajsaK

    Prematur menopaus!

    Har påbörjat utredning för barnlöshet, fick träffa läkare i början av januari. Han sa då att han trodde att jag är på väg in i prematur menopaus (36 år gammal!). Detta pga att mitt fsh och amh värde var alldeles för högt och för lågt. Han frågade lite om jag har vallningar (vilket jag haft ett bra tag nu och även för några år sedan). Men inga fler prover eller nån plan för behandling talades det om?! Har försökt få tag i dem men vi har ringt om varandra.

    Någon här med erfarenheter kring detta? Man känner sig ju sjukt ensam i detta då det verkar vara mkt ovanligt och ingen vän runt om en är i samma sits! Har alla symtom för detta och för några år sedan när jag hade en lång period med vallningar så skämtade jag och sa "man är väl typ i klimakteriet", och så visar det sig att jag förmodligen varit det hela tiden...

    Berätta, om nån där ute är/varit i samma sits, hur var det för er, behandlingar, symtom, sjukskrivning..?!

  • Svar på tråden Prematur menopaus!
  • dreamz
    KajsaK skrev 2015-04-18 01:05:07 följande:

    Ojoj... Så tidigt! Vad berodde det på? Känns som för mig att det alltid varit nåt knas med mina hormoner... Och dom kan som inte säga nåt, dom verkar inte veta nåt, inte tagit nå prover eller så alls... Förstår bara själv att jag nog hamnade i klimakteriet vid 30 års åldern för jag minns jag började få vallningar då...för sju år sedan nu då... Jag frågade om risker å så med estradot och Provera, men fick bara kort till svar att " nä det finns inga risker, bara fördelar", så jag vet som inget... Har använt det nu i 1,5 vecka och symtomen kroppsligt har varit värre. Är det vanligt tro, att det blir värre i början?


    Hur är dina symptom?
  • dreamz

    Jag vet inte varför det blev så tidigt för mig.

    Tror doktorn sa att det var nått som typ fattades mig redan i när jag låg i min mammas mage typ.

  • KajsaK
    dreamz skrev 2015-05-07 19:23:34 följande:
    Hur är dina symptom?
    Vallningar, sömnstörningar, torra slemhinnor, humörsvängningar, är mina symtom plus lite till. Känns dock som det alltid varit nåt knas med hormonerna samt har aldrig någonsin "råkat" bli gravid eller fått missfall å så. Alltid svettats extremt mkt nattetid, var mkt mager å blek som liten, såg sjuk ut rent sagt.

    Vallningarna har blivit bättre av estradot vilket känns skönt! Däremot har jag får jag finnar hela tiden :-/
  • KajsaK
    dreamz skrev 2015-05-07 19:25:47 följande:

    Jag vet inte varför det blev så tidigt för mig.

    Tror doktorn sa att det var nått som typ fattades mig redan i när jag låg i min mammas mage typ.


    Ja jag känner att jag vill veta varför. Om det alltid varit nåt hormonfel eller så...
  • KajsaK

    Biverkningar jag har är mkt finnar som bara ploppar upp, samt i ca 1 v nu fått konstiga utslag på kroppen som bara kommer, ser ut som myggbett ungefär. Samt haft feberkänningar men ej haft nån direkt feber (är mkt lågtempad vanligtvis), samt idag faktiskt har feber. Hettat mkt i ansiktet senaste veckan och blir rödblommig, utan att svettas eller nåt.

    Nån som känner igen sig?

  • dreamz
    KajsaK skrev 2015-05-11 15:05:13 följande:

    Biverkningar jag har är mkt finnar som bara ploppar upp, samt i ca 1 v nu fått konstiga utslag på kroppen som bara kommer, ser ut som myggbett ungefär. Samt haft feberkänningar men ej haft nån direkt feber (är mkt lågtempad vanligtvis), samt idag faktiskt har feber. Hettat mkt i ansiktet senaste veckan och blir rödblommig, utan att svettas eller nåt.

    Nån som känner igen sig?


    Låter inte bra!

    Inget jag fått när jag använt eller använder får!
  • dreamz

    Utan tvärtom plåstret var det som funkat allra bäst för mig, hade andra tabletter som inte alls funkade för nig utan gjorde mig deprimerad, viktuppgång förlorad sexlust osv.

    Men om jag var du skulle jag kontakta gyn..

  • KajsaK
    dreamz skrev 2015-05-16 07:57:31 följande:

    Hur går det för dig ?


    Hej det verkar som utslagen och att det hettar i ansiktet har gett med sig. Skönt! Har inte ringt dem på kk än. Känner att jag vill veta orsaken till varför jag hamnat i förtida klimakterie, känns viktigt att veta.. Känns fortfarande jobbigt att man är där, och ingen nära som förstår! Känns förjäkligt rent ut sagt, fast jag försöker acceptera..
  • Dada82

    KajsaK, hur har det gått för dig? Jag är i samma situation och har sådan ångest.. Skulle gärna vilja dela erfarenheter med någon som går igenom samma sak. Har du hittat något som hjälpt mot symptomen? Har du utrett möjligheterna att bli gravid?

  • KajsaK
    Dada82 skrev 2017-12-28 08:34:57 följande:

    KajsaK, hur har det gått för dig? Jag är i samma situation och har sådan ångest.. Skulle gärna vilja dela erfarenheter med någon som går igenom samma sak. Har du hittat något som hjälpt mot symptomen? Har du utrett möjligheterna att bli gravid?


    Hejsan! Va kul att tråden vaknat till liv :) estradot plåstren gav tillslut verkan och klimakteriesymtomen dämpades:) jag sitter just nu här höggravid efter ett tredje lyckat försök med äggdonation, bf i februari :) äggdonation var mitt enda alternativ till att få bli gravid. Gjorde första försöket våren 2016, och andra försöket i februari i år, sen tredje försöket som lyckades i april.

    Hur är det för dig med symtom, hjälp, osv?
  • emhu

    Hej!

    Jag har också fått diagnosen tidigt klimakterie, fick diagnosen när jag var 30, nu är jag 31. Jag hade alla symptomen i boken men har nu fått äta Novofem i tre månader. Tycker dock inte alls att pillren är bra då jag har extremt ömma bröst i ca 2 veckor som går över strax innan jag får mens. Mensen håller på i 10 dagar och under tiden har jag så ont att jag behöver vara hemma från jobbet. Funderar på att be min gynekolog skriva ut plåster istället, har läst att det ska vara lindrigare mot kroppen. Vad har ni för preparat? Funkar det för er?

    Jag och min sambo har inga barn ännu men vi står på väntelista för äggdonation i Stockholm. Vi var på första besöket innan jul så det känns som att vi är på gång :)

  • KajsaK
    emhu skrev 2017-12-30 22:13:48 följande:

    Hej!

    Jag har också fått diagnosen tidigt klimakterie, fick diagnosen när jag var 30, nu är jag 31. Jag hade alla symptomen i boken men har nu fått äta Novofem i tre månader. Tycker dock inte alls att pillren är bra då jag har extremt ömma bröst i ca 2 veckor som går över strax innan jag får mens. Mensen håller på i 10 dagar och under tiden har jag så ont att jag behöver vara hemma från jobbet. Funderar på att be min gynekolog skriva ut plåster istället, har läst att det ska vara lindrigare mot kroppen. Vad har ni för preparat? Funkar det för er?

    Jag och min sambo har inga barn ännu men vi står på väntelista för äggdonation i Stockholm. Vi var på första besöket innan jul så det känns som att vi är på gång :)


    Hejsan :) jag fick diagnosen för tre år sedan efter att vi försökt få barn i fyra år, men tillslut anmälde oss till barnlöshetsutredning. Troligen så började mitt förtida klimakterie när jag var 30, hade då även jag alla symtom i boken men hade inte en tanke att det kunde vara så. Jag är nu 39år. Min mens blev allt mer oregelbunden och det kunde gå flera månader mellan mensen. I samma veva som vi anmälde oss till utredning så slutade mensen komma helt och jag har sedan dess fått äta provera var tredje månad för att framkalla blödningar. Jag har även estradot plåster och det har funkat bra mot svettningarna. Har mellan ÄD försöken tagit 25mikrogram plåster och inför och under ÄD försöken tagit 100mikrogram. Denna lyckade gång med äd fram tills v12. Nu under graviditet tar jag inget, man slutar med all medicin i v12 då kroppen börjar producera eget hormon :)

    Så kul att ni är på g med ÄD! :) det är, eller var för mig, en tuff process, men klart värt nu när man sitter här med stormagen :) från vårt första möte med kliniken, till första försöket, tog det ca 15 månader, och mellan första och andra försöket tog det ytterligare 10 månader, mellan andra och tredje (lyckade) försöket gick det bara 2 månader. Förbered er på att det är mkt väntan, det var bland det tuffaste! Det är en bergochdalbana, men det kan ju funka direkt oxå! Håller tummarna för er, stort lycka till! <3
  • emhu
    KajsaK skrev 2017-12-30 22:51:20 följande:

    Hejsan :) jag fick diagnosen för tre år sedan efter att vi försökt få barn i fyra år, men tillslut anmälde oss till barnlöshetsutredning. Troligen så började mitt förtida klimakterie när jag var 30, hade då även jag alla symtom i boken men hade inte en tanke att det kunde vara så. Jag är nu 39år. Min mens blev allt mer oregelbunden och det kunde gå flera månader mellan mensen. I samma veva som vi anmälde oss till utredning så slutade mensen komma helt och jag har sedan dess fått äta provera var tredje månad för att framkalla blödningar. Jag har även estradot plåster och det har funkat bra mot svettningarna. Har mellan ÄD försöken tagit 25mikrogram plåster och inför och under ÄD försöken tagit 100mikrogram. Denna lyckade gång med äd fram tills v12. Nu under graviditet tar jag inget, man slutar med all medicin i v12 då kroppen börjar producera eget hormon :)

    Så kul att ni är på g med ÄD! :) det är, eller var för mig, en tuff process, men klart värt nu när man sitter här med stormagen :) från vårt första möte med kliniken, till första försöket, tog det ca 15 månader, och mellan första och andra försöket tog det ytterligare 10 månader, mellan andra och tredje (lyckade) försöket gick det bara 2 månader. Förbered er på att det är mkt väntan, det var bland det tuffaste! Det är en bergochdalbana, men det kan ju funka direkt oxå! Håller tummarna för er, stort lycka till! <3


    Stort grattis till att ni har lyckats äntligen då :) Jag har nog innerst inne vetat länge att det är något fel på mina reproduktionsorgan då jag fått vänta i nästan upp till 6 månader att få blödningar när jag hållit upp med p-piller så jag har varit rätt så inställd på att bebistillverkningen skulle vara svår för mig. Därför har jag nog aldrig känt någon större sorg över att det blir ÄD för oss, jag är bara glad att det finns ett alternativ för mig där jag kan få uppleva en graviditet.

    Just nu verkar väntetiden inte vara så himla lång till ÄD i Stockholm, verkade som att personalen där räknade med att vi kunde påbörja en behandling innan sommaren.

    Jag antar att du inte äter något progesteron då förutom provera var 3:e månad? När du inte är gravid eller i behandling vill säga :D
  • KajsaK
    emhu skrev 2017-12-31 22:53:55 följande:
    Stort grattis till att ni har lyckats äntligen då :) Jag har nog innerst inne vetat länge att det är något fel på mina reproduktionsorgan då jag fått vänta i nästan upp till 6 månader att få blödningar när jag hållit upp med p-piller så jag har varit rätt så inställd på att bebistillverkningen skulle vara svår för mig. Därför har jag nog aldrig känt någon större sorg över att det blir ÄD för oss, jag är bara glad att det finns ett alternativ för mig där jag kan få uppleva en graviditet.

    Just nu verkar väntetiden inte vara så himla lång till ÄD i Stockholm, verkade som att personalen där räknade med att vi kunde påbörja en behandling innan sommaren.

    Jag antar att du inte äter något progesteron då förutom provera var 3:e månad? När du inte är gravid eller i behandling vill säga :D
    Tack så mkt!:) jag har nog alltid förstått att nåt varit fel hos mig med men det vart ändå en chock, trodde det va nåt fel som skulle kunna "fixas". Och ÄD hade jag aldrig ens tänkt på och knappt hört om. Men vad skönt då kanske ni inte behöver vänta så länge! Sååå kul om ni får börja innan sommaren! Har ni haft önskemål om donatorn att hon ska va lik dig i färger och så? Vi sa redan från början att det inte spelar så stor roll. Men första donatorn var lik mig men där vart det inget, sen fick vi en donator som inte alls har mina färger, är lite kortare än mig oxå, men däremot har hon min sambos färger. Och med hennefunkade det tillslut :)
    Nä inget progestoron utom proveran
  • Dada82

    Hej,

    Kul med respons! Jag är 35 år och har inte fått någon diagnos ännu, men har länge känt att något är på tok. Har haft PCO tidigare och är van vid oregelbunden mens, men nu kommer den allt mer sällan och hoppar ofta över helt. Jag har även haft vallningar och varit väldigt instabil psykiskt. De har mätt fsh och östradiol, och fsh är tydligen "normalt" men östrogennivåerna är alldeles för höga (vilket jag hört kan "trycka ned" fsh nivån och ge ett resultat som inte är tillförlitligt). Vi har försökt bli gravida sedan i somras men lyckas inte, jag har inga tecken på ägglossning vilket också bekräftats på VUL. När ni blev undersökta, kunde läkaren se äggblåsor alls då? 

    Grattis till graviditeten!!

  • KajsaK
    Dada82 skrev 2018-01-16 14:46:28 följande:

    Hej,

    Kul med respons! Jag är 35 år och har inte fått någon diagnos ännu, men har länge känt att något är på tok. Har haft PCO tidigare och är van vid oregelbunden mens, men nu kommer den allt mer sällan och hoppar ofta över helt. Jag har även haft vallningar och varit väldigt instabil psykiskt. De har mätt fsh och östradiol, och fsh är tydligen "normalt" men östrogennivåerna är alldeles för höga (vilket jag hört kan "trycka ned" fsh nivån och ge ett resultat som inte är tillförlitligt). Vi har försökt bli gravida sedan i somras men lyckas inte, jag har inga tecken på ägglossning vilket också bekräftats på VUL. När ni blev undersökta, kunde läkaren se äggblåsor alls då? 

    Grattis till graviditeten!!


    Hejsan! Tack så mkt, känns ff overkligt fast det är nära nu. Jag hade väldigt dåligt med äggblåsor och höger äggstock kunde dem inte ens hitta. Hade väldigt dåliga amh och fsh värden, 0,07 och 16. Så för mig var det helt kört att få genetiskt egna barn, ivf ville dom inte ens försöka med. Vi försökte bli gravida i fyra år innan vi sökte hjälp och det tog ytterligare tre år att tillslut bli gravid.

    Ska dom kolla dig mer?
  • KajsaK
    Dada82 skrev 2018-01-16 14:46:28 följande:

    Hej,

    Kul med respons! Jag är 35 år och har inte fått någon diagnos ännu, men har länge känt att något är på tok. Har haft PCO tidigare och är van vid oregelbunden mens, men nu kommer den allt mer sällan och hoppar ofta över helt. Jag har även haft vallningar och varit väldigt instabil psykiskt. De har mätt fsh och östradiol, och fsh är tydligen "normalt" men östrogennivåerna är alldeles för höga (vilket jag hört kan "trycka ned" fsh nivån och ge ett resultat som inte är tillförlitligt). Vi har försökt bli gravida sedan i somras men lyckas inte, jag har inga tecken på ägglossning vilket också bekräftats på VUL. När ni blev undersökta, kunde läkaren se äggblåsor alls då? 

    Grattis till graviditeten!!


    Hejsan! Tack så mkt, känns ff overkligt fast det är nära nu. Jag hade väldigt dåligt med äggblåsor och höger äggstock kunde dem inte ens hitta. Hade väldigt dåliga amh och fsh värden, 0,07 och 16. Så för mig var det helt kört att få genetiskt egna barn, ivf ville dom inte ens försöka med. Vi försökte bli gravida i fyra år innan vi sökte hjälp och det tog ytterligare tre år att tillslut bli gravid.

    Ska dom kolla dig mer?
Svar på tråden Prematur menopaus!