• elintjejen

    Söker likasinnade som drömmer om barn via adoption, som dessutom är pratsugna!

    Finns du där? Du som kanske upplevt det jag och min man går igenom? Eller är du som jag mitt uppe i det? I höstas fick vi svar från doktorn. Vi kommer aldrig kunna få biplogiska barn tillsammans. Världen o drömmarna rasade samman. Fantasier om plugg, hitta drömmannen, gifta sig, jobb o barn fick ett tråkigt avslut. Trots att allt annat gick som tänkt. Min bästa vän har sakta glidit från mig. Hon är partybrud o letar kärlek på sitt håll. Jag brottas med känslor av obeskrivlig sorg, hjälplöshet och ensamhet. Jag har vänner omkring mig. Men de känns som nåt förändrats. Ingen kan hjälpa till o de värkee i bröstet då de hör av sig mer sällan. Jag har alltid varot social o det är därför jag nu är här. Vill desperat få utlopp för det jag känner. Kansle till och med får höra att det är ok att må dåligt ubland... Vi ska gå adoptionsutbildning i vår. Jag arbetar som förskollärare. Kul men tufft nu... Hör gärna av dig! Bor du i småland är det kul förståss. Men jah vill att alla som vill ska känna sig välkomna att ta kontakt. Kanske vi kan stötta varandra. Passar på att de om ursäkt för stavning. Min mobil tycker inte att denna sida äe mobilvänlig. ;) Mvh E.

  • Svar på tråden Söker likasinnade som drömmer om barn via adoption, som dessutom är pratsugna!
  • Snöflinga

    Hej igen!
    Nu börjar det dra ihop sig för oss. En månad kvar ungefär innan vi får medgivande! (Jag jag förutsätter att vi  får det)
    Men en sak som vår utredare var tveksam till var hur man gör när man önskar syskonmedgivande. Hur skriver man det? Finns det någon blankett man fyller i, eller hur visas det?

  • fabbemam

    Spännande Snöflinga!
    Vi hade medgivande för ett barn eller ett syskonpar och utredaren skrev precis så i sitt förslag till medgivande. I vårt fall så gjordes ett ordförandebeslut och ordföranden skrev då att denne beslutar att bevilja oss medgivande för att adoptera ett barn eller ett syskonpar.

    Något som också är viktigt är att det inte finns någon ålder angiven. Det är bättre att ni själva kommer överens med er organisation om ett åldersspann när ni skickar papperna till landet, men det kanske du visste redan.

    Vi bad organisationen att läsa förslaget som vi fick från utredaren och det var tur för mycket behövde ändras. Det är lättare att ändra innan beslutet är fattat så jag rekommenderar er att be dem om det. Tex. kan det ju se lite illa ut i en översättning att storebrors fritidsintresse är skytte och fotboll. Här förstår vi ju att det är sportskytte det gäller men du kan ju tänka dig den meningen på engelska!

  • Snöflinga

    Vad menar du i utredarens förslag till beslut? Menar du hela texten om oss och allt eller något annat?

    Ja, vi har bett en av de aktuella organisationerna läsa vår utredning eftersom det landet har så specifika krav på vad som ska stå i utredningen. Jag hoppas att den kommer att fungera även om det blir ett annat land...

  • fabbemam

    Jag menar att det är en bra idé att lämna texten om er för kontroll av organisationen.

    Förstod du svaret om hur de kan skriva om syskonmedgivande?

  • Snöflinga

    fabbemam: Ja, jag tror att jag förstod. Fast vi har väl inte någon direkt kommunikation med nämnden? Så hur skrivs det i utredningen?

    Liljekonvaljblomman: Hur går det för dig?

  • fabbemam
    Snöflinga skrev 2014-03-01 21:40:57 följande:
    fabbemam: Ja, jag tror att jag förstod. Fast vi har väl inte någon direkt kommunikation med nämnden? Så hur skrivs det i utredningen?

    Liljekonvaljblomman: Hur går det för dig?
    Det stod i socialsekreterarens rekommendation till nämnden att vi önskade adoptera ett barn eller ett syskonpar och att hon tyckte att vi skulle bli bra föräldrar till det. Sen tror jag också att det stod någon stans i utredningen och i utredarens egna ord om den som finns på slutet av er utredning efter all fakta om er. Konstigt att inte er utredare vet hur man gör.... morr för okompetenta utredare!

    En annan sak som kan vara fördel om det finns med är att ni diskuterat detta med SN-barn och att ni även vill adoptera barn som har i förväg kända särskilda behov. Om det är så...

  • Snöflinga

    Ok, ja då förstår jag.
    Ja, alltså vår utredare sade först att man inte behövde något särskilt om ett eller två barn. Att alla medgivanden gällde för allt typ. Så...

  • fabbemam
    Snöflinga skrev 2014-03-03 20:04:42 följande:
    Ok, ja då förstår jag.
    Ja, alltså vår utredare sade först att man inte behövde något särskilt om ett eller två barn. Att alla medgivanden gällde för allt typ. Så...
    Det tror jag INTE kolla detta med organisationerna så inget behöver göras om!
  • Snöflinga
    Pippi Långstrump skrev 2014-03-03 20:26:32 följande:
    Snöflinga det är oerhört specifikt beroende på land!
    Alltså gällande om man får adoptera ett eller två barn???

    fabbemam: Vi ska se till att det beslutas ordentligt ett barn eller tvillingar (vilket är det vi önskar), så inget tvivel råder
  • fabbemam
    Snöflinga skrev 2014-03-03 20:59:19 följande:
    Alltså gällande om man får adoptera ett eller två barn???

    fabbemam: Vi ska se till att det beslutas ordentligt ett barn eller tvillingar (vilket är det vi önskar), så inget tvivel råder
    Då håller jag tummarna för att ni blir förstådda och att allt blir rätt och naturligt vis att det sker snabbt o smidigt :)
  • Lilinanan

    Snöflinga, har er organisation läst ert förslag till utredning? Vi fick vårt första utkast i veckan, jag ringde AC och ville att dom skulle läsa den, men hon jag pratade med tyckte inte att det var nödvändigt, vi diskuterade vissa frågor bara, men jag blir ju osäker på om den är bra skriven. Det står i alla fall att vi har goda förutsättningar att ge ett adopterat barn eller syskonparet trygga och goda uppväxtförhållanden. Tror att det betyder att vi kan adoptera syskonpar, vilket vi egentligen inte har tänkt och inte pratat om direkt.

  • Snöflinga

    Lilinanan: AC har inte läst vårt utkast, jag tror inte att de gör sådant, men Barnen Vänner har gjort det. De vill gärna göra det eftersom den kontakt vi är intresserad av har så specifika krav på vad som ska vara med i utredningen. Det är en enorm lista, vilket innebär att vår utredning är åtta sidor lång. Jag tror inte de brukar vara så långa? Eller är eran så lång?

    Om ni inte vill adoptera syskon är det kanske bra att ta bort den biten från utredningen...

  • Koala K

    Hej! AC läste vår utredning och gav viktiga synpunkter. Så jag är väldigt glad att vi lät dem läsa. Maila den till dem. Vi fick svar efter en halv dag.

  • Lilinanan

    Jag tänker att vi kanske ändrar oss angående syskon när vi inser att vi är för gamla för att adoptera ett i taget. Skickade precis utredningen till AC, hoppas att jag hinner att få svar, ska lämna tillbaka den till utredaren på måndag. Vår utredning är 6 sidor idag.

  • linte

    Vår utredning är 12 sidor, verkar alltså vara väldigt lång då. Ingen organisation läste den innan medgivandet men vi har också fått komplettera med ytterligare några sidor när vi skulle skicka till Taiwan.

Svar på tråden Söker likasinnade som drömmer om barn via adoption, som dessutom är pratsugna!