• Oförglömlig

    hur ofta byter ni disktrasan?

    Jag bara undrar hur ofta ni byter ut eran disktrasa. har fått svar av vänner och bekanta som skiljer sig så oerhört i hur ofta och undrar därför hur ofta ni på Familjeliv byter eran disktrasa.

    kommentera gärna varför och så=)

    tack=) 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur ofta byter ni disktrasan?
  • Pallas
    PolyPond skrev 2012-11-29 14:37:29 följande:
    *Undrar om det egentligen blir mera miljövänligt att koka trasorna än att kasta och skaffa nytt*
    Det tror jag. Om man räknar med transporterna, tillverkningsutsläpp osv.
  • logg81
    PolyPond skrev 2012-11-29 14:34:33 följande:
    De är också tvättbara.
    Japps... Det skrev jag i mitt inlägg innan detta svar... Så nedbrytbar och tvättbar... Kan ju inte bli mer miljövänligt =P
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Purpurbräcka

    Annat: slänger dem gör jag inte förrän de nästan löses upp i atomer. Lägger dem i tvätten gör jag när de blivit för äckliga. Det kan vara efter en vecka eller en timme, beroende på hur trasan använts

    Och jag använder vanliga trasor, typ wettex.

  • Butterscotch

    Vi använder såna små tvättlappar från IKEA (hade hur många som helst efter bebistiden) i köket, de används 1-2 dagar och läggs sedan i tvätten. Tycker att de känns allmänt fräschare än "vanliga" disktrasor, som jag använde tidigare.

  • Chridhe

    Inte så jätteofta.. Men de brukar få åka med i diskmaskinen ibland, eller få lite kokande vatten från vattenkokaren över sej

  • Ms H
    Purpurbräcka skrev 2012-11-29 15:18:53 följande:
    Annat: slänger dem gör jag inte förrän de nästan löses upp i atomer. Lägger dem i tvätten gör jag när de blivit för äckliga. Det kan vara efter en vecka eller en timme, beroende på hur trasan använts

    Och jag använder vanliga trasor, typ wettex.

    Hur gör man för att trasan ska bli för äcklig på en timme? Skurar toaletten med den?
  • Purpurbräcka
    Ms H skrev 2012-11-29 16:52:34 följande:

    Hur gör man för att trasan ska bli för äcklig på en timme? Skurar toaletten med den?
    Om jag torkat t.ex. mjölk eller köttsaft väljer jag ofta att lägga trasan i tvätten i stället för att försöka skölja ur allt. Enklast så.
  • elyse

    Det beror på vad jag använt den till, men i snitt en gång i veckan ungefär. 

  • BFmars2012

    Oj, jag byter flera gånger om dan oftast! Har ingen "riktig" disktrasa utan kör på IKEAs bebistrasor, de där små vita i frotte. Brukar bli att man torkar bebis, bordet, spisen, diskbänken och ofta slutar med golvet (under bebis matplats) och sen i tvättkorgen.

  • Novelli

    Jag har ett gäng trasor i microfiber, ca 40 st och då byter jag till en ren var- till varannan dag.

    När jag har en maskin nästan full så tvättar jag dem på 90 grader och med en skvätt klorin i. Kanske inte så himla miljömedvetet men har man barn som inte fattar att man måste skölja ur trasan ordentligt efter sig så får det bli så. Jag använder i gengäld inte så mycket rengöringsmedel eftersom jag har microtrasor som tar all skit.

    En trasa skall fö inte sköljas i för varmt vatten utan max 35 grader för annars fastnar äggviteämnen som sedan börjar lukta.  


    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
  • WSalma

    Byter i regel varje dag, tvättar dem i 60 grader.

    Sag ett tv-program för ett tag sedan där de testade disktrasor hemma hos folk - i en del hittade de till och med koli-bakterier. Min man som tyckte att jag överdrev innan ändrade sig da...

    Där rekommenderade de att byta varje dag alt. mikra dem för desinfektering.

Svar på tråden hur ofta byter ni disktrasan?