• elonpelon

    Vad är meditation egentligen ??

    Hej !
    Jag har en granne som tycker att jag ska vara med på en meditation, då jag har mått dåligt psykiskt en längre tid, hon säger att jag behöver få ur mig en massa och detta genom meditation. Jag hara ldrig gjort något sådant tidigare och undrar hur det går till ? Enligt henne, så kan jag börja gråta, bli arg m.m och så ska hon och en till vara med på denna meditation. Jag har väldigt svårt att slappna av när jag har folk omkring mig och visa känslor, så jag tvivlar på om detta skulle funka på mig. Vad tror ni ? Någon som kan berätta ? 

  • Svar på tråden Vad är meditation egentligen ??
  • elonpelon

    JanaLiin...hon säger att de ska meditera innan de kommer hem till mig för att bli starka, sedan kommer de hit och ska känna av energin...funkar det så eller hur brukar det gå till ?

  • Dimitra

    Visst får meditation dig avslappnad och mer öppen för känslor (i alla fall som jag har förstått det) men då är det du själv som sitter och använder nått verktyg för att komma åt lugnet. Fokuserar på ett föremål, en plats i fantasin, ett ord eller så.

    Att ett par personer ska meditera innan, känna av nån slags energi (say what?) och sen försätta dig i nån slags trans så att du släpper ut känslorna låter inte så trevligt.


    The Dimitra universe.
  • control

    När du mediterar får du kontakt med ditt undermedvetna och du kan göra det ensam hemma

  • elonpelon

    Nu har jag talat med en av dem och de ska komma hem och först känna av hemmet och "rena" det från det som jag mår dåligt av och börja där, sedan ska man tydligen gå vidare. Jag har aldrig gjort detta förut,s å jag vet varken ut eller in om det brukar gå till så här ?? Kostar visst 500:- med och det är dyrt för vår plånbok, så man vill vara säker

  • JanaLiiN

    Nej du, det där ska du inte betala något för, vilket skitsnack. Låt dig inte luras.

  • R Franklin
    elonpelon skrev 2012-10-16 14:10:36 följande:
    Men hur brukar det gå till då ?
    Vad?

    Meditation? sv.wikipedia.org/wiki/Meditation

    Bedrägeri? Tja, ungefär som det du beskriver, man tar betalt för att flumma runt och sedan säga att huset är rent. Att det helt saknas belägg för både det som påstås funnits i huset ifrån början, eller för den delen deras påstådda rening är bara obekväma detaljer för dessa moralösa människor.

    När man söker hjälp för att man mår dåligt? Ja då vänder man sig till utbildad personal som inte bara vet hur de skall göra, de har också tystnadsplikt och regleras av myndigheter. Enklast är att kontakta din vårdcentral.  
  • control

    Allt ska ske på dina villkor och inte känna dig påtvingat
    Det blir helt fel om du försöker meditera om du själv inte är redo

  • Fia 28

    Det som din granne snackar om låter verkligen inte som meditation. Har du dessutom ont om pengar hade jag inte bjudit in henne.

  • control
    elonpelon skrev 2012-10-16 14:10:36 följande:
    Men hur brukar det gå till då ?
    Man brukar tända olika rökelser (torkad salvia) för att "rena" ett hem från energier. Satya Nag Champa kostar ca 110 kr
  • Stockholm1992

    Hej alla!

    Jag kan verkligen varmt rekommendera dessa guidade meditationer, med enkla anvisningar om hur man ska andas, det viktigaste för mig var att förstå att det inte handlar om att "sluta tänka" utan att låta alla tankar få finnas men att inte följa efter dom: www.youtube.com/@AirToGetThere

Svar på tråden Vad är meditation egentligen ??