• Jakan

    6 månaders äter inte! Snälla hjälp!

    Hej! Vår tjej på 6månader och 10dagar har sen 2veckor tillbaka ätit extremt dåligt. Hon har aldrig haft nån vidare aptit men nu är det värre än nånsin:( Hon har fått endast ersättning från 2månader då min mjölk tog slut. Vi har provat gröt och andra smakisar men får bara i henne nån sked. När det var som värst åt hon ca 300ml ersättning/dygn! Nu äter hon ca 500ml per dygn och jag är så orolig och har sån ångest över detta. Läkaren tror att det beror på att hon är förstoppad så vi har fått Movicol för detta. Ska börja med det idag så vet inte om det kommer hjälpa. Vad ska jag göra??? Jag bryter ihop! Vi erbjuder smakisar 3ggr/dag och ersättning var 3-4e timme... Jag kan tillägga att hon är 68cm lång och väger 6950. Pigg och glad för det mesta!

  • Svar på tråden 6 månaders äter inte! Snälla hjälp!
  • skogsvitter
    Jakan skrev 2012-04-18 10:46:49 följande:
    Jo men hon äter ju inget mer än 300ml/dygn!!!
    Och det är väldigt bra jämfört med vad barn som verkligen matvägrar äter. Hon är ju pigg och glad i övrigt säger du ju själv. Sluta oroa dig och sluta truga med smakisar. Ersättning är ju vad hon behöver just nu, inget annat.
  • Jakan

    Ja alltså vi hoppas det blir bättre om förstoppningen släpper med Movicol. Det är läkare och Bvc som vill vi ska erbjuda smakisar. Tycker ni fel alltså?

  • Modgun
    Jakan skrev 2012-04-18 11:37:25 följande:
    Ja alltså vi hoppas det blir bättre om förstoppningen släpper med Movicol. Det är läkare och Bvc som vill vi ska erbjuda smakisar. Tycker ni fel alltså?
    Jag tycker att du ska ge din dotter smakisar när HON verkar redo för det. Inte när bvc och läkaren är det. 
  • SophiaI

    Min dotter har heller aldrig varit stor i maten. Och just vid sex månader krånglade hon sjukt mycket! Ändå sättet att få i henne ersättning var att mata henne när hon somnat.

    Vi tror att det var en blandning av utvecklingsfas plus att de första tänderna kom som hon matvägrade. Höll i sig ca en månad.

    Hon är också en liten tjej, vägde 2,1 vid födseln och nu vid ett år väger hon ca 8,5 kg.

    Tycker inte du ska oroa dig för mycket och stressa inte med smakportioner. Låt det vara roligt för henne och låt henne kladda! Men truga aldrig med smakportionerna. Tror det var att inte truga som gjort att maten går ganska bra för oss idag!

  • Jakan

    Nej vi trugar aldrig och hon får kleta så mycket hon vill:) Men tror ni jag ska ha uppehåll med smakisar en vecka typ? Hur vet man att tänder är på gång? Syns eller känns inget men hon gnager som galen på allt!

  • skogsvitter
    Modgun skrev 2012-04-18 11:40:25 följande:
    Jag tycker att du ska ge din dotter smakisar när HON verkar redo för det. Inte när bvc och läkaren är det. 
  • skogsvitter
    Jakan skrev 2012-04-18 11:56:07 följande:
    Nej vi trugar aldrig och hon får kleta så mycket hon vill:) Men tror ni jag ska ha uppehåll med smakisar en vecka typ? Hur vet man att tänder är på gång? Syns eller känns inget men hon gnager som galen på allt!
    Ja det tycker jag absolut, minst en vecka, gärna två. Då måste ju framförallt vänta tills åtminstone förstoppningsproblemen är över! Varför så bråttom???
  • SophiaI

    Vi såg tanden ca två veckor efter matvägrandet börjat. Dregel och gnagande är ju typiska symtom på tänder, men det kan dröja länge innan dom syns.

  • tutubi

    Min dotter har krånglat en del vid bröstet de senaste veckorna och för några dagar sedan kom första tanden. Så som sagts av andra i tråden kan det  kanske vara tänder som är på G för din dotter också. 

    Jag kan också tipsa om att mata i sömnen eller när hon halvsover i alla fall. Det är det enda som funkar på min dotter.  Om det inte är möjligt, försök att ha lugnt runt omkring henne när hon äter. Min dotter behöver verkligen matro just nu annars går det inte alls. Ta in henne i ett mörkt, tyst rum och låt henne äta där, när hon får ersätting alltså.


  • Jakan

    Men hon är ju sugen när man ger av sin egen mat... Det är mer när hon sitter i sin stol och vi sticker fram en sked pure som hon inte vill ha. Fast visst känns det som en god ide att vänta lite och se om magen kommer igång av medicinen vi fick. Läkaren sa att ibland så kommer magen igång bättre när man börjar ge annan mat och därför tyckte hon det var viktigt. Men jag tycker många verkar få problem med förstoppning när de går från ersättning/amning till riktig mat. Hur som så ligger ju problemet i att hon får i sig för lite just nu, och jag vet att alla barn är olika, att en del i perioder äter sämre. Men just nu så lugnar inte det mig:( Jag bokade en tid hos Bvc imorgon för o se så hon inte gått ner i vikt iaf. Hoppas!

  • skogsvitter

    Men snälla du.. det är 2 veckor det rör sig om.. det är verkligen inget akut alls! Det hade varit en helt annan sak om hon stadigt tappat i vikt under flera månader men nu är det ju inte så. Tänk om alla skulle få panik så fort deras barn får minskad aptit, herregud bvc skulle ju inte få göra annat än att lugna hysteriska föräldrar! Alla bebisar tappar aptiten i perioder. Det kan bero på tänder, det kan bero på sjukdom, det kan bero på magont, det kan bero på inre utveckling, osv osv. Det är ynka 2 veckor det handlar om! So what om hon tappat några gram i vikt, om hon nu ens gjort det? Alla tappar i vikt när de blir sjuka tex. Det är inget onormalt, vi är skapta för att klara av sådant, även spädbarn!

    Vad ska du göra om det visar sig imorrn att hon tappat några gram? Ärligt? Vad ska du göra åt saken?! Du kommer bara bli ännu mer hysterisk. Och sedan väger du henne igen om ytterligare ett par veckor och ser att hon plötsligt tagit igen precis allting. Denna överdrivna hysteri som finns hos vissa föräldrar är verkligen inte sund...

    Angående maten så skulle jag föreslå att skippa puréerna helt och låta henne äta av er mat som du säger istället. Låt henne få plockmat och låt henne äta den själv. Mata inte utan ta tillvara på det intresset hon visar och låt henne känna, smaka och äta på saker och ting helt i egen takt. Dvs efter att förstoppningen släppt. Vi gav aldrig puréer till vår yngsta dotter, vi körde enligt BLW istället vilket innebär att de får äta själva redan från början.

  • tutubi
    Vissa barn är inte så intresserade av pureer eller av att matas med sked. Ibland vill de äta själv istället :)
    Jag tror dock att det är klokt att vänta med fast föda och se om förstoppningen blir bättre. 

    Sedan när hon mår bättre kan du prova att låta henne försöka äta själv om hon verkar mer intresserad av det. Ge henne plockmat i olika former så hon kan äta med händerna. Du kan prova att ge pureer med sked som hon får hålla i själv, men det kan vara lite svårt. Detta är dock lättare att göra när hon blir lite äldre och har mer finmotorik. Men om ni ändå skulle vänta med fast föda kanske det är ett alternativ. 
  • Jakan

    Vi ha provat lactulos men det resulterade i skrik dygnet runt:( vissa barn får tydligen otrolig magknip av det. Avkok på katrinplommon, ingen effekt:( Nu hoppas vi att Movicol skall fungera men ingen effekt ännu. Hon äter fortfarande typ 400 ml/dygn och hon har nog blivit lite tunnare. Jag bokade dock av tiden hos Bvc, fick en liten tankeställare av dig skogsvitter,, vad skulle jag göra åt saken:( bara bli mer orolig och nervös! Nu har vi is i magen ett tag till. Jag hoppas det vänder snart! Så länge hon är pigg och glad som hon brukar borde det ju va ok. Tack för era tips! Känns skönt att andra varit med om liknande och att ni inte verkar alltför oroliga:)

  • Collin

    Jag har känt som du, från och till, när min son plötsligt vägrat äta mat fast han tidigare suttit och gapat som en fågelunge och ätit jättebra. I hans fall har det handlat om sjukdom eller kommande tänder. Han är just nu så sakteliga på väg ur sin senaste "matvägran". När den var som värst ville han inte ens ha fruktpuré, vilket i vanliga fall är det absolut bästa han vet. Inte ens vatten fick man i honom, så det Jag oroade mig för mest just då var att han inte skulle få i sig tillräckligt med vätska. Den enda vätskan han fick i sig var brösmjölk då jag fortfarande ammar utöver maten. Men eftersom han ammat mindre och mindre ju större han blivit, så har ju även produktionen anpassat sig efter det, och produktionen minskat, så jag försökte amma som en tok för att få upp produktionen lite igen.
    Trots matvägran så har han i övrigt varit en pigg och glad bebis(bortsett från ett par gnälliga dagar då tänderna nog gjorde extra ont). Nu är det mest nätterna som är ett gissel då han sover jättedåligt och bara gnäller om han inte får en tutte i munnen, vilket är enormt påfrestenade för mig som eg inte kan ha honom i min säng pga dålig rygg.
    Men men, nu har iaf aptitet börjat komma tillbaka igen. Och det har  som sagt hänt förr Utan att han har tappat i vikt. han har kanske inte gått upp så mycket som han skulle ha gjort i normala fall, men så länge han stannar på samma vikt, i stället för att gå Ner, så oroar jag mig inte. Och det behöver du nog inte heller göra.
    Och jag tror du gör helt rätt som avbokat bvc-besöket för att väga, det skapar nog bara "onödig" oro  :)
    Hoppas det löser sig snart! :) 

Svar på tråden 6 månaders äter inte! Snälla hjälp!