• Pussakaninen

    Katt avel - max ålder & minsta ålder?

    Jag är inte så hajj på katt avel. Jag är mer inne på smådjur + hund avel. Har inte läst på någonting än bara säkt lite om vad som är "max åldern" för att ta en kull.
    Jag vill inte att någon ska sitta och förklara hur katt aveln funkar. Det tar jag senare.
    Det jag vill veta är Vad är max åldern för att ta en kull på en katt hona ? Och vad är minumum ålder på en hane?

    Har nämlingen en skogis katt som inte är som alla andra. Underbar som alla skogiar är visserligen. Och har letat efter en hane till henne och nu har en kompis till mig fått en ny hane, dock är han bara 13 veckor nu.

  • Svar på tråden Katt avel - max ålder & minsta ålder?
  • IceJossan
    Pussakaninen skrev 2011-02-16 18:08:40 följande:
    Min katt är inte "godkänd" skogis om man säger så. Pappan kommer dock från en "riktig" uppfödare.
    Men jag har inte kollat något sånt då jag trodde hon var förgammal + att det inte fans någon aktuell hane. Men om vi bestämmer oss att ta kullen så blir det såklart ett vett besök för att kontrolera så att allt är ok

    Varför är hon inte "godkänd"? En raskatt som får ungar som inte registreras, registreras inte pga en anledning, till exempel hälsofel.


    Ta inte kull på din katt om du inte kan registrera ungarna med stamtavla - huskatter (= alla katter utan stamtavla) finns det ca 100 000 för många av redan!

  • leolina1980
    IceJossan skrev 2011-02-17 23:00:54 följande:

    Varför är hon inte "godkänd"? En raskatt som får ungar som inte registreras, registreras inte pga en anledning, till exempel hälsofel.


    Ta inte kull på din katt om du inte kan registrera ungarna med stamtavla - huskatter (= alla katter utan stamtavla) finns det ca 100 000 för många av redan!


    Bra att få en siffra på det. 100 000 för många huskatter redan. Ts kan du verkligen med gott samvete avla fram ännu fler? 
  • Emma102

    Absolut minsta ålder bör vara efter 1 år eftersom många hälsotester inte går att göra innan dess för att få ett så säkert resultat som möjligt. Och det gäller ju även hanen anser jag. Så i såna fall är kullen långt borta. Äldsta ålder bör kanske inte vara mer än 2 år, men det har jag inte superkoll på. 

    Är dom hem du hittat redo att betala det priset det kommer bli om du gör ett seriöst arbete?

    Alltså nödvändiga tester för norsk skogkatt, även FIV och FeLv. Blodgruppering osv. Och samma sak ska ju göras på hanen. Och sen vaccinering x2, idmärkning, avmaskning om det behövs och besiktning.

    Det blir en hel del pengar, och tyvärr finns det ju många som inte vill lägga ut den summan. Men är man noga med sin kull så kommer det att bli dom kostnaderna.

    Och sen självklart fundera över detta med alla hemlösa. För kattungarna kommer kort och gott bli huskatter. Är inte din hona "godkänd" så är hon antagligen en huskatt antar jag. Och många säljer sina katter som skogisar trots att det bara är en långhårig huskatt. Och har du inte fått se bevis på det, så är det inte säkert det finns en smula skogis i henne heller.

    Ja det finns hur mycket som helst att fundera över Glad 

  • Nilma

    Det är många som inte fattar varför det ska avlas huskatter men det jag inte fattar varför det alltid ska bli så otroligt dålig stämning, folk snäser fram och tillbaka och mer eller mindre idiotförklarar människor som inte vet något om det!

    Informera, upplys och så vidare på ett trevligt sätt så kanske någon lyssnar till slut! 

  • nemo1

    Kanske för att många av oss sliter häcken av sig för att försöka rädda så många som möjligt av dom oönskade, utslängda hemlösa stackarna. Till slut orkar man inte läsa skiten och jag fattar inte hur mycket okunskap det finns bland kattägare. Varför tar man inte reda på så mycket fakta som möjligt när man skaffar sig ett husdjur?

  • IceJossan
    nemo1 skrev 2011-02-20 17:14:15 följande:
    Kanske för att många av oss sliter häcken av sig för att försöka rädda så många som möjligt av dom oönskade, utslängda hemlösa stackarna. Till slut orkar man inte läsa skiten och jag fattar inte hur mycket okunskap det finns bland kattägare. Varför tar man inte reda på så mycket fakta som möjligt när man skaffar sig ett husdjur?
  • zippy89
    nemo1 skrev 2011-02-20 17:14:15 följande:
    Kanske för att många av oss sliter häcken av sig för att försöka rädda så många som möjligt av dom oönskade, utslängda hemlösa stackarna. Till slut orkar man inte läsa skiten och jag fattar inte hur mycket okunskap det finns bland kattägare. Varför tar man inte reda på så mycket fakta som möjligt när man skaffar sig ett husdjur?
  • Nilma
    nemo1 skrev 2011-02-20 17:14:15 följande:
    Kanske för att många av oss sliter häcken av sig för att försöka rädda så många som möjligt av dom oönskade, utslängda hemlösa stackarna. Till slut orkar man inte läsa skiten och jag fattar inte hur mycket okunskap det finns bland kattägare. Varför tar man inte reda på så mycket fakta som möjligt när man skaffar sig ett husdjur?
    Jag förstår att det blir väldigt tröttsamt och tro mig, jag är på er sida, men ingenting blir bättre av skäll. Om man kommer som förvirrad och ovetandes och enbart stöter på en massa ord som antyder hur dum man är, så ändrar man inte sitt beteende. Jag brukar jämföra det med när jag var rökare. Ju mer folk tjatade om att man skulle sluta, desto roligare var det nästan att fortsätta.

    Jag själv visste tyvärr inte heller så mycket när jag skaffade katter, kanske på grund av att det fanns så otroligt mycket mer att veta än vad man trodde. Jag frågade mig till saker på olika forum där folk tyckte jag var helt bakom flötet. En dag pratade jag dock med en av medlemmarna privat och fick förklarat saker och ting på ett trevligt sätt, därefter bytte jag kattsand, torrfoder, våtfoder och rutiner här hemma.

    Det lönar sig! 
  • leolina1980
    Nilma skrev 2011-02-21 09:43:56 följande:
    Jag förstår att det blir väldigt tröttsamt och tro mig, jag är på er sida, men ingenting blir bättre av skäll. Om man kommer som förvirrad och ovetandes och enbart stöter på en massa ord som antyder hur dum man är, så ändrar man inte sitt beteende. Jag brukar jämföra det med när jag var rökare. Ju mer folk tjatade om att man skulle sluta, desto roligare var det nästan att fortsätta.

    Jag själv visste tyvärr inte heller så mycket när jag skaffade katter, kanske på grund av att det fanns så otroligt mycket mer att veta än vad man trodde. Jag frågade mig till saker på olika forum där folk tyckte jag var helt bakom flötet. En dag pratade jag dock med en av medlemmarna privat och fick förklarat saker och ting på ett trevligt sätt, därefter bytte jag kattsand, torrfoder, våtfoder och rutiner här hemma.

    Det lönar sig! 
  • dagdrivarn

    Jag tänker inte tjata om att du inte ska ta kull det har redan så många gjort, antingen lyssnar du eller så inte.
    Men jag tänker ge dig lite råd och en del att tänka över Flört

    Vad gäller ålder så bör honan inte vara äldre än 2 år, allt efter 2 år måste räknas som en högriskförlossning, dvs kan jämföras med en människa som är närmare 40 år och får sitt första barn.

    Lägsta ålder för hane är omöjligt att säga men defintivt inte vid 13 veckor Glad, troligen då någonstans kring 8 månader till 1 år, en del mognar tidigt och en del mognar ännu senare kanske inte förrän vid 1,5 år.

    OM du trots allt bestämmer dig för att ta kull så bör du kolla upp henne för en del sjukdomar, nu vet jag att epilepsi förekommer hos skogkatt  vet inte i vilken grad i dag, de hade en hel del problem för ca 12 år sen men
    har arbetat hårt för att komma tillrätta med detta. Så kolla vilka tester du måste utföra innan parning.
    Båda katterna skall i alla fall kollas för åtminstone navelbråck (= avelsförbud, kan ge kattungar med ännu värre navelbråck som t ex kattungar som föds med tarmpaketen utanpå kroppen). Hanen skall ha godkänd testikelstatus, dvs båda kulorna i pungen, det är minimikraven.

    Därefter skall du vara medveten om att du är skyldig att ersätta alla dina "köpare" för dolda fel upp tills dess att kattungarna fyllt 3 år. Det gäller ALLA även huskattsuppfödare, som raskattsuppfödare finns försäkringar att ta som skyddar oss mot dessa kostnader. De som får huskattkullar har inte det skyddet utan får vackert ta ur egen ficka om något händer. Något som kanske kan vara intressant att veta!

    Enligt djurskyddslag är den som tar kull också skyldig att vara hemma med honan när hon skall föda från ca dag 61 och fram till hon föder. Man är också skyldig att ta sitt djur till veterinär vid behov och man ska räkna med att ha ca 15 000 undanlagt om man inte har en försäkring som täcker kejsarnsitt (nej det är inte bara renrasiga katter som behöver kejsarnitt även rena bonna-katter behöver hjälp med jämna mellanrum).

    Att ta en kull kostar massor, massor, massor med pengar hur man än vänder och vrider på det!
    Med raskatt har man åtminstone chansen att gå någorlunda jämnt upp, tro för all del inte att de 6-8000 som uppfödare tar för sina raskatter är något som vi tjänar på! LÅNGT därifrån, de flesta går back eller någorlunda jämnt upp beroende på hur problemfritt en kull går.

    Innan leverans se till att kattungarna åtminstone har grundvaccinerning (dvs vaccinerade 2 gånger) det påfrestar för en liten att flytta och de kan lätt bli sjuka, id-märk är hyfsat billigt i samband med vacc. och för guds skull veterinärbesiktiga för din egen skull om inte annat.
    Du får aldrig tillbaka det du lagt ut på en huskattskull, men du kan åtminstone få igen för de utlägg du gjort hos veterinären dvs. vacc-bes och id om du tar en 1000-1500 för dem ta inte mer  då det inte är skäligt en huskatt kan inte livförsäkras för mer än 1500:- OM du väljer att låta dem säljas som kastrater kan du givetvis lägga den kostnaden på summan du säljer dem för.

    Läs igenom ovan noga och funderar sen om det verkligen är något du vill göra?
    Vill du väldigt gärna prova att ha kull hemma, ta hellre hand om en hemlös huskatt eller
    bli fodervärd åt någon uppfödare. I sistnämnda fallet har du då dessutom någon som tar
    både de ekonomiska smällarna och som står med kunskap och backup för dig.

  • Hej2020
    dagdrivarn skrev 2011-02-23 14:40:22 följande:

    Jag tänker inte tjata om att du inte ska ta kull det har redan så många gjort, antingen lyssnar du eller så inte.
    Men jag tänker ge dig lite råd och en del att tänka över Flört

    Vad gäller ålder så bör honan inte vara äldre än 2 år, allt efter 2 år måste räknas som en högriskförlossning, dvs kan jämföras med en människa som är närmare 40 år och får sitt första barn.

    Lägsta ålder för hane är omöjligt att säga men defintivt inte vid 13 veckor Glad, troligen då någonstans kring 8 månader till 1 år, en del mognar tidigt och en del mognar ännu senare kanske inte förrän vid 1,5 år.

    OM du trots allt bestämmer dig för att ta kull så bör du kolla upp henne för en del sjukdomar, nu vet jag att epilepsi förekommer hos skogkatt  vet inte i vilken grad i dag, de hade en hel del problem för ca 12 år sen men
    har arbetat hårt för att komma tillrätta med detta. Så kolla vilka tester du måste utföra innan parning.
    Båda katterna skall i alla fall kollas för åtminstone navelbråck (= avelsförbud, kan ge kattungar med ännu värre navelbråck som t ex kattungar som föds med tarmpaketen utanpå kroppen). Hanen skall ha godkänd testikelstatus, dvs båda kulorna i pungen, det är minimikraven.

    Därefter skall du vara medveten om att du är skyldig att ersätta alla dina "köpare" för dolda fel upp tills dess att kattungarna fyllt 3 år. Det gäller ALLA även huskattsuppfödare, som raskattsuppfödare finns försäkringar att ta som skyddar oss mot dessa kostnader. De som får huskattkullar har inte det skyddet utan får vackert ta ur egen ficka om något händer. Något som kanske kan vara intressant att veta!

    Enligt djurskyddslag är den som tar kull också skyldig att vara hemma med honan när hon skall föda från ca dag 61 och fram till hon föder. Man är också skyldig att ta sitt djur till veterinär vid behov och man ska räkna med att ha ca 15 000 undanlagt om man inte har en försäkring som täcker kejsarnsitt (nej det är inte bara renrasiga katter som behöver kejsarnitt även rena bonna-katter behöver hjälp med jämna mellanrum).

    Att ta en kull kostar massor, massor, massor med pengar hur man än vänder och vrider på det!
    Med raskatt har man åtminstone chansen att gå någorlunda jämnt upp, tro för all del inte att de 6-8000 som uppfödare tar för sina raskatter är något som vi tjänar på! LÅNGT därifrån, de flesta går back eller någorlunda jämnt upp beroende på hur problemfritt en kull går.

    Innan leverans se till att kattungarna åtminstone har grundvaccinerning (dvs vaccinerade 2 gånger) det påfrestar för en liten att flytta och de kan lätt bli sjuka, id-märk är hyfsat billigt i samband med vacc. och för guds skull veterinärbesiktiga för din egen skull om inte annat.
    Du får aldrig tillbaka det du lagt ut på en huskattskull, men du kan åtminstone få igen för de utlägg du gjort hos veterinären dvs. vacc-bes och id om du tar en 1000-1500 för dem ta inte mer  då det inte är skäligt en huskatt kan inte livförsäkras för mer än 1500:- OM du väljer att låta dem säljas som kastrater kan du givetvis lägga den kostnaden på summan du säljer dem för.

    Läs igenom ovan noga och funderar sen om det verkligen är något du vill göra?
    Vill du väldigt gärna prova att ha kull hemma, ta hellre hand om en hemlös huskatt eller
    bli fodervärd åt någon uppfödare. I sistnämnda fallet har du då dessutom någon som tar
    både de ekonomiska smällarna och som står med kunskap och backup för dig.


    Jag vet att tråden är gammal men måste bara dementera lite saker som skrivs här ifall folk litar på dessa råd.
    Det finns absolut ingenting som säger att honan inte ska vara äldre än två år för att ta kull. Vi har tagit på en 11-årig ragdoll (efter veterinärs OK), fick 7 friska starka ungar och mår ett par år senare fortfarande prima. 
    En långhårig korsning går att sälja för mer än 1,5k. Jag köpte en korsning från en uppfödare som avlade specifikt korsningar för att få fram friska, intelligenta familjekatter. Vi har en annan renrasig också som är mycket mindre social och oerhört korkad, samt har kostat oss 25k i veterinärskostnader, samtliga åkommor kända för just den rasen. Korsningen har aldrig ens varit lös i magen. 


    Det kostar inte alls ?massor massor? att ta en kull. Vi tog som studenter en kull på två rasblandningar (ungarna var alltså fyra olika raser). De såldes besiktigade, vaccinerade, med chip och försäkring. Vi tog 3,5k styck och gick plus. Vi kunde välja och vraka bland köparna. 

    Tar du hand om en hemlös katt är den kastrerad.


    Sedan kan man undra hur det kommer sig att folk här tycker det är fel att ta kullar på fina och sociala katter men helt ok på ?raskatter?. Enda skillnaden är väl utseendet, priset, inavel och genspecifika sjukdomar?

Svar på tråden Katt avel - max ålder & minsta ålder?