• Kelly1994

    okej med incest??

    För ungefär ett år sedan läste jag om en kille som hade SEX MED SIN SYSTER. Hans flickvän var gravid och 'gick in på dem'.
    På den artikeln hade många kommenterat att de också skulle ha sex med sin syster om hon var snygg, och jag har nog aldrig varit så chockad.

    En kille jag vet sa att han inte tycker det är fel för att det är bara så 'reglerna i vårat samhälle är'. VAFAN!? Vilket bråk det blev...

    HUR ÄCKLIG FÅR MAN BLI???? Incest är det absolut äckligaste som finns och jag mår illa och känner mig obekväm i hela kroppen när jag tänker på det, usch!!!!!!!!!!

    Vad tycker ni om incest?

  • Svar på tråden okej med incest??
  • Mornie Alantie
    LsomiLinda skrev 2010-09-30 18:12:00 följande:
    Ja jag menar väl mest ett vuxet barn.
    Inte små..
    Då kommer ju saken i ett annat ljus. Är det värre att ha sex med sitt samtyckande vuxna barn än att ha sex med ett samtyckande syskon? Att ha sex med en minderårig är ju en helt annan sak, och det är inte lagligt oavsett om man är släkt eller ej.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • DestinationX

    så länge det inte handlar om incest med barn, m.a.o. att den andra personen går med på det och inte blir lurad eller tvingad till det, tycker jag att alla gör som de vill.

    skulle själv aldrig ens komma på tanken att göra nåt med min bror, ush... med om andra syskon väljer att ha sex med varandra är det väl inte upp till oss att bestämma över det?

    vissa samhällsvetare (socialantropologer) påstår att anledningen att de flesta av oss blir äcklade av sexuell kontakt med en nära familjemedlem är kulturellt betingat. dvs, det är inte pga att det är biologiskt onaturligt att ha sex med sin bror/syster/far/mor, utan för att man har växt upp tillsammans. och det kan ju stämma, syskon som aldrig träffats varandra och inte vet att de är syskon, kan vara sexuellt dragna till varandra.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bedan skrev 2010-09-30 18:31:09 följande:
    Tråkig. Men jag förstår som sagt var hur du tänker. Har man inte spärren att låta bli sin syster har man kanske inte spärren att låta bli sitt vuxna barn. Jag tror inte att saken är forskad på så att det finns något svar på det eftersom det troligtvis är relativt ovanligt med incest mellan samtyckande vuxna och extremt ovanligt att den blir påkommen.
    Frågan är om det är rimligt att dra den slutsatsen, jag tycker faktiskt inte det. Det är olika sorters situationer där kärleken och förhållandet till den andra personen skiljer sig ganska radikalt och därför anser jag att man inte direkt kan dra slutsatsen att om man gör det ena så är man också mer benägen att göra det andra.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LsomiLinda skrev 2010-09-30 18:28:27 följande:
    Ja jag tar inte åt mej de för jag håller fast vid min åsikt vad folk än skriver..Glad

    Vad vore världen utan en egen åsikt!
    Världen vore väldigt tråkig och mycket stenålderslik om inte människor hade förmågan att ändra sina åsikter när de utsätts för bättre argument.

    Att kunna ändra sin åsikt är en styrka, inte en svaghet. Att erkänna att man hade fel är en ännu större styrka och den är mycket ovanlig på forum som detta.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Kelly1994
    Mornie Alantie skrev 2010-09-30 17:54:51 följande:
    Varför tror du att någon som tycker det är ok att ha sex med sitt syskon (säkert) tycker det är ok att ha sex med sitt barn?
  • Blossi
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-30 17:49:04 följande:
    Och då måste man hålla i sinnet att det inte är den typen av förhållanden saken handlar om, hur tragiskt det än må vara. På samma sätt som våldtäkt inte är sex så är inte incest synonymt med övergrepp och det hjälper ingen att likställa de båda under ordet incest.
    Absolut! 

    Idet  här fallet var hon nog inte ens 12 så det är ju klart enligt lag våldtäkt. 

    Vet inte men man är ju så präglad av samhället att tanken på sex mellan helsyskon känns väldigt motbjudande hur mycket de än vill ha det. 
    Brist på information skapar spekulation
  • M C
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-30 18:23:29 följande:
    Samma här, en bror och en halvsyster. Tanken på att ha sex med någon av dem äcklar mig ganska rejält.
    Om jag sätter in mina egna syskon, både hel och halv, samt mina kusiner som jag växt upp väldigt när får jag kräks. Rakt av.
    Men det hindrar inte att man ändå kan resonera logiskt kring ämnet, något som några här absolut inte klarar av, några få faktiskt lär sig (Yey!) och några kunde innan.
    DestinationX skrev 2010-09-30 18:37:31 följande:
    så länge det inte handlar om incest med barn, m.a.o. att den andra personen går med på det och inte blir lurad eller tvingad till det, tycker jag att alla gör som de vill.

    skulle själv aldrig ens komma på tanken att göra nåt med min bror, ush... med om andra syskon väljer att ha sex med varandra är det väl inte upp till oss att bestämma över det?

    vissa samhällsvetare (socialantropologer) påstår att anledningen att de flesta av oss blir äcklade av sexuell kontakt med en nära familjemedlem är kulturellt betingat. dvs, det är inte pga att det är biologiskt onaturligt att ha sex med sin bror/syster/far/mor, utan för att man har växt upp tillsammans. och det kan ju stämma, syskon som aldrig träffats varandra och inte vet att de är syskon, kan vara sexuellt dragna till varandra.
    Det har hänt. Här i Sverige. Jag blev sjukt äcklad av det direkt då och där men när diskussionen kom upp här på FL blev jag förbannad på alla inskränkta människor som tar sig rätten att lägga sig i deras kärlek. Samma som jag känner inför lesbianer och bögar. Det är inte min påse, men det är deras och då måste det vara OK. Ingen skadas av det, annat än om barnen blir utsatta för alla idiotiska korkade inskränka människor som tex figurerar här.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • LsomiLinda
    Mornie Alantie skrev 2010-09-30 18:37:12 följande:
    Då kommer ju saken i ett annat ljus. Är det värre att ha sex med sitt samtyckande vuxna barn än att ha sex med ett samtyckande syskon? Att ha sex med en minderårig är ju en helt annan sak, och det är inte lagligt oavsett om man är släkt eller ej.
    Nej de är inte värre.. de är lika hemskt att ha samtyckande sex med syskon som sina egna barn! Tycker jag
  • Mornie Alantie
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 10:59:28 följande:
    Nej de är inte värre.. de är lika hemskt att ha samtyckande sex med syskon som sina egna barn! Tycker jag
    Varför är det hemskt? Vem skadas av att två vuna människor som vill ha sex har det?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • LsomiLinda
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-30 18:40:46 följande:
    Världen vore väldigt tråkig och mycket stenålderslik om inte människor hade förmågan att ändra sina åsikter när de utsätts för bättre argument.

    Att kunna ändra sin åsikt är en styrka, inte en svaghet. Att erkänna att man hade fel är en ännu större styrka och den är mycket ovanlig på forum som detta.
    Men varför ska jag ändra min åskit om denna saken när jag tycker och tänker att dom som har sex med syskon SÄKERT kan ha de med sina barn?

    Har aldrig sagt att de är en svaghet att ändra sin åsikt men samtidigt är de inte en svaghet att ha kvar sin åsikt även vad andra tycker?

    Jag tycker så här och tänker inte ändra på de bara för jag måste ha något att grunda på!
  • LsomiLinda
    Mornie Alantie skrev 2010-10-01 11:01:17 följande:
    Varför är det hemskt? Vem skadas av att två vuna människor som vill ha sex har det?
    De skadar ingen men jag tycker inte man ska ha sex med sin släkt..
  • Mornie Alantie
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:02:44 följande:
    De skadar ingen men jag tycker inte man ska ha sex med sin släkt..
    Skulle du vilja förbjuda det i lag?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • LsomiLinda
    Mornie Alantie skrev 2010-10-01 11:04:11 följande:
    Skulle du vilja förbjuda det i lag?
    Både ja och nej..

    Jag har inget bra argument varför jag tycker de ska bli lag på de. (Fast de kanske redan finns en lag på de?)
    Men samtidigt borde man som vuxen förstå att man inte har sex med sin släkt..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:01:45 följande:
    Men varför ska jag ändra min åskit om denna saken när jag tycker och tänker att dom som har sex med syskon SÄKERT kan ha de med sina barn?
    Det var rent allmänt jag skrev om, inte just i den här frågan. Man ser ganska ofta folk som skriver "det är min åsikt och den ändrar jag inte på vad ni än säger" (precis som du gjorde ovan). Det tyder på att man har ett ganska stängt förhållningssätt till kunskap och argumentation eller så uttrycker man sig bara så av frustration (eller något annat).

    Det du "tycker" är inte en åsiktsfråga, det är en faktafråga som kan undersökas. Precis som man inte kan "tycka" att jorden är platt eller "tycka" att solen kretsar runt jorden. Går man då ett påstående som du gjorde så får man vara beredd på folk kommer ifrågasätta det, oavsett om det handlar om att jorden är platt eller att personer som har sex med sina syskon säkert kan tänka sig att ha det med sina barn.

    Du kan tro att det ligger till så men det finns mig veterligen inte något stöd för den tron i de studier som har gjorts. Att tycka att det ligger till så blir bara knepigt eftersom det är på det ena eller andra sättet oavsett vad du eller jag tycker..
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:01:45 följande:
    Har aldrig sagt att de är en svaghet att ändra sin åsikt men samtidigt är de inte en svaghet att ha kvar sin åsikt även vad andra tycker?
    Nej, det är det inte och det har jag inte påstått heller. Men allting är inte åsiktsfrågor, långt ifrån faktiskt.
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:07:45 följande:
    Jag har inget bra argument varför jag tycker de ska bli lag på de.
    Då borde du väl rimligtvis tycka att det inte borde vara förbjudet?
    LsomiLinda skrev 2010-10-01 11:07:45 följande:
    (Fast de kanske redan finns en lag på de?)
    Ja.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Abborren
    Selfish Geene skrev 2010-09-30 16:38:04 följande:
    Ovanligt välformulerat inlägg!!

    Vilka konsekvenser tror du skulle följa av att lagen mot incest togs bort? (både på kortare och längre sikt)
    Tackar.

    Det är nog ganska svårt att sia om, men frågar du mig - vilket du ju faktiskt gjorde - så tror jag inte det skulle ha någon nämnvärd effekt. Inte på kort sikt åtminstone. Man skall ha klart för sig att sex med djur i dagsläget inte är förbjudet, men man kan väl inte med det bästa vilja i världen påstå att det är särskilt socialt accepterat. Jag har ganska svårt att tro att folk som är lagda åt det hållet kommer upphöra med sina aktiviteter i någon nämnvärd utsträckning, bara för att dessa handlingar kommer lagföras.

    Skulle lagen om incest tas bort är fortfarande lagen om våldtäkt av barn applicerbar i de värsta fallen, och övrig incest känns ju rent spontant som att den kommer fortsätta ske i största avskildhet och med största möjliga diskretion, dvs precis som det är idag. Jag har väldigt svårt att se att någon social acceptans kommer utvecklas på grund av en lag skulle lyftas.
  • Toboas
    Selfish Geene skrev 2010-09-30 18:33:57 följande:
    Vad vore världen om folk lät sina påståenden gå genom hjärnan ett varv till innan de låter dom flyga fritt i cyber-rymden!?
    *drömmer mig bort*
    Kommer att tänka på ett Simpsonsavsnitt där någon säger "Vad vore en värld utan advokater" och man får se en värld där alla sjunger och håller varandra i handen, fick någon liknande bild nu :D
  • M C
    Toboas skrev 2010-10-01 21:03:11 följande:
    Kommer att tänka på ett Simpsonsavsnitt där någon säger "Vad vore en värld utan advokater" och man får se en värld där alla sjunger och håller varandra i handen, fick någon liknande bild nu :D
    Hahahaha, underbar!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Jourhavandespalt

    Jag vet inte om du hört talas om att vi har ett gäng muslimer i Sverige? En enda släkt, liksom. uppenbarligen tycker Svensson att det är helt ok med incest. 


    Förstå detta:


    -Älskling, ska vi hälsa på farmor och farfar i helgen?!
    -Jaaa! Kanske kan vi ha kusinträff samtidigt? 


    ingen plats för missförstånd, vi har samma farmor och farfar. 



    Så sjukt att vi inte orkar reagera. Incest är skit för hjärnan. Eller? Varför är det never ending story-krig i deras länder? 


    Så, i princip så är det ok med incest om du undrar vad Sverige tycker.  


     

Svar på tråden okej med incest??