• Anonym (pms-bruden)

    Vi som äter Citalopram (eller medicinerar på annat sätt) mot svår pms

    Skulle vara kul att samla ihop ett gäng som vill diskutera sin medicinering mot svår pms!

    Själv äter jag sedan ett par månader Citalopram 10 mg och tycker att det har fungerat jättebra hittills men upplever att effekten börjar trappas ned.

    Välkomna in och lufta er historia/tankar/funderingar/frågor!

  • Svar på tråden Vi som äter Citalopram (eller medicinerar på annat sätt) mot svår pms
  • Anonym (en till)

    Jag har haft svår PMS under flera år, och nu äter jag Sertralin 50 mg för att PMS:en blandat med andra saker har gjort att jag fått svår ångest.

    Har bara ätit i två veckor och mår mkt bättre. Men har inte haft min första PMS med medicinering ännu, så det bli "spännande".

    Bra tråd!!

  • Anonym (en till)

    Jo jag kan ju tillägga att jag tidigare har blivit väldigt ångestfylld, har gråtit och varit aggressiv under PMS. T.o.m självmordstankar har jag fått under veckan innan mens.

  • Anonym (Nyfiken!)

    Hej!
    Nu blev jag jättenyfiken!! Jag har stans värsta PMS.
    Har inte hört tidigare att man kan äta Citalopram mot det.
    Har Citalopram hemma, var deprimerad tidigare.
    kanske skulle prova?

  • Anonym (pms-bruden)

    Hej! Kul med en till (två kanske om Nyfiken hakar på)!

    Jag har alltid haft extrem pms men den togs till helt nya höjder efter att jag fått barn. Jag kan helt enkelt inte leva ett normalt liv under ägglossning och veckan före mens, vilket innebär att jag är dysfunktionell nästan 50% av tiden.

    Jag blir otroligt arg, aggressiv, deprimerad, självmordsbenägen osv. Drabbas dessutom av ångest under dessa perioder samt hypokondri (skitkul veckor med andra ord).

    Medicinen hjälpte redan efter en vecka och jag har mått jättebra. Men nu upplever jag att jag sjunker ned en hel del pga pms igen så jag funderar på att kontakta läkaren som skrev ut medicinen och kolla om jag kan öka dosen under de jobbiga dagarna.

    Nyfiken: ja, det är tydligen ganska vanligt att få just Citalopram mot pms, känner två till som fått det utskrivet. Har även läst om det i en föräldratidning, fast där åt tjejen bara tabletterna under pms, inte varje dag.

  • MajaEve

    Jag tog min första tablett av Escitalopram 10mg  igår kväll och redan nu på morgonen efter känns det helt annorlunda i mig. Känner mig lugn, avslappnad och helt enkelt mindre irriterad, nedstämd och ledsen som jag blir av pms.


    Jag får svåra symtom som aggressivitet, självmordstankar och det drabbar mina relationer och mitt liv överhuvudtaget. Så jag känner ett djupt men försiktigt hopp inför att den här medicinen ska hjälpa mig.

    Åt sertralin för ca en 10 år sedan vid depression men fick extrema biverkningar även efter flera veckor så då stod jag inte ut. Nu känns det som att jag hellre får biverkningar än att jag ska vara aggressiv mot min familj 2 veckor varje månad.✊🏼

  • Anonym (Hmm)

    Kryper in med en liten parentes. Min pms var hemsk när jag var yngre. Nu i efterhand ser jag att det beror på den partner jag var tillsammans med då... Efter att vi skilde oss har jag aldrig varit så snäll och rar som under pms-perioden! Och nu när jag skriver det här inlägget så slog det mig också att jag aldrig hade särskilt svår pms innan den killen heller...

    Förstår att det så klart inte är svaret för er i tråden, men det kanske finns någon annan som läser och får en tankeställare ändå.

    På samma sätt har min ångest som jag levt med i många många år så gott som försvunnit efter skilsmässan. Ännu ett symptom på att livet var i obalans. Nu har jag en ordnad tillvaro på alla sätt och även om livet aldrig blir perfekt så känner jag mig tydligen inte vilsen längre på samma sätt som förut.

    Menar bara att det kanske finns saker som man kan göra för att förebygga lite grann, sånt som annars stressar en och förvärrar symptomen. Förstår så klart att det finns de med riktigt svår pms som beror på rent fysiska/kemiska saker, men kan ändå försöka förbättra det som går :)

  • MajaEve
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-05 09:05:57 följande:

    Kryper in med en liten parentes. Min pms var hemsk när jag var yngre. Nu i efterhand ser jag att det beror på den partner jag var tillsammans med då... Efter att vi skilde oss har jag aldrig varit så snäll och rar som under pms-perioden! Och nu när jag skriver det här inlägget så slog det mig också att jag aldrig hade särskilt svår pms innan den killen heller...

    Förstår att det så klart inte är svaret för er i tråden, men det kanske finns någon annan som läser och får en tankeställare ändå.

    På samma sätt har min ångest som jag levt med i många många år så gott som försvunnit efter skilsmässan. Ännu ett symptom på att livet var i obalans. Nu har jag en ordnad tillvaro på alla sätt och även om livet aldrig blir perfekt så känner jag mig tydligen inte vilsen längre på samma sätt som förut.

    Menar bara att det kanske finns saker som man kan göra för att förebygga lite grann, sånt som annars stressar en och förvärrar symptomen. Förstår så klart att det finns de med riktigt svår pms som beror på rent fysiska/kemiska saker, men kan ändå försöka förbättra det som går :)


    Jag tror absolut att det kan påverka, speciellt om man har svår pms och inte får bra stöd av sin partner. Det får inte jag nämligen och visst gör det saken ännu svårare. Men min pms har också blivit sämre efter att jag fött två barn och ju äldre jag blir. Så jag tror att det kan ha med förklimakteriet att göra också då jag är 42 år nu. Oavsett så kan ju ssri hjälpa till att skapa lite mer lugn och ro och det i sig kan vara värt hur my som helst.❤️🥰
  • Anonym (Hmm)
    MajaEve skrev 2024-05-05 09:11:57 följande:
    Jag tror absolut att det kan påverka, speciellt om man har svår pms och inte får bra stöd av sin partner. Det får inte jag nämligen och visst gör det saken ännu svårare. Men min pms har också blivit sämre efter att jag fött två barn och ju äldre jag blir. Så jag tror att det kan ha med förklimakteriet att göra också då jag är 42 år nu. Oavsett så kan ju ssri hjälpa till att skapa lite mer lugn och ro och det i sig kan vara värt hur my som helst.❤️🥰
    Ja den relationen var kantad av bråk och svårigheter... Och det var så klart bara mig det var fel på. Men jag tror helt på att hormoner mm i kroppen kan förändras efter att man har fött barn! Min menscykel är inte som innan t ex, blöder färre dagar numera och jag som är nästan lika gammal som du är väl på väg in i förklimakteriet snart också så alla gamla regler inte gäller längre :) Man får hålla i sig och göra det bästa av saken!

    SSRI kan absolut hjälpa många :) Sedan undrar jag om någon i tråden testat s.k. naturläkemedel? Jag tänker på örter från naturen då, eller som man kan köpa i hälsobutiker, inte piller eller så.
  • Inferior

    Här är en till! 


    Jag äter även p-piller för att skjuta på mensen för att slippa bergochdalbanan som ofta blir. :)

    Jag levde också i en dålig relation. Fick världens pms efter att ha fött två barn. Tänkte att livet var slut och jag mådde så dåligt veckan innan mens. Men med tiden så blev det två veckor innan mens som var tuffa. Medicinerar idag med 7.5mg cipralex varje dag. Inga pmsbesvär längre men har nog lite depressionstendenser. 

Svar på tråden Vi som äter Citalopram (eller medicinerar på annat sätt) mot svår pms